ثبات نسبی بازار فولاد و نوسان قیمت برخی مقاطع در 21 اسفند

 Vote: 0 person
ثبات نسبی بازار فولاد و نوسان قیمت برخی مقاطع در 21 اسفند

نرخ فروش آهن آلات که در پی افزایش قیمت دلار نوسان صعودی چشمگیری را در بهمن ماه تجربه کرده بود، این روند را در دهه اول اسفند هم ادامه داد. اما از آغاز دهه دوم اسفند، قیمت ارز رفته رفته اصلاح شد و نرخ فروش محصولات فولادی هم تا حدودی ریزش پیدا کرد. به این ترتیب، بازار فولاد کشور امروز 21 اسفند ماه به ثبات رسیده و اکثر مقاطع نسبت به روزهای گذشته تغییرات قیمتی خاصی نداشتند. اگر چه برخی محصولات خاص از جمله میلگرد و تیرآهن تعدادی از شرکت‌ها، امروز هم نوساناتی را تجربه کردند.

بدون شک، مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت‌های بازار فولاد طی روزهای اخیر، نوسانات پیوسته قیمت ارز بوده است. نرخ فروش دلار که در بازار آزاد تا نزدیکی ۷۰ هزار تومان هم رسیده بود، کمی ریزش پیدا کرده و قیمت روز جاری آن در بازار آزاد حدود ۴۴ هزار تومان اعلام شد. این اصلاح قیمت ارز در روزهای اخیر، تا حد زیادی منجر به کاهش نرخ فروش محصولات فولادی در دهه دوم اسفند ماه شد. حتی در روز جاری هم قیمت فروش میلگرد و تیرآهن برخی شرکت‌ها با کاهشی قابل توجه همراه گردید.

جدیدترین نرخ فروش مقاطع فولادی

بر اساس گزارشات ارائه شده در رابطه با معمالات روز جاری بازار فولاد، تقریبا اکثر محصولات با ثبت قیمتی همراه بوده و نسبت به روز گذشته تغییرات خاصی را تجربه نکرده‌اند. در این میان، میلگرد و تیرآهن باز هم استثناء بودند و با نوساناتی همراه شدند. به این صورت که میلگرد تولیدی برخی شرکت‌ها با افزایش و میلگرد برخی شرکت‌های دیگر با کاهش قیمت همراه بود. تیرآهن هم اکثر با ثبات قیمت همراه بود و برخی برندها نسبت روز معاملاتی گذشته (شنبه 20 اسفند) کاهش قیمت را ثبت کرد. در هر حال، آخرین نرخ فروش محصولات فولادی مهم در امروز یکشنبه 21 اسفند ما ارائه شده است.

قیمت روز میلگرد آجدار

میلگرد آجدار پرنوسان‌ترین محصول در بازار روز آهن آلات کشور بود و تلاطم در قیمت فروش آن به خوبی احساس می‌شد. برخی شرکت‌ها نرخ فروش این محصول را افزایش داده، برخی دیگر با اصلاح قیمت همراه بودند و تعدادی از شرکت‌ها هم میلگرد آجدار خود را با همان قیمت روزهای قبل به فروش رساندند. به طور کلی، شرکت‌هایی که در روزهای اخیر اصلاح را تجربه کرده بودند، امروز یک افزایش جزئی داشتند. اما شرکت‌هایی که اصلاح قیمتی در نرخ فروش میلگردشان رخ نداده بود، امروز به یک باره با کاهش قابل توجه نرخ فروش میگلرد مواجه شدند. برای مثال، قیمت فروش میلگرد ۱۲ و ۱۲ متری شرکت شاهین بناب از ۲۵ هزار و ۱۷۸ تومان در روز قبل، به ۲۶ هزار و ۹۶ تومان در روز جاری رسید تا حدود ۹۲۰ تومان افزایش را تجربه کرده باشد.

اما شرکت‌هایی مانند راد همدان و فولاد سیرجان که در روزهای اخیر قیمت آرماتورهای خود را اصلاح نکرده بودند، امروز به یک باره ریزشی تا حدود ۵ هزار تومان هم برای محصولات هم در نظر گرفتند. میلگرد 12راد همدان امروز ۲۴ هزار و ۵۰۳ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این در حالی است که نرخ فروش همین محصول در روز قبل ۲۹ هزار و ۵۶۶ تومان بود. به عبارت دیگر، کاهش حدود ۵ هزار و ۵۰ تومانی برای این محصول رخ داد تا به میانگین قیمتی میلگرد نزدیک تر شود. کارخانه ذوب آهن اصفهان هم مانند بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه نرخ فروش میلگرد خود را ثابت نگه داشت. به گونه ای که قیمت امروز میلگرد ۱۴ این شرکت مانند روز قبل ۲۴ هزار و ۳۴۲ تومان اعلام شد.

تغییرات قیمت تیرآهن

تیرآهن از جمله محدود محصولاتی است که در اکثر شرکت‌های یک روند مشابه را طی کرده و با کاهش قیمت همراه بود. اگر چه برخی شرکت‌های خاص قیمت فروش این محصول را ثابت اعلام کردند، اما روندی کلی تغییر قیمتی آن در اکثر شرکت‌ها کاهشی بود. این حرکت کاهشی در نرخ فروش تیرآهن هم در بخش کیلو فروشی و هم در بخش شاخه فروشی کاملا مشهود بود. برای نمونه، تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان در روز جاری با حدود ۱۸۵ هزار تومان کاهش، با قیمت ۳ میلیون و ۷۶۱ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید. این در حالی است که قیمت عرضه همین محصول در روز گذشته ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان اعلام شده بود.

تیرآهن سایز ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت در بخش کیلو فروشی هم با کاهش قیمتی قابل توجه همراه بود. این محصول که روز گذشته با نرخ ۳۴ هزار و ۸۶۳ تومان معامله می‌شد، در روز معاملاتی جاری با قیمت ۳۳ هزار و ۲۸ تومان به فروش رسید تا بیش از ۱۸۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده باشد. سایر شرکت‌های تولیدکننده تیرآهن هم در روز جاری نرخ فروش محصولات خود را در اکثر سایزها کاهش دادند. اگر چه این اصلاح قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها جزئی تر بود. برای مثال، تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فایکو در بخش شاخه فروشی با قیمت ۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان عرضه شد. در حالی که همین محصول روز قبل با قیمت ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان که کاهش بیش از ۹۰ هزار تومانی را به ازای هر شاخه نشان می‌دهد.

نرخ عرضه تیرآهن هاش

عملکرد قیمتی تیرهای هاش هم در روز معاملاتی جاری کاملا مشابه با تیرآهن بوده و چه در بخش سبک و چه در بخش سنگین با کاهش قیمت همراه شد. تیر هاش سبک HEA شرکت ذوب آهن در سایز ۱۴ و ۱۲ متری که روز گذشته با نرخ ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به فروش می‌رسید، امروز با بیش از ۱۹۰۰ تومان کاهش به ۳۳ هزار و ۲۸ تومان رسید. همین شرایط برای تیرهای هاش سنگین ذوب آهن هم حاکم بود. هاش سنگین HEB این شرکت در سایز ۲۰ و طول ۱۲ متر هم در بازار امروز با قیمت ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به فروش رسید. در حالی که همین محصول روز معاملاتی قبل با نرخ ۳۴ هزار و ۸۶۳ تومان معامله می‌شد. یعنی حدود حدود ۹۲۰ تومان کاهش قیمت به ازای هر کیلوگرم را تجربه کرده است.

تغییرات قیمتی ورق‌های فولادی

پلیت‌های فولادی هم روندی مشابه با کل بازار را در پیش گرفته و در اکثر موارد با ثبات یا کاهش قیمت همراه بودند. این ورق‌ها که همانند سایر مقاطع فولادی در طول بهمن ماه و ابتدای اسفند با افزایش نرخ فروش همراه شدند، از دهه دوم اسفند رفته رفته اصلاح قیمتی را تجربه کردند. برخی انواع شیت‌های فولادی همچون ورق گالوانیزه در روز جاری هم با کاهش قیمت مواجه شدند. پلیت‌های نورد گرم یا ورق سیاه هم در برخی نمونه‌ها و سایزها با ثبات و در برخی نمونه‌ها با افت قیمت همراه بودند. تغییرات قیمتی برخی از مهمترین انواع این ورق‌ها در بازار امروز، به شرح ذیل می‌باشد:

ورق A516

این نوع ورق در بازار امروز با ثبات قیمتی همراه بوده و نسبت به روزهای قبل کاهش یا افزایش خاصی را تجربه نکرد. این شرایط برای ورق A516 هم در نوع رول و هم در نوع برش خورده حاکم بود. برای مثال، این نوع ورق برش خورده فولاد مبارکه با ضخامت ۶ میل و سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ در روز معاملاتی جاری با قیمت ۳۶ هزار و ۶۰۶ تومان به فروش رسید. این در حالی است که قیمت آن در روز قبل هم همین مقدار بوده است. ورق A516 رول فولاد مبارکه در ضخامت ۱۵ میلیمتر و سایز ۱۵۰۰ هم با شرایطی مشابه همراه بوده و نوسان خاصی را تجربه نکرد. این ورق که در روز کاری قبل با قیمت ۳۶ هزار و ۱۰۸ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، امروز هم با همین نرخ به فروش رسید.

ورق st52

این محصول یکی از مهمترین پلیت‌های فولادی در صنایع مختلف محسوب می‌شود که روز معاملاتی جاری را با ثبات قیمت پشت سر گذاشت. به این شکل که نرخ فروش ورق st52 تقریبا در تمامی مبادی نسبت به روز قبل ثابت بوده و افزایش یا کاهشی خاصی را تجربه نکرد. برای مثال، ورق st52 رول فولاد مبارکه با ضخامت ۶ میل و سایز ۱۵۰۰ که در روز معاملاتی قبل با قیمت ۳۵ هزار و ۶۷۰ تومان عرضه می‌شد، روند خود را حفظ کرده و امروز هم با همان قیمت مورد معامله قرار گرفت. این ورق در نوع برش خورده با ضخامت ۸ میلیمتر و سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ هم با ثبات قیمتی همراه بوده و مانند روزهای گذشته، با نرخ ۳۶ هزار و ۱۳۸ تومان به فروش رسید.

ورق St37

این نوع ورق فولادی در بازار روز جاری روند متفاوتی را در پیش گرفت. به عبارت دیگر، در برخی سایزها و انواع خاص با ثبات قیمت همراه بوده و در برخی موارد هم با کاهش قیمتی مواجه شد. البته میزان اصلاح قیمتی سایزهای مختلف ورق سیاه یا ورق St37 یکسان نبود. برای مثال، ورق سیاه فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میلیمتر و سایز ۱۰۰۰ از نوع رول، در بازار امروز با قیمت ۳۱ هزار و ۹۷۳ تومان به فروش رسید. این در حالی است که همین نوع ورق در روز قبل با قیمت ۳۴ هزار و ۹۵۵ تومان عرضه شده و کاهش حدود ۳ هزار تومانی را نشان می‌دهد. ورق St37 شیت فولاد مبارکه با ضخامت ۴ میل و سایز ۱۰۰۰*۲۰۰۰ هم مانند روز کاری قبل با قیمت ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان معامله شده و با ثبات همراه بود.

ورق گالوانیزه

شیت‌های گالوانیزه از جمله محصولات فولادی هستند که در بازار امروز یک روند کلی اصلاحی را طی کردند. اگر چه میزان افت قیمت این محصول در شرکت‌های مختلف چندان قابل توجه نبود. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲ و سایز ۱۲۵۰ با قیمت ۵۵ هزار و ۹۱۸ تومان عرضه شد. در حالی که همین محصول در بازار روز گذشته با نرخ ۵۶ هزار و ۶۵۲ تومان به فروش می‌رسید که نشان دهنده کاهش حدود ۷۳۰ تومانی است. ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۵ میل و رول شهر کرد در سایز ۱۰۰۰ هم از ۵۱ هزار و ۱۰۱ تومان در روز قبل به ۵۰ هزار و ۳۶۷ تومان در روز جاری رسیده و حدود ۷۴۰ تومان کاهش را تجربه کرد. این نوع ورق در سایر شرکت‌های تولیدکننده هم شرایطی مشابه را ثبت کرد.

نوسانات قیمت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی از جمله محصولاتی هستند که بازار امروز را با کمترین میزان نوسان پشت سر گذاشتند. به عبارت دیگر، تقریبا تمامی شرکت‌های عرضه کننده این محصولات نرخ فروش خود را نسبت به روزهای قبل تغییر ندادند تا کاهش یا افزایش خاصی در این زمینه رخ ندهد. نبشی ۳*۴۰*۴۰ و ۶ متری شرکت آریان فولاد که در روز کاری قبل با نرخ ۲۶ هزار و ۴۶۵ تومان به فروش می‌رسید، امروز هم تغییر خاصی را تجربه نکرده و با همین قیمت معامله شد. این شرایط برای نبشی عرضه شده در سایر شرکت‌ها هم تقریبا به همین شکل بود. برای مثال، نبشی ۴۰*۴۰*۴ شرکت فولاد شکفته مانند روز کاری قبل با قیمت ۲۶ هزار و ۸۲۶ تومان به ازای هر کیلو گرم به فروش رسیده و نوسانی را تجربه نکرد.

شرایط ناودانی هم از نظر نوسانات قیمتی کاملا مشابه نبشی بوده و در اکثر شرکت‌ها با نرخ فروش روز کاری قبل عرضه شد. شرکت فولاد ناب تبریز به عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان ناودانی، سایز ۸ این محصول را با قیمت ۲۶ هزار و ۷۴۶ تومان به فروش رساند. این در حالی است که قیمت ناودانی مذکور در یک هفته اخیر ثابت و با تغییری مواجه نشده است. سایر شرکت‌های تولیدکننده ناودانی هم اکثرا این محصول را با ثبات قیمتی عرضه کردند. صنعت فولاد کوهپایه از دیگر شرکت‌های فعال در زمینه تولید ناودانی است که نرخ فروش این محصول خود را ثابت نگه داشت. ناودانی شش متری سایز ۶ این شرکت در حالی روز جاری را با قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۱ تومان به پایان رساند که طی یک هفته اخیر تغییری را تجربه نکرده بود.

قیمت فروش لوله و پروفیل

لوله و پروفیل هم از جمله دیگر محصولات فولادی هستند که روزی آرام را پشت سر گذاشتند. در واقع می‌توان گفت انواع لوله و پروفیل تولیدی‌ شرکت‌های مختلف در بازار معاملاتی امروز با ثبات قیمت همراه بودند تا بازار فولاد در این حوزه هم مانند نبشی و ناودانی شرایط آرامی داشته باشد. برای مثال، لوله داربستی ۶ متری 2 میل اصفهان ۲/۱ اینچ با نرخ ۳۶ هزار و ۲۳۹ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. قیمت این نوع لوله در روز گذشته هم مقداری مشابه بوده و تغییری نداشته است. لوله مانیسمان شش متری رده ۴۰، یک اینچ اهواز هم در بازار امروز با یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله شد. این شرایط برای سایر انواع لوله فولادی از جمله گوشتدار و گالوانیزه نیز صادق بود.

از طرف دیگر، پروفیل‌ها هم امروز را با ثبات قیمت پشت سر گذاشته و در اکثر مبادی با تغییر خاصی همراه نبودند. این شرایط هم برای نوع صنعتی، هم ساختمانی و هم نوع Z پروفیل وجود داشت. پروفیل ساختمانی ۴۰*۴۰ و ۶ متری با ضخامت ۲ میل اصفهان که در روز معاملاتی قبل با قیمت ۳۶ هزار و ۲۳۹ تومان به فروش می‌رسید، امروز هم با همان قیمت عرضه شد. پروفیل ۱۰۰*۱۰۰ با ضخامت ۵ میل و ۶ متری هم مانند یک هفته اخیر با قیمت ۳۸ هزار و ۵۳۳ تومان معامله شد. این شرایط برای پروفیل‌های Z هم مشابه بود. به گونه‌ای که قیمت پروفیل زد 14 ضخامت ۲.۵ میل (۶ متری) هم مانند روزهای قبل در بازار روز جاری ۳۶ هزار و ۶۹۸ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام