فعالان حوزۀ فولاد و بازار آهن به این موارد واقف باشند!

 Vote: 1 person
فعالان حوزۀ فولاد و بازار آهن به این موارد واقف باشند!

آهن آلات یکی از مهمترین مواد اولیه و مصرفی در صنایع گوناگون به خصوص ساختمان سازی، خودروسازی و عمران محسوب می‌شود. به همین خاطر، تغییرات قیمت فولاد و آهن به صورت مستقیم بر این صنایع و قیمت محصولات تولیدی آن‌ها تاثیرگذار است. از این رو، تمام افراد و شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، باید یک سری نکات مهم بازار آهن را دانسته و تصمیمات خود را جهت خرید محصولات فولادی با بررسی این موارد اتخاذ نمایند. با توجه به این موضوع، در ادامه مهم‌ترین نکاتی که فعالان حوزه فولاد و بازار آهن لازم است به آن واقف باشند بیان شده است.

اگر فعال بازار آهن هستید به این موارد توجه کنید

اگر از فعالان بازار آهن و فولاد هستید یا در کسب و کار خود، همواره با خرید و فروش مقاطع فولادی سر و کار دارید، مواردی وجود دارد که خوب است به آن ها توجه کنید.

  1. معاملات در بورس کالا
  2. بازارهای آنلاین آهن آلات
  3. بازارهای مرتبط با آهن آلات و تأثیر بازار فولاد بر آن‌ها
  4. تصمیم های دولت و مسئولین مربوطه بر بازار آهن
  5. تغییرات قیمت در بازار جهانی
  6. انحصار در بازار آهن آلات
  7. صادرات بازار آهن

1- معاملات در بورس کالا

بازار بورس کالا، همان طور که از نامش هم مشخص است، به منظور معاملات انواع کالا جهت تنظیم بازار و ایجاد تعادل راه‌اندازی گردیده است. محصولات فولادی و آهن‌ آلات از جمله مهمترین کالاهایی هستند که به صورت روزانه در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرند. طبق قوانین موجود، تولیدکنندگان بزرگ و کوچک بازار آهن ملزم به عرضه مقادیر مشخصی از تولیدات خود در بورس کالا هستند. از طرف دیگر، صاحبان مشاغل در صنایع مربوطه، نماینده‌های فروش محصولات فولادی و سایر افراد و شرکت‌های مجاز امکان خرید این محصولات را خواهند داشت. معمولا قیمت محصولات فولادی در این بازار کم‌تر از بازار آزاد است؛ اما قوانین خاصی برای خرید از بورس کالا وجود دارد. به همین دلیل، خرید محصولات فولادی در این بازار برای همه آسان نیست.

 

2- بازارهای آنلاین آهن آلات

شاید در گذشته افراد برای خرید محصولات فولادی مجبور بودند به صورت حضوری به مراکز فروش مراجعه کرده و از این طریق آهن آلات مورد نیازشان را خریداری کنند. اما امروزه بازار آنلاین آهن هم ایجاده شده و اتفاقاً با سرعت چشم گیری رشد داشته است. از این رو، شما می‌توانید در صورت نیاز به محصولات فولادی، به سایت‌ها و سامانه‌های معتبر در این حوزه مراجعه کرده و موارد لازم را سفارش دهید. بسیاری از سایت‌ها فعال در حوزۀ فولاد، قیمت انواع آهن آلات را به صورت روزانه در اختیارتان قرار می‌دهند. بنابراین، با آگاهی کامل نسبت به خرید اقدام نمایید. هم چنین امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین هم از این طریق برای خریداران وجود دارد. سایت شرکت مهندسی آنلاین سازه یکی از سامانه‌های شناخته شده در این حوزه است که امکان خرید محصولات فولادی مختلف را به راحت‌ترین شکل ممکن برای شما فراهم می‌کند.

جهت اطلاع از قیمت ورق سیاه، نبشی، تیرآهن و سایر آهن آلات، به سایت آنلاین سازه وارد شده و در منوی سایت، بخش آهن آلات، به اطلاعات کاملی پیرامون تمامی مقاطع فولادی دسترسی پیدا کنید. اطلاعات کامل اعم از اطلاعات علمی و قیمت روزانه محصولات.

https://onlinesazeh.com

3- تاثیر آهن بر بازارهای دیگر

همان گونه که اشاره کردیم، آهن آلات به عنوان مواد اولیه در بیش تر صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، آهن و محصولات فولادی یک کالای مادر برای سایر صنایع محسوب می‌شوند. به همین خاطر، قیمت آن‌ها به صورت مستقیم بر قیمت خدمات و محصولات بازارهای دیگر تاثیرگذار است. برای مثال، ساختمان سازی، بازار خودرو، لوازم خانگی و سایر موارد این چنینی از جمله مهم ترین بازارهایی هستند که به صورت مستقیم از نوسانات بازار آهن تاثیر می2پذیرند. بنابراین، حتی اگر در بازار آهن فعالیت نداشته و در یکی از این بازارها مشغول به کار هستید، باز هم باید به قیمت آهن آلات و تغییرات آن توجه داشته باشید.

 

4- تاثیر تصمیم های دولت و مسئولین بر بازار آهن آلات

یکی دیگر از نکات بازار آهن که لازم است به آن توجه داشته باشید، تصمیم‌هایی است که توسط دولت یا مسئولین مربوطه در این حوزه اتخاذ می شوند. این تصمیمات در بیش‌تر موارد تغییرات قیمتی آهن و محصولات را در پی خواهند داشت. بنابراین، باید به این موارد دقت داشته و در صورت ارائه طرح‌ها و تصمیمات جدید مطابق با اثری که بر بازار آهن می‌گذارند، خریدتان را کنترل نمایید. زیرا اکثر این موارد یا باعث افزایش یا موجب کاهش قیمت آهن آلات از میزان واقعی خود می‌شوند.

5- تغییرات قیمت در بازار جهانی

کسانی که در حوزه آهن آلات فعالیت داشته یا به گونه‌ای کسب و کارشان از این حوزه تاثیر می پذیرد، باید به قیمت این محصولات در بازار جهانی هم توجه داشته باشند. چرا که نوسانات در بازار جهانی به صورت مستقیم بر قیمت محصولات داخلی هم اثرگذار هستند. برای مثال، در صورتی که کشورهای بزرگ تولیدکننده آهن صادرات شان را کاهش دهند، نرخ جهانی فولاد افزایش پیدا می‌کند. این موضوع موجب می‌شود که تولیدکننده‌های داخلی بیش تر تمایل به صادرات محصولات‌شان داشته باشند. در نتیجه، این محصولات در بازار داخل با کمبود مواجه شده و قمیت شان افزایش پیدا می‌کند.

 

6- انحصار در بازار آهن آلات

انحصاری شدن یکی از معایبی است که ممکن است در هر بازاری از جمله بازار آهن اتفاق بیافتد. در این گونه مواقع، شرکت های بزرگ که بیشترین نقش را در خرید و فروش آهن آلات دارند، اقدام به انبار تعداد زیادی محصولات فولادی کرده و هر موقع که بخواهند، آن‌ها را به بازار تزریق می کنند. این موضوع باعث می‌شود که کنترل بازار را در دست گرفته و شرکت های کوچک و نوپا در این میان حذف شده یا نقش کم رنگی داشته باشند.

7- صادرات بازار آهن

این موضوع هم از نکات مهم و کلیدی در بازار آهن است. از آن جایی که محصولات فولادی از جمله مهم ترین کالاهای ارز آور محسوب می‌شوند، صادرات آن‌ها در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است. بیش تر شرکت های تولید کننده این محصولات، تولیدات خود را صادر کرده و در ازای آن ارز یا مواد اولیه مورد نیازشان را وارد می‌کنند. البته این صادرات هم در صورتی که کنترل شده نباشد، می‌تواند بر بازار داخل تاثیر منفی بگذارد. به این ترتیب که محصولات فولادی در بازار قیمت کاهش پیدا کرده و همین موضوع موجب ایجاد نوسانات و افزایش قیمت می‌گردد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام