ثبات نسبی بازار فولاد پس از افزایش هیجانی قیمت ها

 Vote: 0 person
ثبات نسبی نرخ فولاد پس از افزایش هیجانی قیمت ها

از اوایل تابستان امسال به دلایل گوناگون از جمله اخبار و حواشی منتشر شده پیرامون مذاکرات برجام، بازار آهن و فولاد کشور وارد یک روند نزولی شد. به این ترتیب، نرخ فروش اکثر محصولات فولادی کاهش یافت یا با نوسانات جزئی همراه بودد. با توجه به اینکه نتایج مثبت مذاکرات به صورت عملی مشاهده نشد، بازار دیگر منتظر نمانده و از اواسط شهریور ماه، به صورت ناگهانی وارد یک روند صعودی گردید. این افزایش قیمت ها تا آخرین روز کاری هفته گذشته هم ادامه داشت.

با این حال، پس از تعطیلات اربعین حسینی و در روزهای ابتدایی این هفته، بازار تا حد زیادی ثبات یافته و اکثر مقاطع فولادی نسبت به روزهای قبل بدون تغییر قیمت معامله شد. یکی از دلایل اصلی این ثبات نسبی بعد از بالا رفتن ناگهانی قیمت‌ها، ثبات در بازار ارز است. زیرا قیمت دلار چند روزی است به مرز کانال ۳۲ هزار تومان رسیده و در این ناحیه نوسان دارد. در این مقاله به بررسی آخرین وضعیت بازار فولاد خواهیم پرداخت تا اطلاع کاملی از قیمت این محصولات به دست آورید.

نوسانات بازار آهن در هفته آخر شهریور 1401

اکثر مقاطع فولادی پس از افزایش قیمتی که در دهه دوم شهریور ماه تجربه کردند، در روزهای ابتدایی این هفته به ثبات رسیده و تغییر خاصی نداشتند. این روند همراه با ثبات بازار فولاد از اولین روز کاری این هفته یعنی یک شنبه آغاز شده و تا همین امروز هم ادامه دارد. البته تعداد محدودی از شرکت ها هم نوساناتی جزئي در نرخ فروش محصولات شان داشتند یک این نوسانات هم مثبت و هم منفی بود. در این بخش آخرین تغییرات قیمتی برخی از مهمترین مقاطع فولادی ارائه شده است:

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از جمله محصولاتی است که بیشترین ثبات قیمتی را در روز جاری داشته است. تقریبا عمده شرکت های تولیدکننده این محصول، تغییری در قیمت آن ایجاد نکرده و فروش خود را با همان نرخ روزهای قبل داشته‌اند. آرماتور آجدار 12 متری سایز ۱۲ برند راد همدان، امروز 29 شهریور، همانند روز قبل با قیمت ۱۵ هزار و ۵۷۴ تومان عرضه شد و نوسانی نداشت. شرکت‌های ظفر بناب، نیشابور و فولاد امین از جمله دیگر تولیدکنندگانی بودند که نرخ میلگرد خود را نسبت به قبل ثابت نگه داشتند. با این حال، برخی برندها مانند میلگرد میانه و ذوب آهن اصفهان نوسانات جزئی را تجربه کردند. برای مثال، نرخ فروش میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری میانه با حدود ۱۰۰ تومان افزایش از ۱۴ هزار و ۶۷۹ در روز قبل به ۱۴ هزار و ۷۷۱ تومان رسید.

تغییرات قیمت تیرآهن

تیرآهن هم مانند میلگرد روز آرامی را پشت سر گذاشته و در اکثر مبادی فروش، هیچ گونه تغییر قیمتی را مشاهده نکرد. تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری فایکو همچون روزهای قبل با قیمت ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان به ازای هر شاخه معامله شد. سایر شرکت های تولیدکننده تیرآهن از جمله اهواز، یزد، بناب، ماهان و کرمانشاه هم شرایطی مشابه داشتند. با این حال، نرخ فروش تیرهای شرکت ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها با کاهش همراه بود. تیر ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت که روز کاری قبل با قیمت ۱۷ هزار و ۶۵ تومان به ازای هر کیلو گرم معامله می‌شد، امروز با بیش از ۳۰۰ تومان کاهش، به ۱۶ هزار و ۷۴۴ تومان رسید.

قیمت هاش

این مقاطع فولادی هم مانند جو کلی بازار عمل کرده و چه در نوع HEA و چه در نوع HEB، تغییر قیمتی خاصی را نسبت به روز قبل ثبت نکردند. تیر هاش سبک 12 متری سایز ۱۶ شرکت ذوب آهن اصفهان در حدود یک هفته است که با قیمت ۲۵ هزار و ۶۸۹ تومان در ازای هر کیلو گرم معامله می‌شود و یک روند همراه با ثبات را طی می‌کند. این شرایط برای تیرهای سنگین HEB هم تقریبا به همین شکل است. برای مثال، تیر سنگین سایز ۱۶ و ۱۲ متری HEB شرکت ذوب آهن هم در چند روز گذشته با قیمت ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان معامله می‌شود.

نوسانات قیمتی ورق های فولادی

اکثر ورق های فولادی در روز جاری با ثبات قیمتی همراه بوده و نسبت به روز قبل تغییرات قابل ملاحظه ای را ثبت نکردند. این شرایط به خصوص برای ورق گالوانیزه و ورق St52 کاملا قابل مشاهده بود. نرخ فروش ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۲۵۰ کاشان در روز جاری مانند روز قبل با قیمت ۲۷ هزار و ۲۴۸ تومان به ازای هر کیلو گرم اعلام شد. ورق سیاه St37 هم در بیش تر سایزها با ثبات قیمتی همراه بود؛ با این حال، در برخی سایزها هم با کاهش جزئی همراه بود. ورق سیاه با ضخامت ۳ و سایز ۱۲۵۰ با حدود ۱۸۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل، در بازار امروز با قیمت ۱۸ هزار و ۸۵۴ تومان معامله شد.

تغییر قیمت نبشی و ناودانی

این محصولات پرکاربرد فولادی هم مانند کلیت بازار نوسانات خاصی را در روز جاری ثبت نکردند. نبشی ۴ * ۴۰ * ۴۰ و ۶ متری ناب تبریز همچون روز گذشته ۱۵ هزار و ۶۸۹ تومان اعلام شد. شرکت فولاد سپهر ایرانیان هم نرخ نبشی‌های خود را نسبت به روز قبل تغییر نداده و نبشی ۴ * ۴۰ * ۴۰ و ۶ متری خود را با نرخ ۱۵ هزار و ۹۱۸ تومان به فروش رساند. این شرایط برای ناوادنی هم به همین شکل بوده و اکثر شرکت‌های تولیدکننده این مقطع فولادی، تغییری در قیمت محصول خود ایجاد نکردند. اگر چه برخی شرکت‌های محدود نوساناتی در قیمت بعضی از سایزهای ناوادنی داشتند. برای مثال، شرکت فولاد البرز ایرانیان ناوادنی 12 متری سایز ۱۴ خود را با حدود ۹۰ تومان کاهش، ۱۷ هزار و ۷۰۷ تومان اعلام کرد.

نرخ فروش لوله و پرفیل

قیمت انواع لوله از جمله لوله داربستی، لوله مانیسمان و گالوانیزه هم در معاملات امروز ثابت بود. لوله گالوانیزه ۲ اینچی با ضخامت ۲ و طول ۶ متر قزوین همانند روزهای قبل با نرخ ۲۶ هزار و ۳۳۱ تومان معامله شد. این روند همراه ثبات برای انواع پروفیل هم وجود داشته و تغییری در قیمت این مقطع فولادی هم مشاهده نشد. برای مثال، پروفیل سایز ۵۰۸، ضخامت ۲ و ۶ متری با قیمت ۱۹ هزار و ۷۲۵ تومان معامله شده که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت.

روند بازار در روزهای آینده به چه صورت خواهد بود؟

با توجه به افزایش ناگهانی قیمت اکثر محصولات فولادی از حدود اواسط شهریور ماه، به نظر نمی‌رسد که فعلا بازار فولاد نوسان افزایشی دیگری را پشت سر بگذارد. مگر این که برخی عوامل مهم تاثیرگذار در این بازار همچون نرخ ارز دچار نوسان شوند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت قیمت مقاطع فولادی در روزهای آخر این هفته و روزهای ابتدایی هفته آینده همین طور با ثبات همراه بوده و نوسانی نداشته باشد. حتی در صورت کاهش تقاضا، امکان کاهش جزئی در نرخ برخی محصولات هم وجود دارد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام