رابیتس چیست و قیمت خرید و مراحل اجرای آن چگونه است؟

 Vote: 2 person
قیمت رابیتس

رابیتس (به انگلیسی expanded metal/ Rabitz) یک صفحه فلزی مشبک از جنس گالوانیزه به طول 2.4 متر و عرض 60 سانتی‌متر است که قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارد. به استفاده از این توری‌های فلزی و اجرای آن‌ها، رابیتس‌کاری می‌گویند. رابیتس‌بندی عمدتاً با هدف ترمیم، بازسازی و زیباسازی سازه‌های ساختمانی انجام می‌شود. اجرای سقف کاذب و تزئینات مربوط به گچ بُری و گچ کاری سقف ساختمان ها، از کاربردهای این محصول است. رابیتس‌ها به لحاظ وزن در چهار دسته سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین جای می‌گیرند. وزن این محصول بر قیمت آن مؤثر است. وزن، تعداد ستون و چشمه از ویژگی‌ها و مشخصات Rabitz است و این محصول با این مشخصات شناخته و خرید و فروش می‌شود. اجرای آسان از مزایا و افزایش بار مرده در سازه، از معایب رابیتس است.

رابیتس چیست؟

رابیتس یک صفحه توری و مشبک منعطف است که از کشش عرضی و پرس ورق گالوانیزه حاصل می شود. انعطاف پذیری خوب و دوام مناسب، این محصول را به یک انتخاب پر کاربرد و بسیار خوب برای پروژه‌های ساختمانی تبدیل کرده است. علاوه بر فولاد که از مواد اولیه برای تولید این توری‌های فلزی است، از پلیمرها نیز برای ساخت آن استفاده می‌شود. یکی از راه‌های تست کیفیت Rabitz، این است که آن را چند بار بر زمین بزنید. در صورتیکه بر اثر ضربات متعدد، روکش گالوانیزه از رابیتس جدا نشود، کیفیت محصول خریداری شده مناسب است.

رابیتس چیست؟

کاربرد رابیتس چیست؟

  • اجرای نما.
  • سقف کاذب.
  • در دکوراسیون داخلی به منظور ایجاد آرک و سقف‌های طرح‌دار.
  • اندود کاری کانال تونل‌ها.
  • پوشش دادن تیرآهن و آرماتورها.
  • تزئینات مربوط به گچ بُری و گچ کاری ساختمان.
  • ساخت زیربنای دکوراسیون سقف جهت ایجاد آرک.
  • محکم کردن و اتصال بهتر وال پست و دیوارهای دو سوی آن.
  • کارهای ترمیمی ساختمان مثل ترمیم و بازسازی تَرک‌های سازه.
  • پیوستگی کامل سطح دیوار و ایجاد بستری مناسب برای اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی.
  • مجسمه سازی و پیکر تراشی جهت فرم دادن سطوح سه بُعدی پیچیده و منحنی‌های مرکب که در نهایت با گچ، خاک رس یا هر متریال دیگری که در ساخت مجسمه استفاده می‌گردد، پوشانده می‌شود.
کاربرد رابیتس چیست؟

انواع رابیتس

Rabitzها بر اساس سه فاکتور اصلی، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. تقسیم بندی بر اساس وزن.
  2. تقسیم بندی بر اساس تعداد ستون.
  3. تقسیم بندی بر اساس چشمه (روزنه های بین ستون ها).

1- وزن رابیتس

رابیتس‌ها به لحاظ وزن در چهار گروه جای می‌گیرند:

  1. سبک
  2. نیمه سنگین
  3. سنگین
  4. فوق سنگین

وزن رابیتس، به ورق فلزی که از آن تولید می‌شود، مرتبط است. هر قدر ضخامت ورق پایه یا مادر بیشتر باشد، وزن محصول تولید شده نیز بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است که سنگین بودن وزن توری سیمی، باعث برتری آن نیست. وزن بر قیمت رابیتس تأثیر مستقیم دارد.

 2- تعداد ستون ها

یکی از مشخصه‌های مهم رابیتس‌ها، تعداد ستون است. به ستونِ Rabitz، پل رابیتس نیز می گویند. تعداد ستون‌های Rabitz در کاربرد آن تأثیر گذار است. تعداد ستون‌ها می‌تواند 9، 11، 13 و 17 باشد. در ایران انواع 13 ستونه رایج‌تر است و بیشتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت رابیتس 13 ستونه نسبت به 9 و 11 ستونه بالاتر است؛ زیرا کیفیت آن بهتر است. با اینکه رابیتس 17 ستونه در سایر کشورها مورد استفاده قرار دارد، در ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.

3- چشمه رابیتس

به روزنه‌های موجود در بین ستون‌ها، چشمه رابیتس گفته می‌شود. چشمه از مشخصه‌های اصلی Rabitz است و شکل‌های مختلفی دارد. شکل متوازی الاضلاع با دو زاویۀ تند و دو زاویه باز، رایج‌ترین شکل چشمه رابیتس در ایران است. دایره، مربع و لوزی، از دیگر شکل‌ها هستند. Rabitzها به صوت دو چشمه و سه چشمه تولید می‌شوند. تعداد چشمه رابطه معکوس با ابعاد آن دارد؛ به این صورت که هر قدر تعداد چشمه‌ها بیشتر باشد، ابعاد چشمه‌ها کوچکتر خواهد شد. چشمه‌ها در واقع وظیفه جذب و دریافت نیروها را بر عهده دارند.

انواع رابیتس بر اساس تعداد ستون و وزن

در مورد سقف های کاذب از 9 ستونه سبک، در مورد گچ کاری سقف از 13 ستونه سنگین و در نمای ساختمان‌ها نیز می‌بایست از 13 ستونه سنگین استفاده شود.

مراحل تولید Rabitz و کارخانه های تولید کننده

ماده اولیه برای تولید رابیتس، ورق گالوانیزه است. مراحل تولید Rabitz به اختصار به شرح زیر می‌باشد:

  1. ابتدا رول‌هایی از پلیت گالوانیزه را در دستگاهی به نام رول بازکن باز کرده و برش می‌دهند. عرض رول‌ها حدود یک متر است اما ضخامت پلیت‌هایی که رول شده‌اند متغیر و بین 0.4 تا 0.6 میلیمتر می‌باشد.
  2. بعد از برش، پلیت‌ها را داخل دستگاه مخصوصی قرار می‌دهند تا چشمه‌ها و ستون‌ها در پلیت ایجاد شود. ایجاد چشمه و ستون طی عملیات نورد سرد و از طریق پرسکاری ایجاد می‌شود.
  3. سپس محصول ایجاد شده، با دستگاه کشش، کشیده می‌شود.
  4. در نهایت نیز برشکاری صورت می‌گیرد تا یک برگ از رابیتس تولید شود. بُرش‌کاری با دستگاه گیوتین و در طول 2.4 متری انجام می‌گیرد.
  5. حال نوبت به بسته‌بندی می‌رسد. بسته‌بندی‌ها بر اساس وزن رابیتس، تعداد ستون و تعداد چشمه‌ها صورت می‌گیرد. بر این اساس، بسته های 10 و 20 تایی از رابیتس به بازار عرضه می شود.

کارخانه های تولید کننده:

  • رابیتس ایران
  • رابیتس مسعود

مراحل اجرای رابیتس چگونه است؟

اجرای رابیتس به طور کلی طی سه مرحله صورت می‌گیرد:

  1. جوشکاری و نصب میلگردهای آویز به سقف.
  2. نصب و اجرای توری رابیتس.
  3. گچ کاری.

اتصال میلگردهای آویز به سقف در مرحله اول، با هدف انتقال بار به آن ها صورت می‌گیرد. در واقع، میلگردها به سقف جوش داده می‌شوند تا نیروها و بارهای اصلی به آن‌ها وارد شود. فاصله میلگردها از یکدیگر، به طرحی که قرار است در سقف ایجاد شود بستگی دارد. سپس، بر اساس همان طرح، آرماتورها را خم می‌کنند.

در مرحله دوم، نوبت به اجرای توری‌های سیمی است. توری‌های سیمی را باید به آرماتورها وصل کرد. عملیات اتصال را می‌توان از طریق جوشکاری و یا سیم مفتول های گالوانیزه انجام داد. نصب و اجرای توری سیمی مهم است و باید با دقت انجام شود. زیرا عدم دقت در این مرحله، باعث می شود تا در زمان گچ کاری مشکلاتی ایجاد شود و گچ کاری آنچنان که باید، صاف و بی نقص نباشد. استفاده از رابیتس‌هایی که تعداد پل بیشتری دارند، برای جلوگیری از شکم دادن گچ کاری و داشتن یک گچ کاری صاف و بی نقص، کمک کننده است. نکته دیگر آنکه در شرایطی که فاصلۀ آرماتورها از یکدیگر زیاد است، باید از رابیتس‌هایی که سنگین‌تر هستند استفاده کرد.

بعد از نصب و اجرای Rabitz، نوبت به گچ کاری است. گچ‌کاری جزء مراحل نازک کاری ساختمان محسوب می‌شود. قدم اول در زمان گچ کاری، پر کردن توری‌ها با گچ است. سپس باید گچ ها را صاف و حالت و طرح مورد نظر را در آن ایجاد کرد.

مزیت ها و معایب

مزایا

  • امکان ایجاد طرح های مختلف مطابق با نظر مشتری.
  • فراوانی در بازار و سهولت در تهیه آن.
  • اجرای آسان و سرعت اجرای مناسب.

معایب

  • نیاز به استفاده بیشتر از ملات گچ.
  • بالا رفتن وزن سازه یا همان بار مرده سازه.
  • محدودیت فضا برای گچ کاری و در نتیجه محدودیت طرح پذیری مطلوب.
  • امکان خوردگی در اجزای شاسی کشی و محل‌های جوش طی گذر زمان (به ویژه در مناطق مرطوب).
  • احتمال ایجاد ترک در پوشش نهایی گچ، به دلیل اختلاف در انبساط حرارتی Rabitz و اندود گچ.

قیمت و خرید رابیتس

عوامل متعددی بر قیمت رابیتس تأثر گذار است؛ از جمله:

  • تعداد ستون ها.
  • نرخ ارز و دلار.
  • وزن (سبک، نیمه سنگین، سنگین، فوق سنگین) که باید با باسکول مشخص شود و تعیین کنندۀ قیمت نهایی است.

نکته: وزن Rabitz بر روی بسته های آن درج نمی‌شود. وزن این محصول در زمان تحویل بار به مشتری و بر اساس وزن حاصل از باسکول مشخص می‌گردد.

جهت خرید رابیتس با ما تماس بگیرید: 66396090 – 021؛ شرکت آنلاین سازه فعال در ارائه و عرضه انواع آهن آلات، این محصول را با قیمتی مناسب به شما عرضه می‌دارد. پرداخت نهایی وجه در محل تحویل بار، ارزشی است که برای مشتریان عزیز قائل هستیم. آنلاین سازه همراه شما تا پلۀ آخر...


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 2 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام