قیمت چهار پهلو فولادی، استیل و آلومینیوم ترانس و فابریک

 Vote: 11 person
قیمت چهار پهلو

قیمت چهار پهلو ترانس، فابریک و نوردی، بسته به جنس فولاد (ck45 ،Mo40،st37،st52) استنلس استیل، آلومینیوم، برنج، فسفر برنز و یا مس برلیم متفاوت است. چهار پهلو (به انگلیسی: Square bar) یک میله تو پُر با سطح مقطع چهارگوش است. قیمت انواع فولادی آن، ارزان تر از دیگر آلیاژهاست. این محصول که کاربردهای متنوعی در صنعت و ساختمان سازی دارد، به سه روش نوردی، ترانس و فابریک تولید می‌شود. علاوه بر جنس یا نوع آلیاژ، روش ساخت و تولید نیز بر قیمت تأثیر گذار است. خار چهار پهلو، به انواع خاصی از این میله‌های چهار گوش اتلاق می‌شود که به روش ترانس و در ابعاد 2×2 تا 10×10 تولید می‌شوند. جدول وزنی و نحوۀ محاسبۀ وزن این محصول در ادامه ارائه شده است. جهت استعلام قیمت، با ما در شرکت آنلاین سازه تماس بگیرید: 66396090 - 021

چهار پهلو چیست؟

به زبان ساده، چهار پهلو یک قطعه فلزی تو پر با سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل است. هندسه خاص میله‌های فولادی مربع، آن‌ها را قوی‌تر کرده و این مزیت را بر آن‌ها می‌بخشد که می‌توانند فشار را بهتر از میله‌های با سطح مقطع گِرد (میلگرد ساده) تحمل کنند.

این مقاطع را می‌توان از جهات مختلف دسته‌بندی کرد:

  1. از نظر جنس یا همان متریال.
  2. به لحاظ نحوه ساخت و تولید.

انواع میله‌های چهارگوش به لحاظ جنس یا متریال عبارتست از:

  • چهار پهلوی فولادی یا آهنی.
  • استنلس استیل.
  • آلومینیومی.
  • برنجی.
  • مس برلیم.
  • فسفر برنز.

انواع میله‌های چهارگوش به لحاظ نحوه ساخت و تولید عبارتست از:

  • چهار پهلوی نوردی.
  • چهار پهلوی ترانس.
  • فابریک.

قیمت چهار پهلو فابریک بالاتر از انواع نوردی و ترانس است.

هر یک از انواعی که بیان شد، در ادامه توضیح داده شده است.

قیمت انواع چهار پهلو فولادی

آلیاژ فولاد دارای گریدهای مختلفی است. این گریدها ناشی از تغییر در میزان عناصری است که در زمان ساخت آلیاژ، در ترکیب مذاب فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به اینکه از چه گریدی در ساخت این محصول استفاده شود، انواع میله چهار گوش فولادی شکل می‌گیرد؛ از جمله:

  • چهار پهلوی St37
  • St44
  • چهار پهلوی St52
  • Mo40
  • ck45

چهار پهلو فولادی St37، St44 و St52

St37 ،St44 و St52 سه گرید مختلف از آلیاژ فولاد هستند. تفاوت فولاد St37 با St52 و St44 در میزان عنصر کربن، سیلیسیم، نیکل، مس و منگنز است. از این میان، مقدار عنصر کربن بیشترین تأثیر را در تغییر رفتار آلیاژ دارد. چهار پهلوی St52 نسبت به دو گرید دیگر، مقاومت بیشتری در برابر خمش و پیچش و وزن‌های بالا دارد. از طرف دیگر، قدرت جوش‌پذیری انواع St37 بهتر از st44 و st52 است. انواع St44 نیز قدرت جوش‌پذیری و پَرچ‌کاری خوبی دارد. به طور کلی، هر قدر عددی که در کنار حرف St است بالاتر رود، مقدار کربن موجود در آلیاژ فولاد بیشتر شده و مقاومت آلیاژ بالاتر می‌رود.

قیمت چهار پهلو Mo40 و ck45

Mo علامت اختصاری عنصر مولبیدن است. بنابراین، در آلیاژ فولادی Mo45، مولیبدن اصلی‌ترین عنصری است که در ترکیب آلیاژ وجود دارد. مقاومت در برابر خوردگی و ضربه، شکل‌پذیری و هدایت گرمایی خوب و استحکام بالا در برابر تنش‌های کششی از مشخصه‌های آلیاژ Mo45 است.

در آلیاژ CK45، مقدار عنصر کربن پایین است. همین امر باعث می‌شود تا میله‌های CK45 مقاومت خوبی در برابر کشش داشته باشد. وجود دو عنصر سیلیسیم و منگنز در کنار ترکیب خاص CK45، ویژگی‌های خاصی به مقاطع CK45 می‌بخشد و قیمت چهار پهلو CK45 را نسبت به انواع دیگر آلیاژهای فولادی بالاتر می‌برد.

میله های چهار گوش آلومینیومی

برای ساخت چهار پهلوی آلومینیومی، از آلیاژ آلومینیوم سری 6000 و گرید 6061 استفاده می‌شود. این پروفیل، به دلیل ماندگاری بالا، وزن سبک و مقاومت خوب در برابر خوردگی، کاربرد خوبی در ساخت درب و پنجره‌های ساختمان دارد. همچنین برای ساخت شفت و محور مناسب بوده و برای کارهای تزئینی نیز مناسب است.

فلت و چهار پهلو آلومینیومی

میله های چهار گوش برنجی

آلیاژ برنج با رنگ زرد طلایی و ظاهر زیبای خود، جنبه زینتی خوبی دارد. درجۀ آلیاژ برنجی که برای ساخت چهارپهلوهای برنجی استفاده می‌شود، گرید 360 است. از این رو، از چهار پهلوهای برنجی برای ساخت وسایل تزئینی استفاده می‌شود. همچنین، در ساخت ابزارهای صنعتی، اتصالات و گیره کاربرد دارد.

قیمت چهار پهلو برنجی

قیمت چهار پهلو استنلس استیل

میله‌های مربعی ضد زنگ یا همان استنلس استیل، به دلیل تطبیق‌پذیری خوب و دوام بالا، کاربردهای مهندسی خوبی دارند. از آن‌ها معمولاً در پزشکی، صنعت نفت و گاز، صنایع غذایی و صنایع دریایی استفاده می‌شود. برای ساخت این میله‌های ضد زنگ چهار گوش، معمولاً از گریدهای 304L ،303 ،416 و L316 آلیاژ استنلس استیل استفاده می‌شود. قیمت چهار پهلو که از گرید 304 ساخته شده باشد، پایین‌تر از سایر گریدهایی است که نام برده شد. میله‌های استنلس استیل را پس از تولید می‌توان با پوشش‌های مختلف روکش کرد. هر یک از این پوشش‌ها، برای کاربردهای مختلف کارایی دارد.

  • پوشش‌های براق: پوشش براق باعث می‌شود تا چهارپهلوهای استیل، درخشندگی ظریفی به خود بگیرند. این براقیت و درخشندگی، الگوی خاص خود را دارد؛ به این صورت که شامل خطوط موازی است و ظاهری تزئینی به آن می‌دهد که البته خیلی براق نیست. چهارپهلوهایی که برای تهویه مطبوع، لوازم خانگی و آبگرمکن ساخته می‌شوند، اغلب با پوشش براق روکش می‌شوند.
  • پوشش‌های مات: در مواردی استفاده می‌شود که محصول کاربرد لحاظ زیبایی شناختی ندارد و به لحاظ زیبایی و تزئینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. پوشش‌های مات کم هزینه‌تر هستند. از مقاطعی که با این پوشش محافظ می‌شوند، در صنایع شیمیایی، خشک شویی، لباس شویی، کاغذ و صنایع دارویی استفاده می‌شود.
  • پوشش آینه‌ای: پوشش آینه‌ای از طریق پرداخت استنلس استیل ایجاد می‌شود. پرداخت کردن، باعث بازتاب استنلس استیل و حالت و ظاهر آینه‌ای آن می‌شود. پوشش آینه‌ای، ظاهر مقاطع استنلس استیل را زیباتر و تمیز کردن آن را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، کاربرد و جنبه تزئینی دارد.

چهار پهلوی نوردی

محصولات نوردی طی فرایند نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود. در نورد گرم، شمش یا بیلت فولادی را پس از گرم کردن در کوره، وارد دستگاه‌های نورد می‌کنند. دستگاه نورد از تعدادی غلتک تشکیل شده است. اندازۀ شمش در حین عبور از غلتک ها، به لحاظ ضخامت کمتر و به لحاظ طول بیشتر می شود.

در نورد سرد، بدون آنکه شمش را در کوره حرارت دهند، آن را از دستگاه نورد و قالب‌هاب برش عبور می‌دهند تا شکل چهار پهلو به خود گیرد.

قیمت چهار پهلو نورد سرد نسبت به انوع نورد گرم، اندکی بالاتر است. زیرا محصولات نورد سرد، تلرانس ابعادی پایین‌تری داشته و به لحاظ ظاهری نیز تمیزتر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار است. همچنین سختی و عملکرد بهتری دارد. گاه برای کنترل سختی و کاهش تراشه در حین تراشکاری و ماشین کاری، محصولات نورد سرد، تحت آنیلینگ یا بازپخت قرار داده می‌شوند.

قیمت چهار پهلو ترانس

شمش‌های فولادی را در کوره حرارت داده و در طول‌های مشخص برش می‌دهند. سپس شمش‌های برش داده شده را نورد می‌کنند و از غلتک‌های مخصوص عبور می‌دهند تا به شکل چهار گوش درآید. میله‌های تو پُر چهار گوشی که به این حالت تولید می‌شود، سطحی سیاه داشته و چهار پهلوی نرمال نام دارد. برای تولید چهار پهلوی ترانس، لازم است آن‌ها را تحت عملیات سنگ‌زنی و پولیش‌کاری قرار دهند. پس از انجام سنگ‌زنی و پولیش‌کاری، محصول سطحی بسیار صاف و صیقلی به خود می‌گیرد.

جهت استعلام قیمت روز این محصول با ما تماس بگیرید: 66396090- 021

قیمت چهارپهلو فابریک

اگر در ساخت میله‌های چهارگوش، از شمش‌های درجه یک و بدون ناخالصی استفاده شود، محصول تولید شده نام فابریک را به خود می‌گیرد. کیفیت بالا و یکنواختی بسیار خوب از مشخصه‌های محصولات فابریک است. بدیهی است که قیمت چهار پهلو فابریک می‌تواند بالاتر از دیگر میله هایی باشد که به روش‌های دیگر تولید می‌شوند.

سایز، مشخصات فنی و جدول وزنی چهار پهلوهای فولادی

طول استاندارد: 5.5 تا 6.5 متر.

سایز (بر حسب میلیمتر): 10×10، 12×12، 14×14، 16×16، 18×18، 20×20، 25×25، 32×32، 40×40، 50×50.

انواعی که به روش نورد گرم تولید می شوند دارای ضخامت 8 تا 100 میلیمتر بوده و در طول 4 تا 7 متر قابل تولید هستند.

سایز انواعی که به روش ترانس تولید می‌شوند، 2×2 تا 90×90 میلیمتر است.

  • سایز 5 – 6: کاربردهای زینتی و تزئینی دارد.
  • سایز 8 – 9: برای کارهای سبک مناسب است.
  • سایز 10: در ساخت انواع درب و پنجره کاربرد دارد.
  • سایز 12: در ساخت درب، نرده و حفاظ ساختمانی کاربرد دارد.
  • سایز 14 – 16: به دلیل سایز بیشتر، استقامت بهتر و بالاتری داشته و برای کارهای سنگین کاربرد دارد.
سایز و جدول وزنی چهار پهلو فولادی

خار چهار پهلو چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، سایز میله‌های چهارگوشی که به روش ترانس تولید می‌شوند از 2×2 شروع می‌شود و تا 90×90 ادامه دارد. اگر ابعاد این میله هایی چهارگوش که به روش ترانس تولید شده‌اند، در محدودۀ 2×2 تا 10×10 باشد، به آن‌ها خار چهار پهلو گفته می‌شود. برای ساخت خار چهارپهلو از متریال ck45 استفاده می‌شود. طراحی ساده و ساخت و مونتاژ آسان، این خارها را برای استفاده‌های صنعتی بسیار محبوب کرده است.

کاربردها

صنایع راه و ساختمان و شرکت های خودروسازی از مشتریان و استفاده کنندگان چهارپهلو هستند. این محصول کابردهای متنوعی دارد از جمله:

  • ساخت درب های ساختمانی، نرده و حفاظ.
  • ساخت ابزارهای صنعتی.
  • تولید گریتینگ.
  • سیستم های هیدرولیک فشار قوی جهت حفاری های نفتی.
  • شاسی خودروهای سبک و سنگین.
  • ساخت مبلمان و تختخواب های فلزی یا فرفوژه.
  • ساخت ریل راه آهن.
  • قفل سازی.

نحوۀ محاسبه وزن و تخمین قیمت

برای محاسبه وزن چهار پهلو کافیست طول مقطع را در ضخامت و چگالی آن ضرب کنید. دقت داشته باشید که چگالی هر آلیاژ مختص خودش است و با آلیاژ دیگر فرق دارد. به عنوان مثال، چگالی آلیاژ فولاد 7.85 و چگالی آلیاژ آلومینیوم 2.71 گرم بر سانتی‌متر مکعب (g/cm3) است.

وزن چهار پهلو= طول (متر) × ضخامت (میلی‌متر مربع) × چگالی (گرم بر سانتی‌متر مکعب)

Weight= Length (m) × Thickness (mm²) × density (g/cm³)

وزن یک میلۀ چهارگوش فولادی به ضخامت 10 میلیمتر و طول یک متر، 785 گرم یا 785/0 کیلوگرم است.

Weight= 1 × 10 × 7.85= 785 g

برای اینکه وزن به دست آمده را به کیلوگرم تبدیل کنیم، باید عدد به دست آمده را بر 1000 تقسیم کنیم.

آگاهی از چگونگی محاسبۀ وزن این مقاطع، کمک می‌کند تا خودتان بتوانید قیمت چهار پهلو را تخمین بزنید. با افزایش وزن، قیمت نیز افزایش می‌یابد. همچنین تخمین وزن به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید چه ماشینی برای حمل و نقل لازم می‌شود (وانت، نیسان، تریلی) و به این ترتیب، هزینه‌های باربری را نیز حساب کنید.

قیمت چهار پهلو و خرید

قیمت چهار پهلو استنلس استیل از انواع آهنی یا فولادی و همچنین آلومینیومی بالاتر است. در مورد میله‌های چهار گوشِ فولادی، قیمت انواعی که از متریال ck45 ساخته می‌شوند بالاتر است. روش تولید نیز بر قیمت این محصول تأثیرگذار است. محصولاتی که به روش فابریک تولید می‌شوند، به دلیل آنکه از شمش خالص تولید شده‌اند، قیمت بالاتری دارند. در کنار همۀ این‌ها، برند کارخانه تولید کننده نیز بر قیمت‌ها تأثیرگذار است. جهت استعلام قیمت و خرید، با شماره 66396090 – 021 تماس بگیرید. در اسرع وقت محصولی با کیفیت برای شما ارسال کرده و تا پایان فرایند خرید شما را همراهی خواهیم کرد. آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%27
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%72
 میانگین رای: 11 نفر

نظرات ( 2 )

واحدی

مهندس سلام پیروز باشید ممنون از توضیحات شما حال کردیم دمت گرم .به امثال شما افتخار باید کرد .

1402/2/3 در ساعت 20:46
سحر کوه فر

سلام و احترام جناب واحدی. تشکر از لطف و همراهی شما. موفق و سر بلند باشید...

1402/2/4 در ساعت 10:18

ارسال پیام