تداوم اصلاح قیمت ها در بازار آهن و فولاد کشور

 Vote: 1 person
اصلاح قیمت ها در بازار فولاد ایران

قیمت مقاطع فولادی پس از افزیش قابل توجه در اثر نوسانات نرخ ارز، از هفته گذشته وارد یک روند اصلاحی شد. شرایط بازار در امروز شنبه 17 دی ماه 1401 مشابه هفته گذشته بوده و عمده کارخانه‌های عرضه کننده مقاطع فولادی، نرخ فروش خود را نسبت به آخرین روز کاری اندکی کاهش دادند. البته قیمت برخی محصولات هم بدون تغییر باقی مانده و ثبات خود را حفظ کرده است.

نرخ ارز هم بعد از نوسانات شدید، فعلاً به یک ثبات نسبی رسیده و قیمت فروش دلار حول محدوده ۴۰ هزار تومان قرار دارد. از هفته گذشته تا امروز 17 دی ماه، دلار چندین قیمت ۴۰ هزار تومان را پشت سر گذاشت و مجددا به زیر قیمت رسید. دلیل اصلی ثبات نسبی بازار فولاد در این روزها را می‌توان ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز دانست.

آخرین تغییرات قیمتی محصولات فولادی

تقریبا از اوایل هفته گذشته یک جو اصلاحی بر بازار فولاد حاکم شد و بیشترِ محصولات با اندکی کاهش قیمت مواجه شد. البته این کاهش در همه مقاطع فولادی به یک اندازه نبوده و در برخی موارد بیشتر محسوس بود. امروز یعنی شنبه 17 دی، روند اصلاحی در بازار آهن ادامه داشته و تقریبا اکثر مقاطع فولادی مجددا با اندکی افت قیمت رو به رو شدند. اگر چه برخی شرکت‌ها هم نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشته و تغییرات خاصی در آن ایجاد نکردند. با این حال، در مجموع می‌توان روند بازار فولاد در روز جاری را یک روند اصلاحی و تا نزولی داست.

نوسانات قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از جمله محصولاتی است که در بازار امروز روند ثابت و مشخصی نداشت. به عبارت دیگر، تغییرات قیمتی ثبت شده توسط هر یک از شرکت‌های عرضه کننده میلگرد متفاوت بود. تقریبا نیمی از مبادی فروش قیمت میلگرد خود را نسبت به روز کاری قبل کاهش دادند. نیم دیگری از بازار هم تغییری در نرخ این محصول خود ایجاد نکرده و آن را با همان قیمت قبل به فروش رساندند. در این میان، تعداد بسیار محدودی از شرکت‌ها هم نرخ فروش این مقطع فولادی را به صورت جزئی افزایش دادند.

شرکت فولاد ابهر از جمله شرکت‌هایی است که میلگرد تولیدی خود را نسبت به روز قبل با کاهش قیمت عرضه کرد. برای مثال، میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری این شرکت که در روز کاری گذشته با قیمت ۱۷ هزار و ۳۳۹ تومان در کیلوگرم معامله می‌شد، امروز با حدود ۱۸۰ تومان کاهش به ۱۷ هزار و ۱۵۵ تومان رسید. میلگرد آجدار راد همدان هم مانند برخی دیگر از شرکت‌ها همچون ظفر بناب، تغییرات خاصی نداشته و با همان قیمت قبل عرضه گردید. نرخ فروش این مقطع با سایز ۱۲ و ۱۲ متر در بازار امروز ۱۸ هزار و ۶۱۵ تومان اعلام شد. شرکت فولاد نیشابور هم از جمله محدود شرکت‌هایی بود که قیمت فروش میلگرد خود را به صورت جزئی افزایش داد. میلگرد ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت با حدود ۱۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل به ۱۷ هزار و ۶۱۴ تومان رسید.

نرخ فروش تیرآهن

تیرهای فولادی هم تقریبا به صورت یک دست روز جاری را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. به عبارت دیگر، تقریبا قیمت فروش تیرآهن های تولیدی تمامی شرکت‌های فولادی نسبت به روز کاری قبل افت قیمت را تجربه کردند. این شرایط هم در بخش کیلو فروشی و هم در بخش شاخه فروشی کامل مشهود بود. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان در بخش کیلو فروش از ۲۲ هزار و ۳۷۸ در روز گذشته به ۲۲ هزار و ۳۳۲ تومان در روز جاری رسیده و کاهش حدود ۵۰ تومانی را ثبت کرد. با این حال، کاهش قیمت‌ها در بخش شاخه فروشی بیشتر قابل مشاهده بود.

تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان در بخش شاخه فروشی از ۳ میلیون و ۴۷۷ هزار تومان در روز قبل به ۳ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان در روز جاری رسید. این یعنی نرخ فروش این نوع تیرآهن حدود ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر شاخه کاهش داشته است. روند کاهشی نرخ تیرآهن برای سایر شرکت‌های فولادی هم تقریبا به همین صورت بود. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فایکو هم که در روز کاری قبل با قیمت ۲ میلیون ۵۹۶ هزار تومان معامله می‌شد، در بازار امروز به ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان رسید و کاهش حدود ۳۰ هزار تومان را ثبت کرد. شرایط تغییر قیمت‌ها برای تیرآهن سایر کارخانه‌های فولادی هم تقریبا به همین شکل و کاهشی بود.

نوسانات قیمت تیرهای فولادی هاش

تغییرات قیمت هاش هم در بازار امروز مانند سایر مقاطع فولادی بوده و یک کاهش جزئی را در سایزهای مختلف تجربه کردند. این شرایط هم برای تیر هاش سبک و هم برای ترهای هاش سنگین به همین صورت بود. برای مثال، تیر هاش سبک شرکت ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۴ و ۱۲ متری که روز کاری قبل با نرخ ۲۵ هزار و ۷۳۴ تومان به فروش می‌رسید، امروز حدود ۱۰۰ تومان کاهش داشته و به ۲۵ هزار و ۶۴۳ تومان رسید. تیر هاش سنگین HEB این شرکت هم در سایز ۱۶ و ۱۲ متری از ۲۳ هزار و ۲۸ تومان به ۲۲ هزار و ۹۳۶ تومان رسید تا حدود ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرده باشید. تغییرات قیمتی تیرهای فولادی هاش در سایزهای دیگر هم تقریبا به همین شکل بود.

تغییرات قیمت ورق‌های فولادی

پلیت‌های فولادی هم مانند سایر مقاطع در اکثر مبادی فروش با کاهش قیمت مواجه شدند. این روند اصلاحی بازار تقریبا بیشتر انواع ورق‌های فولادی را در بر گرفت؛ اگر چه میزان کاهش قیمت‌ها در انواع مختلف شیت‌های فولادی به یک اندازه نبود. با این حال، برخی نمونه‌های خاص ورق هم بازار امروز را با یک افزایش جزئی پشت سر گذاشتند که البته تعداد آن‌ها بسیار محدود بود. به طور کلی، می‌توان روند تغییرات قیمتی پلیت‌های فولادی را هم مانند روند کلی بازار در روز جاری، اصلاحی و نزولی دانست.

ورق St52

تقریبا تمامی شرکت‌های عرضه کننده این نوع ورق فولادی، نرخ فروش خود را نسبت به روز کاری قبل کاهش دادند. از این رو می‌توان گفت که این نوع ورق در روز جاری یک روند اصلاحی یک دست را طی کرده است. برای مثال، ورق ST52 برش خورده با ضخامت ۸ شرکت فولاد مبارکه در سایز ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ که روز معاملاتی قبل با قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید، امروز با حدود ۱۸۰ تومان کاهش به ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان رسید. سایزهای دیگر این ورق هم روندی مشابه را در بازار امروز پشت سر گذاشتند.

قیمت ورق A516

کاهش قیمت ورق‌های A516 تقریبا مربوط به تمامی مبادی فروش بوده و روندی یک دست را ثبت نمودند. ورق A516 برش خورده گرید ۷۰ و ضخامت ۶ فولاد مبارکه اصهان در سایز ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ که در روز کاری قبل با نرخ ۲۸ هزار و ۸۳ تومان معامله می‌شد، امروز به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. یعنی حدود ۱۸۰ تومان کاهش قیمت به ازای هر کیلوگرم داشته است. سایر ورق‌های A516 در سایزهای مختلف هم روندی مشابه داشتند.

ورق ST37

این نوع ورق نورد گرم نسبت به سایر ورق‌های سیاه روز جاری را با افزایش قیمت بیشتری پشت سر گذاشت. قیمت ورق St37 فولاد مبارکه برش خورده ۲ میل ۱۲۵۰ * ۲۵۰۰ که روز کاری گذشته با نرخ ۲۴ هزار و ۹۵۵ تومان معامله می‌شد، امروز به ۲۴ هزار و ۵۸۸ تومان رسید و ۳۶۵ تومان کاهش قیمت داشت. ورق ST37 رول همین شرکت هم در ضخامت ۳ میلی متر و سایز ۱۵۰۰ از ۲۵ هزار ۷۸۰ به ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان رسید تا با حدود ۵۵۰ تومان کاهش، یکی از رکوردهای بیشترین تغییرات در روز جاری را به دست آورد.

ورق گالوانیزه

این نوع ورق از جمله محدود ورق‌های فولادی است که روز جاری را با افزایش قیمت پشت سر گذاشت و تقریبا، برعکس روندِ حاکم بر بازار حرکت نمود. افزایش جزئی قیمت ورق گالوانیزه تقریبا تمامی شرکت‌های عرضه کننده و مبادی فروش را شامل شده و تنها مخصوص یک یا دو شرکت خاص نبوده است. برای مثال،رول ورق گالوانیزه 2 میل سایز  ۱۰۰۰شهریار تبریز از ۳۴ هزار و ۴۰۴ تومان به ۳۴ هزار و ۴۹۶ تومان رسید و حدود ۹۰ تومان افزایش را طی یک روز گذشته به ثبت رساند. رول ورق گالوانیزه شهرکرد با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۰۰۰ هم شرایطی مشابه داشته و از ۳۴ هزار و ۳۱۲ تومان در روز معاملاتی قبل، به ۳۴ هزار و ۴۰۴ تومان در روز جاری رسید و حدود ۹۰ تومان افزایش داشت.

قیمت فروش نبشی و ناوادنی

این مقاطع مهم فولادی هم روندی مشابه با کلیت بازار داشته و تقریبا در اکثر مبادی فروش با کاهش قیمت مواجه شدند. شرکت‌های عرضه کننده نبشی به طور یک دست قیمت این محصول را کاهش دادند. برای مثال، قیمت نبشی ۶ متری با سایز ۷۰ * ۷۰ * ۵ شرکت آریان فولاد از ۱۷ هزار و ۸۸۷ تومان در روز کاری قبل به ۱۷ هزار و ۷۰۴ تومان در روز جاری رسید که کاهش ۱۸۰ تومان را نشان می‌دهد. این شرایط برای سایر شرکت‌ها هم به همین صورت بوده و نبشی ۴۰ * ۴۰ * ۴ و ۶ متری شرکت فولاد ناب تبریز با حدود ۴۶۰ تومان افت قیمت، از ۱۹ هزار و ۹۲۳  به ۱۹ هزار و ۴۶۴ تومان رسید.

شرایط تغییر قیمت‌ها برای ناودانی هم تا حدودی مشابه با نبشی بوده و اکثر کارخانه‌ها قیمت ناودانی‌ های خود را کاهش دادند. با این حال، برخی شرکت‌های تولید کننده این مقاطع هم نرخ فروش خود را نسبت به قبل ثابت نگه داشته و تغییری در آن ایجاد نکردند. برای مثال، ناودانی ۶ متری سایز 8 شرکت فولاد ناب تبریز با حدود ۴۶۰ تومان کاهش از ۲۰ هزار و ۴۶۹ تومان به ۲۰ هزار و ۸ تومان رسید. این در حالی است که ناودانی ۶ متری سایز ۶ شرکت فولاد شکفته که در روز معاملاتی قبل با قیمت ۲۰ هزار و ۵۷۷ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، امروز هم با همین نرخ به فروش رسیده و تغییری نداشت.

تغییرات قیمتی لوله و پروفیل

لوله و پروفیل هم روز جاری را در اکثر مبادی با افت قیمت پشت سر گذاشتند. البته این شرایط برای لوله‌های فولادی با سایر مقاطع و روند کلی بازار یک تفاوت جزئی داشت. به این ترتیب که تقریبا نیمی از لوله‌های موجود در بازار با کاهش مواجه شده و نیم دیگر ثابت بوند. لوله داربستی ۱ و ۲/۱ اینچی ضخامت ۲ میل ۶ متری اصفهان که در روز معاملاتی قبل با نرخ ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان به فروش می‌رسید، با حدود ۲۷۵ تومان کاهش به ۲۴ هزار و ۴۹۶ تومان رسید. لوله مانیسمان ۱ اینچ رده ۴۰ شش متری اهواز امروز با قیمت ۸۳۱ هزار و ۵۶۰ تومان به فروش رسید که نسبت به یک هفته قبل ثابت بوده است.

پروفیل اما شرایطی متفاوت با لوله‌های فولادی داشته و تقریبا در تمامی انواع و شرکت‌های تولید کننده با کاهش قیمت مواجه بود. علاوه بر آن، میزان کاهش قیمت این مقاطع هم نسبت به سایر مقاطع فولادی در بازار امروز قابل توجه بود. پروفیل ساختمانی ۲۰ * ۲۰ * ۲ و ۶ متری اصفهان از ۲۴ هزار و ۹۵۵ تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۴ هزار و ۶۷۹ تومان رسید و حدود ۲۷۵ تومان کاهش را ثبت کرد. پروفیل Z*16 ضخامت ۲.۵ و ۶ متری اصفهان هم با کاهش چشم گیری ۹۱۵ تومان به ازای هر کیلوگرم، از ۲۵ هزار و ۸۷۲ تومان در روز کاری قبل به ۲۴ هزار و ۹۵۵ تومان رسید. سایر پروفیل‌های فولادی از جمله پروفیل‌های صنعتی هم روندی مشابه رو پیش رو داشتند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام