بررسی آخرین روند قیمت ها در بازار آهن طی هفته سوم اردیبهشت

 Vote: 2 person
بررسی آخرین روند قیمت ها در بازار آهن طی هفته سوم اردیبهشت

 

قیمت انواع محصولات فولادی پس از گذشت دو هفته کاری از اردیبهشت ماه سال 1401 همچنان روندی ثابت را در پیش گرفته است. در اولین هفته این ماه تقریبا بیشتر محصولات ثبات قیمتی خود را حفظ کرده یا نوسانات بسیار اندکی داشتند. البته این نوسانات قیمتی هم بیشتر در تولیدات برخی شرکت‌های خاص مشاهده شده و کل بازار آهن را در بر نگرفته است. این روند در دومین هفته اردیبهشت هم ادامه داشت و تغییرات چندانی در قیمت انواع محصولات فولادی مشاهده نشد. اگر چه هفته دوم دارای تعطیلی های فراوانی بود.

نرخ ارز هم که می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت‌های بازار آهن داشته باشد، در دومین هفته از اردیبهشت ماه تغییرات زیادی را تجربه نکرد. به عبارت دیگر، قیمت دلار مانند هفته قبل در کانال 28 هزار تومان نوسان داشت و تنها با اندکی افزایش رو به رو شد. این موضوع را هم می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل ثبات قیمتی بازار آهن دانست. اگر چه مذاکرات برجام هر روز با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود، اما خبرهای واصله از این مذاکرات به صورت مستقیم در بازار ارز تاثیر داشته و مانع از افزایش گسترده قیمت‌ها شده است.

با توجه به اهمیت اطلاع از قیمت انواع محصولات فولادی برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، مسکن سازان و شرکت‌های ساختمانی، در این بخش سعی داریم یک تحلیل از قیمت روزهای اخیر مهم ترین این تولیدات بازار آهن ارائه دهیم. این موارد شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و انواع لوله و پروفیل می‌باشند. در واقع می‌توان گفت این محصولات بیش‌ترین کاربرد را در بازار داخل و به خصوص در بخش ساختمان سازی دارند؛ به همین خاطر بررسی قیمت آن‌ها حائز اهمیت است.

تغییرات قیمت محصولات فولادی پرکاربرد

همان گونه که اشاره کردیم، به دنبال عدم وجود نوسانات در بازار ارز،‌ محصولات فولادی و آهن آلات هم در دو هفته اول اردیبهشت تغییرات چشم‌گیری را تجربه نکردند. در واقع نه تنها افزایش خاصی مشاهده نشد، بلکه در برخی موارد قیمت‌ها در بازار آهن با کاهش محدودی هم رو به رو بودند. در ادامه قیمت برخی از مهمترین محصولات فولادی که در بازار داخل بیش تر کاربرد دارند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

قیمت تیرآهن در هفته سوم اردیبهشت 1401

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است که می‌توان گفت بیشترین ثبات قیمتی را در میان محصولات فولادی داشته است. اکثر شرکت‌ها در دو هفته گذشته و حتی یک ماه اخیر تغییر خاصی در قیمت‌ تیرآهن های خود اعمال نکردند. قیمت این محصول مهم اما در بخش کیلو فروشی با کاهش محدودی همراه بوده است. با توجه به قیمت های ارائه شده برای تیرآهن، ابتدای کانال 18 هزار تومان جایگاهی ثابت برای آن بوده است. به گونه ای که با کاهش حدود 100 تومانی در روزهای اخیر به حوالی 18 هزار و 100 تومان رسیده است.

تغییرات نرخ میلگرد

میلگرد هم یکی دیگر از انواع محصولات فولادی مهم محسوب می‌شود که در صنایع مختلف به خصوص ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارد. قیمت میلگرد هم مانند تیرآهن در بیش‌تر شرکت‌های عرضه کننده با ثبات زیادی همراه بود. اما به طور کلی، میلگرد نیز طی دو هفته تا یک ماه گذشته روند نزولی را در پی داشته و هیچ گونه افزایش قیمتی را مشاهده نکرده است. اگر چه این کاهش قیمت‌ها زیاد ملموس نبوده و تنها در برخی سایزهای میلگرد اتفاق افتاده است.

روند تغییرات نرخ نبشی و ناودانی

با توجه به ثبات کلی قیمت‌ها طی هفته سوم اردیبهشت در بازار آهن، قیمت نبشی و ناودانی هم از این روند مستثنی نبوده و تغییرات خاصی را تجربه نکرده است. به عبارت دیگر، مهم‌ترین شرکت‌های فروشنده نبشی و ناودانی همچنان قیمت عرضه خود را ثابت نگه داشته‌اند. البته قیمت بازار نبشی به طور کلی در یک ماه اخیر روند نزولی محدودی داشته و از حوالی 19 و 700 به حدود 19 هزار و 200 تومان رسیده است. اما تغییرات قیمت ناودانی قابل چشم پوشی بوده و می‌توان روندی ثابت برای آن در نظر گرفت.

لوله و پروفیل

به طور کلی، قیمت این مقاطع فولادی هم در یک ماه گذشته با بازار هماهنگ بوده است. در بیشتر موارد قیمت این محصولات نه تنها افزایشی نداشته، بلکه کاهشی بیش‌تر از سایر مقاطع فولادی را هم تجربه کرده است. اما در اواخر دومین هفته از اردیبهشت ماه 1401، قیمت لوله و پروفیل بر خلاف سایر قیمت‌ها در بازار آهن رشد محدودی را تجربه کرد. شاید بتوان مهمترین دلیل آن را هم کاهش بیشتر قیمت آن نسبت به سایر محصولات فولادی دانست.

قیمت آهن آلات در بورس کالا

قیمت انواع محصولات فولادی در بورس کالا هم مانند بازار روندی ثابت داشته است. اگر چه به دلیل تعطیلی‌های فراوان در دومین هفته از اردیبهشت ماه، بورس کالا یک هفته نیمه تعطیل را پیش رو داشت، اما با وجود این هم استقبال زیادی از محصولات عرضه شده در آن صورت نگرفت. این موضوع حتی در اولین روزهای هفته سوم اردیبهشت هم کاملا مشهود بود. به طور کلی، می‌توان گفت این روزها هم مانند یک ماه گذشته میل زیادی به خرید آهن مشاهده نشده و تقاضای بالایی در بورس کالا وجود ندارد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%50
four star rate
%0
five star rate
%50
 میانگین رای: 2 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام