جوشکاری گل میخ و ضوابط اجرای آن در ساختمان

 Vote: 1 person
جوشکاری گل میخ و ضوابط اجرای آن در ساختمان

بهترین روش جوشکاری گل میخ به منظور اتصال ورق و بتن به یکدیگر، روش قوس الکتریکی است. در زمان جوشکاری، گل‌میخ و ورق باید کاملا خشک باشند و جوشکاری کاملاً یکنواخت انجام شود. بر اساس ضوابط اجرای گل میخ در ساختمان، ارتفاع گلمیخ‌ها باید حداقل ۴۰ میلیمتر باشد و این ارتفاع طوری تنظیم شود که سطح آن‌ حداقل با ۱۵ میلیمتر بتن پوشش داده شود. اتصال گلمیخ‌ها به عرشه فولادی به دو صورت قابل انجام است: اتصال به ورق گالوانیزه و اتصال مستقیم به بال. در جوشکاری گل میخ به روش اتصال مستقیم باید از شعله پوش‌های دنده ریز استفاده کنید. در روش اتصال به ورق گالوانیزه، از شعله پوش‌های دنده درشت استفاده نمایید.

اتصال و جوشکاری گل میخ

سقف‌های عرشه فولادی نوعی دال ساختمانی هستند که از ورق و بتن ساخته می‌شوند. جهت افزایش گیرش ورق فولادی و بتن در این سقف‌ها، نیاز به اتصال دهنده‌ای قوی است. یکی از این اتصال دهندگان قوی، گلمیخ‌ها هستد. آن‌ها اتصال را به خوبی برقرار می‌کنند. برای ایجاد این اتصالات، از روش‌های جوشکاری استفاده می‌شود. جوشکاری گل میخ اغلب به روش قوس الکتریکی و دستگاهی به نام استاد وِلدر (Stud Welder) انجام می‌شود. جوشکاری گل میخ اتصال قدرتمندی بین عرشه فولادی و بتن ایجاد کرده و از حرکت و لغزش بتن بر روی سطح فولادی، جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، پایداری سقف و در نتیجه پایداری سازه افزایش می‌یابد.

روش قوس الکتریکی، گلمیخ را با استحکام بیشتری به عرشه فولادی متصل می‌کند. این شیوه، نسبت به سایر روش‌های جوشکاری، با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد. روش قوس الکتریکی، در جوشکاری پروفیل سبک نیز استفاده می‌شود.

روش های اتصال

اتصال گلمیخ‌ها به عرشه فولادی به دو صورت قابل انجام است:

  1. اتصال مستقیم روی بال (Direct Attach Welding).
  2. اتصال روی ورق گالوانیزه (Through the Sheet Welding).

قبل از اجرا و جوشکاری این محصولات، باید کیفیت و عدم زنگ زدگی‌شان به صورت دقیق کنترل شود. جوشکاری گل میخ و اتصال آن به ورق، طی مراحل زیر انجام می شود.

  1. ابتدا یک حلقه سوراخ روی ورق گالوانیزه یا تیر، بسته به نوع اتصال ایجاد خواهد شد. حلقه‌های سوراخ باید بر اساس نقشه و در محل دقیق تعیین شده برای برشگیرها ایجاد شوند.
  2. در مرحله بعد، یک قطعه سرامیکی با عنوان شعله پوش روی محل جوش قرار می‌گیرد. این قطعات از پاشش مواد مذاب حین جوشکاری، آسیب اپراتور و ورق‌ گالوانیزه اطراف محل جوش، ممانعت می‌کنند.
  3. بعد از تعبیه شعله پوش‌ها، نوبت به عملیات جوشکاری گلمیخ‌ها می‌رسد. به این ترتیب که بین گل‌میخ و بال بالایی تیرآهن یا ورق گالوانیزه، قوس الکتریکی برقرار خواهد شد. این فرایند باعث می‌شود تا حدود ۵ میلیمتر از گلمیخ ذوب شده، درون سازه قرار گرفته و به این ترتیب، اتصال برقرار شود.

با انجام این چند مرحله ساده، فرایند اتصال در کمتر از یک دقیقه به پایان می‌رسد. جوشکاری گل میخ ها باید به همین ترتیب و یکی پس از دیگری انجام شود. البته جهت افزایش سرعت انجام کار، ابتدا تمام سوراخ‌ها بر اساس نقشه ایجاد شده و شعله پوش‌ها روی محل جوش قرار می‌گیرند. سپس باید مقاطع را یکی پس از دیگری در محل مورد نظر جوش دهیم.

نکات حائز اهمیت در جوشکاری

  • قبل از اتصال و آغاز عملیات جوشکاری، باید وضعیت خشک بودن ورق، سازه و گلمیخ‌ها بررسی گردد.
  • حین اجرای عملیات جوشکاری، بهتر است دستگاه جوش استاد ولدر به صورت ثابت قرار بگیرد.
  • بعد از هر قوس الکتریکی، باید گان حداقل به مدت ۳ ثانیه ثابت بماند تا ماده مذاب سرد شود.
  • پس از نصب هر ۱۰ هزار گل میخ در سقف عرشه فولادی، باید قطعات جوش مانند لیفت و هولدر تعویض شوند.
  • اگر جوشکاری گل میخ مستقیما به تیر انجام می‌شود، باید از شعله پوش‌های دنده ریز استفاده کنید.
  • اگر اتصال به ورق‌ گالوانیزه انجام می‌شود، از شعله پوشش‌های دنده درشت استفاده کنید.
  • پس از پایان جوشکاری گلمیخ ها، شعله پوش‌ها را از سازه جدا کنید و در صورت نیاز، تمیزکاری انجام دهید. زیرا هدف از قرار دادن شعله پوش‌ها، تنها یکنواختی جوش و جلوگیری از آسیب دیدگی ورق فولادی اطراف محل جوش است.

استانداردها و ضوابط اجرای گل میخ در ساختمان

کاربرد گسترده گلمیخ در سقف‌های مرکب به‌ویژه عرشه فولادی، باعث شده تا قوانین و مقررات خاصی برای استفاده از انواع این محصولات در نظر گرفته شود. بنابراین حین اجرای گلمیخ در ساختمان، باید این استانداردها به صورت دقیق رعایت شود تا بهترین عملکرد ایجاد گردد. تعدادی از مهمترین مقررات و ضوابط اجرای گل میخ در ساختمان و سقف‌های عرشه فولادی، در ادامه بیان شده است.

  • قطر گلمیخ باید با ضخامت ورق عرشه فولادی تناسب داشته باشد. به عبارت دیگر، قطر این محصولات نباید بیشتر از ۲.۵ برابر ضخامت ورق فولادی باشد.
  • حداقل مقاومت تسلیم و حداقل مقاومت کششی آن‌ها، باید ۲۵۰ نیوتن بر میلیمتر مربع باشد.
  • قبل از اجرای این محصولات، باید خصوصیات و ویژگی‌های فنی و مکانیکی‌شان مورد بررسی قرار گیرد.
  • هنگام جوشکاری گل میخ در ساختمان، سطح گل میخ و ورق کاملا خشک و عاری از رطوبت باشد.
  • در صورت وجود هر گونه آسیب از جمله ترک خوردگی یا شکستگی در سطح این محصولات، نباید از آن‌ها استفاده شود.
  • ارتفاع گلمیخ‌ها باید حداقل ۴۰ میلیمتر باشد. همچنین، این ارتفاع باید به گونه‌ای تنظیم شود که سطح آن‌ حداقل با ۱۵ میلیمتر بتن پوشش داده شود.
  • جوشکاری گل میخ باید به صورت یکنواخت انجام گیرد. امکان چک کردن این مورد از طریق بازرسی جوش، وجود دارد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام