آخرین تحولات نهضت ملی مسکن در کشور

 Vote: 1 person
آخرین تحولات نهضت ملی مسکن در کشور

طرح نهضت ملی که به منظور تامین مسکن مورد نیاز در کشور توسط دولت رئیسی ارائه شد، هم اکنون به مرحله اجرا رسیده و ساخت تعدادی از واحدها آغاز گردیده است. بدون شک، اجرای این طرح و عملیاتی شدن آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بسیاری از بازارهای مهم کشور از جمله مسکن، آهن و فولاد و مصالح ساختمانی تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر، در این جا آخرین تحولات نهضت ملی مسکن و مراحل اجرای آن را بررسی کرده ایم تا اطلاعات لازم را در این رابطه داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آمار ثبت نام کنندگان و پالایش شده های طرح نهضت ملی

با توجه به صحبت های معاون وزیر راه و شهرسازی، تا کنون ۵.۶ میلیون نفر در ۷ فاز اعلام شده جهت استفاده از طرح مسکن حمایتی نام نویسی کرده اند. اطلاعات مربوط به ۹۰ درصد از متقاضیان هم پالایش شده و اطلاع رسانی های لازم جهت تشکیل و تکمیل پرونده به افراد واجد شرایط انجام شده است. عمده جمعیت ۱۰ درصد باقی مانده هم که هنوز اطلاعات شان پالایش نشده است، شامل دو گروه هستند. اول ثبت نامی های جدید که از ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ به بعد نام نویسی کرده اند. گروه بعدی هم خانواده های بیش از ۳ فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند. بررسی اطلاعات این گروه ها هم در در حال انجام است و به زودی اطلاع رسانی های لازم انجام می‌گیرد.

روند ساخت مسکن های ملی به چه صورت است؟

طبق صحبت های معاون وزیر راه و شهرسازی، ۵۶۷ هزار واحد مسکن شهری در بخش های مختلف کشور در حال ساخت هستند. از این تعداد نزدیک به ۵۰ هزار واحد در بافت های فرسوده ساخته می شوند. علاوه بر این، ۱۶۰ هزار مسکن روستایی و ۳۳۳ هزار واحد مسکن خود مالک هم اقدامات لازم را برای شروع کار انجام داده یا در حال ساخت هستند. ۴۰۰ هزار واحد هم در مراحل ابتدایی یعنی خاک برداری و فونداسیون قرار دارند. به این ترتیب، عملیات ساخت حدود یک میلیون و نیم واحد مسکن آغاز شده که برخی در حال ساخت و برخی در مراحل ابتدایی هستند.

سهم مسکن شهری و روستایی از طرح نهضت ملی

طرح حمایتی مسکن ملی تنها مربوط به مناطق شهری نبوده و بخش های روستایی کشور را هم پوشش می‌دهد. در واقع، هم متقاضیان مناطق شهری و هم ساکنین روستاهای مجاز امکان استفاده از تسهیلات دولتی جهت ساخت مسکن را خواهند داشت؛ اگر چه میزان تسهیلات برای آن ها یکسان نیست. از نظر سهم واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها هم باید بگوییم که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، از ۴ میلیون مسکن تعهد شده، ۳.۲ میلیون واحد مسکن شهری و بقیه آن مربوط به مناطق روستایی است.

تامین اراضی مسکن ملی در چه مرحله ای قرار دارد؟

از نظر تامین زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکن ملی هم در روستاها مشکل چندانی وجود ندارد؛ چرا که بیشتر متقاضیان دارای زمین بوده و به عبارت دیگر در طرح خود مالکی ثبت نام کرده اند. از طرف دیگر، به دلیل وجود اراضی کافی در روستاها، اختصاص زمین به این طرح کار چندانی دشواری نیست. اما در مناطق شهری هم تا کنون اراضی مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکن به صورت قطعی تامین شده است. زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم در مراحل بررسی کاربری استان ها قرار دارد.

 از این رو، می‌توان گفت اراضی لازم برای ایجاد حدود ۲.۹ میلیون واحد شهری از ۳.۲ میلیون تامین یا پیش بینی شده است. بر اساس دستور ریاست جمهوری، باید تا پایان مرداد ماه زمین مورد نیاز برای ساخت تمام واحدهای مسکن ملی تامین شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، به احتمال زیاد دور جدید ثبت نام ها آغاز شد. یعنی دولت در حال برنامه ریزی برای ساخت بیش از ۴ میلیون واحد است. پس کسانی که در فازهای قبلی نام نویسی نکرده اما شرایط لازم را دارند، می‌توانند خود را برای ثبت نام در دور جدید آماده کنند.

تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکن ملی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱

معاون وزیر راه اعلام کرده است که سعی می‌کنیم تا پایان شهریور ماه سال جاری، اولین واحدهای طرح نهضت ملی را تکمیل کرده و به صاحبان شان تحویل دهیم. پیش بینی می‌شود تا پایان این ماه حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن تکمیل گردد. این واحدها به افرادی که زودتر ثبت نام شان را انجام داده و آورده نقدی خود را واریز کرده اند، تعلق می‌گیرد. از شهریور به بعد هم مابقی واحدها به همین ترتیب تکمیل شده و به صورت متوالی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

آورده مورد نیاز برای متقاضیان مسکن های ملی

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، مبلغ آورده نقدی برای دهک های مختلف متفاوت است. به این ترتیب که دهک های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارند، ۸۰ درصد مبلغ تمام شده ساخت مسکن را در قالب تسهیلات دریافت می‌کنند. این افراد حدود ۸۰۰ هزار خانوار هستند. برای دهک های متوسط هم حدود ۵۵ درصد هزینه تمام شده ساخت واحدها در قالب تسهیلات ارائه شده و مابقی آن را باید خودشان پرداخت نمایند؛ از این رو اگر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده‌ اید، با توجه به دهک خود باید به فکر تامین مابقی آورده مورد نیاز باشید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%100
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 3 )

حسن میر

ممنون فقط جزییات و دستور العمل ثبت نام نهضت ملی مسکن روستایی اگر ممکنه

1402/6/27 در ساعت 6:49
سحر کوه فر

سلام و احترام. این خبر برای سال گذشته است و مهلت ثبت نام برای این طرح آذر ماه سال گذشته (1401) بوده است. ضمن اینکه با وجود فراخوان هایی که دولت برای ثبت نام داده بود، اولاً خیلی از اشخاص حتی با داشتن صلاحیت نتوانستند ثبت نام کنند (به هر دلیل...)، ثانیاً در تایم قسط بندی هایی که برای واریز وجه مشخص شده بوده، تغییراتی ایجاد شد که برخی افراد از سنگین شدن قسط ها شاکی بودند.

1402/6/27 در ساعت 10:59
سحر کوه فر

سایت جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir می باشد. از جمله شرایط استفاده از این طرح به صورت زیر بوده است: زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن و مردان مجرد بین ۲۳ تا ۴۵ سال به شرط ارائه تعهد محضری منوط به ارائه سند ازدواج در هنگام واگذاری واحد، امکان ثبت نام در این طرح را خواهند داشت. لزوم حداقل ۵ سال سکونت در شهر محل تقاضا

1402/6/27 در ساعت 11:4

ارسال پیام