اهدای زمین مجانی به متقاضیان مسکن ملی

 Vote: 1 person
اهدای زمین مجانی به متقاضیان مسکن ملی

قیمت مسکن در سال‌های اخیر با سرعتی بیش از گذشته در حال افزایش بوده و این موضوع سبب کاهش توان مردم در خرید و افزایش اجاره بهای مسکن شده است. بسیاری از کارشناسان، فعالیت‌های نادرست و غیر اخلاقی مشاورین املاک را یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر گرانی زمین و مسکن می‌دانند. چرا که قشر مذکور کمیسیون و حق الزحمه‌ شان را به صورت درصدی دریافت می‌کنند. در نتیجه، هر قدر مسکن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، سود بیشتری هم به آن ها تعلق می‌گیرد.

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که مشاورین املاک با ارائه اخبار نادرست یا روش‌های دیگر، سعی در افزایش نرخ ملک در مناطق مختلف دارند. این کار به صورت غیرمستقیم، دستمزد آن‌‌ها را بالاتر می‌برد، اما موجب فشار به مردم و گرانی بیش از حد مسکن شده است. در همین راستا، به تازگی خبرهایی حاکی از تغییر روش کار مشاورین املاک منتشر شده است. در ادامه، جزئیات اخبار پیرامون آن را بیان کرده و به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اهدایی زمین مجانی به متقاضیان نهضت ملی مسکن می پردازیم. با آنلاین سازه همراه باشید.

آیا روش کار مشاورین املاک تغییر می‌کند؟

این روزها خبرهای متعددی از تغییر روش کار مشاورین املاک به گوش می‌رسد که بر مبنای سخنان رئیس سازمان ثبت کشور منتشر شده اند. بر این اساس، قرار است سامانه ویژه ای به منظور انجام معاملات ملک اعم از زمین، مسکن و سایر موارد این چنینی راه اندازی شود. به این ترتیب، مشاورین املاک دیگر تنها وظیفه معرفی خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر به یکدیگر را خواهند داشت. پس از این که خریدار و فروشنده معرفی و بر سر مورد معامله به توافق رسیدند، می‌توانند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به ثبت آن و دریافت کد رهگیری اقدام نمایند.

در واقع، مشاورین املاک دیگر حق تنظیم قراردادهای خرید و فروش، رهن و اجاره و سایر قراردادها را با عنوان واسطه یا دلال نخواهند داشت. با انجام این کار، قدرت مانور مشاورین املاک کاهش پیدا کرده و نقش آن ها در افزایش قیمت ها کاهش پیدا می‌کند. با این حال، انتقاداتی هم به این طرح و ایجاد سامانه مذکور وارد است و برخی کارشناسان آن را تایید نمی‌کنند. اگر چه هنوز این سامانه به صورت رسمی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد سازمان ثبت کشور تصمیم جدی برای انجام این کار دارد.

دلیل مخالفت ها در برابر سامانه ثبت معاملات

در حال حاضر، افرادی که قصد خرید زمین یا مسکن را دارند، به مشاورین املاک مراجعه می‌کند. از طرف دیگر، کسانی هم که قصد فروش دارند، ملک یا زمین خود را به این مشاورین می‌سپارند. در نتیجه، این افراد با توجه به شرایط مد نظر خریدار و فروشنده، آن ها را به یکدیگر معرفی کرده تا امکان مشاهده و بررسی ملک را داشته باشند. پس از انجام بررسی های لازم هم در صورت به توافق رسیدن، معامله انجام شده و قرارداد توسط مشاور املاک نوشته می‌شود. حق الزحمه مشاورین هم در همین مرحله و براساس درصد اخذ خواهد شد. البته در بسیاری از موارد این مبلغ بیش از درصد قانونی دریافت می‌شود.

اما حالا که قرار است سامانه ای جهت ثبت معاملات راه اندازی شود، خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر خود می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و معامله شان را ثبت کنند. از این رو، کمیسیون کم تری به مشاورین پرداخت کرده و مشاورین هم مجبور به رعایت قوانین در رابطه با دریافت حق الزحمه خواهند بود؛ بنابراین، کاهش حق الزحمه را می‌توان دلیل اصلی اعتراض به سامانه مذکور دانست. در واقع، برخی کارشناسان می‌گویند با این مبلغ ها دیگر کار مشاوره برای املاکی ها صرفه اقتصادی نداشته و مشاورین املاک جمع خواهند شد. البته این که خریدار و فروشنده پس از معرفی، بدون در جریان گذاشتن مشاورین معامله شان را در سامانه ثبت کنند هم دلیل دیگری است.

اهدای زمین مجانی به متقاضیان مسکن ملی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشور در رابطه با مسکن ملی گفت: زمین های در نظر گرفته شده برای این طرح متعلق به دولت بوده و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. به این ترتیب، متقاضیانی نیازی به پرداخت هزینه برای تهیه زمین نداشته و علاوه بر آن، می‌توانند از وام و تسهیلات در نظر گرفته شده جهت ایجاد مسکن در این زمین ها اقدام نمایند. قاسمی هم چنین در رابطه با طرح مسکن مهر گفت: در این طرح تنها زمین مورد نیاز برای ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن به صورت رایگان تامین شد و مابقی واحدها در زمین خود مردم ساخته شده است. این طرح حدود ۱۲ سال به طول انجامیده و هنوز بیش از ۲۰۰ هزار واحد آن باقی مانده است.

رستم قاسمی پیشرفت کار طرح نهضت ملی مسکن را بسیار عالی دانست و بیان کرد: در حال حاضر کار اجرایی ۱ و نیم میلیون واحد مسکن آغاز شده و در مرحله پایه تا نازک کاری قرار دارند. هم چنین با دستور ریاست جمهوری، قرار است تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ زمین مورد نیاز برای تمام ۴ میلیون واحد مسکن وعده داده شده، تعیین تکلیف شد. با مشخص شدن زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکن ملی که به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، سایر مراحل هم با سرعت بیش تری دنبال خواهد شد. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت در همان بازه ۴ ساله یا حتی زودتر، واحدهای این طرح آماده و تحویل داده شوند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%100
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام