تحلیل جامع بازار فولاد طی مرداد 1401

 Vote: 1 person
تحلیل جامع بازار فولاد طی مرداد 1401

بازار آهن و فولاد کشور در پنجمین ماه سال ۱۴۰۱ یک روند نزولی را طی کرد. از ابتدای مرداد ماه به دلیل کاهش قیمت جهانی فولاد و ثابت بودن سایر عوامل تأثیرگذار بر بازار، نرخ فروش محصولات فولادی شروع به کاهش کرد. این شرایط تا نیمه مرداد ادامه داشته و افت قیمت‌ها در بازار آهن تداوم پیدا کرد. نهایتاً مصوبه‌هایی در رابطه با فروش محصولات فولادی در بورس کالا به تصویب رسید که تا حدودی، شرایط را برای افزایش قیمت‌ها مهیا کرد. همین موضوع کافی بود تا بازار یک نوسان افزایشی کوتاه مدتی را تجربه کند.

البته روند افزایشی قیمت‌ها در بازار آهن زیاد به طول نیانجامید و اخبار پیرامون مذاکرات برجام دوباره کاهش قیمت‌ها را در این بازار رقم زد. اخبار مثبتی که از نتایج این مذاکرات در دهه سوم مرداد ماه به گوش می‌رسید، موجب کاهش نرخ ارز شده و دلار را از حدود ۳۱ هزار و ۵۵۰ به ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان رساند. این افت نرخ ارز تاثیر شدیدی بر بازار فولاد گذاشته و باعث پایین آمدن نرخ فروش اکثر محصولات این بازار شد. به طور کل، می‌توان گفت بازار آهن در ماه مرداد یک روند کاملاً نزولی را پشت سر گذاشت. در ادامه، این تغییرات مورد بررسی قرار گرفته است.

نوسانات قیمتی در بازار فولاد طی مرداد ماه

در اکثر بازه‌های زمانی دومین ماه تابستان، بازار آهن روندی یکدست و نزولی را طی کرد. به عبارت دیگر، تمام محصولات فولادی به صورت همزمان با کاهش قیمت مواجه می‌شدند. البته در موارد محدود هم ممکن بود برخی مقاطع ثبات قیمتی خود را حفظ کرده و با کلیت بازار هماهنگ نباشند. به هر حال، در این بخش تغییرات قیمتی تعدادی از مهمترین محصولات فولادی طی مرداد ماه ۱۴۰۱ بررسی شده است. با آنلاین سازه همراه باشید.

تغییرات قیمت میلگرد

میلگرد آجدار طی ماه مرداد ابتدا با کاهش قیمت مواجه شده، سپس چند روزی افزایش پیدا کرده و نهایتا در دهه سوم این ماه با افت قیمت رو به رو بود. اما به طور کلی، همسو با بازار یک روند نزولی را طی کرده و نرخ فروش آن در اکثر شرکت‌ها و مبادی فروش نسبت به ابتدای ماه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. آرماتور سایز ۱۰ و ۱۲ متری میانه که در ابتدای ماه با قیمت ۱۵ هزار و ۴۱۳ تومان معامله می‌شد، در انتهای این ماه به ۱۴ هزار و ۴۰۴ تومان رسیده و حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. نرخ فروش میلگرد سایز ۱۴ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان هم از ۱۵ هزار و ۵۹۷ تومان به ۱۴ هزار و ۳۵۸ تومان رسید که افت بیش از ۱۲۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

نرخ فروش تیرآهن

تیرآهن هم از روند کلی بازار تبعیت کرده و کاهش قیمت چشمگیری را ثبت نمود. افت قیمت تیرآهن در اکثر مبادی فروش واضح بوده و به یک یا چند شرکت خاص محدود نمی‌شد. برای مثال، نرخ فروش تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان در بخش کیلو فروشی که در ابتدای ماه ۱۷ هزار و ۱۵۶ تومان اعلام شده بود، در آخرین روزهای ماه به ۱۶ هزار و ۳۳۱ تومان رسید. یعنی حدود ۸۰۰ تومان کاهش قیمت را ثبت کرده است. این شرایط در بخش شاخه فروشی هم مشابه بوده و تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری ذوب آهن از ۲ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان به ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان رسید که افت بیش از ۲۵۰ هزار تومان است.

نوسانات قیمت هاش

نرخ فروش تیرهای هاش چه از نوع HEA و چه از نوع HEB در اکثر مبادی فروش کاهشی بود. البته این تغییرات قیمتی در تیرهای HEA تقریبا بیشتر قابل ملاحظه بود. تیر هاس سبک HEA ذوب آهن که در ابتدای مرداد ماه با قیمت ۲۷ هزار و ۵۳۲ تومان معامله می‌شد، در روزهای انتهایی این ماه به ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان رسیده و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تومان در طول این ماه کاهش یافت. تیر هاش HEB سنگین ذوب آهن در سایز ۱۲ هم از ۲۲ هزار و ۱۹ تومان به ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان رسید؛ یعنی حدود ۴۵۰ تومان نوسان کاهشی را طی این ماه تجربه کرده است.

ورق های فولادی

شرایط ورق‌های فولادی هم طی مرداد ماه با کلیت بازار تفاوتی نداشت و اکثر شیت های فولادی با کاهش قیمت مواجه بودند. اگر چه میزان افت قیمت این ورق‌ها به یک اندازه نبود. ورق سیاه سایز ۲ فولاد مبارکه در اولین روز مرداد با قیمت ۱۸ هزار و ۵۳۳ تومان به فروش می‌رسید. قیمت این محصول در انتهای ماه به ۱۶ هزار و ۹۷۳ تومان رسید و حدود ۱۵۵۰ تومان کاهش پیدا کرد. نرخ فروش ورق St52 هم از ۲۰ هزار و ۷۶۲ تومان به ۱۹ هزار و ۶۵۲ تومان رسید که حدود ۱۲۰۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد. سایر صفحات فولادی هم روندی مشابه را طی کرده و در طول این ماه با کاهش قیمت مواجه بودند.

قیمت نبشی و ناودانی

این مقاطع فولادی مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی هم در طول پنجمین ماه سال روندی کاهشی را پشت سر گذاشته و کاهش قیمت چشمگیری را ثبت کردند. این افت قیمتی نبشی و ناوادنی در اکثر شرکت‌ها و مبادی فروش کاملاً واضح بود. نرخ فروش نبشی ۷ * ۷۰ * ۷۰ و ۶ متری شرکت آریان فولاد که در ابتدای مرداد ۱۵ هزار و ۹۱۸ تومان اعلام شده بود، در انتهای این ماه به ۱۵ هزار و ۴۶ تومان رسید. ناوادنی ۶ متری ناب تبریز در سایز ۱۰ هم که در اوایل ماه با قیمت ۱۷ هزار و ۷۰۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید، با کاهشی حدود ۱۵۵۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۱۴۷ تومان رسید.

تغییرات قیمت لوله و پروفیل

لوله‌های فولادی تحرکات قیمتی گوناگونی را در طول مرداد ماه تجربه کردند که برایند کلی آن‌ها کاهشی بود. برای مثال، نرخ فروش لوله داربستی سایز ۱ و ۲/۱ اینچ ۶ متری از ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان به ۱۸ هزار و ۷۱۶ تومان رسید که نزدیک به ۲ هزار تومان کاهش داشته است. قیمت لوله گالوانیزه ۱ اینچی هم با افت حدود ۱۹۰۰ تومانی، از ۳۱ هزار و ۲۰۲ به ۲۹ هزار و ۳۳۰ تومان رسید. پروفیل هم مانند سایر مقاطع فولادی طی مرداد 1401 با کاهش مواجه بود. برای مثال، نرخ فروش پروفیل سایز ۵۰۸ و ۶ متری از ۲۱ هزار ۱۰۱ تومان به ۱۸ هزار و ۷۱۶ تومان رسید. به عبارت دیگر، در حدود ۲۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش داشته است.

 

همانطور که در ابتدا بیان شد، مهمترین دلایل روند نزولی در بازار آهن، پایین آمدن نرخ جهانی فولاد از ابتدای ماه و کاهش نرخ ارز در نیمه دوم مرداد به دلایل اخبار ناشی از برجام بود. با توجه به این که احتمال توافق نهایی در برجام افزایش یافته است، به احتمال زیاد در ابتدای ماه آینده هم شاهد کاهش مجدد نرخ ارز و پایین آمدن قیمت مقاطع فولادی خواهیم بود. البته در صورتی هم که این توافق به سرانجام نرسد، باید منتظر افزایش ناگهانی نرخ ارز و در نتیجه محصولات فولادی باشیم.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%100
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام