تحلیل قیمت مقاطع آلومینیومی در تابستان ۱۴۰۱

 Vote: 1 person
تحلیل قیمت مقاطع آلومینیومی در تابستان ۱۴۰۱

بازار فلزات در سه ماهه تابستان سال جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد و در همین راستا، نرخ فروش مقاطع آلومینیومی هم با تغییراتی همراه بود. انتشار اخبار گوناگون پیرامون مذاکرات برجام در این بازه زمانی، تصمیمات دولتی در این رابطه و نوسانات نرخ ارز از جمله مهمترین دلایل این تغییرات قیمتی به شمار می‌آیند. با این حال، آلومینیوم و مقاطع تولیدی حاصل از این فلز نسبت به سایر فلزات مانند فولاد تغییرات کمتری را تجربه کردند.

اکثر مقاطع آلومینیومی از جمله ورق و پروفیل هم با وجود نوسانات متعدد در طول سه ماهه تابستان، تغییر قیمتی خاصی نسبت به ابتدای این فصل نداشتند. به عبارت دیگر، نرخ فروش این محصولات در انتهای تابستان با روزهای ابتدایی این فصل اختلاف چندانی ندارد. به هر حال، در اینجا تحلیل جامعی از وضیعت قیمت مقاطع آلومینیوم و نوسانات آن در طول تابستان 1401 ارائه داده‌ایم. این گونه می‌توانید اطلاعات کاملی در این رابطه به دست آورده و آن را مبنای تصمیم‌گیری خود برای خرید مقاطع آلومینیومی قرار دهید. با آنلاین سازه همراه باشید.

تغییرات قیمتی مقاطع آلومینیومی در تابستان 1401

نرخ فروش آلومینیوم و محصولات تولیدی حاصل از این فلز مهم و پرکاربرد، همانند فولاد،  در تابستان جاری نوسانات متعددی را پشت سر گذاشت. با این حال، میزان این نوسانات کمتر از بازار فولاد بود. از طرف دیگر، این تغییرات قیمتی در بازه‌های زمانی مختلف هم مثبت و هم منفی بودند. به این ترتیب، یکدیگر را خنثی کرده و در نهایت نرخ فروش مقاطع آلومینیومی در پایان فصل تابستان نسبت به ابتدای آن با تغییر چندانی همراه نبود. در ادامه، وضعیت قیمتی ورق و پروفیل آلومینیوم به عنوان مهمترین و پرکاربردترین محصولات تولیدی از این فلز را در سه ماهه اخیر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تحلیل قیمت ورق آلومینیوم در تابستان 1401

تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده ورق آلومینیوم در سه ماه اخیر، تغییرات زیادی را در نرخ فروش این محصول خود ثبت کردند. این نوسانات در برخی موارد مثبت و افزایش بوده و در بعضی بازه‌های زمانی هم منفی بوده و به کاهش قسمت ورق آلومینیوم منجر گردیده است. با این حال، نوسانات ایجاد شده در قیمت این پلیت‌ها در طول تابستان یکدیگر را خنثی کرده و نرخ فروش ورق آلومینیوم از ابتدا تا انتهای این فصل تغییر چندانی نداشته است. این موضوع هم برای شیت های آلومینیوم تولیدی در شرکت‌های مختلف داخلی و هم سایزهای گوناگون این ورق‌ها صادق است.

برای مثال، نمودار زیر، وضعیت قیمتی ورق ضخامت ۰.۵ و ابعاد ۱۰۰۰ * ۲۰۰۰ شرکت آلومینیوم نورد اراک را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، نرخ فروش این ورق در طول سه ماهه اخیر نوسانات متعددی را پشت سر گذاشته است که مهمترین آن‌ها در ابتدای مرداد ماه و ابتدای شهریور رخ داده‌اند. اما در نهایت، به همان قیمت ابتدایی خود نزدیک شده است. این ورق که در روزهای ابتدایی تابستان با قیمت ۱۰۳ هزار و ۸۶۳ تومان در به فروش می‌رسید، بعد از تجربه نوسانات مختلف، در روزهای پایانی این فصل با نرخ ۱۰۲ هزار و ۹۴۵ تومان معامله شد. یعنی در سه ماه گذشته کمتر از ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است.

وند نرخ فروش مقاطع آلومینیومی طی تابستان 1401

پلیت‌های آلومینیومی تولید شده در کارخانه پارس، نسبت به پلیت‌های کارخانه نورد اراک نوسان کمتری داشته‌اند. همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، پلیت Al با ضخامت ۰.۵ و ابعاد ۱۰۰۰ * ۲۰۰۰ این شرکت در طول تابستان نوسانات زیادی را طی نکرده و اکثر این بازه زمانی را با ثبات قیمتی همراه بوده است. با این حال، تغییرات کلی قیمت آن نسبت به شیت‌های اراک تا حدودی بیشتر بوده است. چرا که نرخ فروش این ورق در ابتدای تابستان از ۱۲۲ هزار و ۲۰۰ آغاز شده و در آخرین روزهای فصل به ۱۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است؛ یعنی ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را در این بازه سه ماه ثبت کرده است.

روند قیمت مقاطع آلومینیوم طی تابستان 1401

وضعیت قیمتی پروفیل آلومینیم در سه ماه اخیر

قیمت پروفیل آلومینیوم نسبت به ورق تولیدی از حاصل این فلز در تابستان سال جاری، ثبات بسیار بیشتری داشته است. به عبارت دیگر، قیمت این محصولات در سه ماهه اخیر عمدتا ثابت بوده و گاه نوسانات جزئی را هم پشت سر گذاشته‌اند. این روند همراه با ثبات برای پروفیل آلومینیوم در اکثر شرکت‌ها و مبادی فروش این مقطع مهم برقرار بوده است. به این ترتیب، پروفیل آلومینیوم نسبت به ابتدای تابستان تغییر قیمت چندانی نداشته و در روزهای آخر این فصل هم عمدتا با همان نرخ معامله می‌شود.

شکل زیر، مربوط نمودار نرخ فروش پروفیل آلومینیوم با ابعاد ۵۰ * ۵۰ را نشان می‌دهد. این مقطع در اکثر بازه زمانی تابستانِ ۱۴۰۱ با ثبات قیمت همراه بوده و تنها در آخرین روزهای شهریور ماه مقداری نوسان داشته است. البته مجددا به همان نرخ قبل بازگشته تا ثبات قیمتی خود را در سه ماه اخیر حفظ کرده باشد. این پروفیل در بیشتر روزهای تابستانِ 1401 با قیمت ۹۸ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

روند قیمت مقاطع آلومینیومی در تابستان 1401

برای مقایسه روند تغییرات قیمت این فصل با فصل گذشته، نگاهی بر مقالۀ نرخ شمش و مقاطع آلومینیومی در بهار 1401 بیندازید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام