معاملات آرام بازار فولاد با وجود افزایش نرخ ارز بعد از تعطیلات مهر

 Vote: 1 person
معاملات آرام بازار فولاد با وجود افزایش نرخ ارز بعد از تعطیلات مهر

امروز دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲، اکثر مقاطع فولادی تقریباً بدون نوسان قیمت عرضه شدند. برخی مقاطع هم افزایش جزئی را تجربه کردند. اما میزان افزایش نرخ فروش آن‌ها به گونه ای نبود که بر روند کلی بازار تاثیر داشته باشد. معاملات مقاطع فولادی بعد از تعطیلات، همچنان با روندی همراه با ثبات در حال انجام است. اکثر کارخانه‌های فولادی در روز جاری محصولات شان را با ثبات قیمت و همچنین افزایش جزئی عرضه کردند.  نرخ فروش دلار که در هفته آخر شهریور ماه تا کانال ۴۸ هزار تومان کاهش پیدا کرده بود، مجددا روند صعودی به خود گرفته است. از ابتدای هفته تا به امروز، دلار حدود 400 تومان افزایش قیمت داشته است و تا به این لحظه با قیمت ۴۹ هزار و ۴۴۵ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. با وجود این، بازار فولاد تاثیر چندانی از روند دلار نپذیرفته و همچنان به ثبات خود ادامه می‌دهد.

پروفیل Z از جمله محصولات فولادی است که همچون پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی، در مبادی مختلف با ثبات قیمتی به فروش رسید. پروفیل Z*14 تهران با ضخامت ۲.۵ میلیمتر، در بازار امروز با قیمت ۳۳ هزار و ۲۱۲ تومان مورد معامله قرار گرفت. پروفیل Z*16 و ضخامت ۲.۵ میل اصفهان هم با نرخ ۳۲ هزار و ۵۶۹ تومان عرضه شد تا در طول یک هفته اخیر نوسانی نداشته باشد.

قیمت برخی مقاطع مانند ورق‌های گالوانیزه، با افزایش جزئي همراه است. ورق گالوانیزه رول شهر کرد با عرض ۱۰۰۰ و سایز ۰.۵ میلیمتر، از ۴۱ هزار و ۱۹۳ تومان به ۴۱ هزار و ۴۶۸ تومان رسید تا حدود ۲۷۵ تومان افزایش را ثبت کرده باشد. سایر برندها از جمله کاشان و هفت الماس هم در معاملات روز جاری افزایش قیمت جزئی داشتند.

انواع لوله‌های فولادی هم در روز جاری بدون تغییر قیمتی خاصی مورد معامله قرار گرفتند. لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ تهران با ضخامت ۲ میلیمتر، در بازار امروز با قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. این نوع لوله فولادی طی یک هفته اخیر با همین قیمت معامله شده و تغییری نداشته است.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالای امروز

امروز دوشنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۲، بورس کالای ایران میزبان عرضه ۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان انواع کالا و محصول بود. بیشترین میزان عرضه کالاهای مختلف در روز جاری به سیمانی‌ها و پس از آن محصولات فولادی تعلق داشت. در اولین روز بعد از تعطیلات، تالار محصولات صنعتی و معدنی بیشترین حجم عرضه مقاطع و محصولات زنجیره فولاد را به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش روابط عمومی بورس کالای ایران، محصولات فولادی عرضه شده در تالار صنعتی و معدنی به شرح ذیل است:

  • ۱۶۵ هزار و ۲۱۰ تن شمش بلوم با قیمت ۱۹ هزار و ۵۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۵ هزار تن ورق گالوانیزه با قیمت ۴۰ هزار و ۵۱۹ تومان به ازای هر کیلوگرم

عرضه مقاطع فولادی و محصولات مرتبط با زنجیره تولید فولاد در سایر تالارهای بورس کالا چندان قابل توجه نبود. برای مثال، در تالار حراج باز تنها ۲۵ هزار تن تختال با نرخ هر کیلو ۱۹ هزار و ۵۱۰ تومان عرضه شد.

تالار صادراتی هم میزبان عرضه ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت و ۲ هزار تن شمش بلوم بود.

جایگاه کنونی ایران در صنعت فولاد

ایران با بیش از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد سالانه، همچنان در جایگاه دهم ایستاده است. تا قبل از برنامه پنج ساله اول، تولید سالانه فولاد ایران نزدیک به ۱ میلیون تن بود. با اجرایی شدن این برنامه و حمایت‌های دولت، این میزان به ۵ میلیون تن رسید. این افزایش موجب شد تا فولادسازان در پی توسعه و تحول زنجیره تولید فولاد باشند. اکثر فولادسازان روش کوره بلند با سوخت زغال سنگ را با روش احیاء مستقیم با سوخت گاز و برق جایگزین کردند. تحول ایجاد شده باعث شد تا سالانه ۱ و نیم میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شود.

در حال حاضر، تولید سالانه فولاد به بیش از ۳۳ میلیون تن رسیده است. ظرفیت تولید بالقوه فولاد کشور هم ۴۵ میلیون تومان است. با توجه به این موضوع، توانمندی جهت افزایش ظرفیت تولید فولاد برای سال آینده به ۱۵ میلیون تن وجود دارد. به شرط آنکه مشکلات برق و گاز رفع شود. اما چالش‌های دیگری هم پیش روی صنعت فولاد کشور قرار دارد. چالش هایی که می‌تواند ترمز افزایش تولید فولاد را بکشد. تصمیمات و مصوبه‌های ناگهانی دولتی و قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، در کنار تامین برق و گاز از چالش‌های مهم این صنعت هستند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام