پیش بینی بازاری خنثی در هفته دوم مهر ماه 1402

 Vote: 1 person
پیش بینی بازاری خنثی در هفته دوم مهر ماه 1402

مشکل کمبود نقدینگی در بازار، روشن نبودن سیاست های اقتصادی دولت و عدم شفاف سازی مبنی بر اینکه برنامه دولت با پول های آزاد شده چگونه است، بازار داخلی را در ابهام گذاشته است. همین امر سبب ترس تقاضا برای خرید شده است. در ماه گذشته تلاش زیادی برای به ثبات رساندن بازار سرمایه شد. اما متأسفانه مطابق همیشه در کشور ما، کوچک‌ترین اخبار تحت هر عنوانی، بازار اصناف مرتبط با آن خبر را زیر و رو می کند! این بار هم بر اساس پیشنهاد وزیر راه مبنی بر عدم ‌عرضه سیمان و فولاد در بورس‌کالا، امواج منفی به بازار سرمایه تزریق شد. در نتیجۀ آن، در یکی از روزهای هفته گذشته، شاخص‌کل افت 17‌هزار واحدی را تجربه کرد.

برخی کارشناسان همچنان امیدی به شروع روند مثبت در بازار سرمایه ندارند. گزارش‌های عملکرد ماهانه شهریور اکثر شرکت‌های بورسی منتشر شده‌است. اما به اعتقاد برخی گزارش‌های ماهانه محرک قابل‌توجهی برای بازار سرمایه نخواهد بود. تحلیلگران معتقدند که در انتهای مهرماه و همزمان با آغاز ارائه گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی در ۶ماهه اول سال‌ احتمالا موج صعودی بازار سرمایه آغاز خواهد شد. در بررسی‌ عددی نیز شاهد نزدیک‌شدن نماگر اصلی بورس به محدوده حمایتی قوی دو‌میلیون و ۶۰‌هزار واحد هستیم که بیشترِ کارشناسان، از دست‌ رفتن این محدوده را بعید می‌دانند. به‌نظر می‌رسد در هفته دوم مهرماه اگرچه شاهد مثبت‌‌‌‌‌‌‌‌های قوی در بازار نخواهیم بود، اما روند منفی نیز مشاهده نمی‌شود.

بورس محصولات فولادی در دومین شنبۀ مهر ماه 1402

 امروز شنبه هشتم مهر ماه 1402، یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۹۹۸ تن انواع کالا و محصول در بازار بورس کالا عرضه شده است. میلگرد کلاف از جمله کالاهای فولادی است که همچنان در بازار فرعی عرضه می شود. میزان عرضه این محصول 9 هزار و 3 تن است. در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز محصولات متنوعی ارائه شده است که مقدار آن‌ها به شرح زیر است:

  • ۵۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۲۷ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۵۵ هزار و۷۲۵ تن شمش بلوم
  • ۱۷ هزار و ۷۲۴ تن میلگرد
  • ۱۲ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو
  • یک هزار و ۷۴۸ تن تیرآهن
  • یک هزار و ۱۵۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۲۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی

۲۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه، ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی و ۸۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن نیز در تالار حراج باز عرضه شده است.

خبرهایی که تن بازار فولاد را بیشتر می لرزاند!

این روزها اختلافاتی مبنی ‌بر لزوم خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا در بدنه دولت وجود دارد که می‌تواند آثار غیرمطلوبی را بر بورس داشته ‌باشد. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد که دولت قصدی برای خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا ندارد. وزارتخانه‌‌‌های اقتصاد و صمت با ادامه وضعیت فعلی در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس‌کالا موافق هستند. از سوی دیگر، احتمال تلاش وزارت مسکن برای خروج این دو محصول از بورس‌کالا همچنان وجود دارد. در این شرایط کارشناسان و تحلیلگران موافق و مخالف عرضه در بورس‌کالا به دنبال ارائه نظرات خود هستند تا بتوانند با ارائه دلایل مستدل از دیدگاه خود حمایت کنند.

در گیر و دار این اتفاقات، نادر سلیمانی نیز گفته است: با وجود سهم قابل قبول صنعت فولاد از تولید ناخالص ملی، تاب آوری این صنعت به مرز هشدار رسیده است. به گفتۀ نادر سلیمانی رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأمین آب، انرژی و توسعه ناوگان حمل و نقل می‌تواند تولید فولاد کشور را تا یک سال آینده، ۵۰ درصد افزایش دهد.

همۀ این بحث ها و اتفاقات در حالیست که در ماههای گذشته خبر از افزایش صادرات و موفقیت کشور در صادرات فولاد منتشر شده بود. اما ظاهراً اخباری که منتشر می‌شود بسیار ضد و نقیض است. زیرا واقعیت بازار فولاد و کاهش توانایی برای خرید، نمایی بر خلاف اکثر خبرهای منتشر شده نشان می‌دهد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام