کاهش قیمت ها در بازار آهن فرصتی مناسب برای خرید

 Vote: 0 person
تداوم کاهش قیمت ها در بازار آهن فرصتی مناسب برای خرید

روند نزولی قیمت‌‌ها در بازار فولاد کشور که از ابتدای تابستان آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد و باعث پایین آمدن نرخ فروش اکثر مقاطع شده است. بیشتر مبادی فروش قیمت محصولات خود را نسبت به روزهای گذشته پایین آورده‌ اند و تعداد محدودی هم در برابر تغییرات قیمت مقاوت می‌کنند. در صورت ادامه شرایط، بدون شک این شرکت‌ها هم مجبور به کاهش نرخ محصولات فولادی‌شان خواهند شد. از آن جایی که در حال حاضر اکثر عوامل موثر بر بازار آهن بر کاهش قیمت ها تاکید دارند، به احتمال زیاد در روزهای آینده هم شاهد این افت قیمت باشیم.

اگر چه عوامل گوناگونی در روند فعلی بازار فولاد کشور دخیل هستند، اما دو مورد بیش از سایرین تاثیر داشته‌اند. عامل اول کاهش نرخ جهانی فولاد و رکود در این بازار است که همچنان ادامه دارد. عامل دوم هم ثبات نسبی در بازار ارز است. قیمت دلار مدت زیادی است که در کانال ۳۱ هزار تومان نوسان می‌کند و افزایشی را تجربه نکرده است. به همین خاطر، نتوانسته تاثیری بر افزایش قیمت ها داشته باشد. به هر حال، در ادامه آخرین نوسانات مقاطع فولادی مهم را بررسی خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری از جزئیات بازار آهن به دست آورید.

تغییرات نرخ مقاطع فولادی طی چهارم و پنجم مرداد 1401

از یکی دو روز قبل تا همین امروز، موج جدید کاهش قیمت ها در بازار آهن ایجاد شده و اکثر محصولات را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته میزان افت قیمت تمام محصولات فولادی با یکدیگر یکسان نبوده و برخی مقاطع بیشتر کاهش قیمت را تجربه کرده اند. همچنین، نوسانات ایجاد شده در نرخ فروش شرکت های مختلف هم با هم تفاوت داشته و تغییرات در قیمت محصولات آن ها یکسان نبوده است. در ادامه، تغییرات قیمتی برخی از مهمترین مقاطع فولادی را بررسی کرده ایم.

قیمت روز میلگرد

آرماتور آجدار در میان سایر مقاطع فولادی، بیشترین تغییرات قیمتی را تجربه کرده و برخی از انواع میلگرد حتی تا ۸۰۰ تومان کاهش قیمت را نسبت به روز گذشته ثبت کرده‌اند. به این ترتیب، نرخ فروش این محصول در اکثر شرکت‌ها وارد کانال ۱۴ هزار تومان شده و حتی از نیمه این کانال هم پایین تر رفته اند. برای مثال، قیمت آرماتور سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان در روز گذشته ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که امروز یعنی پنجم مرداد، به قیمت حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. یعنی ۴۰۰ تومان نسبت به روز قبل کمتر شده است. برند سایر شرکت‌ها هم روندی کاملا مشابه را طی کرده‌ است.

نوسانات ورق های فولادی

ورق های فولادی در روز گذشته نسبت به سایر بازار روندی تقریبا متفاوت را ثبت کرده‌اند. به گونه ای که اکثر انواع ورق نسبت به قبل تغییر خاصی را تجربه نکردند. برای مثال، ورق گالوانیزه در اکثر مبادی فروش با همان نرخ قبلی عرضه شد. حتی نرخ فروش برخی از پلیت های فولادی نسبت به قبل افزایش داشت. ورق St52 از جمله مهمترین این ورق‌ها محسوب می‌شود. برای مثال، ورق ST52 سایز ۸ در حالت شیت که دیروز با قیمت ۲۰ هزار و ۳۸۶ تومان معامله می‌شد، امروز با نرخ ۲۰ هزار و ۸۵۴ تومان به فروش رسید. به عبارت دیگر، چیزی در حدود ۵۰۰ تومان نسبت به نرخ روز قبل افزایش را تجربه کرد.

نرخ فروش تیرآهن

تیرهای فولادی هم مانند آرماتور، نسبت به دیروز، کاهش قیمت داشته و اکثر مبادی فروش نرخ خود را کاهش داده اند. البته برخی از شرکت ها هم تغییری در قیمت خود ایجاد نکردند که تعداد آن ها محدود است. بر اساس آمار معاملات در بازار آهن، قیمت تیرآهن در بخش شاخه فروش تا ۸۰ هزار تومان هم نسبت به روز قبل افت داشته است. در بخش کیلو فروشی هم حدود ۲۰۰ تومان کاهش را تجربه کرده است. تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن که روز گذشته با قیمت ۱۷ هزار و ۱۵۶ تومان به ازای هر کیلو معامله می‌شده است، امروز (پنجم مرداد) با نرخ ۱۶ هزار و ۹۷۳ به فروش رسید. یعنی تقریبا ۱۸۰ تومان کاهش داشته است.

تغییرات قیمت هاش

تیرآهن هاش برخلاف عمده بازار، از روز گذشته تاکنون نوسانات قیمتی خاصی را ثبت نکرده اند. بیشتر مبادی فروش نرخ خود را ثابت نگه داشته و این مقاطع را با همان قیمت قبل به فروش می‌رسانند. این ثبات قیمتی هم در هاش HEA و هم هاش HEB کاملا مشهود است. البته HEA و HEB هم طی یکی دو روز قبل به صورت میانگین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت ثبت کرده‌اند. اما برای امروز تغییر جدیدی نداشته و نرخ فروش شان ثابت اعلام شده است.

نرخ فروش نبشی و ناوادانی

قیمت نبشی هم در روز جاری از روند کلی بازار مستثنی نبوده و در بیشتر مبادی فروش نسبت به قبل کاهش یافت. با این حال، برخی از شرکت ها هم تغییری در قیمت این محصول ایجاد نکردند تا همچنان این مقطع را با نرخ قبل به فروش برسانند. نبشی سایز ۷۰ * ۷۰ با ضخامت ۷ شرکت آریان فولاد روز گذشته برابر با ۱۵ هزار و ۶۸۹ تومان بود و امروز با نرخ ۱۵ هزار و ۴۵۹ تومان به فروش رسید. یعنی حدود ۲۰۰ تومان نسبت به روز قبل کاهش یافت. نرخ فروش ناوادنی اکثر شرکت ها هم امروز ثابت اعلام شد؛ اگر چه قیمت این مقطع طی یکی دو روز گذشته به طور متوسط در حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش داشته است.

قیمت لوله و پروفیل

نرخ فروش لوله و پروفیل در اکثر شرکت ها نسبت به روز قبل ثابت اعلام شد. این مقاطع چند روزی است که به یک ثبات نسبی قیمتی رسیده و تغییرات خاصی را تجربه نکرده‌اند. این آرامش موجود در قیمت پروفیل و لوله اکثر شرکت‌ها و مبادی فروش را شامل می‌شود. البته اکثر لوله های فولادی طی روزهای قبل کاهش قیمتی در حدود ۳۰۰ تومان را تجربه کرده‌اند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام