ثبات نسبی قیمت آهن آلات در روزهای ابتدایی اردیبهشت

 Vote: 1 person
ثبات نسبی قیمت آهن آلات در روزهای ابتدایی اردیبهشت

قیمت آهن و مقاطع فولادی در اولین هفته از اردیبهشت ماه 1401 با تغییرات چشم گیری همراه نبوده و بازار یک حالت رکود را تجربه کرد. نرخ معامله بسیاری از مواد اولیه تولید مانند شمش و گندله آهن هم چون محصولات فولادی نهایتا با نوسانات قیمتی 50 تا 100 تومان همراه بوده اند. نرخ ارز هم پس از تغییراتی که در ماه قبل پشت سر گذاشت، در این بازه زمانی یک سکون نسبی را تجربه کرده و در کانال 28 هزار تومان جای گرفت. این ثبات قیمتی تا همین دیروز یعنی 10 اردیبهشت ادامه داشت و در روز شنبه هم نرخ آهن آلات تغییرات چندانی نداشت.

آخرین نوسانات در قیمت مقاطع فولادی مهم

 همان گونه که اشاره کردیم، با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در روزهای گذشته و همچنین عدم وجود تقاضای قابل توجه برای محصولات این بازار، قیمت عمده محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی هم روند ثابتی را به خود گرفته است. در واقع، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر نرخ محصولات فولادی، اخبار مثبت و منفی هستند که به بازار تزریق می شوند. همچنین، تصمیم گیری های دولت و مسئولین مربوطه در این حوزه هم نقش مؤثری در رکود نسبی بازار داشته است. به طور کلی،‌ روند قیمت برخی از مهم‌ترین محصولات آهن در چند روز اخیر به شرح زیر می باشد.

  • قیمت تیرآهن در بخش فروش به صورت کیلویی، عمدتا ثابت بوده و در بخش شاخه‌ای هم تنها در برخی شاخه های ذوبی، کاهش تا 15 هزار تومان مشاهده شد.
  • قیمت میلگرد آجدار هم به عنوان یکی از مصالح مصرفی ساختمان سازی دارای نوسانات بسیار جزئی 50 تا 100 تومان در برخی شرکت‌ها بوده است. این نوسانات در بازار میلگرد هم کاهشی و هم افزایشی بوده اند.
  • نرخ نبشی و ناودانی هم در روزهای اخیر روند با ثباتی داشته و جز کاهش 100 تا 200 تومانی محصولات یک شرکت، تغییرات خاص دیگری گزارش نشده است.
  • قیمت پروفیل، لوله‌های دستی و صنعتی و سایر موارد این چنینی هم مانند سایر بازار قیمت ثابتی داشته‌اند.

این تغییرات قیمتی نشان می دهد که تصمیمات بدون پشتوانه و برنامه ریزی نشده در این حوزه رکود نسبی بازار آهن را در پی داشته است. اما به احتمال زیاد این روند در روزهای آینده با تغییراتی همراه خواهد بود. چرا که در حال حاضر عوامل زیادی برای ایجاد نوسانات در بازار روزهای آینده وجود دارند.

عوامل اثر گذار بر قیمت روزهای آینده آهن آلات

برای ارائه یک پیش بینی مناسب از نرخ روزهای آتی محصولات فولادی، باید مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر این بازار را مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر فاکتورهای موثر مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها می‌توانند موجب کاهش قیمت شده و برخی دیگر هم پتانسیل افزایش قیمت در بازار آهن را دارند. در این بخش مهم‌ترین عوامل موجود را بررسی کرده‌ایم.

در ابتدا باید گفت که در روزهای اخیر تقاضای زیادی برای خرید محصولات فولادی وجود نداشته است. تداوم همین تقاضای پایین می‌تواند باعث کاهش بیش تر قیمت‌ها در روزای آتی شود.

از طرف دیگر، قرار است از فردا یعنی 12 اردیبهشت ماه محصولات فولادی در بورس کالا با دامنه مثبت و منفی 3 نسبت به قیمت کشف شده در دو هفته گذشته بازگشایی شوند. این در حالی است که هفته‌های قبل این بازه بین صفر تا مثبت 3 بود. این موضوع هم می‌تواند تا حدی موجب کاهش قیمت ها و حرکت بازار شود.

پایین آمدن نرخ محصولات صادراتی و الزام به کاهش قیمت ها در بورس کالا هم عامل دیگری است که می تواند منجر به کاهش قیمت آهن آلات در بازار آزاد گردد.

در کنار موارد بالا، فاکتورهای دیگری هم وجود دارند که برعکس می‌توانند موجب یک روند افزایش در قیمت بازار آهن شوند. اولین مورد تغییرات نرخ ارز است که در روزهای گذشته یک روند ثابت به خود گرفته است. در صورتی که نرخ ارز در روزهای آینده افزایش یابد، نه تنها از کاهش قیمت محصولات فولادی جلوگیری می‌کند، بلکه افزایش آن ها را هم در پی خواهد داشت.

افزایش نرخ حمل و نقل و قطع شدن برق در تابستان

مورد بعدی افزایش نرخ 35 درصدی حمل و نقل است که به طور قطع در قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیر خواهد گذاشت و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

از طرف دیگر، با نزدیک شدن به ماه‌های گرم سال خبرهایی مبنی بر قطع احتمالی برق به گوش می‌رسد. این موضوع در سال‌های قبل هم بهانه‌ای در روند افزایشی قیمت‌ها در بازار آهن آلات بوده است. زیرا با قطع شدن برق روند تولید محصولات در کارخانه‌های داخلی مختل شده و کاهش تولید می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 2 )

بابک حسین خانی

بسیار عالی و جامع . ممنون از اطالاعات خوبتون .

1401/2/11 در ساعت 14:51
سحر کوه فر

از شما سپاسگزارم جناب بابک حسین خانی

1401/2/17 در ساعت 10:23

ارسال پیام