ثبات و رکود جو حاکم بر بازار آهن

 Vote: 0 person
ثبات و رکود جو حاکم بر بازار آهن

بازار فولاد کشور، امروز در سیزدهمین روز از شهریور ماه 1401 یک روند همراه با ثبات و کاملا آرام را طی می‌کند. بسیاری از کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی، نرخ محصولات خود را نسبت به روزهای گذشته ثابت نگه داشته‌‌اند. تنها در برخی موارد محدود نوساناتی جزئی مشاهده می‌شود که عمدتا افزایشی هستند. این روند همراه با ثبات از همان روزهای ابتدایی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. مهمترین دلیل آن راه هم می‌توان عدم ایجاد تغییرات اساسی در معیارهای موثر بر قیمت ها در بازار فولاد دانست.

نرخ دلار پس از نوساناتی که طی کرده و به کانال ۲۹ هزار تومان رسید، مجدداً به صورت تدریجی افزایش یافته و به کانال ۳۰ هزار تومان وارد شد. بر اساس آخرین آمار از بازار ارز، دلار با قیمت حدود ۳۰ هزار و ۴۰ تومان به صورت آزاد معامله می‌شود. از طرف دیگر، تقاضای مصرفی هم در بازار تا حد زیادی کاهش یافته است. همه این موارد در کنار هم به ایجاد جو ثبات و رکود در بازار منجر گردیده اند. در اینجا قیمت روز برخی از محصولات فولادی مهم را بررسی می‌کنیم تا اطلاعات جامعی از آخرین وضعیت بازار به دست آورید.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی

با توجه به روند همراه با ثباتی که در کل بازار آهن و فولاد کشور ایجاد شده است، اکثر مقاطع فولادی در چند روز اخیر با تغییرات قیمتی خاصی مواجه نبوده اند. بیشتر کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی نرخ فروش محصولات خود را همانند روزهای قبل اعلام کردند. به هر حال، در ادامه آخرین قیمت ارائه شده برای تعدادی از مقاطع مهم ارائه شده است.

نرخ فروش میلگرد آجدار

قیمت اعلام شده میلگرد آجدار بسیاری از شرکت های مهم از جمله ذوب آهن اصفهان و کارخانه ظفر بناب نسبت به روز قبل تغییری نداشته و ثابت است. برای مثال، نرخ فروش این مقطع مهم در سایز ۱۲ تولیدی ذوب آهن اصفهان، از چند روز اخیر تا کنون ۱۴ هزار و ۴۵۲ تومان اعلام گردیده و تغییری نداشته است. این شرکت ها حتی در روزهای قبل چیزی حدود ۱۰۰ تومان هم کاهش در نرخ میلگرد خود ثبت کرده‌اند؛ اما برخی کارخانه‌ها هم نوسانات افزایشی محدودی داشته‌اند. مثلا قیمت میلگرد ۱۲ نیشابور با حدود ۱۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز، به ۱۴ هزار و ۸۶۳ تومان در کیلوگرم رسیده است.

قیمت تیرآهن

نرخ فروش تیرهای فولادی هم امروز در بسیاری از شرکت های فعال این حوزه ثابت و تنها برخی کارخانه‌ها نسبت به افزایش قیمت این محصول خود اقدام کردند. ذوب آهن اصفهان از جمله کارخانه‌هایی است که قیمت تیرآهن خود را نسبت به روز قبل افزایش داده است. تیر ۱۴ این شرکت که در روز قبل با قیمت ۱۶ هزار و ۵۱۴ تومان معامله می‌شد، با نزدیک به ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۶ هزار و ۶۹۸ تومان در ازای هر کیلو گرم رسید. البته تیرهای ذوب آهن اصفهان در چند روز اخیر یک روند کاهشی خفیف را طی کرده بود. سایر شرکت‌ها عمدتاً با ثبات قیمتی در این بخش همراه بودند.

نوسانات قیمت هاش

تیرهای فولادی هاش در روزهای اخیر عمدتا و در اکثر سایزها با ثبات قیمتی همراه بوده است؛ اما در برخی سایزها هم نوسانات جزئی را تجربه کرده‌اند. برای مثال، هاش سبک HEA در سایز ۲۰ و ۱۲ متری، از ۲۲ هزار و ۹۳۶ تومان به ۲۲ هزار و ۴۷۸ رسید و حدود ۴۵۰ تومان کاهش را تجربه کرد. از طرف دیگر، تیر هاش سنگین HEB سایز ۳۰ و ۱۲ متری با حدود ۹۰۰ تومان افزایش، از ۴۵ هزار و ۸۷۲ تومان به ۴۶ هزار و ۷۸۹ تومان رسید. البته همان طور که گفتیم، این نوسانات بخش کوچکی از تیرهای هاش را شامل شده و این تیرها در بیشتر سایزها با ثبات قیمتی همراه بودند.

تغییرات قیمتی ورق های فولادی

نرخ فروش اکثر ورق های فولادی از جمله ورق سیاه، ورق گالوانیزه و St52 در روز جاری ثابت بوده و نسبت به روز قبل تغییری خاصی نداشته است. برای مثال، ورق سیاه سایز ۳ فولاد مبارکه امروز هم مانند روز قبل با قیمت ۱۸ هزار و ۴۸۷ تومان معامله شد. ورق St52 سایز ۶ هم نسبت به قبل تغییری نداشته و با همان نرخ ۲۰ هزار و ۸۵۴ تومان به فروش رسید. البته اکثر این ورق‌ها در روزهای اخیر افزایشی بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومان را تجربه کرده و اکنون به دلیل پایین آمدن تقاضای مصرفی، به ثبات رسیده اند.

نرخ فروش نبشی و ناوادنی

این مقاطع مهم و پرکاربرد فولادی به خصوص در حوزه ساختمان‌سازی هم مانند کلیت بازار، افزایش یا کاهش قیمتی خاصی را در روز جاری ثبت نکردند. نبشی ۴۰ * ۴۰ * ۴ و ۶ متری آریان فولاد همانند دیروز با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۵ تومان به فروش رسید. ناوادنی سایز ۸ و ۶ متری شرکت فولاد شکفته هم ۱۶ هزار و ۵۶ تومان به ازای هر کیلو گرم قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل تغییر خاصی را ثبت نکرده است. البته هم نبشی و هم ناودانی در روزهای اخیر چیزی حدودی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشته اند.

 لوله و پروفیل

لوله و پروفیل از جمله محصولات فولادی هستند که در چند روز گذشته یک روند همراه با ثبات کامل را طی می‌کنند. نرخ فروش پروفیل در اکثر سایزها از چند روز گذشته تا کنون ثابت بوده و تغییری نداشته است. پروفیل ۵۰۷ با ضخامت ۲ و ۶ متری از چند روز قبل تا کنون با قیمت ۱۸ هزار و ۲۵۷ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود. بیشتر انواع لوله از جمله لوله داربستی، لوله گالوانیزه و لوله مانیسمان هم در روزهای اخیر با ثبات قیمتی همراه بوده و نوسانی نداشته اند. برای مثال، لوله مانیسمان سایز ۱ و ۶ متری اهواز بیش از یک هفته است که با قیمت ۷۶۷ هزار و ۳۴۰ تومان به ازای هر شاخه مورد معامله قرار می‌گیرد.

ثبات بازار فولاد تا کی ادامه دارد؟

یکی از مهمترین سوالات فعالان بازار فولاد و همچنین مصرف کنندگان این است که ثبات بازار آهن تا کی ادامه خواهد داشت. در این رابطه باید بگوییم که شرایط این بازار به صورت مستقیم به چند عامل وابسته است که از جمله آن ها می‌توان به نرخ ارز، وضعیت تقاضا و تصمیمات دولتی اشاره نمود. هم نرخ ارز و هم نرخ تقاضا در این روزها تا حد زیادی به سرنوشت برجام گره خورده که خبرهای دقیقی از آن منتشر نشده است. به این ترتیب، تا زمانی که شوک جدیدی به بازار ارز یا بازارهای مصرفی فولاد وارد نشود، به احتمال زیاد این ثبات را خواهیم داشت.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام