تحلیل جامع بازار فولاد ایران در شهریور 1402

 Vote: 1 person
تحلیل جامع بازار فولاد ایران در شهریور 1402

بازار فولاد ایران شهریور ماه 1402 را با مشکل تقاضا و افزایش کلی قیمت‌ها در مورد اکثر مقاطع فولادی به پایان رساند. در این میان، مساله نقدینگی هم مقوله دیگری است که بازار را آزار می‌دهد. از هفته سوم شهریور ماه، تولیدکنندگان شمش به ظرفیت تولید خود برگشتند و برخی پیش بینی و انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند. در 22 شهریور، دستورالعمل جدیدی برای شمش و گندله ارائه شد و رقابت بازرگانان را در خرید شمش و گندله محدود کرد. این موضوع انتظار کاهش قیمت‌ها، بخصوص قیمت مقاطع فولادی را ایجاد کرد. این حالت در مورد آرماتورهای آجدار و برخی سایزهای سایر مقاطع فولادی (بجز ورق‌ها) رخ داد. اولین تاثیر این کاهش قیمت‌ها نیز عقب نشستن تقاضا و انتظار بازار برای به ثبات رسیدن قیمت‌ها بود. در شرایط ضعیف بازار، افت فروش میلگرد از اتفاقات محسوس و پررنگ بازار فولاد ایران در کل شهریور ماه 1402 بود.

کارخانه‌هایی که شمش و میلگردشان را در بورس نمی فروشند، محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند. از سوی دیگر، کارخانه های دولتی نمی‌توانند محصولات خود را خارج از بورس عرضه کنند. این شرایط، مشکلات نقدینگی را به همراه دارد. مساله‌ای که در حال حاضر با آن روبرو هستیم. البته کاهش قیمت در بازار داخلی برای این کارخانه‌ها مفید است، زیرا توان صادراتی آنها را بالا می‌برد.‌

گریزی بر روند تغییرات قیمت ها طی شهریور 1402

وضعیت بازار صفحات فولادی طی آخرین ماه تابستان 1402

قیمت جهانی ورق گرم طی هفته‌های پایانی شهریور ماه، به طور کلی با افت همراه بوده است. در بازار داخلی اروپا، بازار داخلی آمریکا و بازار صادراتی چین، شاهد کاهش نرخ ورق گرم بودیم. در مقابل، در بورس شانگهای قیمت قرارداد ورق گرم، 11 دلار رشد داشته است و به 535 دلار (به ازای هر تن) رسید.

بررسی نمودارهای روند قیمت ورق سیاه St37 در بازار ایران، حاکی از افزایش قیمت این محصول طی شهریور ماه است. تمامی کارخانه های تولید کنندۀ ورق St37 در مورد تمامی سایزهای محصولات خود، افزایش قیمت اعمال کردند. این افزایش به ویژه در بازۀ زمانی بیست و یکم تا بیست و ششم شهریور ماه چشمگیر است. به عنوان مثال، قیمت ورق سیاه ضخامت 10 ابعاد 6000*1250 در 21 شهریور که 28624 تومان عرضه می‌شد، در بیست و هفتم ماه، 30 هزار و 46 تومان عرضه شد.

وضعیت نرخ فروش ورق A516 نیز همانند St37 افزایشی بوده است. به طور میانگین و به طور کل، این محصول یک افزایش قیمت 917 تومانی تا 1100 تومانی طی شهریور ماه تجربه کرده است.

وضعیت نرخ مقاطع فولادی طویل چگونه بود؟

رکورد در بازار خرید و فروش میلگرد آجدار، یک اتفاق شاخص در بازار فولاد ایران در آخرین ماه تابستان بود. قیمت این محصول نوسانات زیادی را تجربه کرد. برایند قیمت‌ها، هم نشان از افزایش و عمدتاً نشان از افت اندک قیمت میلگرد آجدار طی این ماه دارد. در مورد برخی کارخانه‌ها مانند شاهین بناب و آذر فولاد امین، به ترتیب شاهد افت 40 تومانی و 91 تومانی آرماتور 8 A2 بودیم. قیمت برخی آرماتورهای تعدادی از کارخانه ها نیز افزایش داشته است. به عنوان مثال شاهد افزایش 243 تومانی نرخ آرماتور آجدار 16 امیرکبیر (A3) بودیم. اما به طور کلی، قیمت آرماتورهای آجدار، از ابتدا تا پایان ماه، با یک افت اندک همراه بوده است.

بررسی نمودار قیمت میلگرد ساده نیز حکایت از یک ثبات 30 روزه در نرخ خرید و فروش این محصول دارد. کارخانه‌های کویر کاشان، نطنز، ابهر، ملایر و متین، قیمت این محصول خود را در تمامی سایزها ثابت نگه داشتند. به عنوان مثال، میلگرد 12 برند متین، شاخۀ 6 متری، از ابتدا تا پایان شهریور، با نرخ 25 هزار و 780 تومان عرضه شد.

تحلیل بازار آهن ایران در شهریور 1402

 

تحلیل قیمت فولاد در شهریور ماه 1402

نبشی از جمله مقاطعی است که با بررسی روند قیمت خرید و فروش آن، هم شاهد ثبات و هم شاهد افزایش ناگهانی قیمت‌ آن هستیم. افزایش قیمت به ویژه در مورد سایزها و ضخامت‌هایی که مصرف و کاربرد بیشتری دارند، رخ داده است. این افزایش با شیب صعودی چشمگیری همراه است.

نبشی 6 متری 50×50 ماهان ذوب، ضخامت 4 میل، از جمله محصولاتی است که از ابتدا تا آخرین روز کاری شهریور را با ثبات و با نرخ 23 هزار و 212 تومان به پایان رساند.

قیمت پروفیل زد 14، 16، 18، 20، 22 ضخامت 3 میل و 2.5 میل، به طور کل افزایشی بوده است. قیمت پروفیل سبک در تمامی سایزها و ضخامت‌ها، طی شهریور ماه تقریباً ثابت و کم نوسان بوده است.

نگاهی بر آینده نزدیک بازار فولاد

آزاد شدن ارزهای بلوکه شدۀ ایران از کشور کره در ماه قبل (مرداد) صورت گرفت. سپس به بانکی در سوئیس حواله شد. طی شدن این پروسه بیش از یک ماه به طول انجامیده است و گفته شده است این ارزها در مهرماه در اختیار دولت قرار می‌گیرد. بر اساس گفته های آقای پور ابراهیمی، دولت قصد دارد بدهی های خود را به بانک ها بپردازد. اگر این کار انجام شود، کم پولی بانک‌ها تا حد قابل توجهی اصلاح شده و این می‌تواند به مشکلات اقتصادی پایان فصل کمک کند.

آنچه که باقی می‌ماند، مشکلات کسری بودجۀ دولت است که اگر بر طرف نشود، بر نرخ ارز تأثیر گذار خواهد بود. تزریق پول به بانک‌ها، پیش بینی افت قیمت شمش و مقاطع فولادی را به همراه دارد و پیش بینی می‌شود در مهر ماه شاهد این امر باشیم. احتمال بالا رفتن صادرات نیز از دیگر رخدادهایی است که طی ماه آینده پیش بینی شده است. در کنار موارد بیان شده، رونق بازار فولاد ایران و رهایی از رکود آن در صورتی احتمال دارد که:

  1. برنامه‌ریزی‌های اصولی و استاندارد برای صادرات مقاطع فولادی صورت گیرد. با وجود رقبایی همچون ترکیه در همسایگی ما که در صادرات فولاد موفق بوده است و از ما پیشی گرفته است، تنها با داشتن برنامه‌های صحیح و علمی می‌توان صادرات را رونق داد.
  2. بخش ساخت و ساز مسکن و ساختمان از حالت رکود خارج شود و جان گیرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام