افزایش نرخ مقاطع استنلس استیل در سه ماه اول سال 1401

 Vote: 0 person
افزایش نرخ مقاطع استنلس استیل در سه ماه اول سال 1401

مقاطع استنلس‌استیل از جمله پلیت، پروفیل و تیر، به دلیل اهمیت بالایی که در صنایع و مجموعه‌های تولیدی کشور دارند، یک کالای مهم و استراتژیک محسوب می‌شوند. به این ترتیب، هرگونه تغییر در قیمت آن‌ها می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در سایر صنایع هم تاثیرگذار باشد. برخی صنایع مهم کشور مانند پتروشیمی، پالایشگاه، نفت و گاز و لوازم خانگی از جمله مهمترین مصرف‌کنندگان این مقاطع محسوب می‌شوند. به همین خاطر، اطلاع از نوسانات نرخ استنلس‌استیل و محصولات حاصل از این آلیاژ برای کسانی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

قیمت استنلس استیل به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به نرخ ارز و سیاست‌های دولتی در این باره اشاره نمود. اما با توجه به این که بخش زیادی از نیاز کشور به محصولات استیل از طریق واردات تأمین می‌شود، نرخ ارز تاثیر بیشتری دارد. به هر حال، هر گونه تغییر در این فاکتورها و عوامل مؤثر می‌تواند به نوسان در بازار استیل منجر شود. با توجه به اهمیت بالای محصولات استنلس‌استیل در صنایع، در اینجا تغییرات نرخ ورق و سایر مقاطع حاصل از این آلیاژ را در اولین فصل از سال ۱۴۰۱ بررسی کرده‌ایم. در ادامه با آنلاین سازه همراه باشید.

نوسانات نرخ صفحات استنلس استیل در بهار 1401

ورق استیل به دلایل متعدد از جمله کیفیت بالا، طول عمر زیاد، استحکام مناسب و مقاومتی که در برابر عوامل محیطی از جمله رطوبت دارد، به یکی از مهمترین کالاها در صنایع کشور تبدیل شده است. این ورق هم به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به منظور ساخت سایر مقاطع استنلس استیل به کار گرفته می‌شود. به همین خاطر، از اهمیت بالایی برخوردار است. البته صفحات استیل بر اساس استانداردهای ساخت، سایز و اندازه و برند تولید دارای انواع متفاوتی هستند. در ادامه قیمت چند نمونه رایج از این ورق‌ها یعنی گریدهای 304، 316 و 321 را بررسی خواهیم کرد.

قیمت ورق استیل 304 در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱:

با تحلیل نمودار تغییرات قیمتی پلیت 304 در بهار امسال، یک افزایش واضح را مشاهده می کنیم. قیمت فروش این نوع ورق در ابتدای فروردین ماه به صورت میانگین چیزی حدود 9200 تومان بوده که در پایان خرداد ماه به 12400 تومان رسیده است. به طور کلی، می توان گفت که این نوع ورق در بهار ۱۴۰۱ حدود 3200 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در این میان، بیشترین رشد مربوط به فروردین ماه بوده که قیمت تا 11800 تومان بالا رفت. نرخ فروش این ورق ها در انتهای اردیبهشت به 12200 و در انتهای خرداد به 12400 تومان رسید. البته قیمت ورق استیل 304 در طول هر ماه هم با نوساناتی همراه بوده است.

قیمت ورق استیل 316 و 321 در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱:

نوسانات قیمتی این محصول هم تا حد زیادی مشابه با ورق 304 بوده است. به این ترتیب که در بهار امسال یک روند کاملا صعودی را پشت سر گذاشته و نرخ فروش آن از حدود 14100 تومان به 18800 تومان رسیده است. به عبارت دیگر، 4700 تومان افزایش را در سه ماهه ابتدایی سال جاری تجربه کرده است. بیشترین افزایش نرخ پلیت گرید 316 به ماه فروردین مربوط بوده است. به این ترتیب که نرخ فروش در پایان این ماه به 17800 تومان رسید. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هم روند صعودی با شیب کمتری ادامه داشت؛ به گونه‌ای که قیمت فروش آن در پایان اردیبهشت به 18000 و در پایان خرداد به 18800 تومان رسید.

ورق استیل گرید 321 هم در این بازه سه ماهه رشد چشمگیری را تجربه کرده است. نرخ فروش آن، در ابتدای سال با حدود 15 هزار تومان آغاز شده و در انتهای خرداد به 18700 تومان رسید؛ یعنی یک افزایش حدود 3700 تومانی. نرخ فروش این ورق در آخر فرورین 16900 تومان، در آخرین روزهای اردیبهشت 17400 و در انتهای خرداد به 18700 تومان رسید.

مواردی که در بالا بیان شد، از جمله مهمترین گریدهای پلیت استنلس استیل محسوب می‌شوند. این رو، روند تغییرات قیمتی‌شان را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که مشاهده کردید، به یک روند تقریباً مشابه و صعودی برای هر سه رسیدیم. سایر انواع گریدهای پلیت استیل هم تقریبا به همین شکل، بهار سال ۱۴۰۱ را با یک روند صعودی پشت سر گذاشتند.

نوسانات قیمتی سایر مقاطع استیل

اگر چه صفحات استیل در میان سایر مقاطع از اهیمت بیشتری برخودار است، اما سایر محصولات حاصل از این آلیاژ، مانند پروفیل و تیر استیل هم کاربردهای فراوانی دارند. با بررسی تغییرات قیمتی این مقاطع در سه ماه اولِ سالِ جاری، می‌توان یک روند صعودی مشابه با نرخ فروش ورق را مشاهده نمود. البته مسیر صعودی قیمت این محصولات با هم تفاوت داشته است. برای مثال، قیمت پروفیل استیل در ماه اول و دوم بهار نوسان زیادی نداشته و بیشترین افزایش را در اردیبهشت تجربه کرده است. اما به هر حال، روند کلی رشد قیمت‌ها در سه ماه بهار امسال برای اکثر مقاطع استیل مشابه و افزایش بوده است.

روند تغییرات نرخ استیل در بازار جهانی

یکی از عوامل مهمی که همواره روی نرخ فروش آهن‌آلات، محصولات فولادی و استیل در بازار داخل کشور تاثیر می‌گذارد، قیمت جهانی این مقاطع است. با بررسی نمودار سه ماه قیمت جهانی استنلس استیل در بازار جهانی، روندی متفاوت با آن چه در داخل کشور اتفاق افتاده را مشاهده می‌کنیم. به این ترتیب که در سه ماه بهار ۱۴۰۱، قیمت جهانی استیل از حدود 4900 یوآن بر تن (CNY/T) به 4300 یوآن بر تن رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد نرخ جهانی استیل نه تنها افزایش نداشته، بلکه یک روند کاهشی را هم پشت سر گذاشته است.

نمودار روند تغییرات نرخ جهانی استنلس استیل


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام