اخبار این روزهای بازار مسکن

 Vote: 2 person
اخبار این روزهای بازار مسکن

اخبار متعددی در رابطه با وضعیت این روزهای بازار مسکن وجود دارد. از مشروط شدن وام 200 میلیونی مسکن روستایی گرفته تا جلسۀ اخیر شورای مسکن مبنی بر رعایت سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها. در کنار همۀ این‌ها اما باز هم مسائل برجام عده‌ای را برای انجام و ادامۀ پروژه های ساخت و ساز مردد کرده است.

مشروط شدن وام 200 میلیونی مسکن روستایی

مسئولان سازمان برنامه و بودجه، پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون  تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد را منوط به تجمیع اعتبارات در صندوق ملی مسکن کرده‌اند. منابع تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی قرار است از طریق صندوق ملی مسکن تامین شود که شاید تا یک ماه و نیم دیگر مقداری منابع در این صندوق تجمیع و پرداخت وام صورت گیرد. آخرین پیگیری‌ها از پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، مربوط به آبان ماه سال گذشته بود. گفته می‌شود ممکن است تا حدود ۴۵ روز دیگر مقداری اعتبار به این صندوق تزریق و پرداخت وام مسکن روستایی آغاز شود.

رعایت سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها!

در روزهای اخیر جلسه شورای مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی و سخنگوی دولت برگزار شد. رستم قاسمی ضمن تأکید بر رعایت مصوبه سران قوه مبنی بر رعایت سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها اعلام کرد: بسته جدیدی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره مسکن در جلسه هیات دولت مطرح خواهد شد.

مجلس و دولت در حالی نسبت به ساماندهی بازار اجاره ورود کردند که مطابق گزارش بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن خردادماه سال ۱۴۰۱ اجاره بها در شهر تهران ۴۶ درصد و در کل کشور ۵۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. این آمار طی یک سال اخیر در شرایطی رخ داده که در دو سال گذشته میزان مجاز افزایش سالیانه در تهران ۲۵ درصد، دیگر کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرهای کشور ۱۵ درصد بود. بنابراین آمار نشان می‌دهد نرخ اجاره به طور رسمی دو تا سه برابر مدنظر سیاست‌گذار افزایش یافته است.

در کنار این جلسات، بسیاری از مردم عادی و فعالان حوزه ساخت و ساز، در انتظار نتایج حاصل از تصمیمات برجام هستند و همۀ این‌ها سبب شده تا بسیاری از این قشر برای ادامه پروژه هایشان مردد شوند. زیرا این گمان وجود دارد که شاید روزنه امیدی در رسیدن به توافقات برجام وجود داشته باشد.

تاثیرات برجام در قیمت خانه و رونق بازار مسکن

اثر مذاکرات برجام در بازار مسکن و قیمت خانه به صورت غیر مستقیم است. به این صورت که در صورت به توافق رسیدن در این مذاکرات، نرخ ارز به احتمال زیاد کاهش پیدا می‌کند. پایین آمدن نرخ ارز هم می‌تواند یک سیگنال مثبت قوی برای رونق در حوزه ساختمان سازی و مسکن باشد. چرا که در سال‌های اخیر، پتانسیل زیادی برای ایجاد ساخت پروژه‌های مسکونی بیشتر به وجود آمده است که هم از مردم و هم دولت ناشی می‌شود. دلیل اصلی آن هم کاهش مسکن در کشور، افزایش اجاره بها و فشاری است که روی افراد بدون خانه در جامعه قرار گرفته است.

اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، فعالان حوزۀ ساخت و ساز مسکن، به سرعت دنبال ساخت پروژه‌های جدید خواهند رفت. این موضوع موجب رونق در حوزه ساخت و ساز و تمام مشاغل مرتبط با این زمینه خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت: موفقیت مذاکرات برجام بدون شک تاثیر مثبت در وضعیت بازار مسکن کشور و رونق گرفتن آن خواهد داشت. البته عکس آن هم امکان‌پذیر است. چرا که اگر این مذاکرات مجددا به نتیجه نرسد، جَو روانی ناشی از آن باعث بالا رفتن چند باره نرخ ارز می‌شود که توانایی مالی و انگیزه مردم و فعالان برای ساخت و ساز را کاهش خواهد داد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%50
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%50
 میانگین رای: 2 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام