ضخامت سقف کوبیاکس و قیمت اجرای آن چگونه است؟

 Vote: 5 person
دال یا سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس (Cobiax slab) یک سیستم دال دو محوری است که به منظور حذف بار اضافی ناشی از بتن غیرضروری مورد استفاده در سقف‌های ساختمانی اجرا می‌شود. از مزایای اجرای این سیستم، کاهش مصرف بتن، کاهش بار مرده سازه و کاهش وزن سازه تا 35% است. عدم صرفه اقتصادی در پروژه‌های کوچک مقیاس را می‌توان از معایب دال کوبیاکس برشمرد. به همین دلیل، اجرای این دال در ایران بیشتر در ساخت سازه‌های بزرگ مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری انجام می‌شود. ضخامت سقف کوبیاکس بر حسب نوع گوی پلاستیکی مورد استفاده، متغیر است. به عنوان مثال، این ضخامت در صورت استفاده از کوبیاکس اکو لاین می‌تواند 30 تا 70 سانتی‌متر باشد.

سقف کوبیاکس چیست؟

دال یا سقف کوبیاکس، یکی از انواع سقف‌های ساختمانی است که از یک سری توپ‌های پلاستیکی مجوف یا توخالی تشکیل شده که در بالا و پایین‌شان توری‌های فولادی بکار گذاشته می‌شود. این توری‌های فولادی از میلگردهای آجدار ساخته شده‌اند و نقش تقویت کننده دارند. گوی های پلاستیکی تأثیر بسزایی در کاهش مصرف بتن دارند و می‌توان از آن‌ها برای پوشش 60 تا 80 درصد کل سطح دال استفاده کرد.

به طور کلی، سیستم کوبیاکس برای ساخت اسلب‌های خاصی از بتن مسلح استفاده می‌شود. به اسلب هایی که سیستم کوبیاکس در آن ها اجرا می‌شود، دال تخت مجوف کوبیاکس (Cobiax voided flat slabs) یا به اختصار دال کوبیاکس گفته می‌شود. دال به عنوان عضوی تعریف می‌شود که به صورت صفحه (Flat) است و اندازه این صفحه کمتر از 5 برابر ضخامت کلی دال باشد.

کوبیاکس در واقع نام یک شرکت آلمانی است که از سال 1997 به سمت توسعه اسلب‌های بتنی سبک گام برداشت. این فناوری بر اساس جایگزینی سقف‌های سبک بجای سقف‌های بتن مسلح و سقف‌های تیرچه‌ای است که هم جنبه اقتصادی دارد و هم با محیط زیست سازگار است. ضخامت سقف کوبیاکس از ضخامت سقف وافل کمتر است و این یکی از برتری‌های آن نسبت به دال وافل محسوب می‌شود.

سقف های کوبیاکس می‌تواند در کارگاه محل پروژه ساخته شود و یا به صورت پیش ساخته مورد استفاده قرار گیرد. انواع پیش ساخته یا به صورت کاملاً پیش ساخته است، یعنی به طور کامل در کارخانه ساخته شده و در محل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یا اینکه به صورت نیمه پیش ساخته است و در محل پروژه تکمیل می‌گردد. سقف کوبیاکس در سازه‌های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی قابل اجرا است.

عکس سقف یا دال کوبیاکس

 

مقطع عرضی از کوبیاکس کروی مورد استفاده برای ساخت دال

انواع کره های کوبیاکس

  1. تخت یا اسلیم لاین (Slim-Line)
  2. کروی یا اکو لاین (Eco-Line)
  3. CLS

1- کوبیاکس تخت یا اسلیم لاین (Slim-Line)

ارتفاع قالب کوبیاکس های تخت، 100، 140، 180، 200، 220 و 260 میلیمتر می‌باشد. طول قفسه‌های نگهدارنده گوی‌ها حدود 250 سانتی‌متر است. در صورت استفاده از اسلیم لاین، ضخامت سقف کوبیاکس 20 تا 42 سانتی متر (با یک لایه) و یا 70 سانتی‌متر (با دو لایه) خواهد شد. اجرای این سیستم منجر به کاهش بار مرده ساختمان به میزان 1.3 تا 2.5 کیلو نیوتن بر مترمربع می‌گردد.

2- کوبیاکس کروی یا اکو لاین (Eco-Line)

ارتفاع قالب کوبیاکس‌های کروی 315، 360 و 450 میلیمتر است. طول قفسه‌های نگهدارنده گوی‌ها حدود 250 سانتی‌متر است. در این مورد بازه ضخامت دال می‌تواند بین 30 – 70 سانتی‌متر باشد. اجرای آن منجر به کاهش بار مرده ساختمان به میزان 2.4 تا 4.8 کیلونیوتن بر مترمربع خواهد شد.

3- CLS

CLS که در ابعاد 60 ×60 سانتی متر تولید می شود، جدیدترین نوع کوبیاکس است. شکل ظاهری این اِلِمان به صورت یک مربع است که چهار نیم دایره را در خود جای داده و از دو پوسته یا لایه تشکیل شده است. یک دال کوبیاکس با فرم ساختاری CLS می‌تواند توسط هر مهندس سازه‌ مطابق با استانداردهای معمول طراحی شود. ایمنی CLS بالا و مونتاژ آن در محل پروژه بسیار ساده است.

انواع کره های دال کوبیاکس؛ اکو لاین و اسلیم لاین

 

انواع کره های کوبیاکس؛ اکو لاین و CLS

اجزای تشکیل دهندۀ دال کوبیاکس چیست؟

هر سیستم دال کوبیاکس از بتن، میلگرد، گوی یا توپ‌های پلاستیکی و قفسه نگهدارنده تشکیل می‌شود. توپ‌ها در بخش مرکزی قفسه نگهدارنده قرار داده شده و قفسه نگهدارنده خود مابین دو لایه آرماتور پایینی و بالایی قرار می‌گیرد. جنس قفسه‌های نگهدارنده از میلگرد آجدار A2 است. آن‌ها مانع از حرکت گوی‌ها در زمان بتن‌ریزی می‌شوند.

اجزای تشکیل دهندۀ دال کوبیاکس چیست؟

مراحل اجرای سقف کوبیاکس چگونه است؟

مراحل اجرای سقف کوبیاکس مشابه اجرای سقف یوبوت است. این مراحل به صورت زیر است:

  1. قالب بندی سقف
  2. اجرای شبکه آرماتور زیرین (آرماتوربندی زیر گوی‌ها)
  3. چیدمان گوی‌های پلاستیکی
  4. آرماتوربندی بالای گوی‌ها
  5. بتن‌ریزی و ویبره بتن
  6. تسطیح نهایی
  7. باز کردن قالب

قبل از قالب بندی، لازم است تا زیر سازی های لازم انجام شود. زیرسازی باید به نحوی صورت گیرد که مقداری خیز به سمت بالا داشته باشد. این خیز اندک در زمان بتن‌ریزی از بین می‌رود و تراز ایجاد می‌شود.

آرماتوربندی پایینی ، چیدمان گوی ها، آرماتوربندی بالایی

آرماتوربندی پایین گوی‌ها قبل از چیدمان گوی‌ها انجام می‌شود. میلگردها در دو جهت عمود بر هم قرار داده شده و تنیده می‌شوند. سپس گوی‌های پلاستیکی در محل مشخص شده چیده می‌شود. استفاده از شابلون های مخصوص کمک می‌کند تا دقت کار بالا رود و گوی‌ها درست در جایگاه خود قرار داده شوند. بعد از چیدمان گوی‌ها، آن‌ها را با استفاده از مفتول به شبکه آرماتور پایینی وصل می کنند. این کار باعث می‌شود تا گوی‌ها در محل خود محکم بمانند و در زمان بتن‌ریزی تکان نخورند. آرماتوربندی بالایی با فواصل بیشتری نسبت به آرماتوربندی پایینی انجام می گیرد.

بتن ریزی، ویبره و تسطیح

بتن یا کانکریت مورد استفاده در سقف کوبیاکس از نوع بتن ساده یا معمولی است و روانی بتن باید در حدود 10 تا 11 سانتی‌متر باشد. شکل کروی گوی‌ها به سهولت بتن‌ریزی کمک می‌کند؛ از این رو، الزامی جهت استفاده از روان کننده وجود ندارد. بتن‌ریزی این سیستم سقفی از طریق پمپ هوایی صورت می‌گیرد. در مرحلۀ بتن‌ریزی، ابتدا یک لایه 10 سانتی بتن ریخته و سپس ویبره می‌شود. ویبره کمک می‌کند تا کانکریت به آرماتورهای زیرین نفوذ کرده و تخلخل موجود در این ناحیه برطرف شود. بلافاصله بعد از ویبره، مرحلۀ دوم بتن‌ریزی انجام می‌شود. در نهایت سقف را مسطح می‌کنند.

جهت آشنایی با انواع کانکریت، پیشنهاد می‌کنیم به مقالۀ کاملی با عنوان بتن چیست مراجعه نمایید.

مراحل اجرای دال کوبیاکس چگونه است؟

مزایا و معایب سقف کوبیاکس چیست؟

 مزیت ها

اجرای سقف کوبیاکس مزایای زیادی دارد که شامل حال تمامی طرف‌های درگیر در پروژه می‌شود. هزینه اجرای سقف کوبیاکس و قیمت آن، ارزان‌تر از سیستم‌های معمولی تمام خواهد شد. برای نصب کوبیاکس به کف یا تکیه‌گاه خاصی نیاز نیست.

  1. کاهش بار مرده سقف تقریباً تا 35%
  2. قابل اجرا در دهانه های تا 20 متر
  3. کاهش استفاده از ستون تا 40%
  4. کاهش بار ناشی از زلزله تا 20%
  5. کاهش مصرف بتن تا 35%
  6. کاهش وزن کلی سازه.
  7. کاهش نیروهای اینرسی داخلی.
  8. کاهش خطرات و آسیب های ناشی از زلزله.
  9. سهولت و سرعت در اجرای تأسیسات برقی.
  10. مقاوم در برابر آتش.
  11. عایق صدا.
  12. مسطح بودن تراز زیرین دال.
  13. امکان اجرای کنسول تا 7 متر.
  14. امکان ایجاد بازشو در هر شکل و اندازه در سقف و دهانه های تا 20 متر.
  15. قابلیت اجرا در انواع پلان های معماری.
  16. افزایش سرعت در اجرای سقف نسبت به دیگر سیستم های دال.
  17. عدم نیاز به نیروی کار ماهر.
  18. صرفه جویی در هزینه های اجرا از جمله کارگر، قالب، داربست و زمان.
  19. کاهش ارتفاع کلی سازه به دلیل صرفه جویی در مصرف مصالح.
  20. سازگار با محیط زیست (به دلیل استفاده از پلاستیک های بازیافت شده جهت ساخت کره‌های پلاستیکی کوبیاکس).
  21. کاهش انتشار دی اکسید کربن به دلیل کاهش مصرف بتن و فولاد.

معایب سقف کوبیاکس

عدم صرفه اقتصادی در پروژه‌های کوچک.

مزایا و معایب دال کوبیاکس چیست؟

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 5 نفر

نظرات ( 1 )

فریبا مرادی

سلام خواستم قیمت سقف کوبیاکس رو بدونم

1401/9/22 در ساعت 23:36

ارسال پیام