وام ودیعه مسکن برای مستاجران؛ شرایط و مهلت ثبت نام

 Vote: 19 person
وام ودیعه مسکن برای مستاجران

با توجه به تورم بالای موجود در بازار مسکن، قیمت خانه در اکثر شهرهای کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این موضوع بر نرخ اجاره هم تاثیر داشته و به افزایش آن منجر گردیده است. در همین راستا، دولت اقدام به ارائه طرح‌هایی جهت کمک به مستاجرین نموده که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به وام ودیعه مسکن اشاره کرد. بر اساس طرح مذکور، دولت به مستاجرانی که دارای شرایط لازم باشند، تسهیلاتی با درصد سود و مهلت بازپرداخت مشخص ارائه خواهد کرد.

متقاضیان استفاده از وام ودیعه مسکن باید از مهلت تعیین شده برای ثبت نام آگاه بوده و در این بازه زمانی درخواست شان را ارائه دهند. با توجه به این که بسیاری از مستاجرین در بخش های مختلف کشور تمایل به استفاده از این تسهیلات دارند، در ادامه شرایط مورد نیاز، مهلت نام نویسی، مدارک لازم و روش ثبت نام را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با این تسهیلات به دست آورید.

مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده از سوی نهادهای ذی ربط، زمان نام نویسی جهت استفاده از وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ از تاریخ ۲۶ خرداد ماه آغاز و تا پایان آذر ماه ادامه دارد. پس آن دسته از مستاجرانی که شرایط مورد نیاز برای برخورداری از این تسهیلات را داشته باشند، باید در این بازه زمانی نسبت به ثبت درخواست وام اقدام نمایند. این نوع تسهیلات در سال قبل هم به متقاضیان ارائه شد و با توجه به شرایط تورم در بازار مسکن، به احتمال زیاد در سال های آینده هم ادامه داشته باشد.

شرایط دریافت وام ودیعه 1401

دقت داشته باشید که برای استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن هم مانند سایر انواع وام، یک سری شرایط تعیین شده است. تنها آن دسته از داوطلبان امکان دریافت این وام را دارند که از شرایط لازم برخوردار باشند. پس قبل از این که جهت دریافت تسهیلات ودیعه نام نویسی کنید، ابتدا شرایط مورد نیاز را مورد بررسی قرار داده و از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل نمایید. با توجه به اهیمت موضوع، در این بخش برخی از مهمترین شرایط اعلام شده جهت دریافت وام ودیعه مسکن را برای‌تان آورده‌ایم. این موارد به شرح ذیل است:

  • متقاضیان استفاده از این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند؛‌ به این ترتیب، افراد مجردی که سرپرست خانوار هم نباشند، امکان دریافت وام ودیعه را نخواهند داشت مگر در دو مورد زیر که از شرایط تاهل مستثنی هستند:
  • زنان بالای ۳۵ سال که با خانواده زندگی نمی‌کنند و خود سرپرست هستند.
  • مردانی که قبلا سرپرست خانواده بوده اما اکنون به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد شده اند.
  • داوطلبان دریافت وام ودیعه باید دارای اجاره نامه رسمی باشند یا این که اجاره نامه آن ها در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده و کد رهگیری داشته باشند.
  • تاریخ عقد قرارداد اجاره باید نهایتاً تا پایان مهلت تعیین شده برای نام نویسی باشد. بر اساس مهلت در نظر گرفته شده جهت ثبت نام این وام، اجاره نامه نهایتا باید تا پایان آذر ماه انعقاد شده باشد.
  • پس از این که متقاضی به بانک مربوطه جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌شود، نهایتا باید طی دو هفته نسبت به مراجعه به بانک و تحویل اسناد و مدارک مورد نیاز اقدام نماید. در غیر این صورت، درخواست وام وی رد خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن

افرادی که قصد استفاده از وام ودیعه را دارند، پس از بررسی شرایط و اطمینان از واجد شرایط بودن خود، باید مدارک لازم جهت دریافت این وام را هم آماده کنند. این مدارک هم برای ثبت نام اینترنتی و هم در هنگام مراجعه به بانک و ثبت نهایی درخواست مورد نیاز می‌باشند. از آن جایی که بسیاری از هم وطنان قصد دریافت تسهیلات کمک ودیعه را دارند، در این قسمت مدارک لازم جهت این امر را بیان کرده ایم تا در هنگام ثبت نام یا مراجعه به بانک با مشکل مواجه نشوید. این مدارک مورد نیاز جهت ثبت درخواست وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تصویر اسکن شده شناسنامه فرد متقاضی و تمام افراد تحت تکفل وی
  • عکس اسکن شده از کارت ملی شخص متقاضی
  • اسکن تصویر گواهی سرپرستی برای زنان سرپرست خانوار
  • تصویر اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ای که در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت شده است

این مدارک و اطلاعات که به صورت فایل اسکن هستند، عمدتا جهت بارگذاری در سامانه ثبت نام مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه، هنگام مراجعه حضوری به بانک خدمات دهنده هم باید اصل این مدارک را همراه داشته باشید.

نحوه ثبت نام

اطلاع از روش نام نویسی جهت دریافت این وام برای متقاضیان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این رابطه باید بگوییم که ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه به صورت کاملا اینترنتی و از طریق سامانه در نظر گرفته شده جهت این امر انجام می‌گیرد. این سامانه همان سایت نهضت ملی مسکن است که به درگاهی جامع به منظور پردازش اطلاعات و ارائه خدمات در این حوزه تبدیل شده است. بنابراین، متقاضیان باید نشانی اینترنتی این سامانه یعنی saman.mrud.ir را در مرورگر خود جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی آن، گزینه «ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه» را انتخاب نمایند.

پس از ورود به سامانه و انتخاب گزینه مربوطه، وارد فرایند ثبت نام شده و باید مراحل لازم را یکی پس از دیگری طی کنید. همچنین لازم است اطلاعات و مدارک مورد نیاز را هم به صورت کامل بارگذاری نمایید. پس از اتمام فرایند ثبت نام، یک کد رهگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، درخواست شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، به بانک تسهیلات دهند معرفی خواهید شد. از این لحظه به مدت دو هفته فرصت دارید تا با همراه داشتن مدارک لازم، به بانک مذکور مراجعه نموده و ثبت نام‌تان را نهایی کنید.

ثبت نام وام ودیعه مسکن

مبلغ وام ودیعه مسکن، سود و اقساط

میزان تسهیلات در نظر گرفته شده جهت کمک ودیعه مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است. دلیل آن هم اختلاف هزینه اجاره در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک تر است. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، مبلغ این وام برای شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان و سایر کلانشهرها از جمله شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، قم، اهواز و کرمانشاه ۷۰ و شهرهای دیگر ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات هم ۱۸ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۵ ساله است؛ از این رو متقاضیان جهت بازپرداخت این وام مشکلی چندانی نخواهند داشت.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%26
two star rate
%10
three star rate
%15
four star rate
%26
five star rate
%21
 میانگین رای: 19 نفر

نظرات ( 30 )

مهدی نظری

وام میخوام

1401/8/13 در ساعت 0:48
سحر کوه فر

از طریق آدرس saman.mrud.ir اقدام کنید.

1401/8/14 در ساعت 9:47

لیلا یعقوبی

با عرض سلام و خسته نباشی اینجانب همسر آزاده و جانباز دارای ۲ فرزند مستاجر هستم چطور میتونم وام اجاره مسکن دریافت کنم؟

1401/8/16 در ساعت 20:48
سحر کوه فر

سلام و تشکر سرکار خانم یعقوبی، اگر سرپرست خانواده باشید، مشمول دریافت وام ودیعه مسکن هستید. همچنین لازم هست که اجاره نامه رسمی داشته باشید؛ اگر اجاره نامه رسمی ندارید، باید نهایتاً تا پایان آذر ماه سال جاری اجاره نامه رسمی رو تهیه کنید. سپس مداراکی رو لازم دارید که در متن بالا توضیح داده شده است. آدرس saman.mrud.ir را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید و سپس ثبت نام کنید. برای طی روال بانکی هم به بانک مراجعه کنید و از متصدیان بانکی شرایط رو جویا شوید تا کارهاتون به بهترین نحو پیش بره.

1401/8/17 در ساعت 10:39

خلیل پروبن

سلام. خسته‌ نباشید. الکی میگن ثبت نام کنید وام بگیری ثبت نام کردم بانک صادرات شعبه خلیج فارس. رفتم پیش رئیس بانک میگه به ما ابلاغ نشده بودجه نداریم واسه این بانک

1401/8/18 در ساعت 18:32
سحر کوه فر

1401/8/19 در ساعت 10:50

میرابولفضل سیدمرندی

سلام وام ودیعه مسکن را بنده بانک اینده را انتخاب کردم شعبه یافت اباد ولی متاسفانه هر موقع میرم میگن سايت ها باز نشده واقعا درمانده شدم و وقت قراداد داره تمام میشه چیکار کنم

1401/9/2 در ساعت 22:46
سحر کوه فر

سلام دوست عزیز. اینکه کدام بانک ها پاسخگویی مناسب تری دارند و تا چه حد این وام به همۀ مردم عادی تعلق دارد، اطلاعی نداریم.

1401/9/6 در ساعت 9:28

کیاوش رشیدی کیا

باسلام چرا گفتن مهلت ثبت نام تا پایان آذر ...من مراجعه میکنم ..ولی سایت بسته است

1401/9/20 در ساعت 18:46
سحر کوه فر

سلام این آدرس را در مرورگر سیستم خود وارد کرده و سرچ کنید: https://saman.mrud.ir وبسایت در دسترس است. از منوی سایت، گزینۀ "ثبت نام نهضت ملی مسکن" رو انتخاب کنید و ثبت نام خود را انجام دهید. سعی کنید با کامپیوتر و یا لپ تاپ کارتون رو انجام بدید. در اغلب موارد با گوشی محدودیت هایی وجود دارد.

1401/9/21 در ساعت 10:13

نرگس گودرزی

سلام وقت بخیر ببخشید من وام ودیعه مسکن میخواستم لطفاً راهنمایی کنید که از کدام بانک شروع کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید

1401/9/27 در ساعت 8:57
سحر کوه فر

سلام، وقت بخیر سرکار خانم گودرزی عزیز. در مورد اینکه کدام بانک یا بانک ها در مورد وام ودیعه مسکن خدمات بهتری ارائه می دهد اطلاع و خبری درج نشده است. بهترین کار این است به صورت حضوری به بانک های مختلف محلۀ مراجعه کنید، سؤالات خود را بپرسید و بر حسب جواب هایی که دریافت می کنید، تصمیم بگیرید که کدام بانک را انتخاب کنید. حتی شعبه های مختلف یک بانک خاص هم ممکنه در کیفیت خدمات دهی اندکی متفاوت عمل کنند.

1401/9/27 در ساعت 9:45

آیدا جاویدفر

سلام وقتتون بخیر اگه قرارداد اجاره برج ۱۰ منعقد شده باشه وام ودیعه بهش تعلق نمیگیره؟

1401/9/27 در ساعت 23:11

با سلام باید از بانک سوال بفرمایید احتمالا برای سال آینده بتوانید

1401/9/29 در ساعت 9:15

مهدی زنگنه

با سلام و دعای خیر برای شما عزیزان بنده ساکن و از نیروهای شرکتی معتبر در اهواز هستم خواستم بپرسم که بنده حتی بانک و شعبه رو در سایت معرفی کردم ولی متاسفانه شعبه ی مورد نظر تفره میره و میگه بودجه نداریم و از گرفتن مدارک بنده سرباز میزنه چه کار باید انجام بدم چون واقعا بهش نیاز دارم ومهلت بنده رو به اتمام هست با تشکر از شما

1401/10/1 در ساعت 18:32
سحر کوه فر

سلام جناب زنگنه، تشکر از شما. به شعبات و به بانک های دیگر هم مراجعه کنید. همانطور که در پاسخ دیگر دوستان هم ذکر شد، برخی بانک ها و برخی از شعبه هاب یک بانک خاص، این تسهیلات را ارائه نمی دهند یا طفره می روند و مشخص نیست که وام ودیعه مسکن آیا واقعاً به تمام مردم عادی اختصاص دارد یا خیر! ضمن اینکه تا آخرین اطلاعاتی که داریم، فرصت اقدام برای دریافت این وام تا 30 آذر بود.

1401/10/3 در ساعت 10:21

رضافهندژ

سلام آخرین مهلت جهت وام ودیعه مسکن تا چه زمانی میباشد تشکر

1401/10/9 در ساعت 20:6
سحر کوه فر

سلام، بر اساس آخرین اطلاعات و خبرها، مهلت ثبت نام این وام برای مردم عادی تا 30 آذر 1401 بوده است. در صورتی که خبر جدید مبنی بر تمدید مجدد وام ودیعه مسکن اعلام شود، در همین وبسایت (آنلاین سازه) اعلام خواهد شد.

1401/10/10 در ساعت 10:1

رحمتی

سلام و عرض ادب یک سوال مبلغ ودیعه درج شده تو قرار داد تاثیر داره در دریافت وام اگر کمتر از مبغ وام باشه همون مبلغ تایین شده رو میدن یا درج شده تو قرارداد؟؟!ممنونم

1401/10/19 در ساعت 12:59
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب رحمتی. این موارد رو از مسئولان بانکی که قرار هست باهاشون کارها رو پیش ببرید جویا بشید بهتره. چون کارمندان بانکی بهتر اطلاع دارند و بهتر می تونن شما رو راهنمایی کنن. اما پیشنهاد ما هم این هست که از چند تا بانک مختلف سوالتون رو بپرسید که اطلاعات جزئی تر و دقیق تری نصیب تون بشه. چون اطلاعاتی که کارمندا در اختیار مراجعه کنندگان قرار میدن، کیفیت متفاوتی داره. موفق باشید...

1401/10/20 در ساعت 10:9

Zhara

سلام می خواستم بدونم اگه وام ودیعه مسکن بانک برای سال جدید قبول کرد قولنامه باید مال سال جدیو باشه یعنی ۱۴۰۲؟

1401/10/25 در ساعت 21:48
سحر کوه فر

سلام و احترام زهرای عزیز؛ بهتر است از بانکی که کارهاتون رو باهاش پیش می برید جویا شوید. دو ماه تا پایان سال باقی مانده و طی این دو ماه ممکنه حتی شرایط چندین بار تغییر کنه!

1401/10/26 در ساعت 9:43

اکبر شریفی

سلام خسته نباشید ببخشید مهلت ثبت نام وام مستاجر تمام شده یا خیر

1401/10/28 در ساعت 17:6
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب شریفی. آخرین اطلاعاتی که در مورد وام ودیعه مسکن داریم طبق همان چیزی است که در متن مقاله بیان شده؛ یعنی پایان آذر 1401. مگر اینکه بانک ها خودشون تمهیداتی لحاظ کرده باشن. در صورتیکه خبری مبنی بر تمدید این وام رسانه ای شود، این مطلب را آپدیت خواهیم کرد. تشکر از همراهی شما؛ موفق باشید.

1401/10/29 در ساعت 10:1

حمیدداوری نیا

سلام سایت ثبت نام ودیعه مسکن بیته شده؟ از دیروز تلاش ما به هیچ نتیجه ای نمیرسه

1401/11/21 در ساعت 1:35
سحر کوه فر

سلام. بر اساس آخرین خبری که اعلام کردن، مهلت ثبت نام تا پایان آذر ماه 1401 بوده و تا کنون هم خبری مبنی بر تمدید مهلت برای ثبت نام، یا ثبت نام مرحله دوم منتشر نشده است.

1401/11/23 در ساعت 9:18

حممید ریحانی

سلام نهخیرم همه چیزم درسته اما. یک پول خرج کنن و. پارتی همون اشنا خیلی مهمه

1401/11/22 در ساعت 10:5

شریفی

سلام زمان ثبت نام برای ساله ۱۴۰۲ میدونید از چه زمانیه و چند وقت طول میکشه تا تحویل بدن

1402/1/23 در ساعت 23:20
سحر کوه فر

سلام و احترام. طبق اخبار اخیر، مهلت وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه 1402 تمدید شده و شرایط ضمانت این وام همانند تسهیلات خرد بانکی است. این تسهیلات از ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف متغیر است. جهت ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​ آدرس tem.mrud.ir در مرورگر اینترنت خود وارد کرده و سرچ کنید. اینکه چه مدت زمانی طول می‌کشد تا وام را به درخواست دهنده تحویل دهند، خبری منتشر نشده است. پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به ثبت نام، سوالات بانکی را از شعبه‌های بانکی نزدیک تان جویا شوید.

1402/1/24 در ساعت 11:8

فاطمه کشاورز

سلام وعرض ادب تسلیت عزای مولا سید الشهدا و علمدار کربلا وقبول عزاداری شما بزرگواران بنده ۴۶ ساله مستاجر خودسرپرست و مددجو کمیته امداد دوتا دختر جوان دارم فاقد زمین ومسکن می باشم متولد تهران هستم ودیعه ندارم تقاضای رسیدگی و وام بدون ضامن دارم

1402/5/6 در ساعت 23:41

ارسال پیام