سبک مینیمال طرحی برای دکوراسیونی ساده و شیک

 Vote: 1 person
سبک مینیمال طرحی برای داشتن دکوراسیونی ساده و شیک

 

سبک مینیمال در معماری و دکواسیون خانه، مسیری بی دغدغه برای داشتن خانه‌ای ساده و زیبا با فضایی گرم و ظریف است. فضایی که هرگز از مُد نمی‌افتد و به لطف رویکردهای عملی خوب خود، از ترند خارج نمی‌شود. شعار اصلی سبک مینمالیسم، سادگی است. سادگی که زیبایی خاصی در آن نهفته شده است. پالت رنگی مختصر و محدود، رنگ‌های خنثی، خطوط و سطوح صاف و تمرکز بر سادگی فرم، از خصوصیات این سبک است. استفاده از فرش کمک می‌کند تا حس گرما به فضا القا شود. استفاده از مبلمانی که روکش آن از پارچه‌ها و الیاف نرم و گرم باشد نیز به این امر کمک می‌کند. به طور کلی، مبلمان سبک مینیمال می‌بایست کم ارتفاع و ساده باشد.

سبک مینیمال چیست؟

مینیمالیست در معماری به معنی ساده نگه داشتن فضا، دوری از بی‌نظمی و برجسته کردن ویژگی‌های جذاب معماری یک فضا است. سادگی و زیبایی، دو جزء جدایی‌ناپذیر در سبک مینمالیسم هستند. هر دوی این‌ها در یک رده هستند و هیچ یک از آن‌ها بر دیگری برتری ندارد. پالت رنگی این سبک تک رنگ است و رنگ بیشتر به عنوان یک لهجه استفاده می‌شود. یک فضا با طراحی مینیمالیستی، شامل یک پلان باز با نور زیاد و اثاثیه ساده است که در عین سادگی، باکیفیت، زیبا و راحت هستند. همه این‌ها، زیبایی‌شناسی خاص خود را دارد و فضایی آرام‌بخش و دعوت‌کننده ایجاد می‌کند. سادگی، خطوط تمیز و پالت تک رنگ، از ویژگی‌های minimalist style است. پالت رنگی این سبک، حدأکثر شامل سه رنگ است.

مینیمالیسم به چیزی غیر از اشیاء اجازه تمرکز می‌دهد! برای مثال، افراد در فضا یا منظره ای که از پنجره دیده می‌شود، ممکن است مهم‌تر از دکوراسیون اتاق باشند. در دکوراسیون مینمالیستی فرم بسیار مهم است. به عنوان مثال، مبلمان و میز و صندلی که در فضا استفاده می‌کنید باید با هم ارتباط برقرار کنند و با چیزهایی مانند خط، رنگ، جرم و غیره مرتبط باشند.

سبک طراحی داخلی مینیمالیستی (minimalist interior design style) بسیار شبیه به سبک مدرن است. زیرا هر دو این سبک‌ها، از ملزومات ساده برای ایجاد فضایی ساده و مرتب استفاده می‌کنند.

خصوصیات سبک دکوراسیون مینیمال و پالت رنگی آن

یکی از خصوصیات سبک مینیمال در معماری داخلی این است که در این سبک، از عناصر تزئینی باید برای تأکید و برجسته کردن فضا استفاده شود. نباید از اکسسوری‌ها به صورت بی‌رویه استفاده کرد. تزئینات بیش از حد وجود ندارد. جزئیات به صورتِ اندک، بدون پیچیدگی و هماهنگ با محیط استفاده شود. مثل استفاده از یک گلدان زیبا روی میز نهار خوری. دیگر خصوصیات و ویژگی‌های این سبک از چیدمان در ادامه بیان شده است.

  • شکل‌های هندسی ساده.
  • استفاده زیاد از خطوط صاف و مستقیم.
  • اهمیت فراوان در ورود نور طبیعی (نور خورشید) به فضای داخلی.
  • پالت رنگی مختصر و محدود.
  • پالت تک رنگ متشکل از رنگ‌های سفید، سیاه، کرم، بژ و خاکستری.
  • تمرکز بر خلوص و سادگی شکل و فرم.
  • سطوح شفاف و تمیز، دیوارها بدون یا با حدأقل آثار هنری، عدم استفاده از کاغذ دیواری‌های با طرح شلوغ.
خصوصیات و ویژگی های سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

موارد قابل توجه در اجرای سبک مینیمالیسم در منزل

رنگ‌های روشن مانند سفید همراه با رنگ‌های خنثی، مثل خاکستری کم رنگ و پاستلی، جز ذاتی فضای داخلی مینیمالیستی هستند. اگرچه می‌توان رنگ‌های روشن‌ دیگری نیز اضافه کرد، اما پیشنهاد می‌کنیم حدأکثر سه رنگ را انتخاب کنید و دوز را محدود کنید. ایجاد سایه‌های رنگی بژ و سفید برای تقویت نور اتاق مناسب است. حتی وجود یک میز نهارخوری مرمری حالت مینیمالیستی دکوراسیون را تقویت می‌کند.

فضای خالی عنصر مهمی در دکوراسیون اتاق مینیمالیستی محسوب می‌شود. زیرا در این سبک از دکوراسیون، فضا با اشیا در تعامل است و ظاهر را مشخص می‌کند. "تعادل بصری" نیز به اندازه "فضای خالی" مهم است و تنها با داشتن یک نقطۀ کانونی به دست می‌آید.

مبلمان و اشیاء در طراحی مینیمالیستی عمدتاً باید دارای خطوط و منحنی های تمیز و مشخص و همچنین سطوح صاف باشند. داشتن یک طراحی داخلی مینیمالیستی به این معنی است که باید با شلوغی‌ها خداحافظی کنید. وسایل غیر ضروری و اضافی را از روی میز و قفسه هایی که دید دارند، بردارید.

رنگ در دکوراسیون سبک مینیمال

فرش و مبلمان مناسب سبک مینیمال

همانطور که در بالا گفته شد، فرش می‌تواند به عنوان یک کاراکتر گرم کنندۀ فضا، حس گرما را به محیط‌های با طراحی داخلی مینیمالیستی اضافه کند. با توجه به اینکه پالت رنگی minimal style یک پالت رنگی محدود و خنثی است، بهتر است از فرش‌هایی استفاده کنید که رنگ‌بندی آن، مکمل این پالت رنگی خنثی باشد و بتواند حس گرما و آرامش را به محیط القا کند. بنابراین، نباید از فرش‌هایی که ترکیب رنگی بی‌روح، بی‌رنگ و کمرنگ دارند استفاده کنید. طیف‌های مختلف رنگ قهوه‌ای در تار و پود فرش، می‌تواند به گرم کردن محیط کمک کند.

مبلمان سبک مینیمال باید ساده، دارای خطوط صاف و مستقیم و کم اتفاع باشد. به بیان ساده، می‌توان بیشتر مبل‌های راحتی را برای استفاده در این سبک مورد استفاده قرار داد. مبلمان باید از رنگ های خنثی باشد و بهتر است تا پارچه‌هایی که در ساخت آن استفاده شده است، از الیافی مانند کتان باشد. زیرا وجود چنین الیاف طبیعی، از بی‌روح بودن محیط می‌کاهد و حس گرما را به فضا می‌بخشد.

آشپزخانه مینیمالیستی

هیچ خانۀ مینیمالیستی بدون یک آشپزخانه ظریف و کاملاً مدرن نمی‌تواند کامل شود. پیشنهاد می‌کنیم بخشی از بودجه طراحی داخلی مینیمالیستی خود را نیز به زیباسازی آشپزخانه خود اختصاص دهید. برای آشپزخانه از کابینت‌هایی استفاده کنید که کشوها و کمدهای آن کاملاً مشخص باشد و سطوح مسطح زیادی داشته باشد. خطوط تمیزی که به دلیل نبود دستگیره روی کابینت‌ها تضمین می‌شود نیز چشم را تسکین می‌دهد! وسایل غیر ضروری را در کمد و کابینت‌ها نگهداری کنید. وجود یک ستون کابینت با رنگ قرمز شرابی در کنار بقیه کابینت‌های آشپزخانه که رنگ‌شان سفید است، در عین شیک کردن آشپزخانه، فضای بصری بسیار بیشتری را القا می‌کند. اگر در آشپزخانه، پنجره‌های کوچک با چهارچوب پروفیل آلومینیوم سفید رنگ دارید که از بیرون به داخل دید چندانی ندارد و حریم خصوصی‌تان حفظ می‌شود، از پرده استفاده نکنید. اما در صورت استفاده، باید از پرده های حریر با بافت ظریف استفاده کنید.

آشپزخانه به سبک طراحی مینیمالیسم

ایجاد یک فضای مینیمالیست گرم و دلپذیر

فضاهای مینیمالیستی با ظاهر واضح، تمیز، به دور از شلوغی و تک رنگ‌شان قابل تشخیص هستند. خلوت بودن فضا، به ایجاد حس آرامش بصری کمک کرده و از بهم ریختگی ذهن جلوگیری می‌کند. با این حال، برخی از طرح‌های مینیمالیستی این خطر را دارند که کمی بی روح شوند! برای جلوگیری از این امر و برای اطمینان از اینکه فضای طراحی شده با مینیمالیستی شما نیز حسی خوشایند داشته باشد، می‌توانید چند لمس کوچک انجام دهید. چه آشپزخانه، اتاق خواب یا فضای نشیمن، در اینجا چند راه برای اضافه کردن گرما و رنگ به اتاق‌های مینیمالیستی شما وجود دارد.

  1. سایه‌ها و رنگ‌های مختلف را با هم ترکیب کنید. هنگام استفاده از پالت رنگی تک رنگ، یک راه عالی برای آوردن گرما به فضا، ترکیب سایه‌های مختلف و ترکیب بافت‌ها است. به عنوان مثال، استفاده از کاغذ دیواری کتان و پارچه‌های پشمی نرم و قالیچه در اتاق خواب، می‌تواند گرمای آرامش بخشی به محیط بخشد.
  2. منسوجات را ترکیب کنید. منسوجات گرمای بیشتری به فضا می‌دهند. استفاده از فرش برای کفپوش و پارچه‌های مختلف مانند کتان، پشمی و پنبه‌ای در روکش مبلمان، تختخواب و کوسن، کمک می‌کند تا بتوانید حس گرما و راحتی را به فضا اضافه کنید و در عین حال سبک مینیمالیستی را حفظ کنید.
  3. در مورد حمام و سرویس بهداشتی، بافت و دانه‌بندی کاشی و الگوی شکل کاشی می‌تواند جذابیت بصری را به همراه داشته باشد و در عین حال پالت رنگی خنثی را حفظ کند.
  4. استفاده از لوازم چوبی می‌توانند عناصر تیره، سفید یا بتنی را نرم کند. به طور کلی، چوب در دکوراسیون القا کنندۀ حس گرما و آرامش به محیط است.

مزیت های سبک مینمالیسم در خانه

بر خلاف برخی از سبک‌های طراحی که برای ایجاد ترکیب‌های خلاقانه از متغیرها یا اکسسوری‌های پیچیده استفاده می‌کنند، این حالت در مورد اجرای سبک مینیمال وجود ندارد. قطعات و لوازم و اکسسوری‌های لازم جهت طراحی خانه مینیمالیستی اغلب بسیار قابل دسترس بوده و تهیه آن‌ها آسان است. همچنین مدیریت‌شان راحت‌تر است. سبک مینمالیسم مزیت‌های دیگری هم دارد. از جمله:

  • اجرای این سبک برای نشان دادن فضاهای کوچک عالی است.
  • اجرای سبک مینمالیسم کمک می کند تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

سبک مینیمالیسم در چیدمان خانه شما!

اگرچه مینیمالیسم معمولاً با ظاهری مدرن و معاصر همراه است، اما می‌تواند در فضاهایی که طراحی کلاسیک و سنتی دارند نیز رخ دهد. مینیمالیسم یعنی کم کردن زواید و چیزهای غیر ضروری از دکور و ساده نگه داشتن فضا. بسیاری از خانه‌ها به دکوراسیون مینیمالیستی به عنوان شیوه‌ای با طراوت برای زندگی منظم، سازمان‌یافته و بدون شلوغی روی می‌آورند. سبک دکوراسیون مینیمالیستی تمرینی برای خویشتن داری است که در آن فضا، نور و اشیا به همان اندازه نقش مهمی دارند. این سبک از شما می‌خواهد که اثاثیه‌تان را به موارد ضروری کاهش دهید تا با مجموعه‌ای از اشیاء انتخاب‌شده که حداکثر تأثیر را دارند، باقی بمانید. این سبک به دور از خسته کننده بودن، جسورانه و کاربردی است.

 اجرای سبک minimalist در خانه ها و آپارتمان‌های کوچک امروزی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. البته که اجرای آن برای خانه‌های بزرگ نیز مناسب است. به ویژه اگر در شهرهای شلوغ سکونت دارید و تمایل دارید محیط زندگی‌تان ساده، تمیز و به دور از شلوغی باشد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام