مزایا و معایب سقف روفیکس و دیتیل اجرای آن

 Vote: 5 person
سقف روفیکس چیست؟

سقف روفیکس (Roofix slab) نوعی دال بتن آرمه مرکب است که با استفاده از یک سری صفحات فولادی مشبک به نام روفیکس ساخته می‌شود. این صفحات فولادی مشبک، از چند ردیف پروفیل تشکیل شده که به موازات هم ردیف شده‌اند. فضای بین این پروفیل‌ها با شبکه‌های توری مانند پر شده است. امکان بتن‌ریزی همزمان تمامی طبقات و عدم نیاز به شمع و جک، از مزایای دال روفیکس است. عدم دقت در ویبره کردن بتن، سبب کاهش مقاومت فشاری دال خواهد شد؛ شاید بتوان این مورد را از معدود معایب سقف روفیکس دانست. به دلیل طولانی شدن پروسه ساخت و ساز ساختمان‌ها به روش‌های سنتی و همچنین هزینه بر بودن آن، استفاده از روفیکس به دلیل وزن سبک و در عین حال ایمنی بالا، مورد توجه قرار گرفته است.

سقف روفیکس چیست و چه مشخصاتی دارد؟

روفیکس یک صفحه فلزی مشبک است. در هر متر مربع از این صفحه فلزی، هفت پروفیل و حدأقل 7000 شبکه وجود دارد. فاصله این پروفیل‌ها که به موزات هم قرار گرفته‌اند، 13.5 سانتی‌متر است. سقف‌هایی که با این صفحۀ فلزی مشبک ساخته می‌شود، سقف روفیکس نامیده می‌شوند. بتن نیز از دیگر کاراکترهای تشکیل دهنده این دال است. دال روفیکس جزء سقف‌های کامپوزیت محسوب می‌شود.

مشخصات صفحات Roofix

  • ضخامت صفحات فولادی روفیکس: 0.7 - 0.8 میلیمتر.
  • ابعاد تقریبی صفحات: 82cm در 12m.
  • وزن صفحات Roofix: حدود 4 کیلوگرم در مترمربع.
  • جنس: گالوانیزه و روغنی.
  • آلیاژ پایه ورق‌ها: فولاد St12؛ استاندارد DIN 1623-1

بررسی‌های آزمایشگاهی حاکی از آن است که دال‌هایی که با صفحات روفیکس ساخته می‌شود، مقاومت‌شان برابر تنش‌های خمشی، حدود 20% بالاتر از مقاومت محاسباتی آن‌ها است. صفحات روفیکس علاوه بر ساخت سقف، برای ساخت دیوارهای یکپارچه نیز کاربرد دارد.

عکس روفیکس و مشخصات آن

دیتیل اجرای سقف روفیکس

انتقال صفحات مشبک روفیکس به محل مورد نظر و جوشکاری آن‌ها بر روی برش‌گیرهای تیرهای فرعی، اولین قدم در اجرای roofix slab است. قالب یا صفحه roofix باید به نحوی بر روی تیرهای فرعی قرار داده شود که جهت پروفیل‌های قالب، عمود بر جهت تیرهای فرعی باشد. فاصله تیرهای فرعی از یکدیگر می‌بایست یک متر باشد. آن‌ها باید عمود بر تیرهای اصلی قرار بگیرند.

جوش دادن برشگیر بر روی تیرها

در مرحله بعد، شبکه میلگرد بدون نیاز به اسپِیسر بر روی روفیکس نصب می‌شود و برش‌گیرها روی تیرها جوش داده می‌شود. بُرش‌گیرها بر روی تیرهای فرعی نصب می‌شود تا نیروی افقی را از پوشش بتنی سقف به تیرهای فولادی منتقل کند. برای سهولت در اجرای این سقف، از گل‌ میخ به عنوان برش‌گیر استفاده می‌شود. نقش برش‌گیر، انتقال نیروهای افقی از سقف به تیرهای فولادی است. برشگیر مانع جدا شدن پوشش بتنی از روی تیر می‌شود و می‌توان گفت نقش مهار را بازی می‌کند. بر روی قالب، سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود که محل قرارگیری گُل‌میخ‌ها است. گل‌میخ‌ها از این سوراخ‌ها عبور داده می‌شوند تا تمام قالب در تماس با بال فوقانی تیرهای فرعی قرار گیرد. علاوه بر گُل‌میخ، می‌توان از سایر اتصالات برشی مثل ورق تخت و مارپیچ نیز استفاده کرد. اما به دلیل سهولت اجرای گُل‌میخ، معمولاً از آن استفاده می‌شود.

به طور کلی، می‌توان برشگیرها را قبل از نصب تیرها بر روی آن‌ها نصب کرد. اما به دلیل احتمال کنده شدن گل‌میخ‌ها در حین انتقال تیر، بهتر است آن‌ها را بعد از نصب تیرها بر روی آن‌ها اجرا کرد.

در مرحلۀ بعد، به منظور ایجاد ارتفاع کافی برای قرار دادن شبکه میلگردها، چندین فاصله دهنده یا اصطلاحاً اسپیسر (Spacer) بر روی تیرها نصب می‌شود.

بتن ریزی

عملیات بتن‌ریزی آخرین مرحله از اجرای سقف روفیکس است. در مرحله بتن‌ریزی، برخلاف اجرای دال‌هایی مانند سقف وافل یا سقف کوبیاکس، نیازی به ویبره نیست. اما در صورت ویبره‌زنی، این کار باید به درستی و با دقت انجام شود تا مقاومت فشاری بتن کاهش پیدا نکند.

در صورتی که ضخامت بتن‌ریزی بیشتر از 12cm است، استفاده از بتن مگر (سبک) به عنوان پوشش سطح روفیکس (لایه اول) پیشنهاد می‌شود. این امر در صورتیکه که بتن مورد استفاده از نوع خود متراکم باشد نیز توصیه می‌شود. متراکم کردن بتن بر روی روفیکس به راحتی با استفاده از تخته ماله امکان‌پذیر است. برای اینکه شیره بتن از منافذ یا شبکه‌های صفحه روفیکس خارج نشود، اسلامپ مناسب برای بتن دال باید بین 3 تا 5 سانتی‌متر باشد.

در زمان بتن ریزی، روفیکس وسط دهانه حدود یک سانتی‌متر خیز بر می‌دارد. این امر باعث می‌شود تا عمق مقطع مرکب بتنی دال در وسط دهانه افزایش پیدا کند.

مزایا و معایب سقف روفیکس چیست؟

مزیت ها

  1. امکان بتن ریزی همزمان تمامی طبقات.
  2. عدم نیاز به شمع و جک.
  3. کاهش وزن مرده ساختمان تا حدود 40%.
  4. ایمنی مناسب در برابر زمین لرزه.
  5. عدم ایجاد ضایعات.
  6. عدم نیاز به فضای زیاد جهت انبار کردن روفیکس.
  7. عدم نیاز به نیروی متخصص جهت اجرای دال.
  8. شکل پذیری و انعطاف پذیری بسیار خوب ورق های مشبک روفیکس.
  9. وزن کمتر نسبت به دیگر سقف های بتنی از جمله سقف تیرچه و بلوک.
  10. حمل نقل آسان و مقرون به صرفه صفحات روفیکس (مقادیر زیادی از این صفحات را می‌توان طی یک بارگیری به محل پروژه انتقال داد).
  11. امکان حذف یا کاهش آرماتور (در صورت درگیری مناسب و مطلوب بتن با شبکه‌های روفیکس در زمان متراکم کردن بتن).
  12. ایجاد یک عایق صوتی و حرارتی طبیعی به دلیل مسدود شدن هوا در سقف در حین ساخت.
  13. کاهش ضخامت و وزن سقف به دلیل امکان عبور لوله‌های تأسیسات از فضای بین دولایه سقف.
  14. برای اجرای دال روفیکس نیازی به ماشین آلات و ابزارآلات متعدد و زیاد نیست.

معایب

عدم دقت در ویبره کردن بتن سبب کاهش مقاومت دال در برابر نیروهای فشارشی خواهد شد.

قیمت اجرای سقف روفیکس

قیمت اجرای دال روفیکس به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:

  1. قیمت ورق گالوانیزه
  2. قیمت ورق روغنی
  3. اجرت تیم اجرایی
  4. قیمت روز بتن
  5. قیمت میلگرد

 

شرکت مهندسی آنلاین سازه، مجری و پیمانکار خدمات طراحی و اجرای ساختمان، آماده همکاری با مهندسان و مشتریان گرامی است. اجرای انواع سازه با انواع دال‌های ساختمانی را به ما واگذار کنید. آنلاین سازه با تأمین مستقیم انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی، تمهیداتی را فراهم می‌آورد تا پروژه شما با بهترین شرایط و نازل‌ترین قیمت پیش رود. جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 66396090 - 021


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%100
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 5 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام