تحلیل جامع قیمت مقاطع فولادی طی آبان 1401

 Vote: 1 person
تحلیل جامع قیمت مقاطع فولادی طی آبان 1401

بازار آهن و فولاد کشور، دومین ماه پاییز ۱۴۰۱ را با یک رشد قابل توجه پشت سر گذاشت. به گونه‌ای که از ابتدای آبان تا روزهای آخر این ماه شاهد افزایش نرخ فروش محصولات فولادی بودیم. با این که برخی مقاطع در طول آبان نوسانات قیمتی زیادی را طی کردند، اما در مجموع می‌توان گفت تمام محصولات این بازار، آبان امسال را با افزایش قیمت به پایان رساندند. در این میان، افزایش قیمتی برخی محصولات مانند میلگرد و ورق نسبت به سایر مقاطع قابل توجه بود.

دلیل اصلی شروع حرکت صعودی در بازار فولاد را می‌توان نوسانات افزایشی ایجاد شده در نرخ ارز و به‌خصوص دلار دانست؛ چرا که نرخ فروش این ارز از همان اوایل آبان ماه به صورت تدریجی در حال افزایش بوده و در ادامه یک جهش چشم گیر داشت که منجر به افزایش حدود ۳ هزار تومانی آن شد. این اتفاق کافی بود تا بازار فولاد هم واکنش نشان داده و نرخ محصولات آن با افزایش رو به رو شود. به این ترتیب، اکثر مقاطع فولادی در همان دهه اول آبان یک جهش قیمتی چشمگیر را تجربه کرده و در ادامه هم با نوساناتی مواجه شدند که برایند آن‌ها افزایشی بود.

 

تغییرات قیمت مقاطع فولادی در دومین ماه پاییز

تا قبل از شروع آبان ماه، تقریبا یک ثبات نسبی در بازار فولاد کشور حاکم بود. دلیل آن هم ثبات نسبی بازار ارز و کاهش تقاضای موجود در بازار بود؛‌ اما از ابتدای آبان، نرخ ارز به آرامی شروع به افزایش کرده و با گذشت چند روز از این ماه، یک جهش قابل توجه را پشت سر گذاشت. در این بازه زمانی، نرخ فروش دلار در بازار آزاد که ابتدای ماه حدود ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود، تا ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم افزایش پیدا کرد. در همین راستا، بازار فولاد هم واکنش نشان داده و قیمت اکثر محصولات به صورت ناگهانی افزایش یافت. اگر چه در ادامه اصلاحاتی را در نرخ فروش برخی محصولات شاهد بودیم، اما برایند کلی قیمت‌ها در این ماه تقریبا برای تمام  مقاطع صعودی بود.

نوسانات قیمت میلگرد طی آبان ماه

میلگرد آجدار از جمله مقاطعی است که در طول این ماه یک افزایش قیمت قابل توجه را تجربه کرد. این شرایط تقریبا در تمامی مبادی فروش حکام بوده و قیمت میلگرد اکثر شرکت‌های عرضه کننده در طول این ماه با افزایش همراه بود. البته روند حرکتی نرخ فروش این محصول مهم برای کارخانه‌های مختلف تا حدودی با هم فرق داشت. به عبارت دیگر، نرخ فروش آرماتور در برخی کارخانه‌ها یک روند صعودی اکید را ایجاد کرد. در حالیکه برخی دیگر از کارخانه‌ها در اواخر آبان به دلیل کاهش جزئی نرخ ارز، تا حدودی قیمت فروش این محصول را کاهش دادند. همچنین بعضی کارخانه‌ها هم در طول این ماه با نوساناتی همراه بودند.

شرکت راد همدان یکی از کارخانه‌های مهم تولیدکننده میلگرد است که نرخ فروش محصولات آن تقریبا در تمام سایزها با یک روند کاملا صعودی همراه بود. برای مثال، نمودار فوق روند حرکتی قیمت میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت راد همدان را نشان می‌دهد. این محصول که در ابتدای ماه با نرخ ۱۵ هزار و ۴۷۳ تومان به فروش می‌رسید، با افزایش حدود ۸۵۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۳۰۸ تومان در انتهای ماه رسید. میلگرد حدید سیرجان هم شرایطی مشابه داشت. طوریکه نرخ فروش این محصول در سایز ۱۲ از ۱۵ هزار و ۹۱۸ به ۱۶ هزار و ۴۰۴ تومان رسیده و حدود ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. البته قیمت محصول شرکت‌هایی مانند ذوب آهن و میانه هم با وجود برایند افزایشی، روزهای آخر آبان با کاهش حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه شد.

نمودار روند قیمت میلگرد آجدار طی آبان 1401

نرخ فروش تیرآهن

تیرآهن هم دومین ماه پاییز ۱۴۰۱ را در اکثر مبادی با افزایش قیمت پشت سرگذاشت. البته برخلاف میلگرد، این مقطع مهم در صنعت ساختمان سازی، نوساناتی بیشتری را تجربه کرد. روند کلی تغییرات قیمتی تیرآهن در آبان ماه به این صورت بود که ابتدا مقداری افزایش قیمت را تجربه کرده و از ابتدای دهه دوم ماه این افزایش با سرعت بیشتری اتفاق افتاد. اما در روزهای انتهایی آبان نرخ فروش تیرآهن در بیشتر شرکت‌ها با یک کاهش جزئي همراه شد. برخی شرکت‌ها هم در طول ماه نوسانات کاهشی و افزایشی زیادی را طی کردند. با این حال، قیمت فروش تیرآهن در طول آبان، تقریبا در تمامی شرکت‌ها با افزایش مواجه گردید.

نمودار زیر، روند قیمت تیرآهن 12 متری سایز ۱۸ کارخانه ذوب آهن اصفهان را نشان می‌دهد. نرخ فروش این محصول در آخرین روز آبان ماه ۱۷ هزار و ۲۳۵ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد. این در حالی است که ابتدای ماه با قیمت ۱۶ هزار و ۶۵۲ تومان به فروش می‌رسید. یعنی حدود ۵۸۵ تومان از ابتدای ماه افزایش داشته است. البته نرخ فروش تیر ۱۸ ذوب آهن در این ماه تا ۱۷ هزار و ۵۶۰ تومان هم بالا رفته بود که در روزهای پایانی کمی اصلاح شد. تیرآهن‌های فایکو هم با وجود نوسانات بیشتر، در کل شرایطی مشابه داشته و با افزایش قیمت همراه بود. برای مثال، تیر ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت از ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در ابتدای ماه، پس از طی نوسانات زیادی به ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار تومان در آخر آبان ماه رسید.

نمودار روند قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان طی آبان 1401

تحلیل قیمت هاش در طول آبان ماه

تیرهای هاش نسبت به سایر محصولات فولادی این ماه را با نوسانات بیشتری پشت سر گذاشتند. این محصول در نوع سبک یا هاش HEA در برخی سایزها با افزایش و در بعضی دیگر با کاهش مواجه بود. برای مثال، هاش سبک سایز ۱۸ ذوب آهن از ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان به ۲۵ هزار و ۴۸۲ تومان رسید و افزایش یافت. در حالی که تیر هاش سبک سایز ۱۶ همین شرکت ۳۶ هزار و ۲۳۹ تومان به ۳۱ هزار و ۴۲ تومان رسید و بیش از ۵ هزار تومان کاهش داشت. برخلاف تیرهای سبک، هاش سنگین یا HEB در اکثر سایزها با افزایش قیمت مواجه بود. تیر هاش سنگین سایز ۱۸ ذوب آهن و ۱۲ متری از ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان در ابتدای ماه به ۲۱ هزار و ۷۷۶ تومان رسید تا حدود ۶۰۰ تومان افزایش را تجربه کرده باشد. البته قیمت این نوع تیر در میانه ماه تا ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان هم بالا رفته بود.

نمودار روند قیمت هاش طی آبان 1401تغییرات قیمتی ورق‌های فولادی

شیت‌های فولادی تقریبا به صورت یکدست، در سایزها و گریدهای مختلف آبان ماه ۱۴۰۱ را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. با وجود این که روند قیمتی اکثر این ورق‌ها با نوسانات زیادی همراه بوده، اما برایند این نوسانات تقریبا در تمامی موارد با افزایش همراه شده است. نکته قابل توجه دیگر در مورد تغییرات قیمتی این مقاطع در ماه اخیر، میزان افزایش قیمت آن‌ها بوده که نسبت به سایر محصولات قابل توجه است. شرایط مذکور در آبان ماه بر ورق‌های تولیدی اکثر شرکت‌های کشور حاکم بود.

ورق St52

این نوع ورق نورد گرم افزایش قابل توجهی را در یک ماهه اخیر در اکثر سایزها ثبت کرده است. برای مثال، قیمت ورق St52 سایز ۶ برش خورده در ابعاد ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ شرکت فولاد مبارکه از ۲۱ هزار ۵۰۵ تومان در ابتدای ماه به ۲۲ هزار ۶۱۵ تومان رسیده که افزایش ۱۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. ورق برش خورده ۲۰۰۰ * ۶۰۰۰ و سایز ۱۰ شرکت فولاد اکسین اهواز هم با حدود ۳۷۰ تومان افزایش از ۲۴ هزار و ۵۶۶ تومان به ۲۴ هزار و ۹۲۶ تومان رسید.

ورق A516

شیت‌های A516 هم مانند سایر ورق‌های فولادی، در این ماه رشد قیمت قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در ابتدای ماه ورق برش خورده سایز ۶ با ابعاد ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ خود را با قیمت ۲۱ هزار و ۸۷۲ تومان به فروش می‌رساند، به صورت تدریجی قیمت آن را افزایش داده تا در اواخر این ماه به ۲۲ هزار و ۸۹۰ تومان رسید. به عبارت دیگر، قیمت این نوع ورق A516 و گرید ۷۰ شرکت فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰۰ تومان برای یک ماه در افزایش پیدا کرد.

قیمت ورق St37

این نوع ورق از ابتدای آبان ماه رشد قیمتی خود را آغاز کرده، با نوسانات زیادی همراه بوده و در اواخر این ماه هم به یک ثبات نسبی رسیده است؛ منتهی برایند تمام این نوسانات مثبت بوده و به یک رشد قابل توجه در نرخ فروش این نوع پلیت فولادی منجر گردیده است. ورق برش خورده در سایز ۱۰۰۰ * ۲۰۰۰ و با ضخامت ۲ میلی متر شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در اوایل ماه با قیمت ۱۹ هزار و ۳۱۲ تومان به فروش می‌رسید، در آخر آبان ۲۱ هزار و ۴۲۳ اعلام شد تا حدود ۲۱۰۰ تومان در این ماه افزایش داشته باشد. ورق St37 رول ضخامت ۳ میل عرض ۱۵۰۰ این شرکت هم با افزایش بیش از ۲۵۰۰ تومانی، از ۱۸ هزار و ۳۹۵ تومان به ۲۰ هزار و ۹۶۴ تومان رسید.

نمودار روند قیمت ورق سیاه St37 طی آبان 1401قیمت ورق گالوانیزه

نرخ فروش ورق گالوانیزه در آبان ماه، تقریبا در تمامی شرکت‌های عرضه کننده با یک روند کاملا صعودی همراه بود. ورق رول با سایز ۱۲۵۰ و ضخامت ۲ میلی‌متر شرکت شهریار تبریز از ۲۶ هزار و ۱۴۷ تومان در ابتدای آبان به ۲۷ هزار و ۹۸۲ تومان در آخر ماه رسید تا بیش از ۱۸۰۰ تومان نوسان افزایش داشته باشد. نرخ فروش ورق گالوانیزه رول در سایز ۱۵۰۰ و ضخامت ۰.۵ شهر کرد هم از ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان به ۳۰ هزار و ۴۵۹ تومان رسید تا نزدیک به ۳ هزار تومان افزایش را در طول این ماه ثبت کرده باشد. سایر شرکت‌های عرضه کننده ورق گالوانیزه هم شرایطی مشابه را طی کردند.

نرخ فروش نبشی و ناوادنی در آبان ماه ۱۴۰۱

این مقاطع پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی هم دومین ماه پاییز امسال را با افزیش قیمتی به پایان رساندند. نرخ فروش نبشی تقریبا در تمامی مبادی فروش و شرکت‌ها با افزایش همراه بود. نکته جالب در این رابطه، روند کاملا صعودی قیمت این محصول در اکثر شرکت‌ها است. نبشی ۵ * ۵۰ * ۵۰ و ۶ متری شرکت آریان فولاد در طول آبان ماه از ۱۵ هزار و ۷۸۰ تومان به ۱۶ هزار و ۳۰۳ تومان رسیده و بیش از ۵۰۰ تومان افزایش را ثبت کرده است. نمودار قیمتی آن را می‌توانید در بخش زیر مشاهده نمایید. نبشی تولیدی با همین سایز در شرکت فولاد ناب تبریز هم از ۱۵ هزار و ۸۷۲ تومان به ۱۶ هزار و ۴۱۲ تومان رسیده و تقریبا بیش از ۵۰۰ تومان افزایش داشته است.

ناوادنی هم مانند نبشی در این ماه با افزایش قیمت مواجه شد. تقریبا تمامی شرکت‌های عرضه کننده این محصول فولادی، نرخ فروش ناودانی خود را در طول آبان به صورت صعودی افزایش دادند. برای مثال، ناوانی سایز ۸ و ۶ متری شرکت فولاد شکفته که در ابتدای ماه با قیمت ۱۶ هزار و ۶۹۸ تومان به فروش می‌رسید، در انتهای ماه به ۱۷ هزار و ۵۱۳ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید تا بیش از ۸۰۰ تومان افزایش داشته باشد. ناوادنی با همین سایز در شرکت فولاد ناب تبریز هم از ۱۶ هزار و ۱۴۷ تومان در ابتدای ماه به ۱۶ هزار و ۷۸۰ تومان در آخرین روز آبان رسید؛ یعنی حدود ۶۳۰ تومان در طول این ماه با افزایش همراه شده است.

نمودار روند قیمت نبشی طی آبان 1401

نوسانات لوله و پروفیل طی آبان

قیمت بسیاری از انواع لوله در این ماه مانند سایر محصولات فولادی با افزایش مواجه شد. لوله گالوانیزه ۱ اینچی قزوین با ضخامت ۲ میلی متر در آخرین روز آبان ماه به قیمت ۲۹ هزار ۸۱۷ تومان به فروش رسید. این در حالی است که همین لوله در ابتدای ماه ۲۹ هزار و ۸۳ تومان معامله می‌شد که نشان دهنده افزایش ۷۵۰ تومانی آن است. برخی انواع لوله مانند لوله‌ مانیسمان و گوشتدار هم این ماه را با یک ثبات کامل طی کردند.

نرخ فروش انواع پروفیل فولادی از جمله صنعتی، ساختمانی و Z هم در این ماه با افزایش همراه بود. پروفیل ۳۰ * ۳۰ با ضخامت ۲ میلی متر از ۲۰ هزار و ۹۲ تومان به ازای هر کیلوگرم در اول آبان ماه به ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان در انتهای این ماه رسید تا حدود ۵۵۰ تومان افزایش را تجربه کرده باشد. پروفیل Z * ۱۴ با ضخامت ۳ میلی متر هم با افزایش بیش از ۹۰۰ تومانی، از ۲۰ هزار و ۳۶۷ به ۲۱ هزار و ۲۸۵ تومان رسید. این روند برای سایر انواع و سایزهای پروفیل هم به همین صورت بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام