افزایش مصرف ظاهری فولاد در چهار ماهه نخست امسال

 Vote: 1 person
افزایش مصرف مقاطع فولادی در بازار داخل در چهار ماهه نخست 1401

خبرگزاری صدا و سیما، بر مبنای گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خبر از افزایش میزان مصرف ظاهری محصولات فولادی در چهار ماهه نخست امسال نسبت سال گذشته (1401) داده است! این درحالیست که آمار و ارقام و خبرهایی که طی تیر ماه و مرداد ماه سال جاری منتشر شد، خبر از رکود و عدم رونق خرید و فروش داشت. این افزایش برای انواع مقاطع فولادی و محصولات مرتبط بین ۲.۲ تا ۶.۸ درصد می‌باشد. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیر ماه، بیش از ۴۰ میلیون تن اقلام فولادی در کشور تولید شده که تنها ۵ و نیم میلیون تن آن صادر شده است. به این ترتیب، مصرف ظاهری فولاد در داخل کشور طی چهار ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۳۵ میلیون تن می‌باشد. صنایع گوناگون از جمله ساختمان سازی و خودرو سازی مهمترین مصرف کنندگان محصولات فولادی در این چهار ماهه محسوب می‌شوند.

میزان افزاش مصرف داخلی محصولات فولادی!

بر اساس آمار و ارقام رسیده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی چهار ماه ابتدایی سال جاری، ۴ میلیون و ۴۹۹ هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده است. از این میان، ۳ میلیون ۶۰۱ هزار تن آن در داخل کشور مصرف شده است. این میزان در مقایسه با مصرف ظاهری ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تنی مقاطع طویل در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، رشد ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، بیان شده که طی چهار ماهه نخست امسال، ۷ میلیون و ۸۲۲ هزار تن انوع محصولات فولادی تولید شده است. از این میزان، ۷ میلیون و ۱۵۶ هزار تن در کشور مصرف شده است. این میزان هم نسبت به مصرف ظاهری محصولات فولادی در سال قبل، ۵.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

از ۱۱ میلیون ۴۵۹ هزار تن شمش فولادی تولیدی نیز ۸ میلیون و ۶۹۹ هزار تن آن در کشور مصرف شده است. در این میان، دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن آن صادر شده است. بنابراین مصرف ظاهری شمش فولادی هم نسبت به مصرف ۸ میلیون و ۳۷۶ هزار تنی سال قبل، ۳.۹ درصد افزایش را تجربه کرده است. مصرف داخلی مقاطع فولادی تخت هم از ۳ میلیون و ۲۰۶ هزار تن در چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ به ۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تن رسیده تا حدود ۶.۸ درصد افزایش داشته باشد.

مصرف داخلی آهن اسفنجی هم روند مشابهی را طی کرده و به ۱۲ میلیون و ۳۷۹ هزار تن در چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ رسیده است. مصرف ظاهری آهن اسفنجی در مدت مشابه سال قبل، ۱۲ میلیون و ۱۱۱ هزار تن بوده که باعث شده در این مورد هم افزایش ۲.۲ درصد ثبت شود. تولید آهن اسفنجی کشور در چهار ماهه ابتدایی امسال نزدیک به ۱۳ میلون تن بوده که از این میزان، فقط ۵۸۰ هزار تن آن صادر شده است.

وضعیت فولاد در بازار بورس یازدهم شهریور

بورس کالای ایران در اولین روز هفته یعنی شنبه یازدهم شهریور ماه، شاهد عرضه ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۲۲۶ تن انواع کالا و محصول بود. همانند اکثر روزهای کاری، امروز هم بیشترین حجم عرضه کالا در بورس مربوط به مقاطع فولادی یا محصولات مربوط به زنجیره تولید فولاد بودند. ضمن این که هفته گذشته برای چندمین هفته متوالی، معاملات محصولات فولادی در بازار بورس ضعیف گزارش شده و تنها محصولات اعتباری تقاضای نسبتا مناسبی داشتند. لیست مقاطع فولادی و کالاهای مرتبط با این حوزه که در تالارهای مختلف بورس عرضه شدند، به شرح ذیل است.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس، امروز میزبان عرضه کالاهای متنوع فولادی بود. مهمترین محصولات فولادی عرضه شده در این تالار، عبارتند از:

  • ۶۸۰ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۷۳ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم
  • ۲۰ هزار و ۶۲۰ تن میلگرد
  • ۶ هزار و ۲۶ تن تیرآهن
  • هزار و ۶۰۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۲۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی

تالار حراج بازار بورس در روز جاری بیشترین حجم از عرضه محصولات زنجیره تولید فولاد را به خود اختصاص داد. محصولات ارائه شده در این تالار بورس هم شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ۶۳۸ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه
  • ۲۰۰ هزار تن سنگ اهن دانه بندی

بازار فرعی بورس کالای ایران هم امروز ۸ هزار و ۲۰ تن میلگرد کلاف را عرضه کرد. این میزان دقیقا مشابه میلگرد کلاف عرضه شده در اولین روز هفته گذشته است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام