چوب در دکوراسیون داخلی ساختمان؛ کدام نوع چوب مرغوب تر است؟

 Vote: 7 person
چوب در طراحی داخلی و دکوراسیون ساختمان

چوب در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها نقش منحصر به فردی دارد. انرژی‌های مثبت طبیعی و ارگانیک، زیبایی‌های متنوع آن همراه با خلاقیت‌هایی که امروزه در صنعت دکوراتیو وجود دارد، استفاده از چوب را در این صنعت گسترش داده است. راش، گردو، بلوط و سرو از انواع چوب در دکوراسیون هستند که هر کدام ویژگی‌ها، بافت و رنگ منحصر به خود را دارند. برای اجرای هر یک از سبک‌های طراحی داخلی، در نظر گرفتن تناژ رنگ چوب بسیار مهم است. زیرا دقت در انتخاب رنگ و ایجاد تعادل بین رنگ‌ها، تأثیر مستقیم و صد در صد بر هر چه زیباتر و لوکس جلوه دادن فضا دارد.

چوب ایمن است و بر اثر تنش‌های کوچک، بدون آنکه گسیخته شود، کمی خم می‌شود؛ خاصیتی که در آجر وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت که همراه با پیشرفت زمان، مفاهیم طراحی سبز و سازگار با محیط زیست، نسبت به گذشته برجسته‌تر شده است. استفاده از چوب در طراحی داخلی و دکوراسیون، باعث می‌شود دکوراسیون‌ها تأکید بیشتری بر حفاظت از محیط زیست، صرفه‌جویی در منابع و کاهش آلودگی داشته باشد. ترکیب سنگ و چوب نیز می‌تواند دیزانی افسانه‌ای خلق کند! با آنلاین سازه همراه باشید.

 

نقش چوب در طراحی داخلی ساختمان ها

مزیت های استفاده از چوب در طراحی داخلی و دکوراسیون

وقتی صحبت از فضای داخلی خانه، شرکت یا محیط های اداری می‌شود، چوب یک انتخاب کلاسیک و بدون محدودیت است. هیچ ماده‌ای به اندازه چوب همه کاره و سازگار نیست. در چوب یک گرمای ارگانیک وجود دارد که حس و انرژی حاصل از آن به محیط انتقال پیدا می‌کند. اگر چوب را به عنوان ماده‌ای برای دکوراسیون و طراحی داخلی در نظر گرفته‌اید و یا قصد طراحی و دکوراسیون مجدد دارید، خوب است با برخی از جنبه‌های مثبت آن آشنا شوید.

مزایای استفاده از چوب در طراحی داخلی

اهمیت چوب در طراحی داخلی

  1. چوب به عنوان یک ماده طبیعی می‌تواند زیبایی اکولوژیکی و طبیعی به فضای داخلی ببخشد.
  2. چوب به لطف ساختار و خواصی که دارد، می‌تواند زیبایی هنری منحصر به فردی را در محیط به نمایش بگذارد.
  3. برای هر سبک از دکوراسیون می‌توان از چوب استفاده کرد.
  4. چوب به طور اتوماتیک، احساس گرما و دنج بودن به فضا القا می‌کند.
  5. لوازم جانبی یا اکسسوری‌های چوبی، محیط را غنی‌تر جلوه می‌دهند، دیدگاه یا تصور هنری محیط را تقویت کرده و اگر نقص احتمالی در فضای اطراف وجود داشته باشد، آن را اصلاح می‌کند.
  6. چوب عایق خوبی در برابر انتقال صدا نیز محسوب می‌شود و با جذب صدا، فضای داخلی را مساعدتر، دنج‌تر و آرام بخش‌تر می‌کند.
  7. در صورت نگهداری و مراقبت صحیح، چوب می‌تواند چندین سال دوام داشته باشد. البته استفاده از مواد نگهدارنده در حین ساخت لوازم چوبی، نگهداری آن را آسان‌تر و ماندگاری آن را نیز بیشتر کرده است.
  8. به طور کلی، رسانایی گرمایی چوب و مواد چوبی کمتر از سایر موادی است (سرامیک، کاشی، سنگ و بتن) که معمولاً برای پوشاندن فضای داخلی استفاده است. این جنبه مثبت، در صرفه‌جویی منابع انرژی قابل توجه است. زیرا باعث تسریع در فرایند خنک شدن یا گرم شدن محیط می‌شود. همین امر نشان می‌دهد که چرا برخی اشخاص بجای سنگ کاری و سرامیک کاری، از چوب برای پوشش کف و دیوارهای سازه خود استفاده می‌کنند.
اهمیت چوب در طراحی داخلی

کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی

  1. به عنوان کفپوش
  2. به عنوان سقف
  3. به عنوان دیوارهای جدا کننده و همچنین روکش دیوار
  4. پله

کفپوش چوبی واقعی در خانه‌ها یا محیط های کاری ایران به دلیل شرایط خاص و ویژگی‌های ساخت و ساز که از ابتدا در کشور ما رایج بوده، چندان مورد استفاده نیست و معمولاً از پارکت‌های با طرح چوب استفاده می‌شود. اما کفپوشی که از چوب واقعی ساخته و اجرا شود، حس لوکس بودن و گرما به فضا منتقل می‌کند. آنچه مهم است، جنس چوب مورد استفاده است که باید مقاوم و با کیفیت باشد. در این مورد چوب درخت بلوط که با لعاب یا روغن پوشش داده و درمان شده، مناسب است.

کاربرد چوب در طراحی داخلی ساختمان، منزل و محیط های کاری

رنگ چوب در دکوراسیون

رنگ در دکوراسیون داخلی یکی از موارد مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار داشته باشد. انتخاب رنگ چوب نیز از این امر مستثنی نیست و باید از همان آغاز کار دیزاین، مد نظر قرار گیرد. اگر متراژ یا فضای اتاق‌تان کوچک است، برای بزرگتر نشان دادن محیط، از چوب‌های رنگ روشن مانند افرا، کاج یا توس استفاده کنید. سپس، اگر می‌خواهید از مبلمان چوبی‌تان بیشتر جلب توجه کند، از چوب‌های تیره متمایل به رنگ قرمز استفاده کنید. چوب‌های قهوه‌ای تیره مثل Rosewood نیز دکوراسیون شما را چشمگیر جلوه می‌دهد.

به عنوان یک قانون کلی، هنگام انتخاب چوب سعی کنید تُن رنگ آن را با پالت رنگی مورد نظر خود مطابقت دهید. استفاده توأم از انواع چوب‌های روشن و تیره، می‌تواند فضای اتاق را آشفته و نامنظم نشان دهد. سعی کنید از رنگ‌هایی که مکمل هم هستند استفاده کنید. با این حال، اگر ناچار به استفاده از رنگ‌های مختلف هستید یا تمایل دارید که از رنگ‌های متنوع استفاده کنید، برای جلوگیری از ظاهر نامرتب، از رنگ‌های نرم و ملایم استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که لازم نیست همه لوازم چوبی فضا را با هم مطابقت دهید. اما توجه داشته باشید که تطابق رنگ وسایل چوبی بزرگ‌تر، مثل مبلمان و کفپوش که بیشتر به چشم می‌آیند، می‌تواند یک راه عالی جهت دستیابی به فضای داخلی خیره کننده باشد. در مورد کفپوش‌های تیره، از مبلمان رنگ روشن و در مورد کفپوش‌های روشن از مبلمان تیره رنگ استفاده کنید.

علاوه بر رنگ، نوع چوبی که برای هریک از قسمت‌های فضای داخلی استفاده می‌کنید نیز بسیار مهم است. زیرا در ماندگاری و دوام هرچه بیشتر آن با توجه به نوع کاربردی که خواهد داشت، حرف اول را می‌زند. منظور از کاربرد، اجرای آن به عنوان کفپوش، پوشش سقف و دیوار، مبلمان، لوازم تزئینی، کابینت و غیره است.

 

رنگ چوب در دکوراسیون

انواع چوب در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

تعداد زیادی از گونه‌های چوب وجود دارد که هر کدام رنگ، بافت و الگوهای ظاهری خود را دارند. این تنوع به طراحان داخلی و همچنین مشتریان کمک می‌کند تا دست‌شان برای انتخاب باز باشد و بتوانند دیزاین خود را به بهترین نحو و سبک‌های مختلف ارائه دهند. اما با همه این تنوع‌ها، آنچه که لازم است تا چوب در طراحی داخلی بهترین بازخورد را داشته باشد، ایجاد تعادل در زمان انتخاب نوع چوب برای قسمت‌های مختلف است. تعادلی که یک فضای داخلی بی عیب و نقص و چشمگیر برای شما به ارمغان آورد. انواع چوب در دکوراسیون داخلی عبارتست از:

  1. چوب بامبو
  2. چوب بلوط
  3. چوب راش
  4. چوب سرو
  5. چوب کاج
  6. توسکا
  7. چوب گیلاس
  8. چوب گردو
  9. چوب پادائوک
  10. لیپتوس

1- چوب بامبو در دکوراسیون داخلی

ساقه‌های بامبو اگرچه باریک و توخالی است اما بسیار محکم و پایدار است. بامبو برای کسانی که سادگی و روح گرم و آفتابی مناطق استوایی را دوست دارند، می‌تواند مورد پسند واقع شود. رطوبت ذاتی این چوب بالا بوده و در برابر حرارت مقاوم است. ایده‌های هنری زیادی را می‌توان روی چوب بامبو پیاده کرد. از چوب بامبو می‌توان برای روکش دیوار، کفپوش و سقف استفاده کرد. در کنار این‌ها، آباژور، پرده‌های حصیری، سبد و ظروف آشپزخانه، جعبه شکلات، جا دستمال کاغذی و غیره، از جمله اکسسوری‌هایی هستند که از چوب بامبو ساخته می‌شوند. گذاشتن ساقه‌های بامبو در یک گلدان ظریف و یا دکور کردن ساقه های چوبی این گیاه با شمع ترکیب جالبی ایجاد می‌کند.

چوب بامبو در دکوراسیون

2- چوب بلوط

مقاومت بسیار خوب و بافت و الگوی دانه‌ای منحصر به فرد چوب بلوط، آن را به گزینه‌ای مناسب برای دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است. از آن برای ساخت مبلمان و تأسیسات کف استفاده می‌شود.

3- چوب درخت سرو

چوب سرو (Cedar wood) با رنگ قرمز مایل به زرد خود، جنس عالی و ظاهری کلاسیک دارد. در ساخت مبلمان بسیار خوب است و به عنوان روکش دیوار نیز مناسب است. چوب چنار به طور طبیعی و ذاتی دارای یک رایحه شیرین است و این رایحه و انرژی خود را به فضای بیرون منتقل می‌کند.

4- چوب کاج

چوب کاج (Pinewood) یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین چوب‌هایی است که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا هم در دسترس است و هم زیبایی ظاهری دارد. هزینه آن تقریباً 50% کمتر از دیگر چوب‌های سخت است. بنابراین، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

5- توسکا

چوب توسکا (Alder wood) ظاهری جذاب، بافتی ظریف و رنگ قهوه ای روشن دارد. سطح و بافت آن به وضوح صاف‌تر از دیگر چوب‌های سخت مانند چوب درخت زبان گنجشک یا بلوط است. برای ساخت مبلمان، سقف، قاب عکس، وسایل دکوری چوبی و کابینت مناسب است.

6- چوب گیلاس

چوب گیلاس (Cherry wood) از جمله چوب‌های مقاوم در برابر پوسیدگی است. بنابراین، علاوه بر فضای داخلی ساختمان، برای بالکن‌های پوشیده، تراس و پاسیو نیز مناسب است. چوب گیلاس برای ساخت مبلمان و کابینت مناسب است.

7- چوب گردو

چوب گردو (Walnut wood) طیف‌های رنگی متنوعی از قهوه‌ای دارد. از قهوه‌ای تیره شکلاتی گرفته تا قهوه‌ای کم رنگ و روشن که ممکن است رگه‌های قهوه‌ای تیره‌تری در خود جای داده باشد. برای مقاوم شدن در برابر پوسیدگی و محافظ کردن آن در برابر حمله حشرات، نیاز است مراحلی را طی کند و پرداخت شود. چوب گردو ظاهر و نمای بسیار چشم‌نوازی دارد و همین امر سبب شده تا استفاده از آن در دکوراسیون داخلی، فضای داخل را جذاب و چشمگیر کند. به همین دلیل، از چوب گردو به طور گسترده‌ای در طراحی داخلی استفاده می‌شود. چوب گردو برای ساخت مبلمان، روکش دیوارهای داخلی و کابینت ایده‌آل است.

8- چوب پادائوک

Padauk wood با طرح یا الگوهای ساده و رنگ قرمز تیره خود، ظاهری زیبا دارد و جزء انواع چوب‌های سخت و مقاوم محسوب می‌شود. پادائوک گزینه‌ای مناسب برای تکمیل نمای مختلف طراحی و دکوراسیون است. درخت آن در آسیا و آفریقا رشد می‌کند. این چوب از هر نظر عالی است و از آن می‌توان برای بخش‌های مختلف فضای داخلی منزل یا محل کار استفاده کرد.

9- لیپتوس

لیپتوس نوعی چوب با ظاهری بسیار لوکس و ظریف است که رنگ تیره‌ای داشته و اصالت آن برزیلی است. از نظر ظاهری، می‌توان آن را مشابه چوب گیلاس سیاه و چوب ماهون آمریکایی دانست. بافت و سطح یکنواختی دارد و با سمباده‌زنی می‌توان ظاهر منحصر به فردی به آن بخشید. از آن می‌توان برای کف‌سازی و کابینت استفاده کرد.

 

چوب ترموود در دکوراسیون داخلی

منظور از چوب ترموود، در واقع همان چوب طبیعی است که حرارت دیده است. افزایش دما و حرارت، ساختار شیمیایی چوب را تغییر داده و رنگ آن را به سمت قهوه‌ای تیره سوق می‌دهد. تغییر در ساختار شیمیایی چوب، علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام، خاصیت عایق بودن آن را نیز بالا می‌برد. در فرایند ترموود کردن چوب از بخار آب، روغن و مواد دیگر استفاده می‌شود. استفاده از این مواد، سبب جلوگیری از پوسیدگی چوب شده و به این ترتیب طول عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. جلوگیری از لانه‌گزینی حشرات و خوردگی و فساد، از دیگر مزیت‌های چوب‌های ترموود است. پرداخت و درمان چوب به واسطه فرایند حرارتی، دست طراحان و دکوراتورها را برای استفاده‌های متنوع از آن‌ها باز کرده است. استفاده در اجرای نمای داخلی و بیرونی ساختمان، لنداسکیپ‌، درب و پنجره، پوشش زیر سقف، مبلمان فضای باز و آلاچیق‌ها، از جمله این موارد هستند.

چوب ترموود در دکوراسیون داخلی

اثرات روان شناختی چوب در طراحی داخلی مدارس و محیط کار

چوب در طراحی داخلی اثرات روانشناختی مثبتی دارد. به نظر می‌رسد این ماده طبیعی توانایی تنظیم میزان استرس در افراد را داراست. پوشاندن فضای داخلی با سطوح چوبی می‌تواند کیفیت محیط داخلی را بهبود بخشد و در نتیجه بر سلامتی افراد و پاسخ‌های روانشناختی و فیزیولوژیکی آنها تأثیر مثبت بگذارد. واکنش‌های مذکور می‌تواند از طریق تحریک بینایی، شنوایی، بویایی و لامسی ایجاد شوند که هر یک از آنها با سطوح چوبی در فضای داخلی ارتباط دارند. به عنوان مثال، کیفیت خواب و رهایی از استرس، در اتاق‌هایی که از چوب واقعی استفاده می‌شود، بسیار تأثیرگذار است.

اثرات روانشناختی مطلوب چوب در مدارس نیز اثبات شده است. در کلاس‌های درس با فضای داخلی کاملاً چوبی، اوج استرس صبحگاهی که به عنوان تغییر در میزان نبض اندازه گیری می‌شود، بلافاصله پس از ورود به مدرسه فروکش می‌کند و دیگر برانگیخته نمی‌شود. اثرات ناشی از استرس مانند خستگی و احساس عدم کارایی، در کلاس‌های چوبی کمتر از کلاس‌های عادی است.

در اداره‌ها و شرکت‌هایی که از چوب در طراحی و دکوراسیون خود استفاده کرده‌اند، اولین برداشت افراد تازه وارد نسبت به کارمندان و محیط کار، مطلوب تر از شرکت‌هایی است که چنین حالتی را ندارند. چوب می‌تواند القا کننده حس مسئولیت‌پذیری در همکاران شود.

ترکیب سنگ و چوب در دکوراسیون

مدت‌هاست که سنگ و چوب پایه و اساس ساخت خانه‌ها بوده‌اند. این را به خوبی می‌توان در خانه‌های قدیمی روستاها و سبک‌هایی مانند سبک روستیک دید. امروزه از ترکیب این دو ماده طبیعی طراحی‌های مدرن بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. به ویژه اگر این طراحی‌ها توسط گروه‌های حرفه‌ای انجام شود، شما می‌توانید یک دکوراسیون افسانه‌ای از ترکیب سنگ و چوب داشته باشید. در طراحی و دکوراسیون با سنگ و چوب، بهترین ترکیب زمانی است که کف و سقف هر دو چوبی باشند. این حالت باعث می‌شود تا در نهایت، یک دیزاین چشم نواز و جذاب خلق شود.

ترکیب سنگ و چوب در دکوراسیون

شرکت و مجری طراحی داخل ساختمان با چوب

 در سال‌های اخیر طراحان داخلی بیشتر از گذشته از چوب برای دکوراسیون استفاده می‌کنند. اگر به دنبال یک طراحی داخلی حرفه‌ای با چوب هستید، از مهارت، خلاقیت و تخصص متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای شرکت مهندسی آنلاین سازه استفاده کنید. طراحان ما با ارائه مشاوره کامل و همه جانبه، به شما کمک می‌کنند که بدانید کدام نوع چوب یا ترکیبات چوبی برای ایده یا طرح مورد نظر شما مناسب است.

احساس و انرژی طبیعی که از چوب منتشر می‌شود و همچنین اثرات زینتی آن غیرقابل انکار است. با این حال، چوب معمولی در برابر خوردگی، حشرات، آتش و رطوبت مقاومت زیادی ندارد. با همه این‌ها، مهارت و تجربه کارشناسان آنلاین سازه و استفاده از بهترین انواع چوب در دکوراسیون داخلی، این اطمینان را به شما می‌دهد که دکوری عالی، ماندگار و جذاب در محوطه خود داشته باشید. استفاده از چوب‌های سخت و ماندگار درجه یک که به خوبی پرداخت شده باشد، جای هیچ نگرانی را برای استفاده از چوب در طراحی داخلی ساختمان‌ها باقی نمی‌گذارد. با ما تماس بگیرید: 90000011؛ آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر

شرکت مجری دکوراسیون داخلی با چوب

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%57
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%42
 میانگین رای: 7 نفر

نظرات ( 3 )

پوریا حسین خانی

ممنون از مطالب بسیار مفیدتون در مورد چوب در دکوراسیون

1400/10/9 در ساعت 10:23
سحر کوه فر

سپاس از همراهی شما...

1400/10/9 در ساعت 11:43

پریزاد

مطلب عالی عکسها عالی آدم دلش میخواد یجا داشته باشه با چوب طراحی کنن و روزهایی که وقتش آزاده بره اونجا و لذت ببره از فضای چوبی خونه ش

1401/8/29 در ساعت 16:45

ارسال پیام