سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون هال و آشپزخانه

 Vote: 1 person
سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون هال، اتاق خواب و آشپزخانه

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون (Scandinavian style) سبکی ساده، مینمال و کاربردی است و به لحاظ اقتصادی، مقرون به صرفه قلمداد می‌شود. شلوغی و بهم ریختگی در این سبک جایی ندارد. پالت رنگی خنثی، تزئینات حدأقلی و حال و هوای دنج از ویژگی‌های دکور اسکاندیناوی است. شما می‌توانید به راحتی آن را در دکوراسیون هال، اتاق خواب و آشپزخانه منزل خود اجرا کنید و فضایی زیبا و مرتب خلق کنید. کابینت‌های سفید رنگ به سبک شیکر، یک انتخاب ایده آل برای آشپزخانه های اسکاندیناوی است. در این مقاله نکات مهم و کلیدی و هر آنچه که باید درباره سبک اسکاندیناوی بدانید، ارائه شده است تا بتوانید از مزیت‌های این سبک و موارد کاربردی و آرام بخش آن بهره‌مند شوید. با آنلاین سازه همراه باشید.

سبک اسکاندیناوی چیست؟

دکوراسیون اسکاندیناوی سبکی است که بین راحتی و مینمالیسیم تعادل برقرار کرده است. این استایل نیز همانند سبک طراحی داخلی مدرن، در قرن بیستم شکل گرفت. به همین دلیل، برخی ویژگی‌های سبک مدرن را در خود دارد؛ ویژگی‌هایی مثل خطوط تمیز، حالات مینمال و اهمیت استفاده از آثار هنری. در دکوراسیون اسکاندیناوی، استفاده از وسایل دکوری محدود است. به همین دلیل، تا حد امکان، باید وسایل کاربردی را طوری انتخاب کرد که جنبه زینتی داشته و جذاب باشند. یک مثال در این مورد، استفاده از لوسترها و وسایل روشنایی زیبا و در عین حال با کیفیت است.

دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی، این توانایی را دارد که به خوبی با دیگر سبک‌های طراحی داخلی هماهنگ شود. این سبک به راحتی می‌تواند با سبک صنعتی، مدرن و بوهمیایی تلفیق شود. طراحی اسکاندیناوی بر فضاهای روشن، باز و به دور از شلوغی تأکید دارد. طرحی که فضایی کافی برای حرکت و تنفس در آن وجود دارد و به شما هدیه می دهد! عناصر بصری با خطوط تمیز و فضای روشن و سفید، گستردگی و فراخی فضا و حس آرامش را القا می‌کند.

آنچه که دکور Scandinavian را از سبک‌های دیگر متمایز می‌کند Hygge است! Hygge یک کلمۀ دانمارکی است و منظور از آن، ایجاد محیطی است که احساس گرما، رضایت و آرامش را تداعی کند. در فضاهای داخلی، از مبلمان در حد و اندازه مناسب و متناسب با اندازه و وسعت فضا استفاده می‌شود، نه بیشتر؛ طوری که مانع از شلوغی و ازدحام شود. همین امر در مورد طرح‌های رنگی نیز صدق می‌کند. رنگ‌های معمول در این سبک، خنثی و آرام بخش هستند و بر رنگ‌های سفید، خاکستری، سیاه و آبی تمرکز و تأکید دارد.

سبک اسکاندیناوی چیست؟

درباره سبک اسکاندیناوی و تاریخچه آن

طراحی داخلی به سبک Scandinavian را می‌توان یکی از جنبش‌های دکوراسیون داخلی اوایل قرن بیستم دانست. این سبک نیز همانند سبک هالیوودی ترکیبی از چند سبک است. به این صورت که سبک اسکاندیناوی، ترکیبی از سبک‌های قدیمی و جدید کشورهای دانمارک، سوئد، ایسلند، فنلاند و نروژ در خود گنجانده است. طراحی و دکوراسیون اسکاندیناوی در دهۀ 1950 تقریباً همزمان با رواج سبک مدرن در آمریکا و اروپا، مورد توجه قرار گرفت. این سبک با طراحی مدرن اواسط قرن تلاقی کرد و هر دو به شدت تحت تأثیر صنعتی سازی و حساسیت‌های مدرنیستی جنبش باهاوس آلمان (Germany’s Bauhaus) بودند.

در کشور اسکاندیناوی، صنعتی شدن دیرتر از بسیاری از دیگر کشورهای اروپا اتفاق افتاد. از این رو، طراحی اسکاندیناوی منعکس کننده گرایش‌های مدرن و تجارت سنتی است که منجر به یک سبک کلی شد. سبکی که طراحی‌های جدیدتر و مدرن تر را با عناصر هنری قدیمی ترکیب کرد. این سبک ساده و مینیمال، کاربردی و در دسترس، صنعتگر و در عین حال مقرون به صرفه بوده و هست.

منتقدان سبک اسکاندیناوی اغلب این سبک را با مینمالیسم اشتباه می‌گیرند. گاه نیز آن را سرد و خشن می‌دانند؛ همانند آب و هوای سرد شمال اسکاندیناوی! از طرف دیگر، برای بسیاری نیز سادگی، مینمال بودن و حالت رهبانی این سبک خوشایند است. استفاده از چوب، چرم و پوست گرما را به محیط تزریق می‌کند. بافت خام در منسوجات و وسایل تزئینی دست‌ساز، به دکور خانه اسکاندیناوی حس خاکی بودن می‌بخشد.

سبک اسکاندیناوی مدرن

طراحی اسکاندیناوی به کجا می رود؟!

در دنیای طراحی هیچ چیز ثابت نیست. طراحی داخلی سنتی اسکاندیناوی در طول سالیان متمادی تکامل یافته است. از این رو، تغییرات فرهنگ و سلایق را در خود جای داده و به این ترتیب تعامل با روش‌ها و سبک‌های دیگر، از آن منعکس می‌شود! به عنوان مثال، طراحی اسکاندیناوی طی گذر زمان با سبک‌های دیگر مانند ژاپنی و بوهمیایی ادغام شده است. ورود روندهای جدید در زیبایی شناسی سنتی مثل گنجاندن چرم‌هایی که ظاهر فرسوده دارند به هر نوعی در دکوراسیون و یا استفاده از چراغ‌های فانوسی سفید و غیره، نوع دیگری از این تغییرات است. با همه مواردی که گفته شد، چه در سبک قدیم و چه در سبک جدید، طراحی اسکاندیناوی همچنان بر یک مورد تمرکز دارد و آن را مهم می‌شمارد: کیفیت، استقبال از طبیعت و رنگ‌های خنثی.

دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی مدرن

رنگ سبک اسکاندیناوی

یک پالت رنگی خاص وجود دارد که با دکوراسیون اسکاندیناوی مرتبط است. رنگ‌های خاکستری، سفید، قهوه‌ای و سیاه در این پالت جا دارند. بنابراین، هنگام طراحی به سبک اسکاندیناوی، روی استفاده از این رنگ‌ها تمرکز کنید تا جلوه‌ای تمیز و آرامش بخش در فضا ایجاد کنید. علاوه بر رنگ‌های اصلی و پایه که بیان شد، اضافه کردن رنگ‌هایی مانند آبی، قرمز مایل به ارغوانی و سبزهای دریایی پیشنهاد می‌شود. همانند سبک روستیک، در شیوۀ Scandinavian نیز رنگ دیوارها اغلب سفید در نظر گرفته می‌شود تا مبلمان و لوازم تزئینی، برجسته یا به اصطلاح بولد دیده شوند.

رنگ در دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی

نکات مهم و مشخصه های دکور اسکاندیناوی چیست؟

  1. دوری از بهم ریختگی و شلوغی.
  2. خطوط مستقیم و خطوط V شکل کوچک.
  3. نقوش و الگوهای ساده.
  4. استفاده از وسایل با کیفیت (در عین سادگی).
  5. آوردن طبیعت به فضای داخل! استفاده از مواد طبیعی مانند چرم، چوب و منسوجات طبیعی، جایگاه ویژه‌ای در سبک اسکاندیناوی دارد.
  6. اجرای کنتراست.
  7. .Hygge

طبیعت و جایگاه آن در سبک اسکاندیناوی

مردم اسکاندیناوی دوستدار و قدردان طبیعت هستند. زیرا کشور اسکاندیناوی به لحاظ منابع معدنی غنی نبوده است. همین امر باعث شد تا مردم این کشور یاد بگیرند چگونه با طبیعت رفتار کنند و به آن احترام بگذارند و از آنچه که طبیعت در اختیارشان قرار داده است، حدأکثر استفاده را ببرند. این قدردانی از طبیعت از طریق گذراندن اوقات فراغت اسکاندیناوی‌ها در خارج از منزل و همچنین نحوه طراحی و تزئین خانه های شان مشخص می‌شود. شما می‌توانید طبیعت را به عنوان یک اصل در طراحی اسکاندیناوی، با ترکیب عناصر طبیعی مانند انواع چوب‌های روشن و تیره، مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی که در ساخت و طرح آن‌ها از طبیعت الهام گرفته شده است، گیاهان خانگی، وسایل و اکسسوری‌هایی که در ساخت آن‌ها به گونه‌ای از مواد طبیعی مانند پشم، موهر، پوست گوسفند، کتان، کرباس و غیره استفاده شده باشد.

در کنار همه این‌ها، باید اجازه دهید تا حد امکان نور طبیعی وارد محوطه داخل منزل شود. علاوه براین، پنجره‌ها به نحوی باشد که طی روز، به فضای بیرون از منزل یک دید کلی داشته باشید. به ویژه اگر فضای بیرون از منزل، طبیعی زیبا را در بر گرفته است!

کنتراست

سبک اسکاندیناوی نیز بر اصل تضاد تکیه دارد. با شنیدن کلمۀ کنتراست، ممکن است ذهن‌تان به سمت استفاده از رنگ‌های متضاد کشیده شود؛ اما اینطور نیست. کنتراست در اینجا علاوه بر استفاده از رنگ‌های متضاد روشن و تیره، به موارد زیر نیز اشاره دارد:

  • کنتراست در شکل و اندازۀ اکسسوری ها.
  • استفاده از لوازم دکوری و زینتی جدید و مدرن در کنار وسایل دکوری قدیمی.
  • استفاده از انتزاع در کنار طبیعت.
  • بکارگیری طرح های صاف در کنار طرح‌های موج‌دار.
  • خطوط و بافت نرم در کنار خطوط و بافت سخت.

Hygge

Hygge یک واژۀ دانمارکی است و اشاره دارد بر راحتی با یکدیگر. از آنجا که طراحی اسکاندیناوی ریشه در سردی زمستان‌های این کشور دارد، القای حس گرما و راحتی مهم است. اگر شومینه دارید، آن را به نقطه کانونی و محل تجمع تبدیل کنید. استفاده از شمع، پتوهای پشمی و نرم، منسوجات کرکی و یا موهر به هر نحوی (مثل مبلمانی که چنین پارچه‌هایی دارند) که حس دنج بودن و راحتی داشته باشند، می‌تواند در ایجاد Hygge کمک کند. گرما را از طریق منسوجات القا کنید.

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون هال

اگر تمایل دارید سبک اسکاندیناوی را در دکوراسیون هال یا پذیرایی منزل خود اجرا کنید، از طراحان زبده و با تجربه کمک بگیرید. متخصصان طراحی و دکوراتیو شرکت آنلاین سازه در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. جهت مشاوره و درخواست خدمات در این زمینه با شماره 66396090 – 021 تماس بگیرید.

در اینجا توضیحاتی راجع به این اجرای این سبک برای منزل ارائه شده است.

یکی از موارد مهم که باید در نظر داشته باشید، دوری از شلوغی و بهم ریختگی در فضاست. مبلمان و اکسسوری‌هایی که انتخاب می‌کنید باید ظاهری جذاب و چشمگیر داشته باشند و در عین حال نه خیلی ساده باشند و نه بیش از حد مزین و مجلل. کیفیت وسایل تزئینی و مبلمان نیز بسیار مهم است؛ از وسایل با کیفیت استفاده کنید. وسایلی که خریداری می‌کنید در عین سادگی (که تمرکز اصلی این سبک است) می‌‌بایست با کیفیت و چشم نواز باشد.

اگر شومینه دارید، از آن استفاده کنید. اگر در صدد بازسازی ساختمان خود هستید و قصد دارید سبک اسکاندیناوی را در خانه خود اجرا کنید، ساخت یک شومینه را نیز در نظر داشته باشید. خاطرات خوشایندی را می‌توان با جمع شدن خانوداه و دوستان در کنار یک شومینه گرم رقم زد!

برای پنجره‌ها، پوشش یا پرده‌های ضخیم در نظر نگیرید. زیرا مانع از ورود نور به داخل و دید از داخل به بیرون می‌شود. گیاهان طبیعی را فراموش نکنید. از گلدان‌هایی با گل‌های طبیعی در قسمت‌های مختلف منزل استفاده کنید.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

بخشی از چیزی که Scandinavian style را به لحاظ زیبایی شناختی بسیار دلپذیر می‌کند، عدم بهم ریختگی در آن است. هیچ آیتم اضافه‌ای را در اتاق‌های سبک اسکاندیناوی پیدا نخواهید کرد. هر چیز جای خود را دارد و لوازم غیر ضروری در هیچ کجای اتاق یافت نمی‌شود. تخت خواب ساده اما زیبا، مبلمان کوچک و ملحفه های شیک و با کیفیت که از پارچه‌های طبیعی و نرم دوخته شده است، از شاخصه‌های اتاق خواب‌های اسکاندیناوی است. همانند هال و پذیرایی، استفاده از یک یا دو گلدان گل طبیعی در اتاق، لازم است. از چراغ خواب های باریک یا ظریف استفاده کنید. بجای چراغ خواب می‌توانید از چراغ‌های دیواری در دو طرف تختخواب استفاده کنید.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی

ما همیشه به دنبال آشپزخانه‌های جذابی هستیم که در عین زیبایی، همواره تمیز و مرتب به نظر برسد و فضای کافی برای حرکت و کار در محیط آشپزخانه را داشته باشد. وقتی صحبت از آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی به میان می‌آید، فضایی در ذهن تداعی می‌شود که در آن، قفسه‌هایی از چوب به عنوان کابینت روی هم قرار گرفته‌اند. یک کفپوش که در کف آشپزخانه پهن شده و رنگ کابینت‌ها و کاشی‌ها به طور کلی کم رنگ است. رنگ‌ها مینمالیستی و در عین حال دارای بافت است. در کنار این‌ها، صندلی های چوبی ساده و راحت و یا چهارپایه های چوبی شیک و ظروف آشپزخانه زیبا، ظریف و کوچک، ظاهر آشپزخانه اسکاندیناوی را تکمیل می‌کند. این‌ها، ویژگی و توصیفی از آشپزخانه‌های قدیم اسکاندیناوی است و پایه و اصول این سبک را تعریف می‌کند. امروزه در کنار روش‌های مدرنیزه شدن اصول طراحی، آشپزخانه‌های شیک و زیبایی به سبک اسکاندیناوی خلق می‌شود.

رنگ در آشپزخانه های اسکاندیناوی

می‌توانید فضای سیاه و سفید با کنتراست بالا ایجاد کنید؛ در این صورت، کفپوش‌های چوبی یا چوب نما، بهترین انتخاب برای کف آشپزخانه است. زیرا دید بهتری از کنتراست سیاه و سفید نمایان می‌کند. این تضاد رنگ را می‌توانید به راحتی از طریق کابینت‌ها، دیوار و کف آشپزخانه ایجاد کنید.

رنگ سفید مینمالیستی را در آشپزخانه خود بگنجانید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، به طور معمول، Scandinavian style به شدت به رنگ‌های خنثی، سفید روشن، خطوط ساده و عناصر طبیعی با همراه با تکه‌های چوب متکی است. برای ایجاد گرما به فضای آشپزخانه، از صندلی یا چهارپایه‌های با کوسن‌های چرم مشکی یا قهوه‌ای استفاده کنید. پایه‌های چوبی برای صندلی یا چهارپایه نیز به تزریق حس گرما به محیط کمک می‌کند. همچنین می‌توان از دیوار پوش های چوبی با دوام و در زیر یا پایین کابینت‌های سفید رنگ استفاده کرد. جهت ایجاد جذابیت بیشتر، دیوار پوش چوبی را تنها در یکی از دیوارهای آشپزخانه اعمال کنید. تنظیم تن رنگ یکی از دیوارها به صورت پس زمینه مشکی، نیز ایده‌ای دیگر است. رنگ مشکی، اغلب یک حالت دراماتیک ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی بر مقالۀ جالب رنگ در دکوراسیون بیندازید؛ در این مقاله اطلاعات جامعی از تأثیرات رنگ‌ها کسب خواهید کرد.

علاوه بر رنگ سفید، آبی نیز رنگ محبوبی برای فضاهای الهام گرفته از سبک اسکاندیناوی محسوب می‌شود. رنگ آبی، با تناژهای طبیعی و خنثی به خوبی جواب می‌دهد. همچنین یک پس زمینه عالی برای میزهای چوبی و لوسترهای ظریف مخصوص آشپزخانه است.

اگر تمایل دارید از دو رنگ برای کابینت‌ها استفاده کنید، بقیه فضا به ویژه دیوارها را ساده و تک رنگ نگه دارید و بقیه وسایل را نیز شیک و ساده انتخاب کنید. جذابیت آشپزخانه نوردیک را با رنگ سفید کلاسیک افزایش دهید. کابینت‌های سفید رنگ به سبک شیکر (shaker-style cabinets) علاوه بر اینکه فضاهای جادار خوبی دارند، شیک هستند. برای اینکه در آشپزخانه راحت تر باشید، می‌توانید کف آشپزخانه را با فرش بپوشانید.

آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی برای چه کسانی توصیه می شود؟

هر شخص با هر سلیقه و شخصیتی ممکن است scandinavian decorating style را بپسندد. اما با توجه به ویژگی‌هایی که در این سبک وجود دارد، اجرای آن را به اشخاص زیر پیشنهاد می کنیم:

  • اشخاصی که تمایل دارند محیط زندگی شان به دور از شلوغی باشد.
  • اشخاصی که تمایلی به استفاده از مبلمان به صورت فشرده و در تمامی فضای داخل منزل شان ندارند.
  • اگر میانه رو هستید و تمایل دارید از سبکی برای طراحی استفاده کنید که دکوراسیون و چیدمان آن نه افراطی باشد و نه تفریطی. چه به لحاظ تراکم مبلمان و وسایل و چه به لحاظ استفاده از اکسسوری ها.
  • برای شما که تمایل ندارید هزینه چندان زیادی صرف دکوراسیون داخلی منزل خود کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 2 )

زهرا مقدم

سبک اسکاندیناوی جالب بود و قشنگ توضیح دادید. مرسی...

1402/1/20 در ساعت 10:28
سحر کوه فر

سلام، تشکر از شما و همراهی تان؛ سربلند باشید...

1402/1/20 در ساعت 14:11

ارسال پیام