سبک آرت دکو جلوه ای ظریف و جسورانه از یک تجمل ذاتی

 Vote: 4 person
سبک آرت دکو چیست؟

سبک آرت دکو (Art Deco) در معماری داخلی سبکی مجلل، جذاب و خاص است که با فلزات طلایی و نقره‌ای، شیشه و آینه و لوسترهای خاص شناخته می‌شود. همۀ این‌ها همراه با بکارگیری تزئینات خطی و نقوش هندسی خاص، سبک Art Deco را می‌سازند. این استایل که تفکری جسورانه و مجلل در آن نهفته است، یکی از هیجان‌انگیزترین و تاثیرگذارترین سبک‌های قرن بیستم بود. دکو ظریف، کاربردی و مدرن است؛ به راحتی با هر فضای داخلی سازگار می‌شود و امروزه نیز بر طراحی‌ها تأثیرگذار است. اگرچه قدمت این سبک به دهه 1920 برمی‌گردد، اما هنوز هم ترکیبی عالی برای خانه‌های امروزی است. دکوراسیون داخلی آرت دکو جلوه ای از زرق و برق و زیبایی به فضای زندگی شما به ارمغان می‌آورد.

سبک آرت دکو مدرن در معماری داخلی

سبک آرت دکو چیست؟ آشنایی با این سبک و تاریخچه آن

آرت دکو یا معادل فارسی آن، هنر تزئین، کوتاه شده عبارتِ آرتس دکوراتیفس است. هنر دکو اولین بار در دهه 1920 در فرانسه ظاهر شد و نام خود را از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنایع مدرن در سال 1925 گرفته است. یک جنبش طراحی بین المللی بسیار محبوب که در سراسر جهان پذیرفته شد و فاصله زمانی 1925 تا 1940 را در بر می‌گیرد. آرت دکو تنها به دکوراسیون و طراحی داخلی منتهی نمی‌شود. بلکه تمام رشته‌های هنر و صنایع دستی، هنرهای زیبا، مد، جواهرات، منسوجات و معماری را نیز در بر می‌گیرد. این سبک از پیشرفت‌های فناوری دهه 1920 الهام گرفته است.

خطوط صاف، اشکال هندسی و فرم‌های ساده که مشخصه حرکت هستند، از ویژگی‌های این سبک هنری است. طراحی دکو فاقد احساسات لطیف یا رمانتیک گونه است. به همین دلیل، در این طرح الگوهای هندسی حرف اول را می‌زنند و از الگوهای گلدار یا چهارخانه استفاده نمی‌شود. به طور معمول، طرح‌های آرت دکو دارای سبک‌های پلکانی یا تابشی هستند. از نظر ساختاری، طرح‌ها بر اساس اشکال هندسی ریاضی است و از کلاسیک‌گرایی یونانی - رومی بهره می‌بردند. متریال نقره‌ای، کریستال، یشم و رنگ‌های لاکی و آینه های قاب‌گیری شده حرف اول را می‌زنند. عاج، شاخ و پوست‌های عجیب و غریب مانند کوسه و گورخر از اجزا و شاخصه‌های سبک آرت دکوی اصیل محسوب می‌شود.

سبک دکوراسیون آرت دکو چیست؟

دکو و تجمل ذاتی آن!

برخلاف سبک مینیمال، سبک آرت دکو یک تجمل ذاتی دارد. استفاده از نقره، کریستال، عاج، یشم و رنگ‌های لاکی در دکوراسیون، این تجمل را برجسته کرده و بیشتر نمود می‌دهد. این سبک به طور معمول ظریف، پر زرق و برق و کاربردی است. شاید یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آوردن Art Deco به خانه، استفاده از وسایل روشنایی خاصی باشد! لوسترها و وسایل روشنایی که جنس‌شان ترکیبی از شیشه و کروم است و دارای الگوهای هندسی و متقارن هستند. با این کار به راحتی می‌توان تجمل زرق و برق دار را با تلألؤ نور به فضا تزریق کرد!

آندره ماره (1887-1932)، ژاک-امیل رولمان (1879-1933) و آیلین گری (1879-1976) از معروف ترین طراحان زمان خود بودند. آن‌ها ابتکارات زیادی در استفاده از آرت دکو در معماری داخلی خلق کردند. چوب آبنوس و چوب زِبرا از دیگر متریال خاص Art Deco هستند. زبرا یک درخت بومی آمریکای مرکزی است. چوب Microberlinia معروف به زبرا وود، یک چوب به رنگ زرد طلایی کمرنگ با رگه هایی باریک از قهوه‌ای تیره تا سیاه است. همچنین به رنگ قهوه‌ای کم رنگ با طرح‌های عرضی منظم یا نامنظم به رنگ قهوه‌ای تیره نیز باشد. در زمان ظهورِ سبک آرت دکو، زرق و برق زیاد و تجملات، از الزامات این سبک بود. اما با پیشرفتِ سبک، استفاده از دیگر متریال فلزی مثل آلومینیوم نیز رواج پیدا کرد. همچنین استفاده از مواد پلاستیکی و کفپوش‌هایی از این جنس، کاربرد این سبک را مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر کرد.

سبک آرت دکو و تجمل ذاتی آن

مشخصه و ویژگی های سبک آرت دکو در دکوراسیون

Art Deco با مواد خاصی تعریف می‌شود. استفاده از متریال فلزی مثل برنج، کروم، استیل طلایی و استیل آینه‌ای (به صورت پروفیل استنلس استیل و ورق استیل دکوراتیو) در مبلمان و لوازم دکوری یا همان اکسسوری‌ها، شیشه و سنگ مرمر، چوب آبنوس و چوب زِبرا معرف این سبک هستند. وجود آینه با شکل‌های هندسی مختلف که تلألؤ نور را در فضا منعکس می‌کند، پیوند محکمی با سبک دکو دارد. آینه به عنوان یک نقطه کانونی در فضا عمل می‌کند. از یک سطح آینه‌کاری شده در بخش مناسبی از فضای داخل استفاده کنید. دیگر مشخصه های سبک آرت دکو در طراحی داخلی عبارتست از:

  • فرم‌های هندسی، خطی و زاویه‌ای؛ هنر دکو با اشکال ذوزنقه‌ای، زیگزاگ و مثلثی، الگوهای شورون، فرم های پلکانی و منحنی های باز مشخص می‌شود.
  • کفپوش‌های چوبی، کفپوش شطرنجی سیاه و سفید و الگوهای مکعبی با طرح‌هایی که توهم نوری ایجاد می‌کنند.
  • طرح های پلکانی و هندسی برای لوسترها با فرم های زاویه‌دار و تیز که جذابیت سبک آرت دکو را دو چندان می‌کند.
  • پارچه‌های مجلل و با کیفیت برای مبلمان.
  • مبلمان بزرگ، اما ساده و فاقد زواید و جزئیات پیچیده.
  • مبلمان و روکش مبلمان منحط، درخشنده و صیقلی است.
  • چوب‌های جلا خورده با روکش لاکی که زرق و برق و جذابیت را به محیط القا می‌کند.
  • استفاده از مواد گران قیمت برای مزین کردن و مبله کردن خانه از جمله، سنگ مرمر، چوب آبنوس و چوب زبرا (zebrawood).
ویژگی ها و مشخصه های سبک آرت دکو در دکوراسیون

رنگ در سبک آرت دکو اصیل و مدرن

سه رنگ نقره‌ای، کروم و مشکی براق و متالیک با درخشندگی و جلای خوب حرف اول را در Art Deco Style می‌زنند. از رنگ های کرم و بژ ملایم نیز می‌توان به صورت تلفیقی استفاده کرد. اما اگر می‌خواهید دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان سبک و سیاق آرت دکو اصیل را به خود بگیرید، حتماً از رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و کروم استفاده کنید و آن‌ها را در اولویت قرار دهید. بنابراین، هنگام انتخاب پالت رنگ برای اتاق‌ها مهم است که این مورد را در نظر بگیرید. برای دستگیره کشوها و کمدها و همچنین نقش و نگارهای برجسته نیز از این سه رنگ متالیک استفاده شود.

می‌توانید از زرد روشن و قناری، قرمز، سبز، آبی و صورتی به عنوان مکمل برای رنگ‌های اصلی سبک آرت دکو (نقره‌ای، مشکی و کرم) استفاده کنید. برای تزریق حس آرامش به فضا، رنگ‌های ملایم‌تری مانند کرم و بژ را انتخاب کنید. زیرا این رنگ‌ها با طیف نقره‌ای و کروم به خوبی جواب می‌دهند. همچنین جلوه و زیبایی از چوب صیقل خورده و روکش‌های لاکی موجود در این سبک را دوچندان می‌کنند.

بسته به شرایط اتاق و فضایی که دارید و میزان نوری که به محیط وارد می‌شود، می‌توانید از پالت رنگ تیره یا روشن استفاده کنید. دیوارهای با رنگ تیره، همراه با اکسسوری‌های روشن از جنس فلز، فضایی با حس مجلل و دنج خلق می‌کند. انتخاب رنگ روشن‌تر برای دیوارها، حس روشنایی بهتری در محیط ایجاد می‌کند. می‌توان با استفاده از آینه‌ها و انعکاس و پراکنش نور از آن‌ها و اکسسوری های فلزی، درخشش و تلألؤ نور را چند برابر کرد.

شرکت مهندسی آنلاین سازه، مجری و ارائه دهندۀ انواع سبک‌ها و دکوراسیون داخلی، آماده همکاری با کارفرمایان گرامی است. جهت دریافت مشاوره رایگان امور ساختمانی با ما تماس بگیرید؛ 66396090 -021

رنگ تیره و روشن در سبک دکوراسیون آرت دکو

رنگ در سبک دکوراسیون آرت دکو

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%25
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%75
 میانگین رای: 4 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام