تحلیل جامع بازار آهن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

 Vote: 1 person
تحلیل جامع بازار آهن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

بازار آهن و فولاد همانند فروردین ماه، اردیبهشت را هم با ثبات نسبی قیمت‌ها آغاز کرد و این روند تا اواخرِ دومین ماه از سال ۱۴۰۱ همچنان ادامه داشت. اما در واپسین روزهای اردیبهشت ماه نوساناتی در این بازار ایجاد شد که به از بین رفتن ثبات قیمت‌ها منجر گردید. به این ترتیب، نرخ بیشترِ محصولات فولادی به صورت همزمان یک روند افزایشی پیدا کرده و نسبت به اوایل این ماه بیشتر شد. مهمترین عامل مؤثر در افزایش قیمت‌ آهن آلات در اردیبهشت ماه 1401 را هم می‌توان نوسانات نرخ ارز دانست. زیرا سایر عوامل تغییرات چندانی نداشته و تقریباً ثابت بودند.

با توجه به اهمیت بررسی قیمت‌های بازار فولاد برای فعالان این حوزه و کسانی که در بازارهای مرتبط فعالیت دارند، در اینجا به تحلیل قیمت مهمترین محصولات فولادی در اردیبهشت ۱۴۰۱ پرداخته‌ایم. این موارد شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، ورق و پروفیل هستند که بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. البته همانطور که می‌دانید، قیمت این مقاطع فلزی در شرکت‌های مختلف و بسته به سایز، تفاوت داشته و آمار به صورت کلی ارائه شده است.

نوسان قیمت مقاطع فولادی پر کاربرد طی اردیبهشت 1401

نرخ آرماتور:

میلگرد از جمله از پرکاربردترین محصولات فولادی است که نسبت به تغییرات ایجاد شده در عوامل موثر بر قیمت، به سرعت  واکنش نشان می‌دهد. قیمت این مقطع فولادی از اول اردیبهشت ماه در ابتدای کانال 16 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قرار داشت و تا نیمه ماه هم ثابت بود. اما به دلیل تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز، طی دو مرحله افزایش قیمت حدود 500 تومانی پیدا کرده و در اواخر ماه به بالای کانال 17 هزار تومان رسید. پس به طور کلی روند تغییر قیمت میلگرد در اردیبهشت را می‌توان یک روند صعودی دانست که از نیمه دوم آن ایجاد شده و به افزایش حدود 1000 تومانی قیمت منجر گردید.

تیرآهن:

از دیگر مقاطع فولادی مهم که به خصوص در حوزه ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد، تیرآهن است. تیرآهن هم اردیبهشت ماه را با روندی ثابت آغاز کرده و در ادامه دچار رشد قیمتی شد. در ابتدای این ماه قیمت شاخه‌ای تیرآهن چیزی حدود 3650000 به ازای هر شاخه بود. این قیمت با نوسانات حداکثر 10 هزار تومانی تا نیمه اردیبهشت ادامه داشت. اما همزمان با افزایش نرخ ارز و سایر محصولات فولادی، قیمت تیرآهن نیز افزایش پیدا کرده و تا شاخه‌ای 3800000 تومان رسید. در نهایت، این قیمت در روزهای آخر ماه کمی کاهش پیدا کرد و به حدود 3750000 تومان رسید. بنابراین، قیمت تیرآهن در اردیبهشت ماه به طور کلی یک رشد حدود 100 هزار تومانی به ازای هر شاخه را تجربه کرده است!

 پلیت فولادی

ورق فولادی روندی تقریباً متفاوت با اکثر آهن آلات را در اردیبهشت ماه تجربه کرد. این مقاطع مهم فولادی از ابتدای اردیبهشت در قیمت حدود 22300 تومان معامله می‌شد. نرخ قیمتی ورق‌ها تا حدود بیستم ماه که تاثیرات نوسان ارز بر بازار اعمال شد، همچنان ثابت بود. اما با افزایش نرخ ازر، قیمت ورق‌های فولادی هم افزایش یافت و به بیش از 22700 تومان رسید. ورق فولادی چند روزی در این قیمت معامله شد و مجدداً از حدود 25 اردیبهشت شروع به کاهش کرد. این روند کاهشی در قیمت‌ها تقریبا تا آخرین روزهای ماه ادامه داشت. در روزهای پایانی اردیبهشت، ورق فولادی با نرخی حدود 22100 تومان معامله شد. پس اگر چه نرخ ورق‌های فولادی با نوسان بیشتری همراه بود، اما در نهایت، اردیبهشت را با کاهش پشت سر گذاشت.

نبشی و ناودانی:

تغییرات نرخ نبشی هم در اردیبهشت ماه امسال تا حد زیادی مشابه با سایر مقاطع فولادی بود. به این ترتیب که ابتدای ماه با قیمتی در حدود 18300 تومان معامله می شد و این قیمت تا نیمه اردیبهشت ادامه داشت. پس از تاثیری که افزایش قیمت ارز روی بازار آهن آلات گذاشت، نرخ فروش نبشی هم شروع به افزایش پیدا کرد. قیمت نهایی نبشی در پایان اردیبهشت ماه به حدود 18500 تومان رسیده و در همین بازه هم معاملات خود را در این ماه به پایان رساند. با توجه به این روند قیمتی، می‌توان گفت که این مقطع در دومین ماه بهار ۱۴۰۱ روندی صعودی و افزایش حدود 200 تومانی داشته است.

ناودانی هم ابتدای اردیبهشت را با ثبات قیمت آغاز کرد و تا حدود بیستم این ماه نیز قیمت خود را حفظ کرد. به این ترتیب که در ابتدای ماه با نرخ حدود 18700 تومان معامله می‌شد و این روند قیمتی تا بیش از نیمه ماه هم ادامه داشت. سپس با رشد قیمت‌ها در بازار همراه شد و تا 19150 تومان هم بالا رفت. چند روزی هم ناودانی در این قیمت جدید معامله شد و کم کم شروع به کاهش قیمت نمود. در نهایت این کاهش‌ها تا رسیدن نرخ فروش ناودانی به حدود 18800 تومان ادامه داشت. از این رو، قیمت ناودانی در اردبیهشت ماه ۱۴۰۱ در حدود 100 تومان افزایش را تجربه کرد که یک روند نسبتاً صعودی محسوب می‌شود.

نرخ پروفیل

برخلاف بیشتر محصولات فولادی که اردیبهشت ماه را با یک رشد قیمتی نسبی پشت سر گذاشتند، پروفیل با کاهش قیمت همراه بود. در ابتدای ماه نرخ خرید و فروش پروفیل در حدود 24300 تومان بود و تا بیش از نیمه ماه هم این قیمت را حفظ کرد. سپس به دنبال سایر محصولات بازار آهن، قیمت پروفیل هم شروع به افزایش کرد و تا 24800 تومان بالا رفت. معاملات پروفیل چند روزی با این قیمت‌ها انجام شد و مجدداً یک روند کاهشی به خود گرفت. به این ترتیب، قیمت‌ها تا 24000 تومان پایین آمد و از نرخ معاملات ابتدای ماه هم کمتر شد. بنابراین، قیمت این محصول علی‌رغم نوساناتی که داشت، به طور کلی یک روند نزولی را در اردیبهشت ماه تجربه نمود.

جمع بندی

بازار آهن و فولاد کشور در ابتدای اردیبهشت ماه یک روند ثابت قیمتی داشت. اما در نیمه دوم ماه، به موازات افزایش نرخ ارز، نرخ بیشتر مقاطع فولادی نیز به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد. این مقاطع چند روزی با قیمت‌های افزایش یافته معامله شد و مجددا شروع به کاهش کردند. در نهایت بیشتر محصولات فولادی بجز یکی دو مورد افزایش قیمتی جزئی را در اردیبهشت ماه تجربه کردند. مهمترین دلیل آن هم نوسانات در بازار ارز و افزایش قیمت دلار بود. به این ترتیب، روند حرکتی بازار در ماه‌های آینده هم بستگی به تغییرات احتمالی نرخ ارز، تصمیمات دولتی در این حوزه و قطعی یا عدم قطعی برق در تابستان خواهد داشت.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام