ضوابط طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای و حریم آن

 Vote: 5 person
طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای

طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای با رعایت ضوابط و استانداردها، شرایطی ایده‌آل برای پرورش گل‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و سایر انواع گیاهان فراهم می‌آورد. از انواع سازه های گلخانه ای که طراحی گلخانه را بر اساس آن انجام می‌دهند، می‌توان به گلخانه تونلی، گلخانه‌های طرح فائو و گلخانه‌های مولتی اسپن اشاره کرد. انتخاب مناسب نوع سازه گلخانه با توجه به شرایط، به شما کمک می‌کند تا دما، نور خورشید، رطوبت و تهویه گلخانه خود را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید. با توجه به تغییرات زیست‌محیطی و تغییرات شدید دمای کره زمین، طراحی و ساخت گلخانه و احداث شهرک گلخانه ای روز به روز در حال گسترش است. رعایت ضوابط حریم گلخانه ها در زمان طراحی گلخانه‌ها باید در نظر قرار گیرد. به عنوان مثال، حریم گلخانه تا جاده اصلی و رودخانه به ترتیب 150 و 200 متر است.

گلخانه چیست و چند نوع است؟

 گلخانه (Greenhouse) عبارتست از یک محوطه محدود که برای رشد گیاهان ساخته می‌شود. این محوطه از موادی ساخته می‌شود که نور بتواند به راحتی به آن وارد شود و سایر شرایط لازم و مناسب جهت رشد بهینه گیاه را داشته باشد. انتخاب پوشش مناسب برای گلخانه یک گام اساسی در ایجاد محیط رشد مؤثر در ساختار گلخانه شما است. این پوشش باید محکم و بادوام باشد و در شرایط سخت آب و هوایی مانند برف و باد پاره نشود. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد Greenhouse، سیستم تهویه و خنک کننده لازم است. تهویه می‌تواند به صورت مکانیکی، طبیعی یا سایه‌زنی (shading) باشد. برخی اوقات پنجره‌ها به تنهایی برای تهویه کافی نیستند. به همین دلیل راه اندازی سیستم تهویه الزامی می‌گردد.

هر سازه گلخانه‌ای به طور خاص برای کاربردهای خاصی طراحی می‌شود. بر اساس مواد و مصالحی که در ساخت استفاده می‌شود، گلخانه‌ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند.

  1. گلخانه ثابت: با هدف استفاده طولانی مدت ساخته می‌شوند. بنابراین، در ساخت آن ها، باید از متریال مقاوم و بادوام استفاده شود.
  2. گلخانه متحرک: به انواعی اتلاق می‌شود که به صورت موقت ساخته می‌شوند. بنابراین، جهت راه‌اندازی آن‌ها نیاز به متریال مقاوم و بادوام نیست.

 

طراحی گلخانه و انواع سازه های گلخانه ای

  1. گلخانه تونلی
  2. گلخانه های طرح فائو
  3. بال کبوتری قوس سیرکولار
  4. گلخانه مولتی اسپن
  5. گلخانه های شیشه‌ای طرح ونلو هلند

استفاده از درب و پنجره مناسب، مطابق با نوع سازه گلخانه ای که طراحی شده است، در تهویه و کنترل رطوبت بسیار مهم و مؤثر است. همچنین در جلوگیری از آفت گیاه مورد کشت نیز مهم و تأثیرگذار است. PVC بهترین ماده است، زیرا اثر گلخانه‌ای کاملی ایجاد می‌کند که برای گیاهان نیز خوشایند است.

1- گلخانه تونلی

این نوع گلخانه به صورت تونل ساخته می‌شود و ساده‌ترین و ارزان‌ترین گلخانه‌های مدرن پوشش پلاستیکی است. این تونل می‌تواند تک قلو یا دوقلو باشد. ویژگی‌ها و مزیت‌های آن عبارتست از:

  • از این نوع گلخانه با ارتفاع 3 – 5 متر برای کشت گل‌های باغچه‌ای و سبزیجات استفاده می‌شود.
  • پنجره های آن رول آپ است.
  • طول پیشنهادی برای این گلخانه ها، 50 متر است.
  • نسبت سطح خارجی به سطح زیرکشت بالاست در نتیجه نور بیشتری وارد محوطه گرین هاوس می‌شود.
  • در صورت شیوع بیماری و آفت، بهتر می‌توان آن را کنترل کرد.

کاستی ها و معایب گلخانه های تونلی

در صورتی که گلخانه خود را در منطقه‌ای با اقلیم سرد برپا می‌کنید، گلخانه تونلی مورد مناسبی نیست، زیرا انرژی زیادی صرف تأمین گرمایش آن لازم است.

حجم هوایی که جهت عمل فتوسنتز برای گیاه لازم است و در دسترس گیاه قرار می‌گیرد، طی فصول سرد کم است.

دمای گلخانه در تابستان به طور قابل توجهی افزایش و در زمستان به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

2- طراحی گلخانه به روش فائو

گلخانه طرح فائو شامل چهار تیپ است:

تیپ A: ساده‌ترین شکل گلخانه‌های نسبتاً جدید چند دهانه پیوسته بوده و به لحاظ استحکام، متوسط است. جهت کشت سبزیجات و صیفیجات مناسب است.

تیپ B1: به لحاظ استحکام، در رده خوب قرار دارد. بیشتر جهت کشت صیفی‌جات استفاده می‌شود.

تیپ B2: تنش حرارتی کمتری نسبت به تیپ A و B1 دارد. جهت کشت‌های حساس و هیدروپونیک مناسب است.

تیپ C: شرایط بهتری جهت رشد انواع گیاهان دارد. به ویژه در کشور ما ایران، برای کشت گیاهان حساس مانند گل‌های زینتی و گل‌های شاخه بریده، مناسب‌ترین تیپ از گلخانه‌های فائو است.

3- گلخانه مولتی اسپن

گلخانه های مولتی اسپن شامل دو نوع است: گوتیک و سیرکولار.

  • این گلخانه‌ها به صورت چند دهانه‌ای طراحی و ساخته می‌شود.
  • شکل هندسی گنبد آن به صورت نوک تیز (گوتیک) و با زوایه 27 درجه است.
  • استفاده بهینه از نور خورشید و تهویه مناسب، مزیت مهم گلخانه‌های مولتی اسپن گوتیک است.
  • در فصل های سرد سال، خبری از قطره‌های ناشی از تقطیر رطوبت داخل گلخانه نیست و این یک مزیت بزرگ دیگر است.
گلخانه مولتی اسپن

انواع پوشش برای گلخانه ها؛ از چه پوششی استفاده کنیم؟

پوشش سقف و دیواره گلخانه ها می‌تواند از شیشه و یا پلاستیک است. این پلاستیک‌ها ممکن است نرم (ترموپلاست) و یا سخت (دوروپلاست) باشد. جنس پوشش‌های پلاستیکی پلی اتیلن و پلی کربنات است. پوشش های پلی کربناتی گرما را دو برابر بیشتر از انواع پلی اتیلن حفظ می‌کنند.

مهمترین ویژگی پوشش گلخانه، توانایی آن در عبور نور است. هیچ ماده‌ای نور را به طور 100% عبور نمی‌دهد. توانایی عبور نور از طریق شیشه نسبت به پلاستیک بیشتر است. اما در تمام دنیا، پوشش پلاستیکی بیشترین استفاده را دارد. پوشش پلی اتیلنی نور را 88 – 90% و پوشش‌های پلی‌کربناتی نور را تا 90% عبور می دهند.

انواع پوشش برای گلخانه ها؛گلخانه شیشه ای

از کدام پوشش برای گلخانه خود استفاده کنیم؟

اگر کسب و کاری نوپا را آغاز کرده‌اید و می‌خواهید در شروع کار تا حد زیادی از هزینه‌ها کم کنید، پوشش پلاستیکی پلی کربنات را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که در این انتخاب به نوع گیاهی که قرار است کشت شود نیز توجه کنید. استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و به ویژه انواع پلی‌کربنات، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

اگر درصدد راه اندازی یک گرین هاوس ثابت هستید یا اگر گلخانه‌ای با هدف تحقیقاتی برپا می‌کنید، از شیشه به عنوان پوشش اطراف یا حدأقل سقف آن، استفاده کنید. شیشه طول عمر طولانی‌تری دارد و در صورت استفاده از آن، کیفیت کار شما بالاتر خواهد رفت.

در شرایطی که میزان انتقال حرارت مهم است، توجه داشته باشید که پلی کربنات نسبت به شیشه، حرارت را به میزان کمتری انتقال می‌دهد.

در صورتی که از پلاستیک به عنوان پوشش گلخانه استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که در این صورت، میزان رطوبت فضای داخل گلخانه شما نسبت به زمانی که از شیشه استفاده می‌کنید، بالاتر خواهد رفت. از طرف دیگر، میزان اکسیژن و دی‌اکسید کربن محوطه داخلی نیز کمتر خواهد شد.

در صورتی که از گلخانه تونلی استفاده می‌کنید، پوشش مورد استفاده شما باید از نوع پلاستیکی باشد.

گلخانه تونلی با پوشش پلاستیکی

موارد قابل توجه در طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای

 هم اکنون تولید محصولات گلخانه ای در سراسر جهان یک واقعیت رو به رشد است. بسیاری از باغ‌داران ترجیح می‌دهند یک سازه گلخانه‌ای داشته باشند. در زمان طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای باید به مواردی توجه کرد. یکی از این موارد، طراحی نوع سازه با توجه و مطابق با موقعیت مکانی مورد نظر است. توجه به این موضوع، نقش مهمی بر پایداری گلخانه و تولیدات حاصل از خواهد داشت. وقتی صحبت از طراحی سازه‌ های قابل توجه مانند گلخانه می‌شود، توجه به مقررات و قوانین منطقه‌ای و محلی مهم است. بنابراین قبل از کار بر روی نقشه‌ها، می‌بایست مقررات مربوط به ساخت گلخانه را بررسی کرده و از مجوزهای لازم مطلع شوید. هر گلخانه سبک و ویژگی‌های ساختاری منحصر به خود را داشته و نقش مهمی در تداوم پروژه‌های باغبانی دارد.

موارد دیگری که باید در زمان طراحی گلخانه و شهرک گلخانه‌ای مورد توجه باشد عبارتست از:

  • می خواهید چه محصولی را پرورش دهید؟
  • آیا می خواهید روی گیاهان یک ساله تمرکز کنید یا گیاهان چند ساله؟
  • اطلاع از نوع خاک می‌تواند در رسیدن شما به گلخانه رویایی‌تان بسیار کمک کند.
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را در نظر بگیرید.
  • تا آنجا که ممکن است زمین قابل استفاده را مشخص کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که زمین تا حد ممکن مسطح است.
  • اطمینان حاصل کنید که تخلیه آب خوبی وجود دارد.
  • دما، رطوبت و میزان نور خورشید، سه معیار مهم در پایداری گلخانه‌ها است. تغییر این سه عامل یا یکی از آن ها، تأثیر و فشار زیادی بر گیاه وارد می‌کند.

 

دستگاه های مورد نیاز در سازه های گلخانه ای

  • دستگاه‌های سرمایش و گرمایش: به منظور ایجاد یک سازه گلخانه‌ای کاربردی و کم مصرف، باید گرمایش و سرمایش سازه گلخانه‌ای خود را به طور کامل کنترل و حفظ کنید. در این مورد دستگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ از سیستم‌های ترموستات ساده گرفته تا ماژول‌های پیشرفته‌تر رایانه‌ای.
  • دستگاه مولد CO2: یک مولد CO2 می‌تواند در بهبود رشد گیاهان شما نقش داشته باشد. نصب یک سیستم آبیاری ساده می‌تواند این اطمینان را حاصل کند که گیاهان همواره به درستی آبیاری می‌شوند.
  • دستگاه تهویه: تهویه اصلی یک گلخانه، از طریق دریچه‌های جانبی و دریچه‌های سقفی صورت می‌گیرد. با این حال، نصب سیستم تهویه مناسب در نقاط مناسب گلخانه لازم است.

 

سیستم تهویه برای گلخانه

ضوابط حریم در طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای

  • در طراحی شهرک گلخانه ای، فاصله واحدهای گلخانه‌ای در داخل مجتمع‌ها می‌بایست 6 تا 10 متر باشد.
  • حدأقل حریم بین صنایع شیمیایی، نساجی، فلزی، برق و الکترونیک، معادن، ماشین‌سازی و مراکز خدماتی، می‌بایست 50 متر باشد.
  • حریم گلخانه تا رودخانه‌های فصلی، دائمی و مسیل‌ها، طبق ضوابط سازمان آب اجرا شود.
  • حدأقل حریم واحد گلخانه با اماکن دامی، مراکز پرورش دام و صنایع وابسته به دام (سطح 1 تا 3) و (سطح 4 تا 7) 100 متر در نظر گرفته شود.
  • حدأقل حریم گلخانه با واحدهای پرورش طیور 120 متر الزامی است.
  • حریم گلخانه‌ها با کارخانه سیمان، کارخانه سنگ‌شکنی، کارخانه گچ، کارخانه آسفالت، کارخانه پودر سنگ و کلیه واحدهایی که به مقدار زیاد گرد و خاک یا گرد و غبار تولید می‌کنند، حدأقل 3 کیلومتر رعایت شود.
  • حدأقل حریم واحد گلخانه با دریا 200 متر باشد.

 

جدول حریم گلخانه نسبت به واحدهای دامی

جدول حریم گلخانه نسبت به واحدهای دامی

جدول حریم گلخانه های قارچ با عملیات کمپوست سازی تا جاده، رودخانه، مناطق مسکونی و غیره

جدول حریم گلخانه های قارچ با عملیات کمپوست سازی

مشکلات مربوط به احداث شهرک های گلخانه ای چیست؟

طراحی شهرک در زمینه‌های مختلف از جمله مسکونی، توریستی و غیره انجام می‌شود. اما با وجود اقلیم متنوعی که در فصل‌های مختلف سال در کشور ما وجود دارد، احداث شهرک‌های گلخانه‌ای آنچنان که باید و شاید، پیشرفت مناسبی نداشته است. علت آن را می‌توان ضعف عملکرد سازمان‌های مربوطه دانست. در صورتیکه هر یک از سازمان‌های مربوطه به طور سیستماتیک کار خود را انجام دهند، به راحتی می‌توان موانع موجود را رفع کرد. این مشکلات عبارتست از:

  1. مشکلات زیست محیطی.
  2. نبود منابع مالی مناسب برای سرمایه گذاری.
  3. محدودیت منابع آبی و مشکلات مربوط به تأمین آب.
  4. مشکلات مربوط به تأمین سوخت (لوله‌کشی گاز در شهرک‌های گلخانه‌ای).

با وجود مشکلاتی که ممکن است برای احداث یک سازه گلخانه ای و شهرک گلخانه ای وجود دارد، شرکت مهندسی آنلاین سازه به بهترین نحو شما را در این زمینه تا رسیدن به اهداف‌تان یاری می‌کند. از طراحی گلخانه و شهرک گلخانه ای تا احداث و راه اندازی کامل آن، همراه و همیار شما خواهیم بود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین مشاوره رایگان امور ساختمانی، با ما تماس بگیرید: 66396090 – 021

آنلاین سازه همراه شما تا پله آخر

مراحل طراحی شهرک گلخانه‌ ای توسط شرکت آنلاین سازه

  1. مشاوره رایگان تخصصی و بررسی جوانب مختلف کار همراه با توجیهات فنی و اقتصادی
  2. طراحی فاز 1 (بازدید میدانی، امکان‌سنجی و بررسی زیرساخت‌های موجود، نقشه‌برداری، بررسی‌های اقلیم‌شناسی و غیره).
  3. طراحی فاز 2 (طراحی سازه گلخانه‌ای و سیستم های آبیاری، گرمایشی و سرمایشی، برق، پوشش گلخانه، کشت هیدروپونیک و غیره).
  4. بررسی های محاسباتی
  5. لیست لوازم
  6. متره برآورد
  7. نقشه‌های اجرایی
  8. جدول زمان‌بندی
  9. بررسی‌های اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری ثابت (هزینه‌های خرید و اجرا)، سرمایه‌گذاری کل، سرمایه در گردش، تعمیرات و استهلاک، درآمد خالص و ناخالص، قیمت تمام شده، سود و زیان، شاخص‌های اقتصادی و بازپرداخت اقساط (در صورت وجود قسط).

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%20
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%20
five star rate
%60
 میانگین رای: 5 نفر

نظرات ( 39 )

وحیدطاهری

باسلام خدمتتون جدولای که ارائه کردین مخصوصه فاصله مرغداریها تا گلخانه بوده اگر میشه لطف کنید وجدول فاصله مرغداریها تا مجتمعه گلخانه ای راهم لطف کنید خیلی خیلی ممنون از لطفتون

1401/2/14 در ساعت 0:40
سحر کوه فر

سلام. با توجه به اینکه هر منطقه برای راه اندازی شهرک های گلخانه ای، ویژگی های خاص خود را به لحاظ جغرافیایی، توپوگرافی و شیب زمین، جهت وزش باد و غیره دارد، از این رو، عدد و رقم ثابت و خاصی برای فاصله دامداری ها و مرغداری ها با شهرک های گلخانه ای در منابع یافت نشد. پیشنهاد می کنیم در این مورد به سازمان جهاد کشاورزی منطقۀ خود مراجعه کنید. با تشکر از همراهی شما با آنلاین سازه...

1401/2/19 در ساعت 13:47

مهدی فراهانی

سلام فاصله گلخانه از رودخانه های فصلی چقدر باید باشه ؟

1401/5/29 در ساعت 8:49
سحر کوه فر

سلام و سپاس از همراهی شما. اگر در صدد راه اندازی گلخانه در نزدیکی رودخانه ها، اعم از رودخانه های فصلی هستید، فاصله استاندارد را از اداره جهاد کشاورزی استان و ناحیه مورد نظر که قرار است گلخانه در آنجا راه اندازی شود، جویا شوید.

1401/6/5 در ساعت 12:17

میر حسینی

سلام و خسته نباشید فاصله و حریم گلخانه گل های تزئینی با منازل مسکونی چقدر باید باشد؟ گلخانه در زمینی به مساحت۳۰۰۰ هزار متر قرار احداث بشه، و در روستا قرار دارد

1401/8/15 در ساعت 1:18
سحر کوه فر

سلام و سپاس. مطالعات و تحقیقات علمی نشان داده است که حدأقل فاصله گلخانه از منازل مسکونی می‌بایست 275 متر باشد و این فاصله در بهترین حالت، 334 متر تخمین زده شده است تا به این ترتیب افرادی که در منطقۀ مسکونی مجاور با گلخانه ها زندگی می کنند، از تأثیر عوارض منفی آفت‌کُش‌ها مصون بمانند.

1401/8/17 در ساعت 11:7

سید حسن حسینی

سلام فاصله واحد گلخانه هیدروپونیک با واحد لبنیاتی چقدر

1401/10/22 در ساعت 18:2

علیرضا جنگی

درود برشما سرکار خانم کوه فر من یک واحد پرورش ماهی سردابی قزال الا دارم شریکم اومده کنارمن یک گلخانه تاسیس کرده به فاصله 20متر روبه باد که وقتی سم پاشی میکنن اب درهوا همراه باد به سمت گلخانه میاد این سموم تو اب حل میشن و ماهی ها تلفات میدن من هرچی بهش میگم میگه من هزینه کردم نمیتونم گلخانه جمع کنم تا خونه و روستا هم 30متر فاصله داره من الان باید با قانون بند تبصره ای ایشون محکوم کنم تا گلخانه جمع کنه لیشون هیچ مجوزی هم دریافت نکردن با سپاس

1401/10/24 در ساعت 14:33
سحر کوه فر

سلام و احترام. بهترین کاری که میتونید انجام بدید اینه که به شهرداری یا دهداری (اگر در شهرستان یا روستا هستید) منطقه یا ناحیه خود مراجعه کنید و از این طریق پیگیری بفرمایید.

1401/10/25 در ساعت 10:17

مرتضی نیرومندی

سلام.فاصله گلخانه از گاوداری چقد باید باشه تا مجوز ساخت گلخانه بدن؟؟

1401/11/1 در ساعت 15:53
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب نیرومندی. بر اساس مصوبه 1396/3/29 سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، حدأقل فاصله گلخانه با واحدهای دامی، چه صنعتی و چه سنتی، 100 متر اعلام شده بود. اما این میزان فاصله مورد تجدید نظر قرار گرفت. بر اساس این تجدید نظر، عدد و رقم خاصی برای فاصله دامداری ها با گلخانه‌ها اعلام نشد و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها می‌توانند بر اساس اختیارات ناشی از جزء ۴ بند (ب) مصوبه شماره ۶۲۱۱۱؍ت۵۱۰۵۳هـ مورخ ۲۵؍۵؍۱۳۹۵ هیأت وزیران نسبت به تعدیل ( کاهش ) حریم گلخانه ها متناسب با شرایط اقدام نمایند.

1401/11/2 در ساعت 11:4
سحر کوه فر

بنابراین، شما باید با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان خود، فاصله دقیق گلخانه با گاوداری ناحیه مورد نظرتون رو جویا شوید.

1401/11/2 در ساعت 11:7

مهدیه زارع زاده

سلام و درود خانم کوه فر، به ما گفتند محدودیت گلخانه از منازل مسکونی برداشته شده، ما هم تو سامانه پنجره واحد و ایرانلند ثبت نام کردیم، حالا نوبت تأییدیه جهاد شهرستان هست، ممکنه بعد از بازدید قبول نکنند، آخه جلوی زمینی که ما می خوایم گلخانه بزنیم خانه هست

1401/12/3 در ساعت 12:21
سحر کوه فر

سلام و ادب سرکار خانم زارع زاده عزیز. موردی که فرمودید (محدودیت فاصله گلخانه از مناطق مسکونی) ممکنه با اما و اگرهایی همراه باشه و بند و تبصره هایی براش قائل شده باشن. به همین خاطر من نمیتونم نظری عرض کنم خدمتتون. باید صبر کنید ببینید نظر جهاد شهرستان تون چی هست. در پناه خدا موفق و سربلند باشید...

1401/12/3 در ساعت 15:3

شروین موسوی

سلام و درود در متن بالا قید شده فاصله گلخونه از کارخانه آسفالت و سیمان ۳ کیلومتر باشه آیا این فاصله برای گونه های تزیینی هم هست یا فقط برای گیاهان مثمر؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

1401/12/7 در ساعت 22:17
سحر کوه فر

سلام و احترام. خانم موسوی عزیز، گرد و غبار و ذرات شیمیایی ریز ناشی از کارخانه‌های آسفالت و سیمان بر سطح روزنه‌های گیاهان می‌نشیند و می تواند در تنفس گیاه تداخل ایجاد کند و این خود از شادابی گیاه می‌کاهد. اگر گونه های زینتی شما به این موارد حساس هستند، حتماً فاصله را رعایت کنید. برخی گیاهان مقاوم تر هستند و مشکل چندانی برایشان ایجاد نمی‌شود. پس در درجۀ اول، اطلاعات دقیقی از گونه گیاهی مورد نظرتان و میزان حساسیت‌شان نسبت به این موارد را بررسی نمایید. تشکر از همراهی شما؛ موفق باشید.

1401/12/8 در ساعت 9:54

سعید علیزاده

سلام و عرض ادب خانم مهندس کوه فر ضمن تبریک سال جدید به حضرتعالی سوالی که داشتم اینکه همسایه بنده در منطقه مسکونی داخل طرح هادی روستایی اقدام به احداث گلخانه رز به متراژ 1000متر مربع بدون اخذ مجوز قانونی کامل از جهاد کشاورزی و ادارات دیگر مثل اداره محیط زیست نموده است فاصله گلخانه ایشان با منزل مسکونی بنده کمتر از دو متر می باشد و ایشان با تولید صداهای زیاد از روشن کردن فن ها در تابستان و بخاری ها در زمستان آسایش رو از بنده و اهالی که سه واحد هستیم گرفته است و همچنین اقدام به سم پاشی های مخت

1402/1/4 در ساعت 12:53
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای علیزاده و تبریک سال 1402. از طریق شهرداری منطقه و وزارت جهاد کشاورزی شهرستان خود اقدام بفرمایید. مواردی که در آسایش و امنیت شما (سم پاشی) تداخل ایجاد کرده مکتوب کنید و به نهاد مربوطه تحویل دهید. تشکر از همراهی شما؛ موفق و سربلند باشید.

1402/1/15 در ساعت 13:27

صادق رمضانی

سلام خسته نباشید بنده میخوام استان همدان شهرک گلخانه ۴۰هکتاری بزنم به نظر شما بااین هزینه ها به سرفه هستش یا نه

1402/1/23 در ساعت 23:16
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای رمضانی. طبیعتاً قبل از اقدام و شروع به هر کاری، بررسی تمامی جوانب اون کار، به ویژه هزینه‌ها لازم هست. داشتن تجربه و مشورت با افراد با تجربه در خصوص اون کار خاص نیز مهم است. لازمۀ موفقیت در هر کاری، کوشش، نکته‌سنجی و علم و دانش کافی است. شرایط‌تون رو بسنجید و بررسی کنید بازار فروش محصولاتی که قرار است کشت شود، رونق لازم را داشته باشد. این رو هم نظر داشته باشید که ابتدای هر کسب و کاری معمولاً با کمی افت مالی نیز همراه است و نباید ناامید شد. موفق باشید.

1402/1/24 در ساعت 10:50

شیرزادی

برای احداث واحد آک.پونیک در اصفهان چه شرایطی لازم است؟

1402/4/11 در ساعت 18:22
سحر کوه فر

سلام و احترام. هر استانی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ در هر استان نیز هر ناحیه و هر منطقه ممکن است استثناها و شرایط منحصر به خود را داشته باشد. به جهاد کشاورزی و ارگان های مربوط به زمینه کاری شهرستان خود مراجعه نمایید. موفق باشید...

1402/4/12 در ساعت 11:13

حسین جوانی

سلام خانم مهندس خسته نباشید وقتتون بخیر . خانم مهندس شما بفرماید برای احداث دامداری پرورش گوسفند داشتی اقدام شده میگن تو فاصله ۴۰ متری پروانه گلخانه گرفته شده پروانه هم برای مدت ۱۰ سال پیش هست ولی اقدام به ساخت نشده ایا برای احداث دامداری ربطی به گلخانه حریم داره ؟

1402/5/2 در ساعت 23:12
سحر کوه فر

سلام و احترام. جناب جوانی از 10 سال پیش تاکنون، تغییراتی در مصوبات و قوانین میزان فاصلۀ دامداری‌ها با گلخانه‌ها اعمال شده است. به عنوان مثال، در سال 96، جهاد کشاورزی استان اصفهان، حدأقلِ این فاصله را 100 متر اعلام کرده بود که بعداً مورد تجدید نظر قرار گرفت. بسته به استان و شهرستان محل سکونت خودتون، این مورد رو از جهاد کشاورزی ناحیه یا منطقۀ مربوط به خودتون جویا شوید؛ چون بسته به شرایط منطقه، ممکن است مسئولان نکات خاصی رو در نظر بگیرند که در این صورت شما ملزم به رعایت آن‌ها خواهید بود. موفق باشید

1402/5/3 در ساعت 11:48

مسعود سرخه

سلام و عرض ادب.میخاستم بدونم حداکثر بنا یا ساختمان یا اتاق ساخته شده در زمین مجوز گلخانه چه متراژی هست؟ ایا ارتفاع ساختمان هم محدودیت دارد؟

1402/5/14 در ساعت 16:56
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای سرخه. وسعت ساختمان و یا اتاقکی که در زمین گلخانه بنا میشه، بسته به وسعت گلخانه و همچنین قوانینی که شهرداری و نهادهای مربوطه (بسته به استان، شهرستان و ناحیه منطقه شما) تعیین می‌کنند هست. ما نمیتونیم یک متراژ مطلق در این مورد به شما بگیم. در مورد ارتفاع ساختمان هم همینطور. به سازمانهای مرتبط با کارتون مراجعه کنید. موفق باشید...

1402/5/15 در ساعت 9:35

سید عمار

سلام برای احداث یک شهرک گلخانه ای چه میزان زمین نیاز می باشد و هر قطعه از شهرک حداقل متراژی که میشه در نظر گرفت چند متره؟

1402/8/25 در ساعت 10:20
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای عمار. بسته به موقعیت محدوده‌ای که برای احداث شهرک گلخانه‌ای در نظر دارید، میزان زمین و حدأقل متراژی که برای هر قطعه می‌شود در نظر گرفت، متفاوت است. شرایط آب و هوایی، توپوگرافی، میزان نزدیکی به مناطق شهری اطراف و سیاست جهاد کشاورزی و شوراهای منطقۀ شما در مورد سؤالی که پرسیدید، مؤثر است. بنابراین، به جهاد کشاورزی منطقه تون و دیگر نهادهای مرتبط مراجعه کنید و شرایط را از مسئولان مربوطه جویا شوید. موفق باشید.

1402/8/27 در ساعت 9:17

مهدی

سلام و وقت بخیر فاصله ی حریم گلخانه با کارخانه ذوب آهن باید چقدر باشه؟

1402/10/20 در ساعت 16:21
سحر کوه فر

سلام و احترام. تمامی کارخانه‌های ذوب آهن در شرایط جغرافیایی، زمین شناسی و زیست محیطی یکسان ساخته و راه اندازی نشده‌اند! با توجه به اینکه هر یک از موارد بیان شده، برای هر کارخانه فولادی متغیر است، بنابراین، در منابع عدد و رقم خاص و بی قید و شرطی برای فاصلۀ حریم گلخانه از کارخانه‌های فولادی، اعم از کارخانه های ذوب آهن عنوان نشده است. اما به طور کلی، فاصلۀ گلخانه‌ها با کارخانه‌های آلوده کننده‌ای مثل کارخانه های سنگ و سیمان، می‌بایست حدأقل 2000 متر (2 کیلومتر) باشد. موفق باشید...

1402/10/21 در ساعت 9:26

ولی حاجیان برنجستانکی

سلام خ کوه فر طبق بخش نامه مورخ ۹۸ حدفاصل گلخانه را 0 اعلام کردن ام جهاد براساس بخشنامه ۳/۹۶ محاسبه میکنه آیا بخشنامه ۹۸ قابل اجرا نیست

1402/11/9 در ساعت 14:14
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب حاجیان. اول اینکه سؤال تون واضح نیست! و اینکه متأسفانه بخشنامه ها در کشور ما در بسیاری موارد فقط بخشنامه با چند بند و تبصره هستند! جاهایی که لازم بدونن اجرا می‌کنند و اگر به صلاح شون نباشه به راحتی عبور می‌کنند.

1402/11/9 در ساعت 14:48

محمد حسینی

با سلام و خسته نباشید بنده در روستا گلخانه به متراژ ۲۰۰۰ متر مربع دارم و همسایه بنده زمینی کشاورزی به متراژ 6000 متر مربع را قصد قطعه بندی مسکونی دارد ،آیا ایشان مجاز به انجام این کار هستند؟ حریم گلخانه ومسکونی چند متره ؟ ممنون

1402/12/8 در ساعت 22:10
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب حسینی. فاصلۀ منازل مسکونی از گلخانه، به طور میانگین 300 و بهتر است این حریم به اندازۀ 334 متر رعایت شود. اینکه آیا ایشان مجاز به چنین کاری است، حتی اگر قانون اجازه ندهد، دهداری‌ها، بخش‌داری‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند با دریافت مبلغی، این اجازه را برای سازنده ساختمان فراهم کنند! پیشنهاد می‌شود به نهاد مربوطه در منطقۀ خودتان مراجعه کنید و شرایط خود را شرح دهید تا وضعیت کارتان بهتر مشخص گردد. ضمن اینکه شخص یا اشخاصی که از این کار ضرر خواهند دید، شما نیستید؛ بلکه ساکنان قطعه مسکونی

1402/12/9 در ساعت 10:47
سحر کوه فر

ادامه پاسخ جناب حسینی. ضمن اینکه شخص یا اشخاصی که از این کار ضرر خواهند دید، شما نیستید؛ بلکه ساکنان قطعه مسکونی هستند. آن هم به دلیل ضرر و زیان ناشی از آفت کش‌ها و سم‌هایی که در دوره‌های خاص لازم است در مورد گیاهان گلخانه انجام شود. موفق باشید...

1402/12/9 در ساعت 10:48

پارسا حسینخانی

با تشکر از محتوا خوب شما

1402/12/13 در ساعت 17:43
سحر کوه فر

سلام و احترام و تشکر از همراهی و حسن نظر شما...

1402/12/14 در ساعت 11:57

عباس کرمی

سلام وعرض ادب یک کارخانه پرورش قارچ باظرفیت ۲۰۰تن درسال درشهرستان محلات احداث کردم آیا درفاصله ۱۵متری کارخانه مامی نوانندگلخانه احداث کنند

1403/1/17 در ساعت 5:10
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب کرمی. منبعی که در آن به فاصلۀ کارخانه پرورش قارچ با گلخانه اشاره شده باشد، موجود نیست. در این مورد شخصی لطفاً به نهادهای مرتبط در شهرستان و استان خود مراجعه نمایید. موفق باشید...

1403/1/18 در ساعت 10:59

ارسال پیام