نرخ شمش و مقاطع آلومینیومی در بهار ۱۴۰۱ چگونه بود؟

 Vote: 0 person
وضعیت نرخ شمش و مقاطع آلومینیومی در بهار ۱۴۰۱

محصولات آلومینیومی باتوجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، موارد استفاده متعددی دارند. صنایع و بخش‌های مهمی از این مقاطع برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، تحلیل و بررسی قیمت محصولات آلومینیومی اعم از شمش، پلیت، پروفیل و سایر موارد این چنینی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که بررسی روند تغییرات گذشته به مصرف کنندگان کمک می‌کند که پیش‌بینی مناسبی از نوسانات قیمتی این محصولات در آینده داشته باشند.

با توجه به اهمیت مقاطع آلومینیومی و کاربرد آن ها در صنایع خرد و کلان از جمله هوا و فضا، هواپیمایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی و موارد این چنینی دیگر، در اینجا، روند تغییرات قیمتی این مقاطع در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بررسی شده است. به طور معمول، عوامل گوناگونی هم چون نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضای موجود و قیمت جهانی آلومینیوم مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت این مقاطع در بازار داخل هستند. در ادامه، روند تغییر نرخ مقاطع آلومینیومی تحت تاثیر این عوامل تحلیل شده است. با آنلاین سازه همراه باشید.

نرخ مقاطع آلومینیومی در سه ماه اول سال ۱۴۰۱

ورق آلومینیوم از جمله محصولاتی است که بیشترین کاربرد را در میان سایر مقاطع ساخته شده از این عنصر دارد. چرا که هم به صورت مستقیم و هم به عنوان مواد اولیه لازم برای ساخت سایر محصولات فولادی مانند پروفیل به کار گرفته می‌شود. مقاومت بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی، استحکام مناسب، وزن کم، شکل‌پذیری ساده و ظاهر مناسب از جمله مهمترین ویژگی‌ این صفحات هستند که باعث کاربرد فراوان‌شان شده‌اند. در ادامه، میانگین تغییرات قمیتی این محصول در هر یک از ماه‌های فصل بهار را بررسی کرده‌ایم.

قیمت ورق آلومینیوم در فروردین ماه 1401

نرخ فروش این نوع ورق از اوایل فروردین در حدود 113 هزار تومان بود و تا  اواخر این ماه به حدود 111 هزار و 200 تومان رسید. به این ترتیب، قیمت ورق آلومینیوم در اولین ماه سال جاری با کاهش حدود 1800 تومانی رو به رو شد. در واقع می‌توان گفت، قیمت این محصول طی فروردین ماه تقریباً ثابت بوده و نوسان زیادی نداشت؛ بجز همین کاهش محدود قیمت که در روزهای آخر این ماه رخ داد.

تغییرات قیمت در اردیبهشت ماه 1401

در دومین ماه از بهار ۱۴۰۱ روند تغییرات نرخ تا حد زیادی متفاوت از ماه قبل یعنی فروردین بود. به این شکل که نوسانات بیشتری در نرخ فروش این محصول مشاهده شد. اگر چه تقریبا روند این نوسانات منفی بود و به کاهش قیمت‌ها منجر شد. در ابتدای اردیبهشت ماه،نرخ فروش 111 هزار و 200 تومان کار بود. اما پس از چندین مرحله کاهش قیمت، در انتهای این ماه به حدود 105 هزار و 700 تومان رسید. به این معنا که در اردیبهشت ماه قیمت ورق آلومینیوم چیزی حدود 5 هزار و 500 تومان کاهش را تجربه کرد.

نوسانات در خرداد ماه 1401

در ماه خرداد قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را از حالت نزولی به صعودی تغییر داده و مقداری افزایش پیدا کردند. این افزایش‌ها عمدتاً در همان روزهای ابتدایی خرداد بود؛ در ادامه و تا آخر ماه تقریباً ثابت بود. همانطور که گفتیم، آخرین قیمت این پلیت در اواخر اردیبهشت و اول خرداد 105 هزار و 700 تومان بود. این قیمت با افزایش حدود 900 تومانی در انتهای خرداد ماه به 106 هزار و 600 تومان رسید.

می‌توان گفت که صفحات Al طی سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ روندی همراه با نوسان را پشت سر گذاشته است. به این شکل که ابتدا با افت قیمت همراه بوده و در ادامه این افت، اندکی حالت افزایشی گرفت. اما همانگونه که مشاهده کردید، به طور کلی، نرخ فروش پلیت Al با کاهش همراه بوده است. زیرا از حدود 113 هزار تومان در ابتدای فصل بهار به 106 هزار و 600 در روزهای پایانی آن رسیده است.

تغییر نرخ سایر مقاطع آلومینیومی

بررسی نرخ فروش سایر مقاطع آلومینیومی در سه ماهه اول سال جاری، نیز حاکی از آن است که اکثر این محصولات نیز مانند پلیت Al، یک روند نزولی را پشت سر گذاشته‌اند. برای مثال، قیمت پروفیل آلومینیوم در حدود 10 هزار تومان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که ورق Al نیز بیش از 6 هزار تومان کاهش داشته است. به این ترتیب، می‌توان گفت به طور کلی، محصولات آلومینیومی یک روند نزولی را در بهار ۱۴۰۱ طی کرده‌اند.

نرخ جهانی فلز Al در بهار 1401

با توجه به این که همواره نرخ جهانی فلزات، بر قیمت‌های داخلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد، در این بخش نرخ جهانی آلومینیوم را هم بررسی می‌کنیم. طبق نمودار مربوط به قیمت جهانی این عنصر در سه ماه اول سال ۱۴۰۱، آلومینیوم یک روند کاملاً نزولی با نوساناتی کوچک را طی کرده است. به این ترتیب که قیمت فروش این محصول از ابتدای بهار حدود 3527 دلار بر تن (USD/T) بوده و در پایان این فصل به 2465 دلار بر تن رسیده است. به عبارتی، قیمت جهانی آن حدود 1060 دلار کاهش یافته است.

روند جهانی کاهش قیمت آلومینیوم


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام