تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن و سند رایگان برای روستاییان

 Vote: 0 person
تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن و سند رایگان برای روستاییان

کمک به ساخت مسکن در روستاها و بازسازی واحدهای معیوب و آسیب دیده، از جمله برنامه‌هایی است که دولت‌های مختلف به آن توجه می‌کنند. در همین راستا، وام‌‌ها و تسهیلات خاصی جهت این امر در نظر گرفته می‌شود. میزان این تسهیلات هم معمولا به طور سالانه با توجه به عوامل گوناگون از جمله تورم، به روز رسانی می‌شود تا روستاییان بتوانند با کمک آن، بخش قابل توجهی از فعالیت ‌های مربوط به ساخت یا بازسازی مسکن‌شان را انجام دهند. طی جدیدترین مصوبات دولت، مبلغ تسهیلات مسکن روستایی برای سال جاری اعلام شده و امکان دریافت سند به صورت رایگان برای آن ها فراهم گردیده است. در ادامه به جزئیات این برنامه‌ها پرداخته شده است.

تسهیلات مسکن روستایی و شرایط آن

بر اساس آخرین مصوبه دولت، میزان تسهیلات روستایی نسبت به قبل افزایش یافته و به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. مبلغ وام مسکن روستایی تا قبل از این افزایش، ۱۰۰ میلیون تومان بود. به همین خاطر، بسیاری از کسانی که تعداد زیادی از متقاضیان استفاده از این تسهیلات که از ۲۵ آبان ثبت نام کرده اند، همچنان دست نگه داشته تا از تسهیلات ۲۰۰ میلیونی استفاده کنند. به هر حال، این افزایش میزان وام روستایی که فرایند تصویب آن به صورت مستقیم با دستور رئیس جمهور آغاز شده است، تا حد زیادی مسئله ایجاد مسکن را برای روستاییان برطرف خواهد کرد.

ارائه تسهیلات مسکن روستایی در چه مرحله ای است؟

بیش از دو ماه از صحبت‌ های اولیه در مورد افزایش مبلغ تسهیلات روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان در سایت ها و خبرگذاری ها می‌گذرد؛ با این حال، تا کنون هیچ بانکی این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت نکرده و همچنان وام ۱۰۰ میلیونی را به داوطلبان ارائه می‌دادند. اما بر اساس اعلام رسمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از روز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، بانک مرکزی ابلاغ رسمی این مصوبه را به بانک‌های عامل انجام داده است؛ بنابراین از همین روز پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی توسط بانک‌های عامل به متقاضیان آغاز خواهد شد. از جمله مهمترین دلایل اجرایی نشدن تسهیلات جدید تا کنون، می‌توان به عدم ارائه ضمانت نامه پرداخت مابه التفاوت ۱۳ درصدی توسط سازمان برنامه و بودجه به دلایلی همچون تورم زا بودن و افزایش نرخ پایه پولی اشاره کرد که نهایتا این مسئله هم برطرف شد.

نرخ سود بازپرداخت وام مسکن روستایی

از جمله مزایای تسهیلات روستایی می‌توان به سود بازپرداخت پایین آن اشاره کرد. بر اساس اطلاع رسانی های انجام شده در این باره، نرخ سود این تسهیلات تنها ۵ درصد است. همان طور که گفتیم، سازمان برنامه و بودجه پرداخت مابه‌التفاوت ۱۳ درصدی آن را به بانک ها ضمانت کرده است. از طرف دیگر، مهلت بازپرداخت این وام هم بسیار مناسب بوده و تسهیلات گیرندگان می‌توانند حداکثر تا ۲۰ سال نسبت به تسویه وام شان اقدام کنند.

چه شرایطی برای استفاده از تسهیلات مسکن روستایی لازم است؟

با توجه به اهمیت بازسازی مساکن روستایی، شرایط خیلی دشواری برای دریافت این تسهیلات تعیین نشده است. بر اساس مصوبه مربوطه، افرادی که در روستاها یا شهرهای کم تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، امکان استفاده از وام روستایی را خواهند داشت. این نوع تسهیلات به کسانی که زمین در اختیار داشته و قصد ساخت خانه را دارند و افرادی که می‌خواهند مسکن فعلی شان را بازسازی کنند هم تعلق می‌گیرد. منتهی افرادی که قبلا از هر کدام از وام های بنیاد مسکن استفاده کرده اند، دیگر مجاز به ثبت نام و دریافت این تسهیلات نخواهند بود. نکته مهم دیگر در این رابطه، احراز توانایی مالی بازپرداخت اقساط وام روستایی توسط متقاضی وام و ضامن های وی می‌باشد.

ارائه سند رایگان برای املاک روستایی

فرایند ثبت و سنددار کردن زمین‌ها و مسکن‌های روستایی مدتی است که آغاز شده و اکنون بخش قابل توجهی از خانه‌های روستایی دارای سند هستند. اما در جدیدترین رویداد پیرامون این موضوع، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهمنامه ای امضاء کردند. بر اساس این تفاهمنامه، باید اراضی و مسکن های موجود در روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر شناسایی شده و فرایند تثبیت مالکیت و ارائه سند برای آن‌ها انجام گیرد.

همچنین پس از مستندسازی و هویت سنجی، امکان تبدیل سند دفترچه ای مالکان روستایی چه در بخش زمین و چه در بخش مسکن به سند تک برگ وجود دارد. نکته حائز اهمیت دیگر این تفاهم‌نامه، رایگان بودن فرایند دریافت سند برای مسکن و زمین‌های روستایی است. به این ترتیب، کسانی که دارای مسکن یا اراضی روستایی بوده و هنوز سند آن را دریافت نکرده اند، می‌توانند به بنیاد مسکن محل زندگی خود مراجعه نموده و درخواست‌شان را جهت دریافت سند تک برگ ارائه دهند. در صورت تکمیل این فرایند، روستاییان می‌توانند از سند ملکی خود برای وثیقه گذاری یا امورات این چنینی دیگر استفاده کنند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 2 )

علی عبدالله زاده

من مسخوام وام مسکن بگیرم

1402/11/19 در ساعت 15:24
سحر کوه فر

سلام و احترام. به بانک مسکن و بانک هایی که وام می دهند مراجعه نمایید.

1402/11/21 در ساعت 8:37

ارسال پیام