گواهی پایان کار ساختمان نوساز و قدیمی چقدر زمان می برد؟

 Vote: 11 person
گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

 

گواهی پایان کار ساختمان برگه‌ای است که از طرف شهرداری صادر می‌شود تا گواه این باشد که سازه شما بر اساس مقررات ملی ساختمان و اصول فنی بنا شده است. گواهی عدم تخلف و رسید دریافت حق بازدید کارشناس، از مدارک لازم برای دریافت گواهی اتمام کار ساختمان است. در صورت وجود بدهی به شهرداری، باید آن را تسویه کنید. در رابطه با ساختمان های قدیمی، همراه داشتن پایان کار قدیمی نیز لازم است. در مورد ساختمان های روستایی، تصویر موقعیت ملک روی نقشه طرح هادی و تایید شورای اسلامی روستا یا هیأت امنا لازم است. هزینه گواهی پایان کار ساختمان به متراژ سازه، کاربری آن و استان و منطقه ای که سازه در آن واقع شده است بستگی دارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد با آنلاین سازه همراه باشید.

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

برای اینکه پس از به اتمام رسیدن ساخت ساختمان، امکان بهره‌برداری از سازه جهت سکونت یا کار یا هر مورد دیگری وجود داشته باشد، نیاز است تا یک سند یا برگه تحت عنوان گواهی پایان کار ساختمان دریافت کنید. این سند از سوی شهرداری و زمانی صادر می‌شود که ساخت ساختمان به پایان رسیده باشد. دریافت گواهی اتمام کار ساختمان جهت ثبت سند، انتقال سند و انشعابات ملکی لازم است. هزینه گواهی پایان کار بر اساس متراژ ساختمان، کاربری ساختمان و منطقه و استانی که سازه در آنجا ساخته شده است، متغیر است.

انواع پایان کار ساختمانی

  • پایان کار ساختمان نو ساز
  • پایان کار ساختمان کلنگی
  • پایان کار ساختمان قدیمی
  • پایان کار ساختمان روستایی

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

 

مدارک مورد نیاز برای گواهی پایان کار

  1. فرم درخواست گواهی پایان کار ساختمان.
  2. فرم های شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمان مورد تأیید مهندس ناظر.
  3. اصل شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان و یا وکیل او (همراه با اصل وکالت نامه).
  4. ارائه رسید دریافت حق بازدید کارشناس.
  5. ارائه رونوشت انحصار وراثت و رونوشت مدارک شناسایی ورثه (در صورت فوت مالک اصلی).
  6. اصل و کپی رسید پرداخت هزینه عوارض سالیانه.
  7. اصل و کپی قبض آب، برق، گاز و تلفن (برای ساختمان های قدیمی که گواهی پایان کار ندارند).
  8. گواهی عدم تخلف (در صورت وجود تخلف، رسید پرداخت جریمه لازم است).
  9. نقشه معماری ملک که دارای مهر شهرداری منطقه داشته باشد، به همراه CD آن.
  10. ارائه کارت سازه و تمامی گزارش‌هایی که از مراحل ساخت ساختمان وجود دارد.
  11. تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمان‌های نوساز.
  12. ارائه برگه تعهد نظارت.

مراحل گرفتن گواهی پایان کار ساختمان

همانطور که گفته شد، گواهی پایان کار باید توسط شهرداری صادر شود. پیش از آنکه شهرداری این گواهی یا سند را صادر کند، لازم است مراحلی را طی کنید و مدارکی را نیز حاضر کنید. برای دریافت پایان کار باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. در شهرداری منطقه مربوطه تشکیل پرونده دهید.
  2. گواهی عدم تخلف در ساخت ساختمان را دریافت کنید.
  3. یک کارشناس فنی می‌بایست از ساختمان تکمیل شده شما بازرسی کند.
  4. رضایت مجاورین و همسایگان کسب شود.
  5. پس از انجام تمامی این مراحل، برگه اتمام کار می‌بایست توسط شهردار، معاون شهرسازی، مهندس محاسب، معاون مالی و اداری و دیگر افراد لازم، امضا شود.

این مراحل در ادامه شرح داده شده است.

1- تشکیل پرونده

وقتی کار ساخت و ساز ساختمان به پایان رسید، باید مدارکی که در بالا گفته شد تهیه و گردآوری کنید و آن‌ها را به شهرداری ببرید. در رأس همه این مدارک، فرم درخواست پایان کار است که باید آن را تکمیل کنید. در صورتیکه ساخت و ساز شما برای نوسازی و بازسازی ساختمان بوده است، باید عوارض نوسازی را نیز پرداخت کنید و رسید آن را همراه خود به شهرداری ببرید.

2- گواهی عدم تخلف

اگر ملک خلافی نداشته باشد، به عبارت دیگر، در زمان ساخت ساختمان طبق قوانین شهرداری عمل کرده باشید، کارتان راحت‌تر پیش خواهد رفت. برای گرفتن گواهی عدم تخلف، لازم است تا برگه رسید عوارض، برگه گزارش ناظر مبنی بر اتمام مراحل ساخت و برگه اتمام بنا را ارائه دهید. برگه اتمام بنا برگه‌ایست که در آن پایان کار ساختمان و تأیید رئیس بازرسی درج شده است.

3- بازرسی ساختمان توسط کارشناس فنی

یک کارشناس فنی از طرف شهرداری، می‌بایست ساختمان تکمیل شدۀ شما را بررسی کند.

به منظور بر طرف شدن ابهاماتی که در حوزۀ ساخت و ساز دارید، از مشاوره رایگان امور ساختمانی شرکت آنلاین سازه بهره‌مند شوید. چنانچه در آغاز ساخت پروژه ساختمانی خود هستید، مدیریت و کنترل پروژه توسط مدیران با تجربه می‌تواند کمک شایانی در موفقیت و پیشرفت پروژۀ شما داشته باشد.

پایان کار ساختمان قدیمی یا کلنگی

در مورد دریافت اتمام کار ساخت ساختمان های قدیمی و کلنگی سه حالت وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته شده است.

  1. ملکِ قدیمی شما یک پایان کار قدیمی دارد. در این صورت، کافیست با همراه داشتن این پایان کار قدیمی با مدارک لازم که در بالا بیان شد، به شهرداری مراجعه کرده و نسبت دریافت به پایان کار جدید اقدام کنید.
  2. ملکِ قدیمی شما پایان کار قدیمی دارد اما شما در ملک خود تغییراتی ایجاد کرده بودید که این تغییرات فاقد مجوز قانونی از سوی شهرداری است. به عنوان مثال، بدونِ اجازۀ شهرداری، یک بالکن یا تراس در ساختمان خود ایجاد کرده بودید. در این صورت، تغییراتی که در ساختمان خود ایجاد کرده بودید، به کمیسیون ماده صد یا کمیسیون داخلی شهرداری ارجاع داده می‌شود. طبق بررسی این کمیسیون ها، شما باید جریمه تغییراتی که در سازه خود به وجود آورده بودید را پرداخت کنید. پس از پرداخت این جریمه، با همراه داشتن پایان کار ملک قدیمی و سایر مدارک لازم، می‌توانید جهت دریافت پایان کار جدید اقدام کنید.
  3. ملک قدیمی شما پایان کار قدیمی یا حتی سند ندارد. در این صورت می‌توان گفت ملک شما بدون مجوز ساخته شده بوده است. از این رو، دریافت پایان کار برای چنین ساختمان‌های قدیمی دشوار خواهد بود. در این صورت بهتر است از یک کارشناس با تجربه مشورت کنید.

مراحل دریافت پایان کار ساختمان روستایی

گواهی پایان کار ساختمان های روستایی زیر نظر بخشداری مربوطه است. اگر تمایل ساخت و ساز در یک منطقۀ روستایی دارید، قبل از شروع کار، به دهداری روستا مراجعه کنید و از شرایط خاص ساخت و ساز در آن روستا اطلاع کافی به دست آورید. مراحل دریافت اتمام کار برای ساختمان های روستایی به قرار زیر است:

  1. درخواست مالک یا نمایندۀ قانونی.
  2. ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی (در صورت داشتن وکیل، ارائه اصل شناسنامه مالک، کارت ملی وکیل و تصویر وکالت‌نامه محضری).
  3. کپی یا تصویری از اصل سند مالکیت. در صورت نبود سند مالکیت، فرم گواهی مالکیت زمین که از سوی شورای اسلامی تأیید شده است.
  4. تصویر موقعیت ملک روی نقشه طرح هادی و تأیید شورای اسلامی روستا یا هیأت امنا.
  5. ارائه قبض آب، برق، تلفن و گاز به نام مالک.
  6. سه عکس رنگی از نماهای مختلف ساختمان.
  7. تصویر پروانه ساختمانی یا آخرین گواهی پایان کار.
  8. جوابیۀ استعلام از اداره کشاورزی، ادارۀ محیط زیست، ادارۀ راه و شهرسازی، آب، برق و...
  9. تکمیل فرم تبصرۀ 2 بند 3 قانون شهرداری که باید توسط بخشداری روستا انجام شود.

پایان کار خانه پیش خرید شده

این سؤال پیش می‌آید که آیا شما به عنوان شخصی که قصد دارد یک خانه را پیش خرید کند، لازم است برای دریافت اتمام کار ساختمان مورد نظرش اقدامی انجام دهد؟ خیر؛ نیازی نیست شما کاری انجام دهید. این کار بر عهدۀ سازندۀ ساختمان است. شما به عنوان شخصی که قرار است خانه‌ای را پیش خرید کنید باید دقت کنید که در قراردادتان قید کنید که خانه را به شرط داشتن پایان کار خریداری می‌کنید. در ضمن، هر دو طرف معامله یعنی شما و فروشنده باید بر این موضوع توافق کنید.

علت عدم صدور گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

  1. ممکن است در زمان ساخت ساختمان، پیمانکار از کارگران ساختمانی غیر مجاز استفاده کرده باشد و شکایتی در این مورد وجود داشته باشد.
  2. ممکن است مغایرتی از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مربوط به ساختمان گزارش شده باشد.

موارد بالا از دلایل عدم صدور اتمام کار ساختمان است. با پرداخت جریمه مربوط به هر یک از این موارد، می‌توانید مسیر را برای دریافت گواهی هموار کنید.

مدت اعتبار پایان کار ساختمان

اگر در زمان تحویل گواهی اتمام کار ساختمانِ خود متوجه شدید که گواهی شما اشکال دارد یا مغایرتی در اطلاعات آن وجود دارد، باید آن را به واحد نظارت فنی اعلام کنید تا رفع اشکال شود و مجدداً صادر گردد. مهلت گواهی پایان کار ساختمان نامحدود است.

هزینه دریافت گواهی پایان کار ساختمان

هزینه دریافت گواهی پایان کار بر اساس متراژ ساختمان، کاربری ساختمان و منطقه و استانی که سازه در آنجا ساخته شده است، متغیر است. اما آنچه که در همه استان‌های ایران صدق می‌کند، ارائه تخفیف به خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان است. برای این خانواده‌ها، به ازای هر واحد مسکونی، تخفیف عوارض صدور پروانه وجود دارد. مقدار این تخفیف برای خانواده‌های شهدا 70% است. جانبازان بر حسب درصد جانبازی‌شان مشمول تخفیف می‌شوند. به آزادگان نیز بر حسب سال‌های اسارت‌شان در جبهه تخفیف عوارض صدور پروانه تعلق می‌گیرد.

سؤالات متداول

پایان کار ساختمان برای وام

معمولاً برای ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند، وام تعلق نمی‌گیرد. بنابراین، جهت دریافت وارم لازم است تا برگه اتمام کار سازه را داشته باشید و آن را به بانک و یا مؤسسات مالی و اعتباری ارائه دهید.

 

پایان کار ساختمان چقدر زمان می برد و آن را از کجا بگیریم؟

اگر ساختمان شما خلافی نداشته باشد، کارهای شما راحت‌تر پیش خواهد رفت و می‌توان به طور کلی یک بازۀ زمانی 6 تا 8 ماهه در این مورد در نظر گرفت. اما در صورت وجود خلافی، این پروسه طولانی‌تر خواهد شد. همانطور که در متن بیان شد، این برگه توسط شهرداری صادر می‌شود.

برگه اتمام کار برای یک واحد ساختمانی توقیف شده

سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان برای یک واحد ساختمانی که توقیف شده، گواهی اتمام کار دریافت کرد؟ بله؛ صدور این گواهی، هیچ گونه تداخلی با امر توقیف ندارد. زیرا صدور آن منوط به آزاد بودن ملک نیست.

نحوۀ استعلام

جهت استعلام اتمام کار می‌توانید به شهرداری منطقه مربوطه، وبسایت "تهران من" که متعلق به شهرداری است و همچنین سازمان‌های ثبتی مراجعه کنید. نکته اینکه وجود سند برای یک ملک نیز خود نشان دهندۀ این است که ملک گواهی اتمام کار را دارد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%9
two star rate
%9
three star rate
%36
four star rate
%9
five star rate
%36
 میانگین رای: 11 نفر

نظرات ( 18 )

محمدرضا ایزدی

سلام یک ویلا در یکی لز روستاهای شمال خریده ام سند تک برگ دارد ولی آب و برق و گاز ندارد چه مراحلی را باید برای گرفتن آنها طی کرد

1402/5/18 در ساعت 8:19
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای ایزدی. برای راه اندازی آب، برق و گاز، باید به اداره آب، برق و گاز منطقه خود مراجعه نمایید. اگر ساختمان تان نیاز به کنده کاری (جهت لوله کشی موارد مربوطه دارد) لازم است جهت دریافت انشعاب، به شهرداری هم مراجعه نمایید. موفق باشید...

1402/5/21 در ساعت 12:27

یاور

با سلام. آیا در ساخت خانه های روستائی، رعایت متراژ درج شده در پروانه ساخت الزامی است؟ در صورتی که متراژ ساخته شده بیشتر از متراژ درج شده در پروانه ساخت باشد باید تخریب کرد؟

1402/9/13 در ساعت 7:48
سحر کوه فر

سلام و احترام. ساخت ساختمان باید بر اساس شرایط قید شده در جواز ساختمانی و طبق آن باشد؛ بنابراین، رعایت متراژ درج شده در پروانه ساخت‌تان، الزامی است. اگر متراژ ساختمان‌تان بیشتر از متراژی است که در پروانه ساخت قید شده، می‌توانید با پرداخت هزینه خلافی ساختمان به شهرداری یا دهداری، قسمت یا قسمتهایی که اضافه بر سازمان ساخته‌اید، نگه دارید.

1402/9/14 در ساعت 13:2

مرتضی

سلام یک خانه قدیمی ساخت گرفتم در یکی از روستاها سند شیش دانگ تک برگ میخواستم وام بگیرم رفتم گفتن باید پایان کار بیاری خانه ماله 40 ساله پیش است من از کجا پایان کار جور کنم وقتی خونه فقط سند تک برگ دارد منعون میشم راهنمایی کنید

1402/9/16 در ساعت 0:27
سحر کوه فر

سلام و احترام. شما ابتدا به دهداری و شهرداری روستای خود مراجعه نمایید تا مسئولان مربوطه پرونده‌ها رو بررسی کنند. اگر ساختمان‌تان پایان کار داشته باشد، از طریق بررسی‌ها مشخص می‌شود. اگر پایان کار نداشته باشد، شهرداری شخصی را برای بررسی خانه شما میفرستد تا مراحل و کارهای مربوط به ارائه پایان کار صورت گیرد.

1402/9/17 در ساعت 12:6

ایرما

سلام، ۱ واحد آپارتمان در مجموعه ۸ واحدی، بالای ۶۰ سال ساخت، جهت فروش پایان کار لازم داره؟ چقد طول میکشه؟ الان خریدار داره ولی جرات نمیکنم مبایعه نامه تنظیم کنم، مبادا پایان کار زیادی طول بکشه و من جریمه بدم؟ چه راهکاری میتونید بمن بدید؟ تشکر....

1402/9/26 در ساعت 19:49
سحر کوه فر

سلام و احترام. بله؛ قطعاً و حتماً تمامی ساختمان‌ها جهت خرید و فروش به پایان کار نیاز دارند. به شهرداری منطقه‌تون مراجعه کنید، شاید ملک شما پایان کار داشته باشد؛ باید بررسی کنند. اگر هم نداشته باشد باید روند قانونی رو طی کنید تا پایان کار برای ساختمان تون ارائه بشه. اینکه این پروسه چقدر زمان‌بَر است، به روال شهرداری و اشخاصی که کارتون بهشون محول میشه بستگی داره و همچنین این موضوع که ملک شما از 60 سال پیش تا کنون تغییری درش ایجاد شده که متحمل جریمه بشه یا خیر...

1402/9/28 در ساعت 9:22

روشن

سلام. من ۱واحد ۵۷ متری سال ساختِ۱۳۹۷ دارم. سند و مبایعه نامه رو که تازه امسال( یعنی فروردین۱۴۰۲) آماده شد در دفترخونه صادر کردند. اما گواهی ساختمان رو به هیچ وجه دفتر خونه بهمون نداد! الان میتونیم آپارتمان رو بفروشیم؟ آیا گواهی ساختان هنگام فروش الزامیست؟ یا اینکه هر دفتر خونه ای که بریم، با نامه از طرف دفترخونه به دفاترِ ثبت الکترونیک شهرداری صادر خواهد شد؟ لطفا میشه راهنمایی کنید که چه باید کرد؟

1402/10/24 در ساعت 2:52
سحر کوه فر

سلام و احترام. گواهی پایان کار ساختمان برای خرید و فروش قانونی لازم است. حتماً به دفاتر ثبت الکترونیک شهرداری یا شهرداری منطقه تون مراجعه کنید و با ارائه مدارک شخصی و مدارک منزل تون، از وضعیت گواهی پایان کار ساختمان تان مطلع شوید و اطمینان کسب کنید. شهرداری سیستم شخصی شما رو به صورت اینترنتی و الکترونیکی چک می‌کند و اگر کارها درست پیش رفته باشد، می‌تواند گواهی پایان کار را برای شما صادر کند. موفق باشید...

1402/10/24 در ساعت 9:59

مهدی

سلام اپارتمان ما جنوبی هست و پایان کار کلی اپارتمان دارد و با دوتا پارکینگ که به واحد بنده پارکینگ ها ربطی ندارد؛پارکینگ رو به عنوان انبار اجاره دادن؛حال من برای فروش ملکم تو استعلام شهرداری پرونده باز دارم؛یکسوال میتونم یک پایانکار مربوط به واحد خودم رو بگیرم؟

1402/11/27 در ساعت 9:0
سحر کوه فر

سلام و احترام. به هر دستگاه (ساختمان) آپارتمان به طور کلی، فقط یک پایان کار تعلق می گیرد و این امکان وجود ندارد که شما برای واحد خودتان، پایان کار جداگانه داشته باشید. هر واحد تنها می تواند سند مجزا داشته باشد.

1402/12/1 در ساعت 10:50

مژگان

سلام من یک ملک قدیمی دارم که قراره برای مدرسه غیرانتفایی استفاده کنم از کجا پایانکارش رو میتونم سریع دریافت کنم چون خیلی سریع نیاز دارم آیا سایتی هست که بشه خودمون بگیریم یا حتما نیاز داره به شهرداری مراجعه کنم

1402/12/19 در ساعت 0:51
سحر کوه فر

سلام و احترام. اگر ملک شما دارای سند باشد، حتما پایان کار دارد. چون ارائه سند برای هر ملکی، مستلزم داشتن پایان کار است. چنانچه اطلاع دقیقی از وجود یا عدم وجود پایان کار ملک تان ندارید، پیشنهاد می‌شود به صورت حضوری و با در دست داشتن سند، مدارک شناسایی و سایر مدارک لازمه، به شهرداری مراجعه نمایید و به صورت حضوری پیگیر پایان کار ملک تان شوید. حتماً پرونده ای به صورت آرشیو برای ملک‌تان موجود است. موفق باشید.

1402/12/19 در ساعت 14:30

مرتضی

سلام وقت بخیر میشه دقیقا مراحل گرفتن پایان‌ کار ساختمان قدیمی که درسال ۵۲ ساخته شده وهیچ گونه مجوز ساختی نداشته به صورت آزاد ساخته شده رو به طور جز به جز برآن توضیح بدین ممنون از لطف شما

1403/1/21 در ساعت 0:0
سحر کوه فر

سلام و احترام. لازم هست که به شهرداری منطقه تون مراجعه نمایید و کارهاتون رو در شهرداری پیگیری کنید؛ موفق باشید...

1403/1/21 در ساعت 10:31

میثم

سلام یه زمین ۷۵۰ متری خریدم که سند تگ برگ داره صاحب ملک قبلی ویلا باغ ساخته ولی مجوز ساخت نداره چکاری باید انجام بدم

1403/1/29 در ساعت 13:49
سحر کوه فر

سلام و احترام. قبل از خرید این ملک می بایست تحقیقات لازم را در این خصوص انجام می دادید. ا ین حال بهتر از به شهرداری منطقه مراجعه نمایید و موضوع را با مسٔولان مربوطه درمیان بگذارید تا روند کاریتون رو مشخص کنن. موفق باشید...

1403/2/1 در ساعت 16:23

ارسال پیام