رنگ در دکوراسیون داخلی و اثرات روانشناسی آن

 Vote: 1 person
رنگ در دکوراسیون داخلی و اثرات روان شناسی آن

رنگ در دکوراسیون داخلی و ترکیب و طیف‌های مختلف آن، اثرات روحی روانی متنوعی بر مغز انسان دارد. اگرچه ممکن است تأثیرات رنگ‌ها مشابه باشد، اما مطالعات نشان می‌دهد که پاسخ یا واکنش افراد به طرح‌های استاندارد رنگی، گاه نیز متفاوت است. با درک تئوری رنگ در دکوراسیون داخلی می‌توانید روحیه مطلوبی را که به دنبال آن هستید، در منزل یا محل کار خود ایجاد کنید. نکته مهم این است که هر رنگ به طور متفاوتی بر افراد مختلف تأثیر می‌گذارد. عوامل بسیاری بر این امر تأثیر گذارند؛ از جمله سن، نژاد، فرهنگ و همچنین تجارب زندگی. رنگ بر احساسات و خلق و خوی تأثیرگذار است. به همین دلیل مجریان حرفه‌ای طراحی داخلی، باید برای ایجاد فضایی مناسب، آن را به صورت هوشمندانه استفاده کنند.

یک دکوراتیو حرفه‌ای باید بداند که رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز، تسکین دهندۀ بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، اضطراب و افسردگی است. همچنین برای کسانی که از دست دادن عزیزی رنج می‌برند، مناسب است. در چنین مواردی می‌بایست از رنگ‌هایی مانند سیاه، خاکستری یا قرمز خودداری شود؛ زیرا ممکن است احساسات منفی را تحریک کند. برای افراد شاد، رنگ زرد، صورتی، قرمز، نارنجی و سفید عملکرد خوبی به همراه دارد. برای بالا بردن روحیه، رنگ سفید مناسب است. با آنلاین سازه همراه باشید تا اطلاعات جالبی از تأثیر رنگ‌ها و اثرات روان شناسی آن‌ها در افراد کسب کنید.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

قانون 10-30-60 برای انتخاب و ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

 شاید بتوان انتخاب رنگ را یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها در طراحی داخلی دانست. رنگ‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارد. پس از تصمیم‌گیری در مورد رنگ موردنظرتان، با استفاده از قانون 10-30-60 می‌توانید پالت رنگی مربوط به آن رنگ را انتخاب کنید. بر اساس این قانون، شما یک رنگ را انتخاب کرده و برای 60 درصد فضا از آن رنگ استفاده می‌کنید. معمولاً رنگی که به عنوان رنگ پایه انتخاب می‌شود و بیشترین درصد فضا را به خود اختصاص می‌دهد، یک رنگ خنثی یا آرام است. رنگ خنثی و آرام، فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، بدون آنکه ایجاد خستگی یا دلزدگی کند. رنگ دوم که کمی پر رنگ‌تر است، حدود 30% از فضا را اشغال می‌کند. سرانجام نوبت به پُر رنگ‌ترین طیف رنگی است که 10% از فضای موجود را باید به آن اختصاص داد.

قانون 60-30-10 برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

قانون انتخاب رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی

 

رنگ های سرد در برابر رنگ های گرم

 قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ‌های گرم محسوب می‌شوند؛ زیرا جنب و جوش بیشتری در ذات آن‌ها وجود دارد. در طرف دیگر، رنگ‌های سرد قرار دارند که شامل آبی، سبز و بنفش است. نوع رنگی که انتخاب می‌کنید، بر انرژی فضا تأثیر می‌گذارد.

رنگ‌های گرم نشاط آور هستند و باعث ایجاد احساس خوشی می‌شوند. استفاده از رنگ‌های گرم برای طراحی داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری، فست‌فودها و رستوران‌ها مناسب است. از طرف دیگر، رنگ‌های سرد ملایمت بیشتری دارند. بنابراین، به علت انرژی آرام بخشی که دارند، برای فضاهایی مانند اتاق خواب و محیط های کاری و اداری بهترین عملکرد را خواهند داشت.

سفید رنگ همه فن حریف در دکوراسیون داخلی!

سفید یک رنگ خنثی جهانی است، نماد زندگی ساده انگارانه می‌باشد و به عنوان یک طرح رنگی قدرتمند عمل می‌کند. رنگ سفید با صلح و آرامش همراه است. به همین دلیل است که در معماری ژاپنی و فرهنگ های اسکاندیناوی به وفور از این رنگ استفاده شده است و در مراکز اسپا و آبگرم آن را اجرا می‌کنند. در سبک‌های کلاسیک دیزاین داخلی، سفید حرف اول را می زند. امروزه نیز در بازسازی خانه‌ ها و به طور کلی در طراحی‌های داخلی به سبک مدرن، این رنگ کاربرد زیادی دارد. سفید نشان پاکیزگی است؛ زیرا تشخیص هر گونه ناخالصی یا ناپاکی در سطح آن آسان است. از نظر روانشناختی، رنگ سفید برای افرادی که به بیماری کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته مبتلا هستند) بسیار مناسب است. این رنگ همچنین برای اشخاصی که فشار خون، تپش قلب و اضطراب دارند مناسب است.

سفید یک رنگ همه فن حریف است؛ تنش را کاهش داده و به ظاهر، وسعت دید فضا را افزایش می‌دهد. اجرای رنگ سفید، فضا را بزرگ‌تر و تمیزتر جلوه می‌دهد. می‌توان از آن در بخش های مختلف منزل و محل کار استفاده کرد؛ از جمله حمام، آشپزخانه، هال، پذیرایی و البته در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب. رنگ سفید همچنین به عنوان یک بوم خالی برای پیاده سازی تمام ایده‌های طراحی شما عمل می‌کند. اگر دنبال اجرای یک طراحی لاکچری هستید، طراح و دکوراتور شما می‌تواند سفید را با طلایی، خاکستری و زرد ست کند. برای ایجاد آرامش بیشتر، می‌توان از ترکیب سفید و آبی استفاده کرد. ترکیب سفید با نارنجی، سبز و قرمز می‌تواند در برخی افراد برانگیزنده نشاط باشد. رنگ سفید به عنوان رنگ پایه و اصلی در سبک اسکاندیناوی و سبک ساحلی در دکوراسیون استفاده می‌شود.

احساسات مرتبط با رنگ سفید:

  • آرامش، صلح، هماهنگی و سازگاری.
  • نظافت، بهداشت.
  • گشودگی، اعتماد، برادری.
  • خلاقیت، چالش، بهره وری، کارایی.
  • کنترل، اثربخشی، عملکرد.
  • ظرافت، تجمل، شکوفایی.
سفید رنگ همه فن حریف در دکوراسیون داخلی

سیاه انعطاف پذیرترین رنگ در طراحی داخلی!

رنگ سیاه همیشه با انعطاف‌پذیری و ظرافت بسیار خوبی ظاهر شده است و نشانگر سادگی و عملکرد است. این رنگ در طراحی داخلی و معماری مدرن بهترین عملکرد را دارد. در یک جبهه روانشناختی، یک اتاق کاملاً سیاه می‌تواند طاقت‌فرسا و غم‌انگیز باشد. با این حال، اگر آن را با قرمز، سفید، آبی یا رنگ‌های دیگر جفت کنید، کنتراست خوبی ایجاد می‌شود. برخلاف تصور عمومی، رنگ سیاه و سفید به ویژه در آشپزخانه، اتاق نشیمن، سرویس بهداشتی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، راهروی شرکت‌ها و دفاتر اداری، آرایشگاه ها و غیره، یک افزودنی عالی در دیزاین داخلی است.

احساسات مرتبط با رنگ سیاه:

  • عملکرد، سادگی.
  • میل و خواهش، محافظت.
  • برنج، افسردگی، نامرتبی، وحشت.
  • ظرافت، مدرنیسم، کمال.
  • کارایی، کنترل، زیبایی.

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی؛ رنگ سیاه

خاکستری خنثی کننده رنگ‌ها!

خاکستری از دیگر رنگ‌های خنثی است. به همین دلیل می‌توان از آن برای خنثی کردن طرح‌های رنگی پر جنب و جوش استفاده کرد. اگرچه در مورد تأثیر رنگ خاکستری بر ذهن انسان اختلاف نظر وجود دارد، اما اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند تأثیر کاملاً مثبتی داشته باشد. برخی افراد خاکستری را دلگیر می‌دانند. از طرف دیگر، برخی افراد تمایل دارند برای طراحی و دکوراسیون سالن‌های آرایش، کافی‌شاپ‌ها و برخی محیط‌های کاری از رنگ خاکستری استفاده کنند. نگران نباشید! یک طراح داخلی با تجربه، می‌تواند خاکستری را با رنگ‌های شاد مانند سفید، زرد و صورتی طوری در کنار هم قرار دهد که یک محیط و دکوراسیون شیک برای شما رقم بزند. همچنین می‌توانید از مبلمان خاکستری در فضایی که رنگ دیوارها روشن است استفاده کنید. از مشاوره کارشناسان آنلاین سازه بی بهره نمانید و با ما تماس بگیرید: 66396090 - 021

واقعیت این است که رنگ خاکستری احساسات مختلفی را در افراد مختلف ایجاد می‌کند. سایه‌های مختلف خاکستری می‌تواند برای برخی اشخاص اثر آرام بخش داشته باشد. در حالی که برخی را به سمت افسردگی سوق می‌دهد. اگر تمایل دارید از خاکستری به عنوان یک رنگ غالب محیط کار یا اتاق استفاده کنید، حتماً به میزان نورگیری محوطه توجه کنید. زیرا در صورت استفاده از این رنگ، لازم است نور طبیعی زیادی در محیط وجود داشته باشد.

احساسات مرتبط با رنگ خاکستری در افراد مختلف:

  • عملکرد، بهره وری، سادگی.
  • تاریکی، افسردگی، حس سختی و پولادین.
  • نیرو، قدرت، استحکام، اراده.
  • ظرافت، پیچیدگی.
تأثیر روانشناختی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی

سبز رنگی قدرتمند در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز تداعی کننده طبیعت است و روان انسان، طبیعت را با طراوت، آرامش و اعتماد مرتبط می‌کند. بنابراین، سبز رنگی قدرتمند در دیزاین داخلی است. سبز کم رنگ در کنار رنگ نخودی ترکیب خوبی ایجاد می‌کند. به آرامش حواس و کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند. از میان طیف های مختلف سبز، اثر آرام‌بخشی طیف‌های ملایم آن بیشتر است. به عنوان مثال، سبز زیتونی در سراسر جهان به عنوان نماد صلح و هماهنگی معروف است. اگر اهل گل و گیاه هستید و از آن‌ها به عنوان عناصر زینتی در محیط داخلی منزل یا محل کار خود استفاده می‌کنید، استفاده از طیف‌های روشن رنگ سبز می‌تواند در کنار رنگ سبز تیره و پر رنگ‌تر گیاهان، هماهنگی جالبی ایجاد می‌کند.

احساسات مختلفی ناشی از رنگ سبز در افراد مختلف:

  • طبیعت، هماهنگی، رشد، باروری.
  • صلح، امنیت، ایمنی، حفاظت.
  • شادابی، شادی، شفا.
  • حرص و آز، حسادت، جاه طلبی.
  • آرامش، صداقت، راحتی.
رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

آبی آرام بخش ترین رنگ در دکوراسیون داخلی

آبی آرامش‌بخش‌ترین رنگ در دکوراسیون داخلی است. بر اساس اثرات روانشناختی رنگ‌ها، رنگ آبی ذهن را ریلکس و رها کرده و ضربان قلب، متابولیسم و فشار خون را تنظیم می‌کند. به ویژه برخی طیف‌های آبی، مانند آبی آسمانی و آبی روشن، تأثیر شفابخش بر ذهن دارند. آبی تنها رنگی است که آرایه‌ای از تأثیرات مثبت دارد و اثر منفی بر روان نمی‌گذارد. استفاده از طیف‌های تیره رنگ آبی در طراحی داخلی، در زنده کردن حس و حال سلطنتی و اشرافیت مؤثر است. به ویژه اگر در کنار رنگ‌هایی مانند طلایی و لیمویی سِت شود. طراحان داخلی از آبی تیره یاقوتی برای بولد کردن یا برجستگی بیشتر بخش‌های مورد نظرشان استفاده می‌کنند.

ترکیب آبی روشن و آبی تیره برای اتاق خواب، به ویژه اتاق خواب پسر بچه‌ها مناسب است. توجه داشته باشید که از این رنگ در اتاق یا فضاهایی که نورگیری کافی ندارند، استفاده نکنید.

به طور کلی، رنگ آبی در طراحی داخلی مدرن و معاصر بخوبی پاسخگو است!

احساسات مرتبط با رنگ آبی:

  • آرامش، آسایش، کنترل، سعادت، نرمی.
  • دانش، خرد، هوش، قدرت، جدیت.
  • ایمان، اعتماد، وفاداری، راستی، شجاعت، صداقت.
  • شفا، سلامتی.
  • ظرافت، تجمل، شکوفایی.

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

اثرات روانشناختی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قرمز رنگ آتش، شور، خطر و قدرت است. رنگی گرم و جذاب که می‌تواند باعث هیجان و احساس انرژی در شما شود. با توجه به حالت محرکی که قرمز در افراد ایجاد می‌کند، از استفاده زیاد آن در طراحی فضاها خودداری کنید. رنگ قرمز پر جنب و جوش‌ترین رنگی است که احساسات را به طور کامل نشان می‌دهد. سایه‌ها و طیف‌های تیره و روشن این رنگ، فضایی از عشق و رفاقت ایجاد می‌کنند. قرمز همچنین ممکن است احساس خشم و انتقام القا کند. به همین دلیل بهتر است آن را با تُن‌های رنگی آرام مانند سفید یا بژ ترکیب کنید تا احساسات انسانی متعادل شود. به عنوان مثال، در حالی که از رنگ‌های آرام و ملایم در فضای اتاق استفاده کرده‌اید، می‌توانید از رنگ قرمز روی یکی از دیوارهای مقابل اتاق خواب استفاده کنید.

احساسات مرتبط با رنگ قرمز:

  • شادی، عشق، اشتیاق، امیال، حساسیت.
  • انرژی، نیرو، نشاط، قدرت.
  • عزم راسخ، رهبری، شجاعت، قدرت اراده.
  • عصبانیت، خشم، شرارت، خشم.
  • خطر، جنگ.
  • گرسنگی.

 

تأثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

تأثیر رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای، انحراف ملایمی از رنگ قرمز است! این رنگ با طبیعتِ ذاتی نرم و ملایم خود، حس گرمی و راحت بودن ایجاد می‌کند. در ترکیب با طیف‌های رنگی پر جنب و جوش، قهوه‌ای می‌تواند نماد انعطاف‌پذیری و امنیت باشد. در دیزاین داخلی، رنگ قهوه‌ای به منظور خَلق فضایی آرام، بسیار استفاده می‌شود. این رنگ اگرچه ظریف است، اما ممکن است در برخی افراد تمایل به ایجاد افسردگی داشته باشد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که آن را با رنگ های شاد مانند زرد، سفید، قرمز، سبز و نارنجی استفاده کنید. اگر از چوب در دکوراسیون داخلی استفاده کردید،کم‌رنگ‌ترین طیف قهوه‌ای یعنی کِرم روشن، می‌تواند هارمونی زیبایی با محیط ایجاد کند.

احساسات مرتبط با رنگ قهوه‌ای:

  • ایمنی، امنیت، قابلیت اطمینان، گرما، راحتی.
  • انعطاف‌پذیری، قاطعیت، استحکام، قدرت، پیچیدگی.
  • غم، تنهایی، افسردگی، انزوا، بی‌تفاوتی.

رنگ در دکوراسیون منزل، قهوه ای و کرم

رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی، سایه های کرم و قهوه ای

رنگ کرم - قهوه ای در دکوراسیون داخلی

تأثیر رنگ قهوه ای در طراحی و دکوراسیون داخلی

اثرات روانشناختی نارنجی

افرادی که قرمز را دوست دارند اما تأثیر تهاجمی این رنگ برایشان زیاد است، می‌توانند نارنجی را جایگزین آن کنند. این رنگ پرانرژی برای اتاق کودک، رستوران و غذاخوری‌ها و دفاتر و محیط‌های کاری مناسب است. نارنجی نماد آفتاب، شجاعت و مهمان‌نوازی است. همچنین احساس انرژی، ماجراجویی و صمیمیت را القا می‌کند. نارنجی و تمام سایه‌ها و طیف‌های رنگی آن، روی روان تأثیر تقریباً مثبتی دارند. رنگ‌های نزدیک به نارنجی مانند طلایی، نمادی از ثروت و شکوفایی است و استفاده از آن، منعکس کننده تمایل شخص به موفقیت و شهرت است. نارنجی، دقیقاً مانند قرمز، احساس عشق و اشتها را القا می‌کند و عمدتاً بر روی حس تأثیر می‌گذارد. همانند حسی که غروب آفتاب و آفتاب گرفتن ساحل و نوشیدن نوشیدنی‌های گرمسیری تداعی می‌کند!

احساسات مرتبط با رنگ نارنجی:

  • خوشبختی، آرامش، شادی، آرامش، گرما.
  • عشق، جاذبه، اشتیاق، رابطه جنسی، لذت، تمایل، دلبستگی.
  • تشویق، قاطعیت، شوق، تحریک.
  • موفقیت، ثروت، اعتبار، برجستگی، شکوفایی، خرد.
  • فریب، خیانت، پرخاشگری، تسلط، بی اعتمادی.
  • بهبود، انرژی، ارتعاشات.
  • خلاقیت، شیفتگی، ماجراجویی.

 

رنگ در دکوراسیون داخلی؛ تاثیر رنگ نارنجی

رنگ زرد در طراحی و دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی، زرد را برای آشپزخانه، سالن‌های غذاخوری، راهروها و حمام مناسب می‌داند. این رنگ به طور خودکار روحیه افراد را بالا می‌برد و حس روشنایی و آفتابی بودن را تداعی می‌کند. اتاقی با رنگ زرد شاد، دوستانه و مطبوع به نظر می‌رسد. زرد رنگ آفتاب است و در نتیجه تأثیر نور را دوچندان می‌کند. بنابراین، اگر اتاق شما به اندازه کافی نورگیر نیست یا نورگیر خوبی ندارد، می‌توانید از زرد را در قسمت‌های مختلف آن استفاده کنید. اما نباید بیش از حد از آن استفاده کرد.

احساسات مرتبط با رنگ زرد:

  • شادی، خوشبختی، مراقبت، صمیمیت.
  • هوش، تعالی، تبعیت، بهره وری.
  • انرژی، طراوت، طبیعت.
  • احتیاط، بیماری، عذاب، فروپاشی، حسادت.
  • خوش بینی، دلگرمی.

 

رنگ بنفش

طیف‌های مختلف رنگ بنفش، حس طراوت و سایه‌های روشن آن جلوه‌ای آرام اما سلطنتی به محیط می‌بخشد. بنفش القا کننده خلاقیت است. اگر کسب و کاری دارید که خلاقیت و نوآوری در آن حرف اول را می‌زند، می‌توانید از این رنگ در دکوراسیون داخلی محیط کاری خود استفاده کنید. بنفش ذاتاً با ظرافت، آرامش و ایجاد حس تجمل همراه است.

احساسات مرتبط با رنگ بنفش:

  • ظرافت، تجمل، ثروت، ظرافت.
  • درام، عمق، هیجان.
  • خلاقیت، رمز و راز.
  • ملایمت، آرامش.

 

رنگ بنفش برای اتاق خواب

رنگ صورتی و تأثیر آن در دکوراسیون داخلی

رنگ صورتی بر احساساتی که به قلب نزدیکتر هستند تأثیر می‌گذارد! اگر در طراحی داخلی از این رنگ به طور مناسب استفاده شود، فضایی از عشق و عطوفت ایجاد می‌کند. صورتی احساس راحتی و عشق را تحریک می‌کند. اگرچه رنگ صورتی تا حد زیادی با فمینیسم در ارتباط است، اما می‌توان با الگوهای ساده و طراحی‌های پیچیده، آن را به سطح کاملاً جدیدی در روند طراحی داخلی مدرن سوق داد. از ترکیب صورتی با آبی می‌توان برای ایجاد طرح‌واره‌های دیواری استفاده کرد. صورتی همچنان پرکابردترین رنگ در طراحی اتاق کودکان است. این رنگ برای حمام و سرویس‌های بهداشتی نیز مناسب می‌باشد.

احساسات مرتبط با رنگ صورتی:

  • شیرینی، گرما، راحتی.
  • عشق، شفقت، پرورش.
  • انطباق، از دست دادن (به ویژه وابستگی‌های عاشقانه).
  • حس عاشقانه.
  • تمیزی، عملکرد، پیچیدگی.
  • زرق و برق، فمینیسم.
رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام