شرایط جدید وام ودیعه و ثبت نام جدید مسکن ملی

 Vote: 0 person
ثبت نام جدید مسکن ملی و شرایط تازه وام ودیعه

موضوع مهمی که این روزها بسیار جلب توجه کرده است، شرایط جدید اعطای وام ودیعه مسکن است. این طرح که از حدود یک سال قبل برای کمک به مستاجران ارائه و تصویب شد، امسال هم با شرایطی تقریبا مشابه ادامه دارد. با این حال، چند مورد از شرایط تغییر کرده است. این تغییرات تا حدودی مطابق میل مستاجران و برخلاف علاقه موجران هستند. با توجه به این که برخورداری از تمامی شرایط جهت دریافت این وام الزامی است، متقاضیان باید از این تغییرات جدید آگاهی داشته باشند.

طرح نهضت ملی مسکن نیز که توسط دولت رئیسی ارائه شده و یک سالی از اجرای آن می‌گذرد، دور جدید ثبت نام‌های خود را آغاز کرد. این دوره از نام نویسی مسکن ملی در راستای تکمیل ظرفیت مرحله هشتم که از شهریور ماه آغاز شده بوده، انجام می‌گیرد. بر اساس رویکردهای جدید وزارت راه و شهرسازی کشور، مهلت زمانی برای هر مرحله از ثبت نام در نظر گرفته نمی‌شود و این مرحله تا تکمیل تمامی ظرفیت‌های تعیین شده برای آن ادامه پیدا می‌کند.

 با آنلاین سازه همراه باشید.

 

نام نویسی دور جدید نهضت ملی مسکن

بر اساس رویکردی که وزارت راه و شهرسازی کشور در راستای اجرای طرح مسکن ملی پیش گرفته است، برای هر مرحله ثبت نام مهلت خاصی در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه تا زمانی که تمامی ظرفیت‌های تعیین شده برای یک فاز تکمیل شود، نام نویسی ادامه پیدا می‌کند. در همین راستا، اکنون امکان ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در ۱۶ استان مختلف کشور فراهم شده است. این استان‌ها در مرحله هشتم نام نویسی این طرح که از شهریور ماه آغاز شده، دارای ظرفیت خالی بوده یا این که مقداری به ظرفیت‌شان افزوده شده است.

امکان ثبت نام مسکن ملی در کدام استان ها وجود دارد؟

استان های آذربایجان شرقی، ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، لارستان در فارس، جنوب کرمان، گلستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان ۱۶ استانی هستند که اکنون شهروندان شان امکان ثبت نام در دور جدید مسکن را خواهند داشت؛ بنابراین اگر ساکن این استان‌ها یا شهرهای اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی هستید، می‌توانید خود را برای ثبت نام در این دور آماده کنید. ذکر این نکته هم الزامی است که قبل از هر چیز، باید از واجد شرایط بودن تان جهت نام نویسی در این طرح اطمینان حاصل نمایید.

نحوه نام نویسی متقاضیان جدید مسکن ملی

با توجه به فراهم شدن امکان ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور، ممکن است این سوال پیش بیاید که روش نام نویسی به چه صورت است. در این رابطه باید بگوییم که نحوه ثبت نام در این طرح کاملا مشابه با مراحل گذشته و از طریق سامانه در نظر گرفته شده جهت این امر می‌باشد. متقاضیانی که شرایط لازم برای شرکت در طرح مسکن ملی را داشته باشند، با ورود به سایت جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir می‌توانند نام نویسی شان را انجام دهند. دقت داشته باشید که پس از ثبت نام آنلاین از طریق سامانه مذکور، نیازی به هیچ گونه مراجعه حضوری وجود ندارد.

 بعد از نام نویسی، شرایط شما توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه درخواست تان از طریق همین سامانه منتشر می‌شود. به این ترتیب، با ورود مجدد به سامانه می‌توانید از آخرین وضعیت نام نویسی مطلع شده و جواب کارشناسان را هم مشاهده نمایید. نکته قابل توجه در استفاده از این سامانه، مشخص شدن اسامی دقیق شهرهای مختلف در ۱۶ استان فوق می‌باشد که امکان ثبت نام در طرح مسکن ملی را خواهند داشت. بنابراین با بررسی اطلاعیه مربوط به این مرحله در صفحه اول سامانه، می‌توانید شهرهای مجاز برای ثبت نام را بررسی کرده و متوجه شوید که نام شهر شما هم در این لیست قرار دارد یا خیر.

شرایط دور جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن

شرایط در نظر گرفته شده در مرحله هشتم نام نویسی طرح نهضت ملی مسکن هم در اکثر موارد کاملا مشابه با شرایطی است که دوره‌های قبل اعلام شد؛ منتهی با توجه به مصوباتی که به تدریج اجرا می‌شود، گاهی اوقات تغییراتی در برخی جزئیات انجام می‌گیرد. به هر حال، برخی از مهمترین شرایط موجود برای ثبت نام در این دور طرح نهضت ملی مسکن، به شرح ذیل می‌باشند:

  • متقاضیان دریافت واحدهای مسکن ملی یا افراد تحت سرپرستی شان نباید دارای زمین یا واحد مسکونی باشند.
  • فرد متقاضی نباید از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از امکانات نهادهای عمومی دولتی برای تامین مسکن اعم از خرید زمین، ساخت یا خرید مسکن استفاده کرده باشد.
  • داوطلبان باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند. (البته زنان خودسرپرست
  • زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن و مردان مجرد بین ۲۳ تا ۴۵ سال به شرط ارائه تعهد محضری منوط به ارائه سند ازدواج در هنگام واگذاری واحد، امکان ثبت نام در این طرح را خواهند داشت.
  • متقاضی باید حداقل ۵ سال در شهر محل تقاضا برای دریافت واحدهای مسکن ملی، سابقه سکونت داشته باشد.

ثبت نام مسکن ملی در سایر شهرهای کشور

استان‌هایی که عنوان کردیم، مواردی هستند که امکان ثبت نام طرح نهضت ملی در آن‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی کشور فراهم شده است. اسامی دقیق هر یک از شهرهای مجاز برای نام نویسی در این استان‌ها هم از طریق سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به آدرس اینترنتی saman.mrud.ir قابل مشاهده است؛ اما سوالات زیادی پیرامون نام نویسی این طرح در سایر کشورها وجود دارد. در این مورد باید بگوییم که در صورت آغاز ثبت نام مرحله بعدی، نام شهرهای جدید در سامانه قرار خواهد گرفت؛‌ همچنین اگر برخی شهرها از مراحل قبل دارای ظرفیت مازاد باشند، به تدریج به لیست مذکور اضافه خواهند شد. از این رو تنها منبع رسمی برای اطلاع از اسامی شهرهای جدید، همین سامانه نهضت ملی مسکن است.

شرایط جدید وام ودیعه مسکن به چه صورت است؟

طرح تسهیلات ودیعه مسکن از سال گذشته به صورت رسمی اجرا شده و تا کنون ادامه پیدا کرده است. هدف اصلی این طرح ارائه وام به مستاجران و کمک به آن‌ها جهت تامین هزینه اجاره مسکن شان می‌باشد. با این حال، برای استفاده از آن شرایط گوناگونی تعریف شده که متقاضی باید تمامی این شرایط را دارا باشد. با وجود این که بسیاری از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن از سال گذشته تا کنون ثابت بوده، در برخی موارد هم تغییراتی ایجاد شده است. با توجه به اهمیت داشتن شرایط لازم برای استفاده از وام‌های ودیعه، علاقه مندان دریافت این نوع تسهیلات باید از این شرایط جدید اطلاع کامل داشته باشند.

کدام یک از شرایط وام ودیعه تغییر کرده اند؟

در ابتدای اجرای این طرح، امکان استفاده از تسهیلات مذکور هم برای مستاجران و هم برای موجران ایجاد شد تا مستاجران توان مالی لازم برای پرداخت اجاره را یپدا کرده و موجران هم به اجاره دادن خانه‌های خود تشویق شوند؛ منتهی با اعلام شرایط این وام در سال جاری، دیگر خبری از تسهیلات برای موجران نیست؛ یعنی تنها مستاجران امکان استفاده از تسهیلات فوق را خواهند داشت. از طرف دیگر، نرخ بهره این وام‌ها هم دچار تغییر شده است. تسهیلات ودیعه مسکن از سال گذشته تا کنون با نرخ سود ۱۸ درصد ارائه می‌شد. این در حالی است که نرخ بهره برای سال جاری به ۱۳ درصد کاهش یافته تا افراد واجد شرایط برای بازپرداخت آن با مشکل مواجه نشوند.

مبلغ وام ودیعه مسکن

موضوع بسیار مهم برای متقاضیان استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن، مبلغ این وام است که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. به این ترتیب، مبلغ وام ودیعه مسکن برای افرادی که ساکن شهر تهران باشند ۱۰۰ میلیون، برای ساکنان مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون و برای ساکنان سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان می‌باشد. توجه داشته باشید که برای ثبت نام این تسهیلات و دریافت مبالغ فوق، باید از شرایط در نظر گرفته شده برای این وام به صورت کامل برخوردار باشید. داشتن اجاره نامه رسمی، اعتبار اجاره نامه تا پایان زمان ثبت نام این تسهیلات و متاهل یا سرپرست خانوار بودن برخی از مهمترین شرایط لازم به شمار می‌آیند. البته برای افراد مجرد هم استثنائاتی وجود دارد که می‌توانند از طرح وام ودیعه استفاده کنند.

شرایط ضمانت این تسهیلات به چه صورت است؟

وام ودیعه مسکن از جمله وام‌های بانکی است که برای دریافت آن نیاز به معرفی ضامن وجود دارد؛ منتهی از آن جایی که این وام توسط بانک‌های مختلف پرداخت می‌شود، شرایط ضمانت ممکن است در هر بانک با دیگری تفاوت داشته باشد. از آن جایی که این شرایط در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن هم به صورت جامع برای استفاده از تسهیلات مذکور ارائه نشده است، بهترین راه برای آگاهی از شرایط ضمانت، مراجعه به بانکی است که برای دریافت این نوع وام انتخاب کرده‌ اید؛ این گونه به صورت کامل از نوع ضمانت مورد نیاز مطلع خواهید شد.

مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن

متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید توجه داشته باشند که این وام دارای مهلتی مشخص برای ثبت نام است. در صورتی که قصد استفاده از آن به منظور پرداخت بخشی از اجاره بهای خود را دارید، باید در زمان تعیین شده جهت نام نویسی و ثبت درخواست اقدام نمایید. مهلت تعیین شده برای ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن ۱۴۰۱ هم از ۲۶ خرداد ماه آغاز شده و تا ۳۰ آذر ادامه دارد؛ بنابراین اگر هنوز اقدامات لازم را انجام نداده اید، باید در اسرع وقت و قبل از به پایان رسیدن مهلت قانونی نام نویسی کنید. در حال حاضر هیچ گونه اطلاعیه ای پیرامون تمدید زمان ثبت نام یا شرایط نام نویسی جاماندگان منتشر نشده است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 4 )

محمدجعفرفیروزبخت

سلام جهت وام ودیعه سه دوره ثبت نام کردیم هردفعه بانک ها مشکل تراشی میکردند که این وام رونپردازندامانامیدنشدم ودر تهران شعبه صادرات کل مراحل اداری رو طی کردم قراربود قبل ازعیدنوروز1402پرداخت کنند اما هنوز وام بحسابم واریزنکردندلطفابفرماییدعلت چیه هیچ مشکل اداری پرونده من ندارددوتاضامن اداری بردم که مورد تایید بانک قرار گرفته مشکل چیه

1402/2/6 در ساعت 13:2
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب آقای فیروز بخت. مشکل از شما نیست. اخیراً خود مسئولان مربوطه در خبرها هم اعلام کردن که به طور کلی بانک در زمینه ارائه وام کوتاهی کرده‌اند. مشکل پایه‌ای و اساسی است و تا خود مسؤلان از اساس کار رو اصلاح نکنن و پیگیری نکنن، کاری نمیشه کرد. اما شما باز هم از شعبه هایی که کارتون رو باهاشون پیش بردید پیگیر باشید. با آرزوی موفقیت و پیشروی در کارهاتون...

1402/2/6 در ساعت 13:20

محمدجعفرفیروزبخت

وام ودیعه امتیاز صفر براش زیاده چون وام به مردم نمیدن

1402/2/6 در ساعت 13:4
سحر کوه فر

1402/2/6 در ساعت 14:22

ارسال پیام