قیمت انواع انکر بولت و رول بولت و اطلاعات خرید

 Vote: 3 person
بولت چیست؟

انکر بولت و رول بولت به پیچ‌های بزرگی اتلاق می‌شود که در پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و صنعتی بزرگ مقیاس به منظور اتصال یک عضو فولادی (مثل ورق) به یک عضو غیر فلزی و چفت و بست کردن آن‌ها استفاده می‌شود. اگرچه ممکن است این دو پیچ به طور کلی بولت شناخته شود، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. بولت‌ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله بولت با سَری گرد، تی شکل و بولتِ سردار. به لحاظ اجرایی نیز دو نوع انکر بولت شیمیایی و مکانیکی وجود دارد که در ادامه همین مطلب توضیح داده شده است. قیمت این محصولات بسته به نوع، جنس، اندازه و ابعاد و کاربردشان متفاوت است.

بولت چیست؟

بولت (Bolt) نوعی اتصال دهندۀ مکانیکی با رزوه‌های خارجی است که برای اتصال مواد مختلف از جمله چوب، ورق فلزی، فولاد، آهن و پلیمرها به یکدیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، از بولت جهت اتصال بین صفحۀ زیر ستون و فونداسیون استفاده می‌شود و این یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین کاربرد این محصولات است. معادل فارسیِ Bolt "پیچ" است. بولت‌ها با بر اساس استاندارد ANSI/ASME تولید می‌شوند. در این استاندارد، مشخصات ابعادی و مواد تعیین شده است تا تمام محصولاتی که تولید می‌شود مورد تضمین واقع شوند. در انتهای بیشتر بولت‌ها یک خم شدگی وجود دارد. این خم شدگی به منظور ایجاد گیرایش بهتر دو عضوی است که قرار است به هم اتصال داده شوند.

انواع بولت

  1. انکر بولت (Anchor Bolts)
  2. رول بولت (roll bolts)
  3. آی بولت (Eye Bolts)
  4. بولت با سَری گرد (Round Head Bolts)
  5. بولت با سری T شکل (T-Head Bolts)
  6. یو بولت (U-Bolts)
  7. شولدر بولت (Shoulder Bolts)

کاربرد انکر بولت چیست؟

  • نصب پلیت‌های فلزی با ضخامت‌های مختلف به سطوح (سنگ، بتن، آجر و...).
  • اتصال و محکم سازی اجزای سازه‌هایی همچون پله برقی و آسانسور.
  • نصب پارتیشن ها و سقف های کاذب.
  • نصب پنل‌های پیش ساخته بتنی.
  • آشیانه هواپیما.
  • دکل‌های برق و مخابرات.
  • لولای داربست‌های فلزی (مثل اتصال لوله داربستی).
  • تکیه‌گاه و نگهدارنده سیستم‌های لوله کشی و کانال کشی.
  • نصب ساپورت های تأسیسات ساختمان در زمان اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی.

انواع انکر بولت به لحاظ شکل ظاهری

  1. L شکل.
  2. double end rods با صفحه.
  3. سردار (headed).
  4. انکر بولت swedge.

1- پیچ انکر L شکل

انکر بولت‌های L شکل، در واقع میلگردهایی هستند که بخشی از آن‌ها رزوه شده و یک خم شدگی با زاویه 90 درجه دارند. این زاویه و خم شدگی کمک می‌کند تا در زمان کاشت بولت در بتن، جفت شدگی بهتر صورت گیرد و پشتیبانی آن بین صفحه ستون و بتن، بهتر صورت گیرد. زمانی که نیرو بر روی انکر وارد می‌شود، بخش خم‌شده مقاومت بهتری را در فونداسیون بتنی ایجاد می‌کند. از رول بولت های L شکل در تیرهای چراغ برق، تجهیزات و صنایع سنگین نیز استفاده می‌شود. این پیچ ها معمولاً به روش گالوانیزه گرم روکش می‌شوند تا از خوردگی و زنگ زدگی مصون بمانند. اما انواع ساده یا بدون روکش (فولادی) و استنلس استیل (304 و 316) این پیچ ها نیز تولید می‌شود.

Typical dimension: Diameter (D) × Length (L) × Leg Length (C) × Thread (T)

  • D: قطر
  • L: طول بولت
  • C: طول خم
  • T: رزوه

انکر بولت L شکل

 

2- بولت double end rods و سردار

پیچ double end rods با صفحه برای اتصال صفحه ستون ساختمان به بتن و اتصال علائم راهنمایی رانندگی در بزرگراه‌ها به آسفالت کاربرد دارد.

انکر بولت سردار، پیچ‌هایی هستند که در انتهای بدون رزوۀ خود دارای سر فورج شده هستند. سر پیچ در بتن تعبیه می‌شود تا عضو دیگر مثل ستون سازه یا تیر چراغ را در جای خود محکم کند.

3- انکر بولت swedge

انکر بولت swedge میلگردهای فولادی هستند که یک سر آن‌ها رزوه می‌شود و در طرف دیگر پیچ می‌شوند. واژۀ Swedged بر این امر اشاره دارد که یک انتهای پیچ دارای فرورفتگی‌های متعددی است تا بتن در آن‌ها جریان یابد و با این فرو رفتگی‌ها چفت شود. از پیچ‌های swedge برای اتصال تیرها و پایه ها استفاده می‌شود. اکثر رول بولت‌های سوئیچ با جنس گالوانیزه گرم روکش می‌شوند اما روکش استنلس استیل آن‌ها نیز وجود دارد. این محصولات از قطر 4 اینچ تا 8.5 اینچ تولید می‌شوند.

انکر بولت swedge

انواع انکر بولت از نظر اجرا

  1. انکر بولت شیمیایی (chemical Anchor bolts)
  2. انکر بولت مکانیکی (Mechanical anchor bolts)

1- انکر بولت شیمیایی

انکر بولت های شیمیایی پس از کاشت و اجرا در محل پروژه، به منظور افزایش مقاومت باربری بتن و بولت، نیاز ایجاد چسبندگی بین بتن و میلگرد دارد. این چسبندگی، با چسب‌های مخصوصی به نام چسب کاشت یا چسب بتن ایجاد می‌شود. همچنین بسته به شرایط پروژه، از خاصیت چسبندگی بتن مرطوب نیز پس از کاشت بولت در محل مورد نظر نیز استفاده می‌شود. انکر بولت های شیمیایی باعث افزایش چسبندگی میلگرد به مواد پایه پس از کاشت و در نتیجه افزایش ظرفیت باربری بتن می‌شود. هیچ محدودیتی برای نصب انکر بولت های شیمیایی وجود ندارد و می‌توان آنها را در اعماق و قطرهای مختلف استفاده کرد.

2- انکر بولت مکانیکی

انکر بولت های مکانیکی پس از بتن‌ریزی و سفت شدن بتن، در محل‌هایی که با دریل سوراخکاری شده است، قرار داده می‌شوند. در مورد بولت های مکانیکی، نیازی به استفاده از چسبندگی مواد شیمیایی نیست. زیرا انکر بولت های مکانیکی یک قطعه استوانه ای هستند که شامل واشر، مهره غلتکی و یک سر مخروطی هستند و همین ساختار منحصر به فردشان، به چفت و بست شدن‌شان کمک می‌کند. به انکر بولت های مکانیکی رول بولت نیز می‌گویند. مستر بولت‌ها (Master Bolts) نیز جزء انکر بولت های مکانیکی یا همان رول بولت‌ها محسوب می‌شوند. در ادامه همین مطلب، در رابطه با رول بولت ها نیز توضیح داده شده است.

انکر بولت مکانیکی

نصب انکر بولت در بتن

انواع مختلفی از پیچ انکر وجود دارد که در بالا به آن‌ها اشاره شد. در نحوۀ انجام و اجرای هر کدام از این پیچ ها بسته به نوع آن، اندکی تفاوت وجود دارد. رایج ترین نوع انکر بولت‌ها، انواعی است که پس از بتن‌ریزی و سفت شدن بتن اجرا می‌شود.

نحوه نصب رول بولت در بتن به صورت زیر است:

  1. بتن ریزی و سفت شدن بتن.
  2. سوراخ کاری در محل مورد نظر با اندازۀ مناسب با دریل.
  3. قرار دادن پیچ در سوراخ.
  4. ریختن بتن خیس در فضای باقی مانده؛ بتن مرطوب پیچ را احاطه می‌کند. پس از خشک شدن بتن و سفت شدن آن، پیچ نباید تکان بخورد.

برخی از انکر بولت‌ها پس از نصب، برای محکم شدن نیازی به بتن مرطوب ندارند. این انکر بولت ها دارای خواص انبساط مکانیکی هستند و به لطف این خاصیت، پس از آنکه در بتنِ سوراخکاری شده جای داده می شوند، منبسط شده و در محل خود محکم می‌شوند.

سایر پیچ‌های انکر پس از سوراخکاری و قرار گرفتن در جای خود، برای ثابت ماندن و جلوگیری از حرکت، نیاز به استفاده از چسب هایی مانند اپوکسی دارند.

استانداردهای پیچ انکر

استانداردهای بین المللی مختلفی برای انکر بولت‌ها وجود دارد. این استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد UL
  • استاندارد FM
  • استاندارد Cola
  • استاندارد Miami-dade
  • استاندارد NSF 61
  • استاندارد LEED

استانداردهای ICC: ICC Hollow Masonry، ICC Grouted Masonry و ICC Unreinforced Masonry

نیروهایی که بر انکر بولت ها تأثیر می گذارند

نیروهای مختلفی بر انکر بولت‌ها اثر می‌گذارند و می‌توانند عملکرد آن‌ها را در طول زمان تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، اگر جسمی که بتن به آن متصل است شروع به از بین رفتن کند، می‌تواند عملکرد پیچ انکر را نیز ضعیف کند. ایجاد ترک و شکاف نیز دیگر از مشکلات بالقوه است. اگر بین پیچ های لنگر شکاف ایجاد شود، می‌تواند آن‌ها را شل کند. بنابراین، انکر بولت‌ها در برابر خرابی مصون نیستند؛ اما احتمال خرابی آن‌ها نیست به سایر انواع بولت ها کمتر است. همین ویژگی باعث شده است تا اکثر شرکت‌ها و پیمانکاران، برای اتصال یک یا چند عضو سازه به سطوح بتنی، از پیج های انکر استفاده کنند.

نکات قابل توجه در زمان خرید انکر بولت

موارد ساده و پیش پا افتاده‌ای وجود دارد که اغلب به آن ها توجه نمی‌شود. این موارد را در زمان خرید انکر بولت مورد توجه قرار دهید تا مشکلات باالقوه‌ای که بر سر راه تعضعیف عملکرد انکر بولت ها تأثیر گذار است، را کمتر کرده و حتی از بین ببریم. در زمان خرید انکر بولت و انتخاب نوع آن، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. شرایط آب و هوایی منطقه پروژه
  2. میزان رطوبت محل پروژه
  3. کاربرد
  4. جنس انکر بولت
  5. بارهای دینامیکی وارد بر سازه
  6. قطر انکر بولت و عمق کاشت آن

شرایط آب و هوایی و رطوبت محل پروژه

به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کنید! در قدم اول، باید بدانید انکربولتی که خریداری می‌کنید، قرار است در چه محیطی استفاده شود. این عامل بسیار مهم است. زیرا شرایط آب و هوایی مستقیماً بر میزان فسفات و سولفات خاک تأثیر می‌گذارد. این دو عامل شیمیایی، بر میزان و روند خوردگی مواد مؤثر هستند.

میزان رطوبت منطقه نیز بر عملکرد مواد خورنده مثل انواع نمک‌ها و اسیدها تأثیر گذار است. این موضوع به ویژه در رابطه با بافت خاک خانه‌هایی که در نزدیکی دریا و ساحل قرار دارند مهم است. زیرا درصد نمک در خاک‌های مناطق ساحلی معمولا بالاست. در مورد پالایشگاه‌های نفت و گاز نیز نصب انکر بولت‌ها باید با دقت بیشتری انجام شود. اگر قصد انتخاب انکر بولت را برای نیروگاه یا پالایشگاه دارید به فاکتورهای فوق توجه کنید.

جنس انکر بولت

انکر بولت ها با متریال فولادی ساخته می‌شوند و معمولاً با گالوانیزه گرم یا سرد و یا استنلس استیل روکش می‌شوند. شما باید با توجه به کاربرد و شرایط محیطی و آب و هوایی که در آن قصد استفاده از انکر بولت را دارید، متریالی را انتخاب کنید که برای پروژه و محیط آن مناسب است. زیرا هدف از استفاده از انکر بولت افزایش استحکام و دوام سازه و اجزای آن، پس از نصب می‌باشد. به عنوان مثال، در مورد نصب ساندویچ پنل می‌بایست از بولت‌های گالوانیزه استفاده کرد.

بارهای وارد بر سازه

بارهای دینامیکی به نیروهایی اتلاق می‌شود که در یک بازه زمانی کم یا زیاد می‌شوند و بر سازه ساختمان تأثیر می گذارند. نیروهای ناشی از زلزله، بار خستگی و نیروهای ضربه‌ای یا شوک، جزء بارهای دینامیکی هستند. در مقابل بارهای دینامیکی، بارهای استاتیکی یا ایستا وجود دارد. بارهای ایستا، بارهای ثابت و ساکنی هستند که در زمان‌های خاصی و بدون هیچ تغییری همواره بر سازه وارد می‌آیند. ظرفیت بار، وزن ساختمان و تجهیزات نصب شده در سازه جزء بارهای ایستا محسوب می‌شوند.

معمولاً تمام انکر بولت ها می‌توانند به خوبی بارهای ایستا را تحمل کنند. اما بارهای دینامیکی، مثل نیروهای ضربه‌ای که به سرعت و به طور ناگهانی بر سازه وارد می‌شود، ممکن است آسیب جدی به بولت وارد کند. انفجار، برخورد شدید یک جسم و تخریب سازه، نمونه‌هایی از بارهای شوک دینامیکی هستند.

قطر anchore bolt و عمق کاشت

بر اساس میزان بار و همچنین محدودیت های موجود از جمله فاصله و سایر محدودیت‌های طراحی و اجرا مانند فاصله بین نصب انکرها از لبه بتن، قطر و عمق کاشت انکر تعیین می‌شود. عمق کاشت به طور مستقیم با ظرفیت باربری سازه متناسب است. همچنین در نظر گرفتن حدأقل و حدأکثر ضخامت مواد پایه لازم و مهم است.

قیمت انکر بولت

قیمت انکر بولت مانند سایر لوازم و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف به قیمت ارز و نوسانات آن وابسته است. لازم به ذکر است که انکر بولت‌های شیمیایی معمولاً گران‌تر از انکر بولت‌های مکانیکی هستند. زیرا تنوع زیادی در ابعاد و اندازه دارند و از آنها می‌توان در پروژه های مختلف استفاده کرد.

رول بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

در صنایع مختلف و برای انجام پروژه‌های مختلف، از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. گاهی اوقات حتی کوچکترین ابزارها می‌توانند وظایف حیاتی و مهمی را ایفا کنند. وظایفی مانند ایمنی و نصب و اتصال اعضای سازه به یکدیگر. رول بولت یکی از این ابزارهای کوچکی است که در سازه‌هایی مانند آسانسور یا پله برقی استفاده می‌شود و نقش استحکام بخشی دارد. رول بولت گونه‌ای از اتصالات پیچ و مهره‌ای است که نخستین بار توسط شرکت هیلتی معرفی شد. رول بولت را می‌توان یک مجموعه پیچ و مهره‌ای دانست که شامل یک استوانه فلزی چاک دار با یک سر مخروطی است و یک مهره و یک واشر نیز برای چفت و بست شدن به سطوح مختلف، با خود همراه دارد. طراحی منحصر به فرد رول بولت‌ها کمک می‌کند که اتصال اعضای مختلف سازه به بتن، بدون ایجاد شکنندگی در بتن، به طور محکم و ایمن صورت گیرد.

کاربرد

  • اتصال صفحات فلزی به سطوح سنگی و بتنی در ساختمان سازی و کارهای عمرانی.
  • استفاده در نصب راه اندازی تأسیسات و مخازن جهات اتصال مخازن به زمین.
  • جهت اتصال ساپورت ها و کلمپ ها به به دکل های برقی.
  • جهت اتصال ریل و گارد ریل.

تفاوت بین انکر بولت و رول بولت چیست؟

گاه برخی اشخاص انکر و رول بولت را یک نوع پیچ در نظر می‌گیرند و از این دو واژه بجای هم استفاده می‌کنند. اما این دو با هم فرق دارند و جایگزین کردن نام یکی بجای دیگری صحیح نیست. انکر بولت‌ها نوعی پیچ شبیه به حرف L و G انگلیسی هستند و رول بولت‌ها نوعی انکر مکانیکی هستند.

انکر بولت‌های L شکل برای دال‌های بتنی و اتصال آنها استفاده می‌شود و با آبکاری، گالوانیزه گرم و گالوانیزه سیاه (black galvanized) به بازار عرضه می‌شود. انکر بولت‌های G شکل نیز تمامی این ویژگی‌ها را دارند اما شکل ظاهری آن‌ها به صورت نیم دایره است.

قیمت رول بولت

قیمت رول بولت متأثر از قیمت میلگرد است. جهت استعلام قیمت و خرید انواع رول بولت از جمله رول بولت سقفی، دیواری، هیلتی، پروانه‌ای، رول بولت لوستر و غیره، با ما تماس بگیرید: 66396090- 021. کارشناسان فروش ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه، آماده مشاوره و راهنمایی شما برای یک انتخاب صحیح با قیمتی مناسب هستند.

آی بولت

در آی بولت بجای سر پیچ‌های سنتی، یک حلقه وجود دارد. در برخی موارد می‌توان از حلقه برای بلند کردن یا بالا بردن جسمی که پیچ چشمی به آن وصل شده است استفاده کرد. به این صورت که از حلقه‌‌ انتهای آن طناب یا زنجیری را عبور می‌دهند و آن را به وسیله‌ای که می‌خواهند بلند کنند وصل می‌کنند. برخی از آی بولت‌ها برای بلند کردن طراحی نشده‌اند، بلکه فقط می‌توان سیم، کابل یا طناب را از حلقه آن‌ها عبور داد تا از تداخل ناشی از حجمه زیاد و شلوغی آن‌ها جلوگیری شود.

آی بولت انواع مختلفی دارد؛ از جمله:

  • eye bolt شانه دار و بدون شانه در پایۀ حلقه.
  • eye bolt با حلقه باز و بسته.
  • eye bolt با رزوه داخل و خارج.
  • eye bolt با انتهای نوک تیز یا معمولی.

اندازه قطر چشم eye bolt ها متنوع است و این ویژگی نیز آن‌ها را برای استفاده‌های مختلف فراهم می‌کند.

U بولت

U-boltها بست هایی به شکل حرف U هستند که شامل دو رزوۀ نر است و از آن‌ها برای بستن یک شیء در جای خود استفاده می‌شود. بیشتر U-boltها حالت نیم دایره‌ای دارند و اصولاً به همین دلیل به آن ها U-bolt می‌گویند. اما برخی از آن ها به شکل مربعی نیز تولید می‌شوند. در هر دو انتهای این پیچ، مهره‌هایی وجود دارد که جهت اتصال و محکم کردن U-bolt با صفحات یا لوله‌ها کاربرد دارد. یکی از ویژگی های U-bolt ها این است که معمولاً به طور کامل رزوه نمی‌شوند.

بر سطح برخی از پیچ‌های U، یک پوشش پلاستیکی اعمال می‌کنند. این پوشش پلاستیکی به منظور جلوگیری از سایش و اصطکاک ناشی از حرکت فلز در برابر فلز دیگر است. در برخی از طرح‌ها نیز به منظور کاهش اثر لرزش و کنترل صدا، از واشرهای لاستیکی استفاده می‌شود. طرح‌های غیر فلزی نیز برای کاربردهایی تولید می‌شوند که خطر تماس U-bolt با یک هادی الکتریکی وجود دارد.

 کاربرد U-bolt

  • لوله های پشتیبانی (supporting pipe).
  • محورهای محرک و سیستم اگزوز خودروها.

فلنج بولت

فلنج بولت (Flange bolt) پیچ‌هایی هستند که پایین یا زیر سر بست آن‌ها صاف است و انتهای پیچ رزوه‌دار شده است. این سطح صاف یا بدون رزوه، کمک می‌کند تا پیچ بتواند بار بیشتری را تحمل کند. در نتیجه آسیب احتمالی به سطحی که این بست‌ها با آن جفت می‌شوند کاهش می‌یابد. جنس فلنج بولت‌ها از فولاد و یا استنلس استیل است. رزوه‌ها ظریف و درشت و در انواع مختلف در دسترس هستند. فلنج می‌تواند صاف یا دندانه‌دار باشد. فلنج دندانه‌دار به چفت و بست کردن سطوح به یکدیگر کمک می‌کند.

کاربرد

پیچ فلنج اغلب در کاربردهایی مانند لوله کشی و خودروسازی استفاده می‌شود.

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%33
five star rate
%66
 میانگین رای: 3 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام