اجرای نیلینگ (میخ کوبی) خاک چه مزایا و معایبی دارد؟

 Vote: 1 person
نیلینگ یا میخ کوبی ساختمان

نیلینگ یا میخ کوبی (Nailing) یک روش تقویت درجا و تثبیت خاک با استفاده از میلگرد است که به منظور پایداری و جلوگیری از ریزش دیواره گود صورت می‌گیرد. این کار قبل از شروع به ساخت پروژه های ساختمان سازی و عمرانی صورت می‌گیرد. علت اجرای نیلینگ، تقویت خاک و کمک به خاک دیواره گود است تا بتواند نیروهای کششی، نیروهای برشی و ممان‌های خمشی را تحمل کند. این تکنیک برای دیوارهای حائل و برای تثبیت شیب استفاده می‌شود و اساساً شامل دو مکانیسم برهم کنش است. قابلیت استفاده برای فضاهای محدود از مزیت ها و عدم توانایی اجرا در مجاورت سازه های حساس، قدیمی و فرسوده از معایب این روش است.

نیلینگ یا میخ کوبی چیست؟

نیلینگ یا میخ کوبی یکی از روش های ثبیت خاک است. این روش اولین بار در سال 1960 میلادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اولین بار نیز در همان سال، جهت پایدارسازی حفر یک تونل در استرالیا، اجرا شد. در ایران نیز میخکوبی کاربردی‌ترین روش پایدارسازی گود در ساخت و سازهای شهری است سریع‌تر از سایر روش‌های مشابه خود است.

در این روش، پس از اتمام حفاری، عمق دقیق باید توسط مهندس ژئوتکنیک تعیین شود. میلگردها حکم میخ‌هایی را دارند که باید در حفره‌های حفر شده قرار داده شوند. این میخ‌ها حکم یک تقویت کننده را برای خاک دارند و می‌بایست با شیب 10 تا 20 درجه در محل های مورد نظر تعبیه شوند. پس از قرار دادن میلگردها در داخل حفره‌ها، نوبت به تزریق دوغاب می‌رسد. تزریق دوغاب با ماشین آلات مخصوص و به منظور گیرش میلگردها به دیواره صورت می‌گیرد. این کارها در فواصل مشخص انجام می‌شود. در انتها، جهت پایدارسازی موقت، یک لایه شاتکریت روی دیوار پاشیده می‌شود. جهت پر کردن سوراخ‌ها با بتن مخصوص، لوله‌هایی را به میلگردها متصل می‌کنند و بتن را از طریق این لوله‌ها به سوراخ ها تزریق می‌کنند. نکته مهم در استفاده از این روش، زهکشی است. زیرا عدم استفاده از زهکشی، می‌تواند منجر به ریزش دیوار شود.

کاربرد نیلینگ و علت اجرای آن

  1. پایدارسازی گود در ساختمان سازی.
  2. تثبیت سدهای بتنی
  3. جهت تثبیت تپه‌ها و دامنه‌ها و جلوگیری از رانش زمین (پایدارسازی شیب‌های طبیعی).
  4. پایدارسازی ترانشه‌های مجاور راه‌ها و تعریض راه‌ها.
  5. مرمت یا تعمیر دیوارهای نگهدارنده.
  6. پایدارسازی و مقاوم سازی سازه های نگهبان قدیمی.

مراحل و توالی معمول در روش میخ کوبی

  1. حفاری: خاک طی مراحلی حفاری می‌شود. عمق حفاری اولیه می‌تواند بین 2.5 تا 7 فوت باشد؛ اما به طور معمول، 3 تا 5 فوت است و کمی به زیر ارتفاع محل نصب میخ‌های ردیف اول می‌رسد. پلتفرم یا سکوی حفر شده باید از عرض کافی برخوردار باشد تا دسترسی ایمن به تجهیزات نصب نیلینگ ایجاد شود.
  2. ایجاد حفره برای میخ‌ها (میلگردها): پس از هر مرحله حفاری، سوراخ‌های تقریباً افقی حفر می شود. با استفاده از تجهیزات حفاری تخصصی، حفره هایی ایجاد می‌شود تا در مرحلۀ بعد بتوان میلگردها را در داخل این حفره ها قرار داد.
  3. نیلینگ و دوغاب ریزی: میلگردها در داخل لوله های توخالی قرار داده می‌شود. دوغاب ریزی از طریق لوله‌های توخالی انجام می‌شود.
  4. زهکشی
  5. شاتکریت اولیه
  6. ساخت سطوح بعدی
  7. ایجاد روکش نهایی (Facing)؛ روکش نهایی می‌تواند از بتن مسلح CIP، شاتکریت مسلح یا پنل های پیش ساخته باشد. این پوشش نهایی می‌تواند موقت و یا دائمی باشد.

بسته به شرایط پروژه و جهت تطبیق شرایط، ممکن است تغییراتی در برخی از مراحل بالا ایجاد شود. به عنوان مثال، ممکن است شاتکریت بلافاصله پس از حفاری و قبل از ایجاد حفره و نصب نیلینگ اعمال شود. به ویژه در مواردی که پایداری حفاری نگران کننده است. در برخی از شرایط نیز ممکن است تزریق دوغاب قبل از قرار دادن میلگرد در لوله‌ها انجام شود.

مراحل و دیتیل اجرای روش نیلینگ یا میخ کوبی جهت تثبیت خاک

مزیت های روش نیلینگ چیست؟

  • سر و صدا کمتر و انسداد مکانیکی کمتر است.
  • تأثیر کمتری بر مناطق اطراف می‌گذارد.
  • برای گودبرداری‌های دائمی و موقت کاربرد دارد.
  • نصب تجهیزات لازم برای این روش گود برداری نسبتاً آسان و سریع است.
  • یک روش اقتصادی جهت پایدارسازی گود در ساختمان سازی محسوب می‌شود.
  • نسبت به روش های سنتی، به منطقه کار (working area) و ROW کمتری نیاز است.
  • این روش برای فضاهای محدود مناسب است.
  • اثرات مخرب زیست محیطی آن نسبت به سایر روش ها کمتر است.
  • انعطاف پذیری روش نیلینگ زیاد است و می‌تواند هم در فرایندهای بازسازی استفاده شود و هم در ساخت و سازهای جدید.
  • ارتفاع دیوار محدودیتی برای اجرای این روش ایجاد نمی‌کند.
  • موقعیت، شیب و طول میخ‌ها را می‌توان به راحتی تنظیم کرد. از طرف دیگر، تغییر وضعیت افقی لنگر خاک زمین دشوار است و تقریباً باعث می‌شود تنظیمات میدان پرهزینه باشد.
  • خاک رس، سیلت رسی، رس سیلتی، رس ماسه‌ای، خاک‌های یخچالی (یخبندان)، سیلت ماسه ای، ماسه و گراول (شن و ماسه) خاک‌هایی هستند که به طور خاص برای اجرای روش نیلینگ مناسب هستند.

معایب و محدودیت ها

تقویت خاک به روش میخ کوبی با وجود مزیت هایی که دارد، با محدودیت‌هایی نیز همراه است. گاه شرایطی وجود دارد که اجرای میخ کوبی در آن شرایط توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، این روش در مورد حفاری‌های طولانی مدت توصیه نمی‌شود. موارد دیگر عبارتند از:

  • در شرایطی که خاک گودبرداری از نوع رسی یا ماسه‌ای تمیز است.
  • در شرایطی که مقاومت برشی خاک بسیار کم است.
  • زمین هایی که در معرض یخ زدگی مکرر قرار دارند.
  • خاک های ریزدانه نرم، لُس و همچنین خاک‌های دانه‌ای سست برای اجرای این روش مناسب نیستند.
  • استفاده از این روش در مجاورت سازه‌های حساس، قدیمی و فرسوده پیشنهاد نمی‌شود.
  • در مناطقی که سطح ایستابی آب بالاست. این محدودیت در روش سولجر پایل نیز وجود دارد.

قیمت اجرای نیلینگ و شرکت مجری

اجرای میخ کوبی نیاز به پیمانکاران متخصص و مجرب دارد. قیمت اجرای این روش، به منطقه یا محل اجرای پروژه، وسعت پروژه، میزان حساسیت کار، جنس خاک گود و قیمت آهن آلات مورد نیاز جهت اجرای کار بستگی دارد. شرکت مهندسی آنلاین سازه با کادری مجرب از متخصصان با تجربه عمران آماده همکاری با کارفرمایان گرامی است. با توجه به اینکه آنلاین سازه خود تأمین کنندۀ انواع آهن آلات است (تیرآهن، نبشی، ناودانی و ...) دیگر جای نگرانی و دغدغه برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز برای پروژۀ خود را نخواهید داشت.

طراحی سیستم نیلینگ و تحلیل عملکرد حفاری‌ها توسط نرم افزارهای مختلف انجام می‌گردد. یکی از این نرم افزارها PAXIS است که بر اساس روش اجزای محدود (FEM) اجرا می‌شود. عملکرد حفاری بسته به طراحی‌های صورت گرفته انجام می‌شود. طراحی‌ها نیز تحت تأثیر مشخصات مقاومت خاک (پیوستگی و زاویه اصطکاک داخلی) و بارهای اضافه انجام می‌گیرد. طراحی توسط متخصص مجرب و توجه مهندس مربوطه به مشخصات و مقاومت خاک در زمان طراحی، باعث می‌شود تا در حین اجرای عملیات، تغییر شکل‌های جانبی دیوار و نشست زمین تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها در تمامی زمینه های کاری، جهت استعلام قیمت، با ما تماس بگیرید: 90000011؛ می‌توانید از مشاوره امور ساختمانی کارشناسان ما نیز بهره مند شوید. آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...

قیمت اجرای نیلینگ ساختمان و شرکت مجری

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام