انفجار قیمت آهن آلات در بهمن ماه ۱۴۰۱

 Vote: 1 person
تحلیل قیمت فولادی در بهمن ماه 1401

با اینکه از ابتدای سال 1401 تا کنون بازار فولاد یک روند صعودی همراه با نوسانات را دنبال می‌کرد، اما افزایش قیمت آهن آلات در بهمن ماه یک رکورد محسوب می‌شود. تقریبا تمامی مقاطع فولادی نسبت به ابتدای ماه افزایش قیمت داشته و این تغییرات کاملا قابل ملاحظه بوده اند. میلگرد هم مانند همیشه سردمدار این تغییرات بوده و در اکثر مبادی فروش، با رشد چشم گیری در طول این ماه همراه شد. البته سایر مقاطع مهم مانند تیرآهن و ورق‌های فولادی هم تفاوت زیادی با میلگرد نداشته و افزایش قابل توجه‌ ای را در طول این ماه به ثبت رسانده اند.

مهمترین عامل نوسانات بازار فولاد طی بهمن ماه 1401، باز هم مانند همیشه مربوط به تغییرات نرخ ارز بود. نرخ فروش دلار بازار آزاد در روزهای ابتدایی بهمن ماه بین کانال‌های ۲۳ و ۲۴ هزار تومان قرار داشت. اما اکنون در آخرین روز این ماه به حدود ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. یعنی افزایش ۵ هزار تومانی طی یک ماه که به صورت پیوسته و تدریجی اتفاق افتاد. همین موضوع سبب شد تا نرخ فروش محصولات فولادی هم به تدریح رشد کرده و در کل یک روند صعودی را در طول این ماه به ثبت رسانند.

 

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی طی بهمن ماه

با توجه به افزایش نرخ ارز در طول این ماه، قمیت مقاطع فولادی هم تقریبا در تمامی مبادی فروش بهمن ماه سال جاری را با افزایش قابل توجه پشت سر گذاشت. اگر چه این نوسانات برای برخی محصولات خاص مانند میلگرد و تیرآهن بیشتر قابل مشاهده بود، اما سایر مقاطع هم از این روند جا نماندند. برای مثال، انواع ورق‌های فولادی هم به عنوان محصولاتی پایه و مهم در این بازار، ماه جاری را با افزایشی قابل ملاحظه پشت سر گذاشتند. آخرین تغییرات قیمتی مقاطع فولادی طی بهمن ماه ۱۴۰۱ به شرح ذیل می‌باشند:

نوسانات قیمت میلگرد آجدار

میلگرد از مهمترین مقاطع فولادی بود که ماه بهمن را با افزایش قیمت قابل توجه پشت سر گذاشت. این محصول تقریبا در تمامی مبادی فروش با رشد قیمت مواجه بود و افزایش نرخ فروش آن تنها به یک یا چند شرکت خاص مربوط نمی‌شود. برای مثال، شرکت فولاد میانه یکی از کارخانجاتی است که قیمت میلگرد آن بیش از ۵ هزار تومان افزیش را تجربه کرده است. میلگرد ۱۲ و ۱۲ متری میانه در حالی امروز یعنی آخرین روز کاری بهمن با قیمت ۲۴ هزار و ۱۰ تومان به فروش رسید که ابتدای همین ماه با نرخ ۱۸ هزار ۸۵۶ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد. یعنی قیمت میلگرد میانه ۵ هزار و ۱۵۰ تومانی در طول یک ماه افزایش داشته است.

البته سایر کارخانه‌های مشابه هم روندی مشابه را طی کرده و این رشد قیمتی تنها مربوط به میلگرد میانه نیست. میلگرد آجدار ۱۲ ظفر بناب تبریز هم که در روزهای ابتدایی همین ماه با قیمت ۱۸ هزار و ۹۹۴ تومان به فروش می‌رسید، افزایش قابل توجه ای داشت و در آخرین روز این ماه به ۲۴ هزار و ۵۲۵ تومان رسید. به عبارت دیگر، حدود ۵ هزار و ۵۳۰ تومان افزایش به ازای هر کیلوگرم فقط در طول یک ماه که کم سابقه است. میلگرد تولیدی سایر شرکت‌های مهم در این زمینه از جمله شرکت فولاد نیشابور، ابهر، سیرجان، امیرکبیر و ذوب آهن اصفهان هم روندی کاملا مشابه را طی کرده و همگی تقریبا در حدود ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن

تیرآهن هم یکی دیگر از مقاطع فولادی است که این ماه را با انفجار قیمت‌ها پشت سر گذاشت. در بسیاری از مبادی فروش، تغییرات قیمت تیرهای فولادی حتی از میلگرد هم بیشتر بود. کارخانه ذوب آهن اصفهان را می‌توان سردمدار افزایش نرخ فروش در طول بهمن ماه معرفی کرد. تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت در بخش کیلوفروشی با قیمت ۳۰ هزار و ۵۵۱ تومان به فروش رسید. این در حالی است که همین محصول ابتدای بهمن ماه با قیمت ۲۳ هزار و ۲۱۲ تومان معامله می‌شد که افزایش حدود ۷ هزار و ۳۴۰ تومانی را نشان می‌دهد. نوسانی که در سال‌های اخیر تنها برای یک ماه، کم سابقه بوده است.

البته توجه کنید که این نوسانات چشم گیر تنها مربوط به شرکت ذوب آهن نبوده و سایر کارخانجات تولید فولاد هم نرخ فروش این مقاطع مهم را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. برای مثال، تیرآهن ۱۴ شرکت فولاد فایکو که در ابتدای سال با نرخ ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان به ازای هر شاخه معامله می‌شد، با افزایش حدود ۶۹۰ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان رسید. تیرهای شرکت فولاد یزد هم اگر چه نوسان بیشتری را تجربه کردند، اما باز هم از این روند صعودی جا نماندند. تیر ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فولاد یزد در حالی آخرین روز کاری بهمن را با نرخ ۳ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان به ازای هر شاخه به پایان رساند که در ابتدای ماه با قیمت ۳ میلیوه و ۲۷ هزار تومان معامله می‌شد. به این ترتیب، ۵۰۵ هزار تومان افزایش را در طول یک ماه به ثبت رساند.

تحلیل بازار فولاد طی بهمن 1401

آخرین قیمت هاش

تیرهای هاش هم چه در نوع سبک و چه در نوع سنگین بهمن ماه سال جاری را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. با این حال، تغییراتی قیمتی آن‌ها نسبت به کلیت بازار چندان زیاد نبود. به عبارت دیگر، می‌توان این مقاطع را به عنوان دارنده کمترین میزان نوسان در این ماه معرفی کرد. هاش سبک HEA ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۴ و طول ۱۲ متر در بازار امروز با نرخ ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان معامله شد. در حالی که همین محصول ابتدای ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۱۳۸ تومان معامله می‌شد که نشان دهنده افزایش ۲ هزار و ۳۸۵ تومانی است. هاش سنگین HEB این شرکت در سایز ۱۶ و طول ۱۲ متر هم از ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان در ابتدای ماه به ۲۵ هزار و ۶۸۹ تومان رسید؛ حدود ۲ هزار و ۸۴۵ تومان رشد قیمت!

تحلیل بازار آهن آلات در بهمن ماه

تغییرات قیمتی ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی به عنوان محصول پایه بازار آهن آلات، بهمن ماه ۱۴۰۱را با نوسانات گسترده ای پشت سر گذاشتند. تقریبا تمامی این نوسانات مثبت بوده و باعث افزایش قیمتی این ورق‌ها گردید. ذکر این نکته هم الزامی  است که نوسانات افزایش شیت‌های فولادی در پی افزایش نرخ دلار، بسیار قابل توجه بود. رشد قیمت این پلیت‌ها تنها به یک یا چند کارخانه خاص مربوط نبوده و در تمام‌ شرکت‌های تولید ورق فولادی با افزایش همراه شد. آخرین نوساناتی قیمتی برخی شیت‌های فولادی مهم، عبارتند از:

ورق A516

این نوع ورق فولادی در سایزهای مختلف به میزان چشم گیری افزایش قیمت داشت و تقریبا در اکثر سایزها، این تغییر به بیش از ۷ هزار تومان می‌رسید. برای مثال، ورق A516 برش خورده با سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ با ضخامت ۶ میل و گرید ۷۰ فولاد مبارکه اصفهان، در آخرین روز کاری بهمن با قیمت ۳۹ هزار و ۸۴۵ تومان به فروش رسید. در حالی که همین محصول ابتدای بهمن با نرخ ۳۲ هزار و ۱۳۸ تومان به فروش می‌رسید. به این ترتیب، قیمت این محصول پایه و مهم، تنها در طول یک ماه، ۷ هزار و ۷۰۷ تومان افزایش پیدا کرد و رکورد جدیدی را به جا گذاشت!

تفسیر بازار فولاد در بهمن 1401

قیمت ورق st52

شیت‌های st52 هم در طول بهمن ماه روندی مانند کلیت بازار را دنبال کرده و با افزایش نرخ فروش همراه بودند. این روند صعودی سایزهای مختلف پلیت‌های st52 را در بر گرفته و تقریبا در تمامی مبادی فروش مشهود بود. قیمت این ورق فولاد مبارکه اصفهان در سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ضخامت ۸ میلیمتر از ۳۱ هزار و ۶۷۰ تومان در ابتدای ماه به ۳۹ هزار و ۳۵۸ تومان رسید تا ۷ هزار و ۶۹۰ تومان در طول این ماه افزایش داشته باشد. سایر سایزهای ورق st52 هم با شرایط مشابه همراه بوده و عمدتا با بیش از ۷ هزار تومان نوسان افزایش، این ماه را پشت سر گذاشتند.

ورق St37

این نوع پلیت‌های نورد گرم هم مانند سایر ورق‌های فولادی، در طول بهمن با افزایش نرخ فروش مواجه بودند. اگر چه قیمت St37 طی بهمن ماه با نوساناتی هم همراه شد، اما برایند کلی آن به صورت قاطع افزایش بود. این شرایط هم برای فروش رول و هم شیت ورق‌های سیاه کاملا وجود داشت. برای مثال، ورق St37 رول فولاد مبارکه اصفهان با ضخامت ۶ میل و سایز ۱۰۰۰ که در ابتدای ماه با قیمت ۲۷ هزار و ۹۸۲ تومان معامله می‌شد، در آخرین روز این ماه به ۳۵ هزار و ۶۸۹ تومان رسید تا حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش را تجربه کرده باشد. تغییرات قیمتی نوع برش خورده این ورق هم افزایش و در اکثر موارد بیش از ۶ هزار تومان بوده است.

ورق گالوانیزه

افزایش قیمت صفحات گالوانیزه طی بهمن ماه نسبت به سایر شیت‌های فولادی بیشتر بود و یک رکورد بزرگ را به ثبت رساند. این نوسانات افزایش در قیمت ورق گالوانیزه مربوط به یک یا چند شرکت فولادی نبوده و تقریبا تمامی کارخانه‌ها را در بر گرفت. ورق گالوانیزه رول شهریار با سایز ۱۰۰۰ و ضخامت ۲ میل که در ابتدای بهمن با نرخ ۴۰ هزار و ۸۲۶ تومان معامله می‌شد، در آخرین روز بهمن ماه به ۵۴ هزار و ۷۲۵ تومان رسید. به عبارت دیگر، حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش به ازای هر کیلوگرم فقط برای یک ماه که بسیار چشم گیر است. نرخ فروش ورق گالوانیزه رول شهر کرد با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۰۰۰ هم از ۳۹ هزار و ۶۳۴ به ۵۲ هزار و ۹۳۶ تومان رسید تا در طول این ماه ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش داشته باشد.

نرخ فروش نبشی و ناودانی

این مقاطع مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی هم مانند سایر بازار فولاد، بهمن ماه را با یک روند صعودی به پایان رساندند. اگر چه در برخی موارد با نوسانات کوچکی هم همراه بودند، اما تقریبا نرخ فروش این محصولات در تمامی مبادی با افزایش حداقل ۴ هزار تومانی همراه بود. برای مثال، نبشی با سایز ۵*۷۰*۷۰ شرکت آریان فولاد که ابتدای ماه با نرخ ۲۰ هزار و ۶۲۴ تومان به فروش می‌رسید، با افزایش ۳ هزارو ۷۲۵ تومانی به ۲۴ هزار و ۳۸۹ تومان رسید. نبشی ۵*۵۰*۵۰ شرکت فولاد شکفته هم از ۲۱ هزار و ۷۷۶ تومان به ۲۶ هزار و ۸۷۲ تومان رسید تا حدود ۵ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش داشته و یک رکورد افزایشی را برای یک ماه به ثبت رساند.

ناداوانی هم مانند نبشی با روند صعودی بازار همراه شده و تقریبا در تمامی مبادی فروش با افزایش قیمت همراه بود. اگر چه این افزایش برای تمامی شرکت‌ها به یک اندازه اتفاق نیافتاد. شرکت فولاد شکفته در بخش ناودانی هم یکی از پیشتازان افزایش قیمت بود. ناودانی سایز ۸ و ۶ متری فولاد شکفته در آخرین روز کاری بهمن ماه با قیمت ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. این در حالی است که همین محصول ابتدای ماه با نرخ ۲۲ هزار و ۲۳۹ تومان به فروش می‌رسید. به عبارتی، حدود ۴ هزار و ۹۱۰ به ازای هر کیلوگرم افزایش داشته است. ناودانی فولاد تهران هم از ۲۲ هزار و ۲۰۲ تومان به ۲۴ هزار و ۴۹۶ تومان رسید تا حدود ۲ هزار و ۲۹۵ تومان جهش مثبت داشته باشد. قیمت ناودانی سایر شرکت‌ها از جمله شرکت فولاد ناب تبریز هم در طول بهمن ماه با افزایش همراه بود.

قیمت مقاطع فولادی در بهمن 1401

نوسانات قیمت لوله و پروفیل

انواع لوله و پروفیل هم مانند سایر مقاطع فولادی، بهمن ماه را با یک روند صعودی پشت سر گذاشتند. نرخ فروش این محصولات نسبت به ابتدای ماه به میزان قابل توجهی افزایش داشت. لوله داربستی ۱ و ۲/۱ اینچ با ضخامت ۲ میل و طول ۶ متر اصفهان در بازار امروز با قیمت ۳۲ هزار و ۹۳۶ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. در حالی که قیمت این نوع لوله در اولین روز بهمن ماه ۲۷ هزار و ۲۴۸ تومان بود و این افزایش ۵ هزار و ۶۹۰ تومانی قیمت لوله داربستی را نشان می‌دهد. لوله گالوانیزه ۲ میلیمتری با سایز ۲/۱ اینچ و ۶ متری صنعتی قزوین هم از ۳۸ هزار و ۱۶۶ تومان به ۴۶ هزار و ۱۴۷ تومان رسید تا حدود ۵ هزار و ۹۸۰ تومان افزایش را در طول این ماه تجربه کرده باشد.

اما پروفیل هم در انواع گوناگون اعم از ساختمانی، صنعتی و Z دومین ماه زمستان سال جاری را با افزایشی قابل توجه به پایان رساند. پروفیل ساختمانی ۲*۴۰*۴۰ و ۶ متری اصفهان در آخرین روز کاری این ماه با قیمت ۳۲ هزار و ۹۳۶ تومان معامله شد. این در حالی است که همین محصول ابتدای ماه با نرخ ۲۷ هزار و ۲۴۸ تومان به فروش می‌رسید و نشان دهنده افزایش ۵ هزار و ۶۹۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم است. قیمت پروفیل زد 14 ضخامت ۲.۵ میل و طول ۶ متر تهران هم از ۲۸ هزار و ۶۲۴ تومان در ابتدای این ماه به ۳۴ هزار و ۶۷۹ تومان رسید تا ۵ هزار و ۵۵ تومان افزایش، یک رکورد را ثبت کرده باشد. پروفیل‌های صنعتی هم روندی مشابه را طی کرده و به همین شکل افزایش قیمت داشتند.

قیمت مقاطع فولادی در بهمن ماه چگونه بود؟


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام