قیمت اجرای سقف وافل و مزایا و معایب آن

 Vote: 1 person
سقف وافل (دال وافل) چیست؟

سقف وافل (به انگلیسی: waffle slab/ two-way joist slab/ ribbed slab) یکی از انواع دال‌های ساختمانی است که از یک سطحِ ساده و یک سطحِ شبکه مانند تشکیل شده است. این سیستم به دو صورت سقف وافل یکطرفه و دو طرفه اجرا می‌شود. جهت ایجاد اشکال شبکه مانند، از قالب استفاده می‌شود. قالب وافل معمولاً از جنس پلاستیک است و در اندازه و شکل‌های مختلف وجود دارد. سقف یا دال وافل، دارای دو تقویت کنندۀ جهت‌دار است. علاوه بر این، وجود دنده‌ها و آرماتورهای دوبل، پایداری بیشتری به وافل روف بخشیده و استفاده از آن را برای دال‌های با دهانه بزرگ مناسب می‌کند. waffle slab در کنار زیبایی ظاهری، پایداری ساختاری خوبی نیز ارائه می‌دهد و مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی و افتادگی دارد.

هزینه و قیمت سقف وافل تنها برای پروژه‌های در مقیاس وسیع، مقرون به صرفه خواهد بود. از این رو، در پروژه‌های ساختمانی معمولی استفاده نمی‌شود و اجرای آن برای اماکنی مانند فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، سالن اجتماعات و ایستگاه‌های قطار مقرون به صرفه خواهد شد. حدأکثر دهانه سقف وافل 16 متر توصیه می‌شود؛ در مورد دهانه‌های بیشتر از 16 متر ممکن است با پس تنش همراه باشد.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یکی از انواع دال‌های ساختمانی است که به واسطۀ نمای مشبک و زیبای خود شناخته می‌شود. واژۀ "وافل" از الگوی شبکه مانندی که در این نوع سقف ایجاد شده و وجود دارد، گرفته شده است. دال وافل می‌تواند هم به عنوان دال سقف و هم کف استفاده شود و بسیار قوی‌تر از دال‌های یک طرفه، دال‌های دو طرفه و دال‌های تخت است. هر صفحۀ وافل، از یک رو (سطح بالایی) صاف است اما در طرفِ دیگر، به صورت اشکال شبکه مانند است. برای ایجاد این شبکه‌ها، از قالب استفاده می‌شود. قالب‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد و معمولاً از جنس پلاستیک است. شبکه‌بندی با قالب‌گذاری، سپس بتن‌ریزی و در نهایت برداشتن قالب‌ها ایجاد می‌شود.

ساختار waffle slab به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت استفاده در دهانه‌های طولانی‌تر و بارهای سنگین‌تر، از استحکام بیشتری برخوردار باشد. این دال برای ساختمان‌هایی مانند سالن‌های سینما، فرودگاه‌ها و یا ایستگاه‌های قطار که به فضای باز، وسیع و بزرگ نیاز دارند بسیار مناسب است. به طور کلی، دال وافل برای دهانه‌های 7 متر تا 16 متر مناسب است. اجرای آن در دهانه‌های طولانی‌تر ممکن است با پس تنش همراه باشد.

سقف وافل

کاربرد دال وافل

سقف وافل یکطرفه و دوطرفه

دو نوع سیستم وافل وجود دارد:

  1. سیستم دال وافل یکطرفه (One way waffle slab system)
  2. سیستم دال وافل دوطرفه (Two way waffle slab system)

صفحات وافل بر اساس شکل غلاف نیز به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  1. سیستم غلاف مثلثی (Triangular pod system)
  2. سیستم غلاف مربعی (Square pod system)

دال وافل یکطرفه

این سیستم شامل یک سری تیرهای بتن‌آرمه T شکل است که به صورت باند یا نوارهایی با فاصله‌های معین از یکدیگر ردیف می‌شوند. این تیرهای T شکل که به عنوان تیرچه (joists) شناخته می‌شوند، به تیرهایی متصل می‌شوند که به نوبۀ خود، توسط ستون سازه حمل می‌شود.

سقف وافل دوطرفه

سیستم دو طرفه به منظور کاهش وزن اسلب های بتنی کامل سنتی طراحی شده است. اجرای آن برای دهانه‌های بزرگ با بارهای سنگین مقرون به صرفه و بسیار مناسب است. این سیستم به لحاظ بصری، زیبایی بهتری دارد.

دال وافل یک طرفه و دو طرفه

قالب دال وافل

دال‌های وافل از قالب‌های پیچیده‌ای تشکیل شده است. به همین دلیل اجرای آن ممکن است نسبت به اجرای دیگر سقف‌ها گران‌تر تمام شود. اما در برخی موارد، بسته به نوع پروژه و مقدار بتن مورد نیاز، ساخت آن ارزان‌تر تمام خواهد شد. در قالبِ وافل، شکاف‌هایی وجود دارد که بتن در آنجا ریخته می‌شود. بتن موجود در این شکاف‌ها بعد از سخت شدن، دنده (rib) نامیده می‌شود.

روش های مختلفی برای ساخت سقف وافل وجود دارد. اما آنچه که در همۀ روش‌ها مشترک است، استفاده از قالب جهت ایجاد اشکال مختلف در یکی از سطوح سقف است. اندازه قالب‌ها به دهانه سقف بستگی دارد. هرچه دهانه سقف بلندتر باشد، از قالب‌های با ارتفاع بیشتر استفاده می‌شود. یکی از جدیدترین قالب های waffle، قالب قفل‌دار است. در هر حال، قالب‌ها به هر صورت که باشد، شامل بخش های زیر است:

  • غلاف وافل (waffle pods)
  • تکیه گاه‌های افقی (horizontal supports)
  • تکیه گاه‌های عمودی (vertical supports)
  • اتصالات مکعبی (cube junctions)
  • صفحات سوراخ دار (hole plates)
  • کلایت (clits)
  • میلگرد (steel Bars)
اجزای تشکیل دهنده سیستم دال وافل

مشخصات کلی دال وافل

انواع مختلفی سقف وافل وجود دارد که هر کدام ویژگی های خود را دارند. اما یک سری مشخصات و پارامترهای کلی وجود دارد که در حین طراحی آن ها می‌بایست رعایت شود. رعایت این قوانین یک سری مشخصات کلی برای waffle slabها به وجود می‌آورد، از جمله:

  1. ضخامت عمق دال به طور معمول می‌بایست 75 میلیمتر تا 130 میلیمتر (3 – 5 اینچ) باشد. به عنوان یک قانون کلی، این عمق باید یک بیست و چهارم دهانه باشد.
  2. عرض تیرها یا دنده‌ها به طور کلی 110 – 200 میلیمتر است. دنده‌ها معمولاً دارای میلگردهای تقویت کننده فولادی هستند.
  3. فاصلۀ بین دهنده‌ها به طور معمول 600 – 1500 میلیمتر توصیه می شود.
  4. عرض ناحیۀ جامد اطراف ستون باید دهانه بین ستون‌ها باشد. ارتفاع آن باید همانند دنده‌ها باشد.

روش‌ های اجرا

اجرای waffle slab می‌تواند به سه روش صورت گیرد:

  1. درجا: ساخت قالب و ریختن بتن در محل؛ سپس عملیات مونتاژ کردن سقف.
  2. پیش ساخته: سقف‌ها در کارگاه ساخته شده و سپس به محل مورد نظر آورده و نصب می‌شود.
  3. آماده: آرماتورها در حین ساخت و جهت تقویت دال در آن ادغام می‌شود. این روش اجرا گران‌تر است.

صفحات وافل تقویت شده را می‌توان برای دهانه‌های تا 16 متر بکار برد. اما برای دهانه‌های بزرگ‌تر، توصیه می‌شود تا از انواع پیش‌ساخته استفاده شود.

روش اجرای درجا شامل مراحل زیر است:

  1. داربست بندی افقی و عمودی
  2. قالب‌گذاری
  3. آرماتوربندی
  4. بتن‌ریزی
  5. قالب برداری

روش پیش ساخته نیز مراحل زیر را در بر می‌گیرد:

  1. قالب گذاری، آرماتوربندی وبتن ریزی در کارگاه
  2. داربست گذاری عمودی و افقی
  3. نصب قالب‌های آماده
  4. بتن‌ریزی نهایی

مزیت های سقف وافل چیست؟

  1. سبک است.
  2. اجرای آن ساده و سریع است.
  3. زیبایی و جذابیت چشم نواز دارد.
  4. فضای داخلی ساختمان، سبک و ظریف به نظر می‌رسد.
  5. استفاده از آن برای دهانه های بزرگ صرفه اقتصادی دارد.
  6. در اجرای آن به بتن بسیار کمتری نیاز است و از این نظر نیز مقرون به صرفه می‌باشد.
  7. قابلیت و ظرفیت تحمل بیشتر بار نسبت به دال‌های سنتی یک طرفه (مثل سقف تیرچه بلوک) و سایر انواع دال‌ها دارد.
  8. به دلیل آرماتوربندی دو طرفه، از قابلیت خوبی در کنترل ارتعاشات برخوردار است. بنابراین، اجرای آن در ساختمان‌هایی که جمعیت انبوه وجود دارد، مفید است.
  9. بسیاری از خدمات ساختمانی مانند روشنایی، لوله‌کشی، سیم‌کشی، تهویه مطبوع و عایق‌کاری را می‌توان با ایجاد سوراخ‌هایی در سطح پایین وافل تا عمق وافل انجام داد. این روش به نام عرشه سوراخ‌دار (Holedeck) شناخته می‌شود.
مزیت های سقف وافل چیست؟

معایب

  1. مواد مورد نیاز برای قالب زدن می‌تواند هزینه بَر باشد.
  2. دال‌های وافل، ضخیم‌تر از دال‌های تخت هستند. بنابراین، ارتفاع بین هر طبقه باید بیشتر باشد تا فضای کافی برای سیستم دال و خدمات ساختمانی مثل اجرای تأسیسات برقی وجود داشته باشد. از این رو، تعداد طبقات ساختمان کاهش خواهد یافت.
  3. استفاده از سقف وال برای مناطقی که توپوگرافی مسطح دارند مناسب است و برای مناطق شیب دار توصیه نمی‌شود. برای مناطق شیب دار، سطح شیبدار باید با پر کردن یا خاکبرداری تسطیح شود. برای پر کردن باید از خاک خوب و مناسب استفاده شود.
  4. وسایل لازم جهت ساخت این دال (مثل قالب و داربست) گران است و اجرای آن تنها در سازه های با مقیاس وسیع مقرون به صرفه خواهد شد.
  5. از صفحات وافل در پروژه‌های ساختمانی معمولی استفاده نمی‌شود. زیرا هزینه نهایی اجرای آن، گران تمام خواهد شد. این حالت در مورد سقف کوبیاکس نیز وجود دارد.
  6. ساخت و اجرای آن به نظارت دقیق و نیروی کار ماهر نیاز دارد.
  7. به دلیل وزن سبک، برای مناطقی که در معرض بادهای شدید یا گردباد قرار دارند، مناسب نیست.
  8. به اندازه سایر سیستم‌های دال، در برابر آتش مقاوم نیست.

قیمت دال وافل

قالب وافل، میلگرد و بتن از اعضای اصلی جهت ساخت دال وافل محسوب می‌شوند. بنابراین، قیمت میلگرد، قیمت و نوع بتن مصرفی، قالب وافل و دیگر المان‌های مورد استفاده در اجرا، بر قیمت نهایی ساخت و اجرای این دال تأثیرگذار است. اگر در صدد اجرای چنین دالی هستید، با شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید: 90000011

آنلاین سازه تأمین کننده مستقیم انواع آهن آلات و مجری انواع خدمات معماری و سازه، تمهیداتی فراهم کرده است تا با مناسب ترین قیمت، پروژه خود را به بهترین نحو اجرا و به اتمام برسانید. جهت مشاوره رایگان امور ساختمانی با ما تماس بگیرید. آنلاین سازه همراه شما تا پله آخر...

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%100
five star rate
%0
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام