علامت اختصاری تیرآهن های تولید داخل را بشناسید

 Vote: 4 person
علامت اختصاری تیرآهن های تولید داخل را بشناسید

منظور از علامت اختصاری تیرآهن، حروفی است که به اختصار بر روی تیرآهن حک می‌شود؛ این علامتِ اختصاری (حروف) نمایندۀ کارخانۀ تولید کنندۀ محصول است. به عنوان مثال، علامت اختصاری تیرآهن ذوب آهن اصفهان ESCO است. نشان اختصاری تیرهای اهواز و یزد نیز به ترتیب INSIG و YRM می‌باشد. حک شدن علامت اختصاری بر روی بدنه تیرآهن، اصالت آن را تایید می‌کند. محصولات تولیدی هر کارخانه، به روش خاص آن کارخانه و بر اساس استراتژی‌های مخصوص متخصصان آن کارخانه تولید می‌شود و دستگاه‌های تولید نیز قدرت و کیفیت متفاوتی دارند. از این رو، محصولی که در یک کارخانه تولید می‌شود، می‌تواند در جزئیات ظریف و در نتیجه در کیفیت، متفاوت از محصول کارخانه دیگر باشد. این امر، به اهمیت آگاهی شما از علامت اختصاری کارخانه‌های تولیدکننده، می‌افزاید. علامت اختصاری سایر برندهای داخلی تیرآهن از جمله فایکو، شاهین بناب، فولاد ناب تبریز و مجتمع پروفیل ماهان را در ادامه مطلب ببینید.

تیرآهن و انواع آن

تیرآهن نوعی مقطع فولادی طویل است که از یک بدنۀ اصلی (جان) دو بال عمود بر بدنه تشکیل شده است. این مقاطع از نظر شکل، اندازه و کاربرد دارای انواع گوناگونی بوده و کارخانه‌های متعددی در کشور در تولید این محصول مهم فعالیت دارند. تیرهای فولادی از نظر شکل و استانداردِ ساخت، در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند که برای معرفی هر یک، از علامت اختصاری خاصی استفاده می‌شود. علائم اختصاری مربوط به هر نوع تیر، بر اساس استاندارد جهانی تعریف شده و بنابراین در تمام دنیا یکسان است. انواع تیرآهن و علامت اختصاری جهانی هر یک از‌ آن‌ها، به صورت زیر است:

  • تیرآهن معمولی (IPE) و (INP)
  • هاش (IPB)
  • تیرآهن لانه زنبوری (CPE)

اما علاوه بر این علام جهانی، یک سری نشان اختصاصی نیز وجود دارد که بر روی تیرآهن‌ها حک می شود. این نشان اختصاصی در واقع بازگو کنندۀ کارخانۀ تولید کنندۀ محصول است. پیش از آنکه به بررسی نشان اختصاری تیرآهن‌های تولید داخل بپردازیم، توضیح مختصری از انواع تیرآهن بیان کرده‌ایم.

تیرآهن معمولی IPE و INP

تیرآهن معمولی IPE شکلی شبیه به حرف I لاتین داشته و اندازه جان آن نسبت به بال‌ها بیشتر است. در IPE ضخامت بال آن در همه بخش‌ها یکسان است.

INP هم از نظر شکل، شباهت زیادی به IPE دارد. به این صورت که شکلی شبیه به حرف I لاتین داشته و اندازه جان نسبت به بال‌ها بیشتر است. اما ضخامت بال‌ها در همه جا یکسان نبوده و با حرکت از سمت جان به سوی بیرون، ضخامت بال کاهش می‌یابد.

تیر هاش (IPB)

هاش از دیگر انواع پرکاربرد تیرهای فولادی است که شکل ظاهری شبیه به حرف H لاتین دارد. اندازه جان و بال‌ها در این نوع تیر، با هم برابر بوده و در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌شود. به طور کلی، این نوع تیر فولادی با علامت اختصاری H یا IPB مشخص می‌گردد. اما برای معرفی نوع سبک، سنگین و فوق سنگین آن، به ترتیب علائم اختصاری IPBL، IPB و IPBV یا HEA، HEB و HEM به کار گرفته می‌شوند. قیمت هاش با علامت IPB همواره پایین‌تر از قیمت هاش با علامت IPBV است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، از صفحۀ هاش سبک و سنگین بازدید نمایید.

تیرآهن لانه زنبوری (CPE)

نوعی از تیرهای فولادی دارای یک سری سوراخ ۶ ضلعی در بخش جان خود هستند. به همین خاطر، با عنوان تیرآهن لانه زنبوری شناخته می‌شوند. علامت اختصاری تیرهای لانه زنبوری CPE است. این محصولات معمولا از برش و جوشکاری مجدد تیرهای I تولید می‌گردند.

منظور از علامت اختصاری تیرآهن چیست؟

منظور از علامت اختصاری تیرهای فولادی، حروفی است که توسط کارخانه سازنده بر روی آن‌ها حک می‌شود. مشتری با بررسی این حروف، می‌تواند به اطلاعات مهمی از جمله نوع تیر و برند سازنده آن دست یابد. علاوه بر علائم اختصاری که جهت تعیین نوع تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، هر کارخانه هم حرف اختصاری خاص خود را دارد. برای مثال، علامت اختصاری تیر تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان، ESCO می‌باشد که به همین صورت بر روی بال‌های تیرآهن حک می‌شود. ESCO مخفف عبارت «Esfahan Steel Company» یا «شرکت فولاد اصفهان»‌ است که بر روی تیرآهن و میلگرد تولیدی کارخانه ذوب آهن نوشته می‌شود. استفاده از علامت اختصاری تیرآهن به جای کلمه اصلی، این مزیت را دارد که امکان معرفی تیر به صورت مختصر، مفید و در کمترین فضای ممکن، وجود داشته باشد.

منظور از علامت اختصاری تیرآهن چیست؟

حروف اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران

کارخانه‌های متعددی در ایران نسبت به تولید تیرهای فولادی اقدام می‌کنند که روش، تجهیزات و حتی گاها استاندارد تولیدشان با هم تفاوت دارد. هر یک از این کارخانه‌ها علامت اختصاری مخصوص خود را دارند که آن را بر روی تیرآهن تولید حک می‌کنند. بنابراین مشتریان با بررسی حروف اختصاری تیرهای موجود در بازار، به راحتی می‌توانند متوجه شوند که توسط چه کارخانه ای تولید شده است. در ادامه، علائم اختصاری مشهورترین برندهای تیرآهن تولید داخل را بررسی خواهیم کرد:

  1. علامت اختصاری تیر ذوب آهن اصفهان
  2. علامت اختصاری تیر اهواز
  3. علامت اختصاری تیر یزد
  4. علائم اختصاری تیرآهن سایر برندهای داخلی

در جدول زیر می‌توانید حروف اختصاری تمامی برندهای داخلی تیرآهن تولید داخل کشور را ببینید.

علامت (حروف) اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران

علامت اختصاری تیر ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ ترین قطب‌های تولید فولاد کشور می‌باشد که نسبت به تولید انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، اقدام می‌کند. تیرهای برند ذوب آهن هم از نظر سایز و هم از نظر شکل تنوع زیادی دارند. برای مثال، انواع تیرآهن معمولی یا IPE، تیرآهن INP و تیر هاش یا IPB با سایزهای مختلف در این کارخانه تولید می‌گردد. علامت اختصاری تیرآهن اصفهان یا کارخانه فولاد ذوب آهن ESCO بوده و بر روی تمامی تیرهای این برند حک می‌شود.ESCO  که مخفف عبارت Esfahan Steel Company است، امکان شناسایی تیرهای برند ذوب آهن و تمایز آن‌ها از تیرآهن دیگر کارخانه‌های داخلی را برای مشتریان فراهم می‌سازد.

علامت اختصاری تیرآهن اهواز و یزد

از دیگر برندهای مطرح تولید تیرآهن ایران، می‌توان به گروه ملی صنعتی فولاد ایران اشاره کرد. تیرهای این مجموعه فولادی که در استان خوزستان قرار دارد، در بازار با عنوان تیرآهن اهواز مورد معامله قرار می‌گیرد. علامت اختصاری تیرهای اهواز INSIG می‌باشد که مخفف عبارت «Iran National Steel Industrial Group» یا «گروه ملی صنعتی فولاد ایران» است. علامت INSIG بر روی بدنه تمامی تیرهای اهواز در انواع مختلف حک می‌شود تا مشتریان جهت شناسایی محصولات این برند، با چالشی مواجه نشوند.

برند فولاد یزد با بهره‌مندی از چرخه کامل تولید فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی، جزو کارخانه‌های مطرح و باکیفیت تولید تیرآهن داخلی محسوب می‌شود. علامت اختصاری تیرآهن فولاد یزد (احرامیان) YRM است که به صورت برجسته بر روی تمامی تیرهای تولید حک می‌گردد. از این رو امکان تشخیص تیرآهن اصلی فولاد یزد از تیرهای تقلبی وجود دارد.

علائم اختصاری تیرآهن سایر برندهای داخلی

علاوه بر کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، اهواز و یزد، برندهای داخلی دیگری هم تولید تیرآهن را انجام می‌دهند. شناخت حروف اختصاری هر یک از این کارخانه‌ها، کمک می‌کند تا هنگام بررسی تیرهای فولادی، به راحتی متوجه کارخانه سازنده آن بشوید. حروف اختصاری برخی از دیگر برندهای مطرح تولید تیرآهن کشور در ادامه بیان شده است.

نشان اختصاصی تیرآهن فولاد ناب تبریز (FNT)

کارخانه فولاد ناب تبریز از جمله کارخانه‌های جدید کشور می‌باشد که در دهه ۸۰ به صورت رسمی تاسیس گردیده است. در حال حاضر، تمرکز این کارخانه روی تولید تیرآهن‌های نیمه سبک I قرار دارد که با علامت اختصاری FNT در بازار عرضه می‌شوند. FNT مخفف عبارت «FULAD NAB TABRIZ» یا نام کارخانه است.

مجتمع پروفیل ماهان (PSM)

علامت اختصاری تیرآهن تولیدی مجتمع پروفیل صنعت ماهان PSM بوده که مخفف عبارت «profil sanat mahank» بوده و به نام شرکت اشاره دارد.

تیرآهن مجتمع جهان فولاد غرب (JFCO یا JFC)

کارخانه جهان فولاد غرب عمدتا روی تولید تیرهای فولادی IPE و INP با علامت اختصاری JFC یا JFCO تمرکز دارد. این علائم اختصاری بیان کننده نام برند یعنی «jahan foulad Gharb co» هستند.

تیرآهن مجتمع فولاد ظفر بناب (ZAFAR)

تیرهای مجتمع فولادی ظفر بناب با علامت اختصاری ZAFAR که به نام مجموعه یعنی «Zafar Bonab Steel Production Complex»‌ اشاره دارد، تولید می‌شوند.

حروف اختصاری تیرآهن فایکو (FICO)

 کارخانه فولاد البرز ایرانیان یا به اختصار فایکو، از دیگر برندهای مطرح تولید تیرآهن در کشور می‌باشد. این کارخانه تیرهای فولادی را در انواع گوناگون از جمله IPE، INP و هاش (IPB) تولید کرده و با علامت اختصاری FICO در بازار عرضه می‌کند. این علامت کارخانه فولاد فایکو اشاره دارد.

تیرآهن شاهین بناب (BS)

علامت اختصاری تیرآهن مجتمع فولاد صنعت بناب، BS است. مجتمع فولاد صنعت بناب با نام تجاری شاهین بناب شناخته می‌شود. بنابراین، BSنمایندۀ برند شاهین بناب نیز محسوب می‌گردد. BS  مخفف عبارت «Banab Steel» بوده و بر روی انواع تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه حک می‌گردد.

چرا درج علامت اختصاری بر روی تیرآهن لازم است؟

همانطور که ملاحظه کردید، کارخانه‌های داخلی متعددی در تولید مقاطع فولادی از جمله تیرآهن فعالیت دارند. در کنار کارخانه ها و برندهای داخلی، محصولات خارجی نیز در بازار موجود است. بنابراین، تنوع محصولات بالاست و این تنوع بالا، تنوع در کیفیت را نیز به همراه دارد. با توجه به تفاوت در تجهیزاتِ ساخت، روش ساخت و استاندارد تولیدکارخانه، کیفیت و قیمت تیرهای فولادی هم متفاوت است.

وجود نشان اختصاصی و اختصاری بر روی محصولات کارخانه‌ها، این امکان و مزیت را برای خریدار فراهم می‌سازد که به راحتی از کارخانه و برند تولیدکننده تیرآهن مطلع شود. با توجه به اینکه کیفیت و قیمت تیرهای هر برند تا حد زیادی مشخص است، مشتری می‌تواند بر اساس کیفیت و نام برند، تصمیم گیری کرده و با بررسی تقریبی قیمت، از خرید خود متضرر نشود. مثلا قیمت تیرآهن اصفهان معمولاً بالاتر از سایر برندهاست. اگر بر روی این محصول، حرف اختصاصی برند ذوب آهن اصفهان را ببینید، پس از استعلام قیمت از منابع و فروشندگان معتبر، می‌توانید از هزینه‌ای که برای خرید می‌پردازید، خاطر جمع شوید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%25
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%75
 میانگین رای: 4 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام