قیمت بلوک هبلکس، مشخصات و مزایای آن

 Vote: 1 person
بلوک هبلکس یا آتوکلاو چیست؟

بلوک هبلکس (به اختصار AAC) یکی از انواع مصالح و بلوک‌های ساختمان سازی است که از ترکیب کوارتز، گچ کلسینه، آهک، سیمان پرتلند، پودر آلومینیوم و آب ساخته شده است. بلوک‌های AAC برای سازه‌های بلند، ایده آل و مقرون به صرفه هستند. عایق حرارتی و صوتی خوب، وزن سبک و مقاومت فشاری بالا از مزایا و عدم صرفه اقتصادی در پروژه‌های کوچک از کاستی‌ها و معایب بلوک هبلکس است. برای اجرا و چسباندن بلوک‌ها بر روی یکدیگر و اجرای کار، از چسب های مخصوصی استفاده می‌شود. سیپورکس و پلاستر از جمله چسب‌هایی هستند که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ سفید متمایل به خاکستری، ابعاد بزرگ و وزن سبک، از مشخصات AAC است. نکته اجرایی اینکه در زمان اجرا، بلوک ها باید خیس باشند. عکس هایی از این محصول را می‌توانید در ادامه مقاله ببینید. با آنلاین سازه همراه باشید.

بلوک هبلکس چیست؟

بلوک های بتنی آتوکلاو هوادهی شده (Autoclaved Aerated Concrete Blocks) بلوک هبلکس نام دارند و با حروف اختصاری AAC شناخته می‌شوند. این آجرهای بزرگ، از جمله مصالح ساختمان سازی هستند که به لحاظ عملکرد و کارایی، عالی محسوب می‌شوند. کوارتز، گچ کلسینه، آهک، سیمان پُرتلند، پودر آلومینیوم و آب از اجزای تشکیل دهندۀ بلوک‌های AAC هستند. این مواد پس از اختلاط و قالب گیری، تحت حرارت و فشار اتوکلاو شده و به این ترتیب خواص منحصر به فردی در آن ایجاد می‌شود. AAC به دلیل استحکام بالا، باربری و خواص عایق حرارتی، تقاضای زیادی دارند و به عنوان یک جایگزین پایدار و مقرون به صرفه برای مصالح ساختمانی سنتی محسوب می‌شود. این بلوک‌ها پس از اجرا، با گچ سفید اندود می‌شوند. همچنین می‌توان از vinyl siding نیز برای روکش یا اندود آن‌ها استفاده کرد.

تاریخچه ساخت

ایدۀ ساخت بلوک های AAC توسط یک معمار سوئدی ارائه شد. این معمار سوئدی، بلوک هبلکس را به عنوان جایگزینی با خواصی مشابه چوب (عایق حرارتی خوب، ساختار محکم و کاربری آسان) اما بدون پوسیدگی، قابلیت احتراق و آسیب‌های ناشی از حشراتی مثل موریانه ساخت. در اوایل دهه 1920، دکتر یوهان اکسل اریکسون، همراه با پروفسور هنریک کروگر، بلوک‌های AAC را توسعه دادند. پس از ثبت اختراع فرآیند تولید در سال 1924، بلوک‌های AAC به طور کامل از سال 1929 در سوئد تولید شد. این محصول در حال حاضر، در مقیاس وسیع در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه، آلمان و هند تولید می‌شود.

در آیین نامه مقررات ملی ایران نیز استفاده از AAC توصیه شده است. مطابق با مبحث 18 و 19، استفاده از بلوک‌های سبک مانند هبلکس، در کنار رعایت دیگر آیین نامه‌ها (مثل اجرای میلگرد بستر) به ایمنی سازه ها در برابر زلزله کمک می‌کند.

مشخصات بلوک هبلکس چیست؟

مشخصات عمومی

  • رنگ آن ها سفید متمایل به خاکستری است.
  • وزن سبک هستند؛ 50 درصد سبک تر از آجرهای سنتی قرمز رنگ.
  • از نظر ابعاد و اندازه، بزرگتر از آجرهای سنتی هستند.
  • انعطاف پذیری، دوام و کارایی بسیار خوب دارند.
  • راندمان حرارتی خوبی دارند؛ سه برابر بالاتر از آجرها و بلوک های سفالی.
  • جذب آب در یک بلوک هبلکس حدود 10 درصد وزن آن است.
  • عایق صدا است (حدود 42 دسی بل).
  • عایق گرما و آتش است. بر اساس ضخامتی که دارد، بین 2 تا 6 ساعت در برابر آتش مقاومت نشان می‌دهد. قادر به تحمل 1200 درجه سانتی گراد است.

مشخصات فنی بلوک هبلکس

  • ابعاد: 10×20×60، 15×20×60، 20×20×60
  • چگالی یا جرم حجمی: 600 – 800 کیلوگرم بر متر مکعب.
  • مقاومت فشاری: 30 – 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (امکان افزایش این مقاومت بر حسب سفارش مشتری وجود دارد).
مشخصات بلوک هبلکس چیست؟

چسب بلوک هبلکس

چسب یکی از کاراکترهای اساسی برای اجرای AAC است. این چسب به ملات ماسه و سیمان اضافه شده و علاوه بر اینکه باعث چسبندگی را بهتر می‌کند، آن را تسریع می‌بخشد.

  • چسب سیپورکس: سیپورکس از چسب‌های مخصوص بلوک‌های هبلکس است که در زمان تیغه چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که این چسب از رطوبت، آب، باران و برف محفوظ بماند.
  • چسب پلاستر: پایۀ این چسب سیمان است. به این مادۀ پایه، مواد شیمیایی پلیمری افزوده می شود تا به این ترتیب بر خاصیت چسبندگی آن افزوده گردد.

انواع چسب پلاستر

  1. پلاستر لایه نازک: برای زیر کار و روی کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناهمواری کمتری در سطح کار ایجاد می‌کند.
  2. پلاستر لایه ضخیم: برای زیر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناهمواری بیشتری در سطح کار ایجاد می کند.

انواع پلاستر لایه ضخیم

  1. پلاستر لایه ضخیم سبک.
  2. پلاستر لایه ضخیم سنگین.

چسب AAC به ضخامت 2 – 3 میلیمتر در نظر گرفته می‌شود. به ازای هر 200 متر مربع دیوار چینی، مقدار چسب مصرفی 750 کیلوگرم است.

در بلوک های AAC، جمع شدگی و تغییرات ابعادی که پس از خشک شدن ملات چسب ایجاد می‌شود، کمتر از سایر بلوک‌ها و آجرهای سنتی است. این خود یک مزیت است. همین مزیت، باعث پیوستگی خوب پلاستر با بلوک های AAC می‌گردد.

نکات اجرایی

  • در زمان اجرای دیوار، بلوک‌ها باید خیس باشند.
  • پس از اجرا و اتمام کار، تا حد امکان به بلوها آب پاشی شود.
  • مقدار آب مصرفی، 35 درصد مقدار چسب در نظر گرفته شود.
  • به منظور عملکرد بهتر چسب هبلکس، از ماله دندانه‌دار با عرض مساوی استفاده کنید.
  • اجرای ماله های با دنده های مساوی، کمک می‌کند تا در نهایت، سطحی صاف داشته باشید و بعدها در صورت اجرای نما، با مشکل مواجه نشوید.
  • اگر در شرایطی کار می‌کنید که دمای هوا پایین است (پایین‌تر از 5 درجه سانتی‌گراد) برای مخلوط کردن ملات از آب گرم استفاده کنید. دمای آب بالاتر از 10 درجه سانتی‌گراد باشد. این را در زمانی که بلوک‌ها نیز بسیار سرد هستند نیز در نظر داشته باشید و انجام دهید.
  • به منظور بالا بردن کیفیت کار، اجرای بلوک چینی را در شرایطی انجام دهید که دمای هوا بالاتر از 10 درجۀ سانتی گراد باشد. زیرا در دمای کمتر از 10 درجۀ سانتی‌گراد، عملکرد و گرایی ملات کاهش می‌یابد.
نکات اجرایی بلوک هبلکس

مزیت های بلوک AAC چیست؟

وقتی صحبت از پروژه های ساختمانی در مقیاس کوچک می‌شود، ممکن است آجرهای قرمز همچنان مورد استفاده خود را داشته باشند. با این حال، در مورد پروژه‌های مسکونی، تجاری و زیرساختی در مقیاس بزرگ، بلوک‌های AAC مزایای بیشتری را ارائه می‌دهند و نقش مهمی در کنترل آسیب‌های زیست محیطی ناشی از ساخت و ساز با استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی دارند. بلوک‌های هبلکس مزایای متعددی دارند که در ادامه بیان شده است.

  1. ضد رطوبت است؛ به عبارت دیگر، در برابر رطوبت مقاوم است.
  2. به راحتی می توان آن را برش دادن و میخ کوبی کرد. همین ویژگی، امکان اجرای تأسیسات برقی ساختمان را آسان تر کرده و سرعت می‌بخشد.
  3. سبک وزن است. همین مزیت باعث می‌شود تا بار مرده کمتری بر سازه ساختمان وارد شود.
  4. به دلیل خاصیت عایق حرارتی، مانع از خسارت‌های جانی و مالی در زمان آتش سوزی می شود.
  5. عایق صدا است؛ به همین دلیل در استودیوها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس کاربرد فراوانی دارد.
  6. بلوک‌های AAC از مواد اولیه طبیعی و غیر سمی ساخته شده‌اند و فرآیند ساخت آن‌ها حداقل ضایعات را ایجاد می‌کند.
  7. در مقایسه با آجرهای معمولی، می‌تواند نیروهای افقی وارد بر سازه را بیشتر و بهتر متحمل شود.
  8. مصرف انرژی برای تولید آن ها زیاد نیست.
  9. مقاومت فشاری بالا؛ میانگین مقاومت فشاری بلوک های هبلکس 3 – 5 نیوتن بر میلی‌متر مربع است. بنابراین، بسیار قوی تر و بهتر از آجرهای هم تراکم خودش است.
  10. در برابر آفت ها، موریانه، جَوندگان و غیره مقاوم است.
  11. با محیط زیست سازگاری دارد؛ این درحالیست که آجرهای سفالی آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کنند.

مزیت های اقتصادی AAC

  1. مقرون به صرفه است و تا حدودی هزینه های ساخت و ساز را کاهش می‌دهد. هزینه آن تقریباً یک سوم آجرهای معمولی است.
  2. به دلیل ابعاد بزرگ تر، روند ساخت و ساز را تسریع می‌بخشد.
  3. حمل و نقل‌شان آسان است؛ این امر بر کاهش هزینه‌های حمل و نقل مؤثر است.
  4. صرفه جویی و بهره وری انرژی؛ کاهش 25 درصدی هزینه‌های تهویۀ مطبوع.
  5. استفاده از بلوک هبلکس در سازه‌های بلند با قاب RCC (بتن سیمانی مسلح) نیاز به فولاد ساختمانی را به حدأقل می‌رساند. همین امر نیز منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و ساز می‌گردد.
مزیت های بلوک AAC چیست؟

معایب بلوک هبلکس چیست؟

  1. استفاده از آجرهای AAC در سازه‌های باربر کوچک مقرون به صرفه نیست.
  2. مهم است که دیوارها توسط یک مهندس سازه واجد شرایط طراحی شود.
  3. اجرای بلوک‌ها و چیدمان آن‌ها روی هم، نیاز به تخصص دارد.

مقایسه بلوک هبلکس با آجر قرمز و بلوک CLC

آجر سنگین است و استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی بزرگ، مستلزم افزایش هزینه است. علاوه بر این، افزایش قیمت سوخت کوره در زمان زمان آجر، می‌توان بر هزینه‌های کلی تأثیر بگذارد. از طرف دیگر بلوک های AAC سبک وزن هستند. وزن بلوک‌های AAC حدود 80 درصد کمتر از آجرهای قرمز سنتی است و منجر به کاهش استفاده از سیمان و فولاد و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. علاوه بر این، بلوک‌های AAC که سازگار با محیط زیست هستند، دوام بهتر و عایق صوتی و حرارتی بهتر را در مقایسه با آجر تضمین می‌کنند.

اما تفاوت بلوک AAC با بلوک های CLC چیست؟ به لحاظ قیمت، بلوک‌های CLC نسبتاً ارزان تر از انواع AAC هستند. اما از نظر مقاومت فشاری، AAC بهتر از CLC است.

تولید AACB

مرحلۀ اول: مخلوط کردن مواد اولیه با یکدیگر

مرحلۀ اول در تولید بلوک های هبلکس، مخلوط کردن مواد اولیه با یکدیگر است. همانطور که قبلاً گفته شد، پودر آلومینیوم، کوارتز، سیمان پرتلند و آهک از مواد اولیه اصلی جهت تولید این محصول است. این مواد به میزان مناسب و استاندارد با هم ترکیب شده و در نهایت آب به آن ها اضافه می‌شود. در این مرحله، در واقع ملات AAC ساخته شده است.

مرحلۀ دوم: عمل آوری ملات

در مرحلۀ دوم، نوبت به عمل آوری ملات می‌رسد. برای این منظور، ملات را در قالب‌های مورد نظر می‌ریزند. اما قبل از ریختن ملات در قالب، لازم است تا قالب‌ها را چرب کنند تا از ملات به قالب نچسبد.

در زمان ساخت آجرهای هبلکس و در حالیکه ملات در حال عمل آمدن است، گاز هیدروژن تولید و آزاد می‌شود. این گاز حاصل واکنش پودر آلومینیوم، آب و گچ است. آزاد شدن هیدروژن سبب می‌شود تا در ترکیب موادی که برای ساخت بلوک استفاده می شود، حفره‌هایی از هوا ایجاد شود. این حفره های هوا، یک خاصیت عایق حرارتی عالی به AACBها می‌بخشد. خاصیتی که اجازه می‌دهد تا سازه ساختمان در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک باشد. همچنین یک عامل جهت سبک شدن آجرهاست.

مرحلۀ عمل آوری حدود 240 دقیقه به طول می انجامد. پس از این مدت زمان، ملات عمل آمده به مخازن تحت فشار انتقال داده می شود و عملیات کیورینگ بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

بلوک های AAC در طول فرآیند ساخت، استحکام بالایی به دست می‌آورند. این استحکام بالا، منجر به دوام بهتر در ساختار نهایی یک سازه ساختمانی شده و آن را در برابر نیروهای افقی مانند نیروهای ناشی از زلزله مقاوم تر می کند. بنابراین، سازه‌های ساخته شده با آجر AAC در مقایسه با سازه های با آجر معمولی، قادر به تحمل بارهای لرزه‌ای بالاتری هستند.

کارخانه های تولید کننده و برندها

  • بلوک هبلکس تهران
  • رضوی
  • یزد
  • اصفهان
  • اردکان

قیمت خرید بلوک هبلکس و سفارش

قیمت بلوک‌های AAC به مواد اولیه‌ای که جهت ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، وابسته است. بنابراین، قیمت این محصول متأثر از قیمت سیمان پرتلند، پودر آلومینیوم، کوارتز و آهک می‌باشد. علاوه بر قیمت مواد اولیه، برند و کارخانه تولید کننده نیز بر قیمت AACBها مؤثر است.   

نکاتی وجود دارد که در زمان خرید باید به آن ها توجه کنید. این نکات عبارتند از:

  • در زمان خرید، به ابعاد بلوک توجه کنید. ابعاد متنوعی در بازار وجود دارد. بنابراین، دقت کنید اندازۀ انتخابی شما همان است که نیاز دارید.
  • از زمان تحویل بلوک ها تا زمان استفاده، آن را از آلاینده ها دور نگه دارید.
  • مراقب باشید که چسب های مورد نیاز جهت اجرای بلوک‌ها، از رطوبت دور بمانند و در معرض آب و بارندگی قرار نگیرند.

مدیریت پیمان و همچنین مدیریت و کنترل پروژه های ساختمانی شما را پذیراییم. آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام