نمای رومی ساختمان و ضوابطی که باید رعایت شود

 Vote: 4 person
نمای رومی ساختمان برای کاربری های مختلف

نمای رومی ساختمان خواه سیمانی باشد خواه سنگی، خواه ساده باشد یا مجلل، در سازه‌های تجاری، ویلایی و مسکونی همواره طرفداران خاص خود را دارد. نماي رومی با سنگ و سرامیک یکی از پرطرفدارترین سبک‌های اجرایی است و در ساختمان‌های یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه قابل اجراست. شکوه و جلوه با عظمت آن و القای حس لاکچری، نخستین و اصلی‌ترین عواملی هستند که اشخاص را به انتخاب این نما وا می‌دارد. سنگ‌های طبیعی مثل مرمر، مهمترین مصالح مورد استفاده در نماهای رومي است. با این حال، گاه سازنده یا مالک سازه، تمایل ندارد که هزینه چندانی صرف خرید سنگ مرمر یا سنگ‌های گران کند. در این صورت، می‌توان از سیمان سفید نیز بجای سنگ استفاده کرد. البته سنگ تراورتن نیز گزینه مناسبی است؛ زیرا علاوه بر زیبایی، قیمت مناسب‌تری هم دارد.

توجه به سر در ورودی، نورپردازی، رنگ، تعادل و هارمونی از اصول طراحی نما رومی است که باید در زمان طراحی مورد توجه قرار گیرد. اوتوکد، اسکچاپ، تری دی مکس و رویت، از نرم افزارهایی هستند که برای طراحی این سبک از نما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای رومی مدرن ویلایی

نمای رومی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نماي رومی برگرفته از معماری رم ایتالیاست. سبک خاصی از معماری که سهم منحصر به فردی در رم باستان در تاریخ هنر و فرهنگ اروپا دارد. این سبک که ابهت خاصی به ظاهر ساختمان می‌بخشد، ویژگی‌های خاصی دارد که به راحتی از طریق آن شناخته می‌شود. این ویژگی‌ها که خود می‌تواند تعریفی از نمای رومی باشد، عبارتست از:

  • یک نمای پر جزئیات است.
  • استفاده از سنگ حرف اول را در اجرا و جذابیت آن می‌زند.
  • ارتفاع ستون‌ها زیاد است که این خود یک حس شکوه و عظمت در سازه ایجاد می‌کند.
  • آرک و طاق در آن به چشم می‌خورد.
  • تقارن و هماهنگی در اجزای نما به چشم می‌خورد.
  • استفاده از پله برای درب ورودی همراه با دو ستون در طرفین پله‌ها.
نمای رومی چیست و چه مشخصه و ویژگی هایی دارد؟

اصولی که در طراحی نمای رومی باید رعایت شود

  1. در نظر گرفتن تقارن، تعادل و هارمونی.
  2. توجه به سر در ورودی.
  3. رنگ.
  4. توجه به نحوه نورپردازی.

تقارن، تعادل و هارمونی از نخستین مواردی هستند که از همان آغاز کار طراحی باید در نظر گرفته شود. سر در ورودی و طرح هایی که در پیرامون آن در نظر گرفته می‌شود مهم است. تقارن از قسمت های کوچک باید در نظر گرفته شود و در کل ظاهر ساختمان اعمال گردد.

رنگ‌های کرم، سفید، نباتی و طیف های مختلف قهوه‌ای، از رنگ‌های اصلی مورد استفاده در معماری رومی است.

چگونگی دیده شدن نما در شب یکی از مواردی است که امروزه بیش از گذشته مورد توجه طراحان نما قرار گرفته است. این امر به ویژه در مورد نماهایی مثل نماهای رومی که برجستگی و فرورفتگی‌ها در نما وجود دارد، نور پردازی نه تنها مهم‌تر است بلکه جلوه و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. با توجه که در نماهای رومی تزئینات متعددی وجود دارد و در نتیجه استفاده از زیرسازی، پستی ها و بلندی های زیادی در ظاهر ساختمان ایجاد می‌شود، باید در تعیین محل قرارگیری چراغ‌ها برای نور پردازی، بیشتر دقت شود.

اصولی که در طراحی نمای رومی باید رعایت شود

اجرای نمای رومی با سنگ یا سیمان؟

 آنچه که واضح است، اصالت و ابهت نمای رومی با سنگ است. به ویژه سنگ مرمر و گرانیت با کیفیت که جلوه و زیبایی آن را دوچندان می‌کند و حس لوکس بودن را به طور عمیق بر دل و جان می‌نشاند. مرمر یکی از فراوان‌ترین سنگ‌های طبیعی در کشور ایتالیا است. دلیل آنکه مرمر در معماری رم و ایتالیا جایگاه محبوب و ارزشمندی دارد، گذشته از زیبایی و دوام عالی، به فراوانی معادن سنگ مرمر در ایتالیا نیز مرتبط است.

گاه هزینه‌های زیاد ساخت و ساز، برخی کارفرمایان را بر آن می‌دارد تا بجای سنگ، از سیمان برای ظاهر سازه خود استفاده کنند. سیمان ماندگاری و دوام خوبی دارد؛ اما قابلیت شستشوی چندان مناسبی ندارد و با گذر زمان، آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. چنانچه قصد استفاده از سیمان را دارید، از سیمان سفید درجه یک استفاده کنید. ایجاد سطحی صاف و تراز قبل از سیمان کاری مهم و الزامی است. بتن الیاف شیشه نیز گزینه دیگری است که می‌توان بجای سیمان از آن استفاده کرد. GFRC نوعی بتن مسلح و الیاف شیشه‌ای است که قابلیت استفاده در تمامی اقلیم‌ها را دارد. جهت دریافت اطلاعات کامل در مورد انواع بتن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی بر مقالۀ بتن چیست بیندازید.

علاوه بر سنگ و سیمان، گزینه دیگری نیز در دسترس است؛ نمای پیش ساخته رومی! این مواد پیش ساخته از فوم نسوز ساخته می شود و مقاومت خوبی در برابر گرما، سرما و ترک خوردگی دارد. فراموش نکنید چنانچه قصد استفاده از این مواد مصنوعی را دارید، از برندهای درجه یک و با کیفیت استفاده کنید.

استفاده از سنگ های طبیعی با کیفیت، پیشنهاد ماست!

اجرای نمای رومی با سنگ یا سیمان؟

نماي رومی کلاسیک یا ساده؟

 در نمای رومی کلاسیک جزئیات زیادی استفاده و اجرا می‌شود. به همین دلیل، بازتاب حس تجملی بودن آن، بسیار بیشتر از نمای رومی ساده است. جزئیات علاوه بر دیوار، در حاشیه پنجره ها، حاشیه درب ورودی و بالا و پایین ستون‌ها نیز نمایان است. علاوه بر جزئیات، استفاده از رنگ‌هایی مانند رنگ طلایی، در بخش‌های خاصی مثل بالای ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای رومی ساده علاوه بر اینکه شکیل بودن و نظم ظاهر کلاسیک را دارد، ظاهری خلوت‌تر و ساده‌تر داشته و به سبک های امروزی نزدیک‌تر است. ظاهر ساده آن، اندکی از هزینه‌های استفاده از سنگ (یا سیمان و بتن) و مقاطع فلزی و رابیتس جهت زیرسازی می‌کاهد.

نمای رومی ساده

مزایا و معایب نماي رومی چیست؟

مزیت ها

  1. در میان سبک های معماری جهان، یک نمای با اصالت است و هیچگاه از مُد نمی‌افتد.
  2. جذابیت بصری زیادی دارد و حس لوکس بودن و مرفه بودن را به محیط القا می‌کند.
  3. استفاده از سنگ، شستشو و تمیز نگه داشتن آن را ساده کرده است.

کاستی ها و معایب

هزینه بر بودن اجرای این سبک از معماری برای برخی از کارفرمایان، دست آن‌ها را برای استفاده از آن کوتاه کرده است. زیرا هزینه های زیاد مراحل مختلف ساخت و ساز ساختمان و نوسانات زیاد قیمت آهن آلات، گاه حتی با وجود تمایل به استفاده از این سبک، مانع از اجرای آن می شود. البته این موضوع را نمی توان یک عیب اساسی برای نمای رومی دانست. چون این سبک مختص کشور ایتالیاست و در زمانی که باب شده بود سنگ یک متریال معمول و رایج بوده است.

با همه اوصاف، یک ایراد به نماي رومي وارد است؛ آن هم زیر سازی های متعددی است که باید در زمان اجرا انجام شود. استفاده از مقاطع فلزی مثل نبشی یکی از این موارد است که منجر به افزایش وزن سازه می‌گردد.

مزایا و معایب نماي رومی چیست؟

هزینه طراحي و شرکت مجری

 جهت اطلاع از هزینه نمای رومی چه به لحاظ طراحی چه به لحاظ اجرا، با ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید: 90000011

هر اندازه تجربه و مهارت طراح در این زمینه بیشتر باشد، اصول طراحی به بهترین نحو رعایت خواهد شد و طرح نهایی به استانداردها نزدیک‌تر خواهد شد. تقارن، هماهنگی و توازن از موارد مهم در طراحی نما های کلاسیک است که باید در مورد نمای رومی نیز مد نظر قرار گیرد. طراحان ما با در نظر تمامی اصول و استانداردهای لازم، بهترین طرح‌ها را به شما ارائه می دهند.

به طور کلی، نماي رومي، از نماهای پر کار است. سنگ از مصالح اصلی برای اجراي این سبک است و جلوه باشکوهی به آن می‌بخشد؛ اما برای کاهش هزینه‌ها می‌توان از بتن الیاف شیشه و سیمان نیز استفاده کرد. قیمت نبشی، قیمت سپری و قیمت رابیتس را نیز باید در محاسبات مربوط به هزینه های اجرایی لحاظ کنید. زیرا استفاده از آن‌ها در کارهای مربوط به زیر سازی الزامی است.

در مرحله اجرا نیز با بکارگیری مصالح با کیفیت و دقت و ظرافت در کار، جلوه و ماندگاری آن را دو چندان می‌کنیم. استفاده از سنگ‌های بی‌کیفیت از شفافیت و جذابیت بصری ظاهر سازه می‌کاهد. همچنین عدم دقت و اهمال در زمان نصب سنگ‌ها، می‌تواند با گذر زمان، باعث کنده شدن قطعات شود که این به نوبه خود با آسیب‌های جانی و ضرر مالی همراه است.

شرکت مهندسی آنلاین سازه خدمات خود را در موارد زیر ارائه می‌دهد:

  • نما رومي جدید
  • نما رومي ساده
  • نما رومي کلاسیک
  • نمای رومی سیمانی
  • نما رومی ویلا، مسکونی و تجاری

خدمات مذکور برای ساختمان‌های یک طبقه، دو طبقه، سه طبقه و چند طبقه، بسته به درخواست مشتری، انجام می‌گردد.

هزینه طراحي نمای رومی و شرکت مجری

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%25
two star rate
%0
three star rate
%25
four star rate
%25
five star rate
%25
 میانگین رای: 4 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام