سبک ساحلی در دکوراسیون انعکاسی از آرامش ساحل

 Vote: 5 person
سبک ساحلی در دکوراسیون و معماری داخلی

سبک ساحلی (Coastal/ beach style) در دکوراسیون و معماری داخلی، با الهام از دریا و اقیانوس با استفاده از اکسسوری‌های ساحلی و پالت رنگی متمایز، آرامش ساحل و دریا را به فضای منزل یا محل کار شما به ارمغان می‌آورد. چه در نزدیکی دریا زندگی ‌کنید و چه صرفاً مشتاق فضاهای دریایی و حس و حال آن باشید، سبک طراحی ساحلی مورد پسند شما واقع خواهد شد. برای داشتن یک آشپزخانه به سبک ساحلی و یا اجرای این استایل در منزل یا محیط کارتان، باید رنگ های سفید، آبی، بژ و خاکستری را در مبلمان، پرده و وسایل زینتی بگنجانید. با آنلاین سازه همراه باشید تا اطلاعات مفیدی راجع سبک کاستال کسب کنید.

سبک ساحلی در دکوراسیون و معماری داخلی چیست؟

دکور ساحلی نوعی دکوراسیون داخلی الهام گرفته از ساحل و دریاست است که بر نور طبیعی متکی است. این سبک از طریق رنگ و بافت طبیعی خاص خود مشخص می‌شود؛ رنگ‌های سفید، خاکستری، سبز- آبی و آبی روشن و غیره. سبک ساحلی، احساس آرامش و سرخوشی که از حضور در مجاورت دریا ایجاد می‌شود، در محیط القا می‌کند.

به گفته امی لفرینک (Amy Leferink) که خود یک طراح است، طراحی ساحلی قرن‌هاست که وجود دارد. عمدتاً به این دلیل که قرن‌ها پیش، مردم خانه‌های خود را در نزدیکی آب (رودخانه، دریا، چشمه‌ها) می‌ساختند. قدمت این سبک را به اواخر قرن نوزدهم نسبت می‌دهند. در اقلیم‌های گرم مثل کالیفرنیا و فلوریدا، طرح‌های ساحلی از مناطق استوایی الهام گرفته بود. با گذشت زمان، کاستال به یک سبک تبدیل شد که نه فقط در مورد مناطق ساحلی، بلکه در مورد مناطق دور از دریا و اقیانوس نیز مورد استفاده قرار گرفت.

رنگ در سبک ساحلی؛ از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

اگر مشغله فکری و کاری زیادی دارید، ارتباط با محیط های ساحلی و دریایی، تأثیر خوبی در کمرنگ کردن مشغله‌های شما خواهد داشت. زیرا ذهن و حال و هوای شما را به صورت ناخودآگاه به سمت آرامش محیط های دریایی و ساحلی سوق می‌دهد.

برای داشتن یک خانه ساحلی واقعی، باید پالت رنگی مورد استفاده در طراحی و دکوراسیون را طوری انتخاب کنید که این احساس را در شما ایجاد کند که گویی در نزدیکی یک ساحل واقعی حضور دارید. استفاده از رنگ سفید، سفیدی ماسه های استوایی و رنگ آبیِ روشن (یا سبز – آبی) تداعی کنندۀ آبی دریا است. آبی یا سبز یکدست و ساده، بر جذابیت ساحلی می‌افزاید. دیگر رنگ هایی که باید مورد استفاده قرار گیرد عبارتست از:

  • رنگ بژ: تداعی کننده رنگ شن های ساحل.
  • رنگ خاکستری: تداعی کنندۀ سنگریزه های ساحل.
  • زرد، نارنجی یا قرمز: تداعی کننده طلوع و غروب خورشید در کنار دریا.

اما این رنگ‌ها را چگونه استفاده کنیم؟

  • از رنگ‌های سفید و خنثی مانند سفید، بژ یا آبی کم رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید.
  • سایه های آبی، آبی روشن و آکوامارین به عنوان رنگ های ثانویه، عالی عمل می‌کنند.
  • از سایه های پُر رنگ‌تر و گرمتر (زرد تا قرمز) برای تأکید استفاده کنید.

برای آگاهی از تأثیر رنگ‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از مقالۀ جالب رنگ در دکوراسیون داخلی دیدن نمایید.

انتخاب رنگ در سبک ساحلی

رنگ در سبک کاستال

رنگ در سبک ساحلی

ویژگی های سبک ساحلی چیست؟

یکی از ویژگی های سبک کاستال این است که در اجرای آن، تا حد ممکن از بافت‌های طبیعی استفاده کنیم! ویژگی های اصلی که در این مورد می‌بایست رعایت شود تا حال و هوای واقعی‌تر و طبیعی‌تری به فضا تزریق شود، در ادامه بیان شده است.

  • در مبلمان شما حتماً باید از چوب استفاده شده باشد.
  • تا حد ممکن، مبلمانی را انتخاب کنید که جنس روکش آن از نخ پنبه یا کتان باشد (الیاف طبیعی). رنگ روکش مبلمان نیز ترجیحاً روشن باشد. یا اینکه رنگی را انتخاب کنید که با پالت رنگی سبک ساحلی که در بالا بیان شد، همخوانی داشته باشد.
  • برای تقویت دکوراسیون ساحلی خود، از پرده‌های حریر با پارچه‌های ظریف استفاده کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از پرده هایی که طرح های ساحلی یا دریایی در تار و پود آن ها نقش بسته است نیز استفاده کنید.
  • یک یا دو صندلی حصیری، حس ساحلی بودن محیط را دو چندان می کند.
  • استفاده از سبدهای چوبی و حصیری دکوری همراه با اکسسوری‌هایی از ستاره‌های دریایی و صدف‌های زیبا در تکمیل و زیبایی دکور شما بسیار کمک کننده است.
  • از تابلوهای نقاشی یا تابلو فرش‌هایی که طرح و نقشی زیبا از ساحل و دریا دارد استفاده کنید.
  • از گیاهان طبیعی زینتی مثل نخل و فنکس استفاده کنید.

ویژگی های سبک ساحلی در دکوراسیون

اکسسوری های مورد استفاده برای دکور بندی به سبک ساحلی

موارد قابل توجه در دکوراسیون به سبک ساحلی

آنچه در نحوه اجرا و چیدمان مهم است، خلق محیطی ساده و راحت است. چون هدف اصلی از اجرای سبک ساحلی در طراحی و دکوراسیون، ایجاد حس آرامش و راحتی است. شبیه به آنچه که حضور در ساحل و تماشای دریا در شما ایجاد می‌کند. برای این منظور:

در حالی که دیوارها و عناصر سفید به شما کمک می‌کند تا حس روشنایی را در محیط تقویت کنید، تا حد امکان اجازه دهید نور طبیعی را وارد اتاق شود. استفاده از پرده‌های حریر با بافت ظریف، در این راستا یک مزیت بزرگ است. همچنین پیشنهاد می‌شود چیدمان مبلمان و اکسسوری‌ها را به نحوی انجام دهید که از ایجاد حالت بی‌نظمی جلوگیری شود. از چیدن کوسن‌های اضافی یا قرار دادن آن‌ها به صورت نامنظم بر روی مبلمان خودداری کنید.

از گلدان‌های شیشه‌ای پر از شن و ماسه که با ستاره دریایی، صدف و مرجان مزین شده است استفاده کنید و بسته به چیدمان مبلمان و وسایل اصلی، آن‌ها را در جاهای مناسب قرار دهید. بهتر است طرح ملحفه‌های اتاق خواب و یا روکش مبلمان، کوسن‌ها و پرده‌ها، از طرح‌ها و نقش و نگارهای دریایی الهام گرفته باشد. اگر سبک کاستال را در ویلای خود که در کنار دریا قرار دارد اجرا می‌کنید و یک منظره واقعی از دریا دارید، آن را پشت پرده‌های ضخیم پنهان نکنید.

نکات مهم در اجرای دکور به سبک ساحلی

آشپزخانه به سبک ساحلی

کابینت مهمترین عضو یک آشپزخانه است. رنگ، ابعاد، شکل و نحوه اجرای آن، بیشترین تأثیر را در آشپزخانه دارد. بجای آنکه آشپزخانه را با کابینت‌های حجیم کوچک کنید، از کابینت‌هایی با اندازه‌های مناسب‌تر استفاده کنید. برای یک آشپزخانه به سبک کاستال، رنگ روشن برای کابینت‌ها در اولویت است. اگر در منطقه‌ای مرطوب و ساحلی زندگی می‌کنید، سعی کنید از کابینت‌های فلزی استفاده کنید. کابینت‌هایی مقاوم و محکم که تمیز کردن شان آسان است. اما اگر در منطقه‌ای به دور از رطوبت‌های ناشی از مناطق ساحلی زندگی می‌کنید و صرفاً قصد دارید سبک کاستال را در آشپزخانه خود اجرا کنید، می‌توانید از کابینت‌های چوبی نیز استفاده کنید.

در یک آشپزخانه ساحلی، نور طبیعی باید به میزان کافی وارد محیط شود. از پرده‌های ظریف و زیبا برای آشپزخانه استفاده کنید. پنجره‌ها را با توری های محافظ مجهز کنید و گهگاه پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد محوطه آشپزخانه شود.

در انتخاب رنگ برای آشپزخانه به سبک ساحلی، به آنچه که در بالا در مورد رنگ‌ها گفته شد توجه کنید. در آشپزخانه‌های ساحلی رنگ ها باید به نحوی انتخاب شود که تا حد ممکن فضا را مطبوع و روشن جلوه دهد. سفید نور را منعکس می‌کند، رنگ بژ تداعی کننده گرمای شن و ماسه است و زرد خورشید را مهمان آشپزخانه شما می‌کند! رنگ آبی و سبز – آبی نیز از نشان از رنگ دریا و اقیانوس دارد.

آشپزخانه به سبک ساحلی

انواع سبک کاستال

  1. سبک ساحلی جزایر استوایی یا گرمسیری
  2. سبک ساحلی مدیترانه‌ای
  3. سبک ساحلی آمریکایی

سبک کاستال از یک سری قوانین و قواعد خاص تبعیت می کند که در بالا بیان شد. قواعد و قوانینی که همگی تداعی کننده زندگی در کنار دریا هستند. اما اگر بخواهید یکی از سه نوع استوایی، مدیترانه‌ای یا آمریکایی را پیاده سازی کنید، باید به یک سری نکات را اجرا کنید.

برای دکوراسیون ساحلی جزایر گرمسیری از نخل‌ها و نقوش گرمسیری مانند آناناس و فلامینگو استفاده کنید. یک گلدان پر از گل آفتاب گردان مقدار مناسبی رنگ زرد مختص محیط های استوایی را به فضا انتقال می دهد.

برای تأکید بر حال و هوای سواحل مدیترانه‌ای (مثل سواحل اسپانیا، ایتالیا و یونان) رنگ های آفتاب گرفته، با تأکید بر فلزات و اکسسوری‌ها یا وسایل زینتی سفالی.

در سبک کاستال آمریکایی، استفاده از چوب بیشتر است. کفپوش چوبی و یا تیرچه‌های چوبی در سقف.

دکوراسیون ساحلی به سبک مدیترانه ای

مزیت های اجرای سبک ساحلی در دکوراسیون چیست؟

اجرای دکوراسیون ساحلی خانه شما مملو از حال و هوای جذاب و خاص خانه‌های ساحلی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود احساس کنید:

  • حسی همانند احساس حضور در تعطیلات ایجاد می‌شود.
  • طبیعت را به فضای داخلی خانه یا محل کار خود می‌آورید.
  • وجود پالت رنگی متعادل و ملایم در این سبک، آرام بخش است و حس آرامش را به شما القا می‌کند.
  • با تمرکز بر اکسسوری ها و رنگ و هوای ساحلی، سبکی منحصر به فرد در فضای داخلی منزل یا محل کار خود ایجاد می‌کنید.
مزیت های اجرای سبک ساحلی در دکوراسیون چیست؟

سبک کاستال برای چه کسانی مناسب تر است؟

  • برای دوستداران طبیعت و اشخاصی که مشغله های کاری و فکری زیاد مانع از حضورشان در طبیعت می‌شود.
  • برای دوستداران دریا و مناطق ساحلی و دریایی.
  • برای اشخاصی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنند.
  • برای اشخاصی که تمایل بیشتری به رنگ‌های سرد و خنک دارند.
  • برای شما که می خواهید دکوراسیونی متفاوت و متمایز از طرح‌های رایج داشته باشید!

 

جهت اجرای انواع سبک‌های طراحی داخلی از جمله سبک کاستال، با ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید. از راهنمایی و مشاوره رایگان امور ساختمانی متخصصان ما بی‌بهره نمانید. حضور مهندسین در محل پروژه شما امکان پذیر است. آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...

سبک کاستال در دکوراسیون برای چه کسانی مناسب است؟

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%20
five star rate
%80
 میانگین رای: 5 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام